دانلود پایان نامه درمورد فساد اداری، قاچاق کالا، اقتصاد کشور، کالاهای خارجی

دانلود پایان نامه ارشد

روی در اسلام نکوهیده است. رسول خدا 9می فرماید:« …مَنْ‏ أَعْطَى‏ فِي‏ غَيْرِ حَقٍ‏ فَقَدْ أَسْرَفَ‏321 ؛ هرکس مال و امکانات را نابه جا هزینه کند، اسراف کرده است.»
1-4. روبرو شدن در مسائل حاشيه‌ و تفرقه
حاكم شدن فضاي دوستي، تفاهم، همكاري و مشاركت آنان با يكديگر از عوامل مهم براي تحقّق يك فعاليّت صميمانه است.
امام خميني ;، تفرقه را عامل بسيار مهمّي در پديد آمدن گرفتاري مسلمانان مي‌داند و از آن با تعابيري مانند:«اساس همه بدبختي‌ها و عقب‌افتادگي‌ها» و«رمزتمام گرفتاريها» يادمي‌كند: اي مسلمانان جهان و پيروان مكتب توحيد، رمز تمام گرفتاري‌هاي كشورهاي اسلامي، اختلاف كلمه و عدم هماهنگي است. خداوند متعال در يك جمله بيان فرموده است:( وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلا تَفَرَّقُوا(322؛ «اعتصام به حبل‌الله، بيان هماهنگي جميع مسلمين است، همه براي اسلام و به سوي اسلام وبراي مصالح مسلمين و گريز از تفرقه و جدايي و گروه‌گرايي كه اساس همه بدبختي‌ها و عقب‌افتادگي‌هاست.»323
حضرت علي7می فرماید: از تفرقه بپرهیزید؛ چرا که هر کس در جمعیت مؤمنان تک روی کند طعمه شیطان می شود، همان گونه که گوسفندخارج از گله، سهم گرگ خواهد شد.324
به استناد آيه‌هاي قرآني، هرگاه در جامعه‌اي، تفرقه ميان افراد به سنّت تبديل شود و يك‌دلي از دست برود، آن جامعه سير نزولي را مي‌پيمايد و به سوي انحطاط مي‌رود. بعضي از آيه‌هاي قرآن، وجود تفرقه و نزاع ميان افراد جامعه را سبب انحطاط و شكست جوامع مي‌داند و نسبت به آن هشدار مي‌دهد:( وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلا تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ(325؛ «از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و با هم نزاع نكنيد كه سست شويد و مهابت شما از بين برود.»
بنابراین انسجام و هماهنگی از اهمیت زیادی برخورددار است. اگر همه نيروها روي يك برنامه منسجم، متمركز و به سوي هدف واحد هدايت شود، نتيجه سريع و محكم به دست مي‌آيد، ولي اگر مشكلي پيش بيايد، مي‌تواند نيرو را تضعيف كند و تمركز حركت به سوي هدف را دچار اختلال سازد.
1-5. قاچاق و واردات بي‌رويه كالا
نبود نظارت دقیق بر ورود کالاهای قاچاق و رشد بی رویه واردات کالاهای خارجی از راه های ورودی کشور و عدم توان رقابت سالم برای تولیدکنندگان ایرانی، نه تنها انگیزه تولید خلاقیّت را از این تولیدکنندگان می گیرد، بلکه کالای تولیدی ایرانی در شرایط کیفی مساوی با عدم استقبال در بازارهای عرضه و تقاضای داخلی رو به رو می شود.
قاچاق کالا عبارت است از نقل و انتقالات مخفیانه کالا از خارج به داخل یا از داخل به خارج کشور، بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی و بدون توجّه به مقررات مربوط به آنها.326
قاچاق نوعی تجارت کالاست که قوانین و مقرّرات حاکم برداد و ستدکالاها را دور می زند وپدیده ای نامطلوب است که اقتصاد کشور را از مسیر صحیح خارج می کند.327
دولت هر سال با توجّه به امکانات و نیازهای کشور و با هدف ایجاد توازن در پرداخت های خارجی، با اتّخاذ یک سری سیاست ها تجاری، حجم واردات وصادرات را معیّن می کند. قاچاق کالا، این گونه اهداف دولتی را خنثی می سازد. زیرا کالاهای قاچاق وارداتی به ناچار دارای هزینه های ارزی برای اقتصاد ملّی است که درخارج از محاسبات دولت بر اقتصاد کشور تحمیل می شود و همچنین قاچاقچیان کالاهای صادراتی که ارز حاصل از صادرات را به سیستم بانکی کشور باز نمی گردانند، در واقع به فرار سرمایه از کشور می پردازند که در شرایط نیاز کشور به ارز جهت سرمایه گذاری، آثار اقتصادی زیانباری را برای اقتصاد کشور همراه دارد.
قاچاق کالا از یک سو هزینه واردات را بیش از حد مورد نظر دولت بالا می برد و از سوی دیگر اهداف دولت در تخصیص ارز به واردات کالاهای ضروری و سرمایه ای و واسطه ای را به منظور رشد تولیدات داخلی مخدوش می سازد. زیرا کالاهای قاچاق معمولاً مصرفی و غیر ضروری هستند و تأثیر مثبتی بر رشد تولیدات داخلی ندارند. همچنین بر الگوی مصرف جامعه نیز اثرات نامطلوبی دارند و تولیدات داخلی را نیز با رقابت فشرده تری در بازار داخلی مواجه می سازد. لذا قاچاق کالا اساس سیاست های بازرگانی دولت و توازن تجاری مورد نظر آن را مخدوش می نماید.328
پس اقدام کنندگان به قاچاق این گونه به سرمایه ملّی ضربه وارد می کنند و موجب فرار اموال ملّت مسلمان به کیسه بیگانه می شوند.
از هزینه های اقتصادی و سیاسی قاچاق کالا عبارت است از:
1. عدم پرداخت حقوق و عوارض دولتی که کاهش درآمد ملّی را به بار می آورد.
2. سودآوری زیاد قاچاق به فساد مالی و اخلاقی منجر می شود.
3. صنایع داخلی قادر به رقابت با کالاهای قاچاق نبوده و به تدریج تا مرز ورشکستگی پیش می روند. ادامه این روند به وابستگی شدید کشور به صادرات کالاهای خارجی منتهی می شود.329
1-5-1. قاچاق حق محرومان(بازار سیاه)
شکل دیگری از قاچاق کالا، قاچاق حقّ محرومان است که در شرایط کمیابی و ایجاد بازار سیاه به وجود می آید. در موقعیّتی که کالاهای مصرفی کمیاب می شود و باید به ضرورت نیازمندان پرداخته شود، کسانی برخلاف عدالت و شرافت ومردانگی، کالاهای مصرفی تولید شده درداخل توسط کارخانه ها و مؤسّسات و شرکت های دولتی و تحت پوشش را به جای توزیع براساس عدالت و رساندن به دست نیازمندان، توسّط دلّالان و سودجویان وارد بازار سیاه کرده و به قیمت های به مراتب بالاتر از قیمت های دولتی به فروش می رسانند. بخشی از منافع حاصل از این راه به جیب رؤسا و مدیران کارخانه، و بنیادها و صنایع تحت پوشش رفته و بخش دیگری نصیب واسطه ها می شود.330 و رؤسا و مسئولان شرکت ها با دستکاری، آمارها و گزارش خلاف واقع آنها را می پوشانند.331 این کار، گونه بسیار زشت از قاچاق حقّ مردم است که بیشتر اشخاص محروم را تحت فشار قرار داده و حقّ آنها را ضایع می کند. چنین سودی حلال نیست.
روزی امام صادق 7، خدمتکار خود، «مصادف»، را فراخواند و به او هزار دینار داد تا با سفر به مصر، باآن تجارت کند. وی با کاروانی تجاری به آن جا رفت. نزدیک مصر، کاروانیان از نایاب بودن کالای تجاری خود- که استفاده عمومی داشت- آگاهی یافتند. از این رو، با یکدیگر هم داستان شدند که آن را با سود دینار به دینار[ صد درصد] بفروشند … .
مصادف، پس از پایان تجارت، به مدینه باز گشت و دو کیسۀ پول، هر کدام حاوی هزار دینار، نزد امام7گذاشت، یکی اصل سرمایه و دیگری سود آن. امام 7 فرمود: سود زیادی است، چه کردید؟ پس از شنیدن ماجرا، فرمود: سبحان الله، علیه گروهی مسلمان هم پیمان گشتید که جز با سود دینار به دینار نفروشید! آن گاه امام 7یکی از دو کیسه را برداشت و فرمود: این سرمایۀ من است، و به دیگری نیازی نیست. پس فرمود: «یا مصادف مُجَالَدَةُ السُّيُوفِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ الْحَلَالِ »332 مبارزه با شمشیر، از جستجوی [روزی] حلال آسانتر است.
لذا علت اعتراض امام7، تنها نرخ سود بالا نبود، بلکه از تبانی برای ایجاد انحصار و بازار سیاه و سود کلان حاصل از آن، انتقاد کرد، چرا که این کار، قدرت انتخاب خریدار را سلب می کند، و وی را به خرید کالا مجبور می سازد، به ویژه آن که مردم به آن کالا نیازداشته باشند.
بنابراین، سود های بادآورده ای که گاه از راه تجارتی صوری یا انحصار، بازارسیاه و گران فروشی به دست می آید، در تجارت مطلوب اسلام جایی ندارد.
1-6. فساد اداری
یکی از مهم ترین موانع دراقتصاد مقاومتی، فساد اداری می باشد. واژه ي «فَساد» به معناي «تباهي، ويراني، نابودي، فتنه، آشوب، ستم، بدكاري، بيماري، گنديدگي، خشكسالي، نيستي و پوسيدگي»333 است.
اصطلاح «فساد» به معناي «شكستن» است. بنابراين در فساد، چيزي مي شكند يا نقض مي شود. اين چيز ممكن است يك شيوه ي رفتار اخلاقي يا قانوني يا غالباً مقرّرات اداري باشد.334
فساد اداری: فساد اداری عبارت است ازاستفاده غیر قانونی از اختیارات اداری برای نفع شخصی.335 ساموئل هانتینگتون فساد اداری را این گونه تعریف می کند: فساد اداری به رفتار آن دسته از کارکنان بخش دولتی اطلاق می شود که برای منافع خصوصی خود، ضوابط پذیرفته شده را زیر پا می گذارند.336
1-6-1. مصادیق فساد اداري
مجموعه اي از قوانين و ضوابط مدوّن كه چهارچوب فعاليّت هاي مجاز كاركنان را تعيين مي كند در هر نظام اداری وجود دارد و فساد اداري، زير پا نهادن اين قوانين جهت جلب منافع شخصي است.
مصداق های فساد اداری که باعث لطمه زدن به اموال سازمان و همچنین اختلالی که در فعالیت های آن بوجود می آورند عبارتند از:
1- بي انضباطي و ضعف وجدان كاري
که اين نوع فساد را در رفتارهايي چون: ترك خدمت درساعات موظّف اداري، تأخير در ورود و تعجيل در خروج از سازمان، كوتاهي در انجام وظايفِ محوّله، و مانند آن مي توان مشاهده كرد. که باعث
پايين بودن كيفيّت عملكرد و محصولات، نارضايتي ارباب رجوع و طولاني شدن زمان رسيدگي به پرونده ها و درخواست ها، می شود.
2- رشوه
یکی دیگر از مصادیق فساد اداری وجود پدیده شومی نظیر رشوه است. درفعالیّت های نادرست اقتصادی و جایی که پای پول درمیان است، وجود رشوه گریز ناپذیر به نظر می رسد.
رشوه، چیزی است که فرد به حاکم یا غیر او می دهد تا به نفع او حکم کند یا آنچه می خواهد آن را انجام دهد.337
درفرهنگ ديني «رشوه» گناهي بزرگ شمرده شده. قرآن كريم در اين باره مي فرمايد:(وَ لا تأكُلُوا اَموالَكُم بَينَكُمْ بِالباطِلِ وَ تُدلُوا بِها اِلَي الحُكّامِ لِتَاكُلُوا فَريقا مِن اَموالِ النّاسِ بِالاثمِ وَ اَنتُم تَعلَمُون(338؛«و اموال يكديگر را به باطل (و ناحق) در ميان خود نخوريد و براي خوردن بخشي از اموال مردم به گناه (قسمتي از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهيد، در حالي كه مي دانيد. (اين كار گناه است.)»
در حديث معروفي كه از پيامبر اكرم 9نقل شده آن حضرت فرمودند:«لَعَنَ اللّهُ الرّاشي و المُرتَشي وَ الماشي بَينَهُما339؛ خداوند گيرنده و دهنده ي رشوه و آن كس را كه واسطه ميان آن دو است از رحمت خود دور گرداند.»
پیامد های فساد رشوه عبارتند از: الف: تجاوز به حقوق مردم و پایمال نمودن حقوق محرومان.
ب: پذیرش افراد نالایق و غیرکارا و طردلایق ها و کاردانان و در نتیجه اُفت خدمات عمومی و دولتی.

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درمورد مواد غذایی، مصرف گرایی، امام صادق، اقتصاد مقاومتی Next Entries منابع پایان نامه درمورد عدم تقارن، عدم تقارن اطلاعات، عرضه و تقاضا