دانلود پایان نامه درمورد مصرف‌کننده، صنعت گردشگری، صنایع‌دستی، توسعه گردشگری

دانلود پایان نامه ارشد

می‌تواند موجب توسعه فرهنگی شود و در این‌بین چیزی که مهم تلقی می‌شود این است که گردشگری فرهنگی تنها به رابطه با اشیاء یا آثار باستانی و افراد محدود نیست بلکه نوعی رابطه معنوی بین گردشگران و مردم مقصد ایجاد می‌کند، از این بابت که موجب آگاهی از سبک زندگی، رفتار و کردار، هنر و فرهنگ و…می‌شود (رضوانی،52:1374) به نقل از (منوچهری،52:1391).
صنایع‌دستی روستایی و صنعت گردشگری
روستا عمدتاً یک واحد همگن طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی است که اکثر ساکنان آن به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به فعالیت‌هایی از قبیل زراعت، باغداری، دامداری و…اشتغال دارند. روستاها از دو جهت با صنعت گردشگری پیوند می‌خورند. اول اینکه محیط روستا به عنوان مکانی ییلاقی و استراحتگاهی مناسب برای طبیعت گردی20است و دوم اینکه تولیدات روستاییان اعم از خوراکی‌ها و صنایع‌دستی به گردشگران عرضه می‌شود و از این طریق به معیشت روستاییان یاری می‌رساند (منوچهری،44:1391).

آثار منفی اجتماعی -فرهنگی توسعه گردشگری در مقصد
اگرچه اثرات مثبت اقتصادی صنعت گردشگری انکارناپذیر است اما جذابیت‌های این آثار نباید ما را از توجه به تبعات منفی گسترش بی‌رویه گردشگری انبوه بازدارد (صیدایی و رستمی،102:1391). معرفی و ارائه یک فرهنگ برای گردشگران می‌تواند به احیا و محافظت از آن کمک کند اما از طرف دیگر ممکن است آن را تخریب نماید. رواج گردشگری می‌تواند موجب سست شدن هویت و ارزش‌های محلی شود از طریق:
کالایی سازی21
گردشگری، فرهنگ محلی را می‌تواند به کالا تبدیل کند و آن را به چیزی قابل‌فروش تبدیل می‌کند. (گرین وود22، 1977: 130). وقتی یک مقصد برای گردشگران هنر و سوغاتی و سرگرمی و کالاهای دیگر عرضه می‌کند تغییر ارزش‌ها آغاز می‌شود. مکان‌های مقدس ممکن است دیگر مثل قبل مورداحترام قرار نگیرند ازآنجایی‌که قرار است به کالایی برای فروش تبدیل شوند. نکته مهم اینجا است که کالایی سازی می‌تواند معنای کالاهای فرهنگی را عوض می‌کند و یا حتی آن‌ها را فاقد معنی نماید (کوهن23،372:1988).
استانداردسازی24
ممکن است برای راضی کردن گردشگران، مقاصد شروع به استانداردسازی امکانات نمایند تا از این طریق امکاناتی برای گردشگران فراهم کنند که برای آن‌ها آشنا باشد زیرا برخی گردشگران در مقاصد ناشناخته به دنبال امکانات آشنا می‌گردند مانند هتل‌های زنجیره‌ای معروف هیلتون و فست فودهای شناخته‌شده مثل مک‌دونالد و…
هم‌زمان با جهانی‌شدن صنعت گردشگری، تلاش برای ارائه خدمات باکیفیت بالاتر و استانداردسازی محصولات، رخ می‌دهد. درست است که استانداردسازی ریسک خرید را کاهش می‌دهد و ابزار مختصر و مفیدی برای ساده‌سازی فرآیند انتخاب و خرید محصول یا خدمت در اختیار مشتری قرار می‌دهند و فرآیند پردازش داده‌ها و اطلاعات را برای آن‌ها ساده‌تر و سریع‌تر می‌سازند و از این طریق برای مشتریان ارزش ایجاد می‌کند (حسینی و همکاران،2:1392)؛ اما «استانداردسازی» همراه با «متفاوت بودن» پارادوکسی را برای صنعت گردشگری ایجاد کرده و از این طریق این صنعت را دچار ریسک می‌نماید؛ زیرا استانداردسازی نمی‌تواند نیاز به کسب تجارب جدید و تنوع‌طلبی را که در روندهای گردشگری اخیر شاهد آن هستیم ارضا نماید. باید دانست که گردشگران هر دو را می‌خواهند یعنی هم نیاز دارند از محصولات و خدمات باکیفیت برخوردار باشند و هم تنوع‌طلب و نو‌جو می‌باشند. این پارادوکس امروزه به چالشی برای صنعت گردشگری و مصرف‌کننده‌ها تبدیل‌ شده است (لوهمن25،7:2004).
کاهش اصالت26
اغلب گردشگران به دنبال تجربه رویدادهای اجتماعی و فرهنگی و تاریخی مهم و اصیل هستند (مک کانل27،593:1973). مک کانل (1973) عنوان می‌کند کالایی سازی موجب صدمه زدن به اصالت کالاها و محصولات فرهنگی و روابط انسانی می‌شود. از طریق کالایی سازی معانی کالاهای فرهنگی برای مردم مقصد تغییر می‌کند و یا بی‌مفهوم می‌شوند چون قرار است این کالاها با جلوه و رنگ و لعاب بیشتر برای گردشگران عرضه شوند تا اصیل‌تر به نظر بیایند (کوهن،372:1988).
این اتفاق زمانی می‌افتد که تجارب فرهنگی به‌طور تصنعی برای گردشگران عرضه شود. در واقع چیزهایی عرضه می‌شود که واقعی نیستند و برای گردشگران نقش بازی می‌شود. تا زمانی که گردشگران فقط می‌خواهند یک نگاه سطحی به زندگی محلی بیندازند و بدون هیچ‌گونه آگاهی و علاقه‌ای فقط دنبال نگاه زودگذر هستند این امر غیرقابل‌اجتناب است.
سازگاری با خواست گردشگران28
هنرمندان در پاسخ به تقاضای در حال رشد گردشگران شروع به ایجاد تغییراتی در طراحی محصولات خود می‌کنند تا آن‌ها را برای گردشگران جلوه دارتر نمایند و با سلایق آن‌ها هماهنگ سازند. هنرمندان و تولیدکنندگان این کار را برای کالاهای مختلف از سوغاتی گرفته تا هنر و صنایع‌دستی و غیره انجام می‌دهند (گرین وود، 1977). گارتنر29 (1996) نیز معتقد است كه گردشگري می‌تواند اثرات منفي اجتماعي- فرهنگی از قبیل اثر نمايشي، كالايي شدن فرهنگ، وابستگي بیش‌ از حد به گردشگري، جرم و جنايت، فحشا و شيوع بیماری‌هایی مانند ايدز به‌تبع آن، رواج مصرف مواد مخدر، تغيير در ارزش‌های مذهبي جامعه‌ی ميزبان و تغيير در زبان را در پي داشته باشد (گارتنر،167:1996). تیموتی (1388) در مورد اثرات منفی ذکرشده در بالا بر روی صنایع‌دستی به‌طور خلاصه عنوان می‌کند صنایع‌دستی اغلب جز محبوب‌ترین سوغاتی‌ها محسوب می‌شوند که اکثراً توسط افراد بومی و با اهداف کارکردی ساخته می‌شوند. درهرحال با افزایش تقاضا برای سوغاتی‌ها، آثار هنری برای برآورده کردن نیازها و خصوصیات گردشگران و صنعت گردشگری کم‌کم دچار تغییر می‌شوند و همین کالایی شدن فرهنگ مادی موجب ایجاد انواع گوناگونی از تصاویر کلیشه‌ای، کپی‌های غیر اصیل و آثار هنری توریستی تولید انبوه، شده است که مفهوم زیادی ندارند و پیوند کمی با مقصد برقرار می‌کنند (تیموتی،166:1388).
2-3-توسعه پایدار30 گردشگری
یک چهارچوب مناسب برای توجه به پیامدهای اقتصادی و فرهنگی و زیست‌محیطی توسعه گردشگری از طریق پایداری فراهم می‌شود. این رویکرد به جای اینکه بخواهد منافع کوتاه مدت را با استفاده از تقاضای گردشگران به دست آورد معطوف به حفظ و بهبود می‌باشد (فرهادی،164:1385). توسعه پایدار به عنوان یک راهبُرد برتر برای گردشگری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های گردشگری به ویژه در خصوص مناطقِ در معرض خطر فرهنگی و طبیعی معرفی می‌شود (مدلیک31،158:2003) به نقل از (نیک‌بین و کرمی،139:1391).
توسعه پایدار گردشگری، فرآيندي است كه با کیفیت زندگي ميزبانان، تأمين تقاضاي بازديدكنندگان و به همان نسبت با حفاظت منابع محيط طبيعي و انساني در ارتباط است (قدمی و علیقلی زاده فیروزجانی،79:1391). میشلمیکو (2006) با ارجاع به تحقیقات لینز32درباره گردشگری پایدار در هاوایی درک بهتری از این مفهوم ارائه می‌کند او معتقد است که گردشگری پایدار برای منع گردشگری طراحی نشده بلکه برای مدیریت علایق سه گروه ذینفع شامل ساکنین، جوامع میزبان، گردشگران و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری و به دنبال ایجاد تعادل بین توسعه و محافظت و به‌طورکلی به دنبال یافتن بهترین شکل از توسعه گردشگری برای یک ناحیه با توجه به فرهنگ و محیط‌زیست آن است (میلروتونینگ33،28:2005).
2-4-رفتار مصرف‌کننده در گردشگری
2-4-1-تعریف گردشگری با تأکید بر دیدگاه تعاملی عرضه و تقاضا
در تعریف گردشگری باید دقت شود که هر دو بعد تقاضا (گردشگر) و عرضه (مقصد و ساکنان) مورد تعریف قرار بگیرند. تعاریفی که تنها بر مبنای بعد عرضه گردشگری شکل‌گرفته‌اند بر محصولات و خدمات ارائه‌شده تأکید دارند اما تعاریف مربوط به بعد تقاضای گردشگری بر رفتار و نیازهای گردشگران متمرکزشده‌اند. گولدنر و ریتچی34 (2003) گردشگری را مجموعه‌ای از تعاملات و فرآیندها و ستاده هایی (خروجی‌ها) از تعامل و ارتباط بین گردشگران و عرضه‌کنندگان خدمات و محصولات گردشگری (دولت و جامعه میزبان و محیط پیرامونی) می‌دانند که گردشگران را جذب کرده و پذیرای آن‌ها می‌باشند. از دیدگاه بازاریابی گردشگری به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که در جریان مسافرت یک گردشگر اتفاق می‌افتد. این فرآیند شامل برنامه‌ریزی سفر، مسافرت به مقصد، اقامت، بازگشت و حتی یادآوری خاطرات می‌شود. همچنین این تعریف، فعالیت‌هایی که گردشگر به عنوان بخشی از سفر انجام می‌دهد، نظیر خرید کالاهای مختلف و تعامل میان گردشگر و ساکنان مقصد را دربرمی گیرد (ضیایی و تراب احمدی،1391: 13-12).
2-4-2-بازاریابی گردشگری
تعاریف گوناگونی برای بازاریابی بیان‌شده است که هر یک بیانگر گوشه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی هستند. امروزه صاحب‌نظران، بازاریابی را فرایند ارضای نیازها و خواسته‌های بشر تعریف می‌کنند. به نظر فیلیپ کاتلر، بازاریابی عبارت است از: فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته‌ها از طریق فرایند مبادله (جمشیدی،25:1391). بدین ترتیب بازاریابی گردشگری یک روند مدیریت فنی شامل پیش‌بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران فعلی و آتی است (منوچهری،31:1391). تعریف دیگری که بازاریابی گردشگری را بسیار روشن و آشکار مطرح می‌کند تعریفی است که چمبر و لوایز35(1995) در کتاب خود با عنوان رهبریت بازاریابی در مهمان‌پذیری ارائه کرده‌اند، بدین ترتیب که بازاریابی گردشگری عبارت است از برقراری ارتباط با خریداران بازار هدف و عرضه آن چه که آن‌ها در هر زمان و در هر کجا می‌خواهند و با قیمتی که تمایل به پرداخت آن دارند. هر کسب و کاری که بتواند این مهم را انجام دهد به دو هدف دست یافته است یکی خلق و حفظ خریدار و دیگری ایجاد درآمد (رحمان سرشت و ملکمی،56:1382).
2-4-3-رفتار مصرف‌کننده
مطالعه رفتار مصرف‌کننده بر پایه دو نظر اساسی قرار دارد: اولاً رفتار مصرف‌کننده عقلایی و قابل پیش‌بینی است و تصادفی و غیرمنطقی نیست، ثانیاً بازاریابان می‌توانند بر این رفتار اثر بگذارند (دهدشتی شاهرخ و فیاض،90:1392). ویلکی36 (1996) رفتار مصرف‌کننده را این‌گونه تعریف می‌کند: فعالیت‌های فیزیکی، درگیری‌های ذهنی و احساسی افراد هنگام انتخاب، خرید، مصرف کردن و کنار گذاشتن محصولات و خدمات به منظور ارضای نیازهای خود (مینجون37،11:2006)؛ بنابراین هنگام مطالعه رفتار مصرف‌کننده باید به تمام این مراحل توجه شود. درواقع تحقیقاتی که به مطالعه رفتار مصرف‌کننده می‌پردازند به‌طور عمده به این موضوع تمرکز می‌کنند که افراد چگونه منابع در دسترس خود مانند زمان، پول و نیروی خود را به خرید اقلام مصرفی اختصاص می‌دهند. به‌طور خاص‌تر رفتار مصرف‌کننده در حوزه گردشگری درواقع با این مفاهیم در ارتباط است که گردشگران چه چیزهایی می‌خرند، چرا می‌خرند، چه زمانی می‌خرند، هرچند وقت یک‌بار می‌خرند (مینجون،12:2006).
در نظریه اقتصادی آنچه خاستگاه‌های تقاضا را تشکیل می‌دهد سلیقه و رجحان‌های مصرف‌کنندگان است. اقتصاددانانی که در مورد تفاوت بین رجحان‌های مصرف‌کنندگان در مورد محصولات تحقیق می‌کنند، بیشتر متمایل به پذیرش این امر هستند که سلیقه هر فرد با فرد دیگر فرق دارد و تغییر در سلیقه‌ها موجب عوض شدن عملکرد تقاضا می‌شود (فرهادی،147:1385). یکی از موارد مهم در بازاریابی و فروش صنایع‌دستی آگاهی از رفتار مصرف‌کننده است. این آگاهی باعث می‌شود که دریابیم گردشگران با چه خصوصیت‌های جمعیت شناختی و با چه اهدافی (انگیزه‌های خرید)، متقاضی کدام نوع صنایع‌دستی هستند؛ بنابراین پی بردن به سلایق و سطح کیفیت مورد انتظار گردشگران از اقلام هنری می‌تواند به شناسایی الگویی مدون از مصرف این اقلام هنگام سفر کمک کند. رسیدن به یک الگوی مدون در مورد چگونگی سلیقه گردشگران به بازاریابان این امکان را می‌دهد که صنایع‌دستی خاصی را بازاریابی کنند و به تولیدکنندگان نیز کمک می‌کند که ریسک تولید خود را کاهش دهند (عطرسایی،24:1388).
2-4-4-رفتار مصرف‌کننده (گردشگران) در گردشگری
وقتی در مورد رفتار گردشگران مطالعه می‌شود باید به هر دو گروه گردشگران و خرده‌فروشان و نیز به سایر عوامل مؤثر بر رفتار خرید توجه شود (سوانسون و هوریج38،63:2002).

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درمورد صنایع‌دستی، میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری فرهنگی Next Entries دانلود پایان نامه درمورد مصرف‌کننده، رفتار خرید، عوامل درونی، رفتار مصرفی