دانلود پایان نامه درمورد صنعت گردشگری، توسعه گردشگری، توسعه صنعت گردشگری، اهداف فرهنگی

دانلود پایان نامه ارشد

اروپايي در نقاط مختلف كشور، ايران در جهت تبديل شدن به يكي از نقاط جذب جهانگرد حركت كرد.( تقی زاده انصاری،1383، 11-9)
بعد از انقلاب اسلامي به دنبال تحولات فكري ـ فرهنگي كه در كشور ايجاد شد تغيير بنيادی نيز در ساختار، رويكرد و سياست‌هاي گردشگري كشور به وجود آمد. وزارت اطلاعات و جهانگردي در سال 1357 به وزارت ارشاد ملي و سپس به وزارت ارشاد اسلامي تغيير نام يافت و حوزه معاونت جهانگردي اين وزارتخانه، سرپرستي امور جهانگردي را بر عهده گرفت. به دنبال تشكيل وزارت ارشاد اسلامي دفتر ايرانگردي و جهانگردي در معاونت سياحتي و زيارتي اين وزارتخانه به منظور ساماندهي و برنامه‌ريزي گردشگري، آموزش، درجه‌بندي، نظارت، نرخ‌گذاري تأسيسات اقامتي، برقراري ارتباط با ارگان‌ها و سازمان‌هاي بين‌المللي جهانگردي تشكيل گرديد. اين دفتر پس از مدتي برابر مصوّبه 21 آبان 1358 شوراي انقلاب اسلامي با اهداف هماهنگي بين امور گردشگري چهار شركت سهامي (شركت سهامي تأسيسات جهانگردي ايران، شركت سهامي گشت‌هاي ايران، شركت سهامي مركز خانه‌هاي ايران و شركت سهامي سازمان مراكز جهانگردي) را در هم ادغام كرده و به نام مراكز ايرانگردي و جهانگردي شروع به فعاليت كرد. اين سازمان با خط‌مش و اهدافي نو فعاليت خود را با بهره‌برداي از 144 واحد پذيرايي، مهانسرا، هتل و تاسيسات گردشگري سراسر كشور آغاز نمود.
در سال 1365 وزارت فرهنگ و هنر با وزارت ارشاد اسلامي ادغام شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل گرديد و فعاليت‌هاي اين سازمان نيز در وزارتخانه جديد به همان شكل قبلي خود ادامه پيدا كرد. (همان منبع، 13-12)

2-10 مدیریت در گردشگری
همانطور که گفته شد پدیده گردشگری در جهان امروز، دارای برجسته‌ترین و کارآمدترین کارکردهای اقتصادی است، که دست‌آوردهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیاری را برای پیشگامان آن به ارمغان می‌آورد، البته این بدان معنا نیست که گردشگری اثرات منفی‌ ندارد. گردشگری به دلیل سرشت و جان‌مایه هم‌گرایی که دارد، یعنی نزدیک کردن نگرش‌ها، فرهنگ‌ها و جوامع، و از این رو تداخلی که این سرشت با ملاحظات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها دارد، در صورت سوء مدیریت و برنامه‌ریزی، می‌تواند آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی‌ را به بار آورد. از سوی دیگر از دید محیط‌زیست، زیستگاه منطقه مقصد را دچار چالش و تغییرات منفی می‌نماید.
نوآوری‌ها در وسایل ترابری ، احداث جاده‌های زمینی، گسترش و توسعه راه‌های هوایی و کوتاه شدن زمان مسافرت، موجب تغییرات اساسی در شیوه جهانگردی شده است و مسافرت حالت تجملی و ماجراجویانه خود را که مخصوص شمار کمی از مردم ثروتمند بود از دست داده و به یکی از خدمات اجتماعی و عمومی و عملی تبدیل شده است. گروه‌های گوناگون جهانگرد از نژادها و مذهب ‌ها و ملیت‌های متفاوت می‌توانند به جهانگردی بپردازند تا آنجا که امروز اصطلاح صنعت جهانگردی در بسیاری از کشورهای بزرگ و کوچک جهان متداول شده است و یکی از پایه‌های بنیادی در اقتصاد برخی از کشورها از جمله اسپانیا، ایتالیا بر صنعت توریسم استوار است رشد و توسعه جهانگردی از مظاهر پیشرفت اقتصادی و اجتماعی سال‌های پس از جنگ جهانی دوم است.
مدیریت گردشگری، مدیریت پایدار منابع مقصد است ، باید جامعه و فرهنگ جامعه مقصد را برای پذیرفتن و میهمان‌پذیر بودن؛ آماده کرد و در واقع مسئولیت‌پذیری فرهنگی ایجاد کرد و در مواردی نیز بر تبادلات و تعاملات فرهنگی نظارت و مدیریت وجود داشته باشد. این رویکرد از مدیریت گردشگری است که، یک مقصد می‌تواند فرهنگ و رویکردهای فرهنگی خود را به جوامع دیگر صادر نماید، این کار بر منافع بلندمدت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن، و روی هم رفته بر اعتبار و جایگاه جهانی آن مقصد خواهد افزود. برای آن‌که گردشگر، به یک مقصد جذب شود، پدیده تبلیغات و ترویج آن یک ضرورت است، صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه دنیا پس از صنعت نفت و خودرو یکی از پول‌ساز ترین صنایع است. برای مثال کشورهایی که مثل ایران دریایی از نفت ندارند، چطور توانسته‌اند اقتصاد کشور خود را به شکوفایی برسانند. برای مثال ترکیه بخش اعظمی از اقتصاد خود را بر محور گردشگری مدیریت‌ می‌کند، با این توضیح که، به جرات می‌توان گفت پتانسیل‌های گردشگری در این کشور به اندازه ظرفیت‌های این حوزه در ایران نیست.
امروزه گردشگری به عنوان پدیده ای اجتماعی که به جهت اجتماعی- اقتصادی اثرات بسیاری در جوامع مقصد به جای می گذارد، مورد مطالعه محققین در رشته‌های مختلف قرار می‌گیرد. آنچه که از مطالعات و مشاهدات محققین رشته های جامعه شناسی، روان شناسی و مردم شناسی در زمینه گردشگری برمی‌آید، نقش محوری و اساسی آن در عرصه اقتصادی و در زمینه‌‌های اوقات فراغت، تمدد اعصاب، تبادل فرهنگی و رفع سایر نیازهای انسانی می‌باشد. با توجه به شرایط پس از انقلاب صنعتی و فرآیند مدرنیزاسیون، جوامع غربی نه تنها پیشتاز در عرصه گردشگری محسوب می شوند بلکه این امر در جوامع آنان به یک نیاز اجتماعی اجتناب ناپذیر مبدل گشته است.کشورهایی که اصطلاحاً جنوب نامیده می‌شوند، تنها با برداشتن موانعی که بر اثر سنت‌گرایی ایجاد شده، می‌توانند گام های موثری در جهت توسعه گردشگری بردارند. ازآنجایی که اولین گام برای ارائه راهبرد گردشگری شناخت گردشگران و توجه به آنان است ابتدا باید آنان را به خوبی شناخت. آنان کیستند؟، عوامل موثر بر ادراکشان چیست؟ نیازهایشان کدامست؟ به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند؟ چگونه میتوان آنان را به بازدید مجدد ترغیب نمود؟ و اینکه چگونه میتوان از آنان یک مبلغ مثبت ساخت؟

2-11 نقش تبلیغات در گردشگری
جهت شناخت حوزه علایق گردشگران، شناخت عوامل موثر بر شکل‌گیری ادراکات آنها حایز اهمیت است. در این عرصه فیلترهای فیزیکی؛ باعث تقویت و یا تضعیف وجهه میزبان نزد گردشگران می‌شود. از جمله: نظافت و پاکی شهرها و محیط‌های توریستی، سرویس‌های حمل و نقل هتل‌ها و رستوران‌های در نظر گرفته شده برای پذیرایی از گردشگران که در صورت مناسب بودن، از آنان مبلغانی مثبت خواهد ساخت؛ و بر فیلترهای روانی سایر گردشگران نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. فیلترهای روانی عبارتند از خاطره، دانش یا آگاهی باورها و ارزش‌ها و هنجارها، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر ادراکات گردشگران وجهه آن کشور در عرصه بین المللی است که به عوامل سیاسی و رسانه‌ای مرتبط است و در این زمینه تبلیغات می‌تواند نقش موثری داشته باشد.
مدیریت گردشگری یک مقصد، وظیفه دارد تا تبلیغات مورد نظر را برنامه‌ریزی نماید و به انجام رساند، لازم به یادآوری است که تبلیغات بحث گسترده‌ای است و در این‌جا برداشت ساده و عمومی از تبلیغات مورد نظر نیست، بلکه تمامی فعالیت‌هایی که بتواند جنبه و کارکرد تبلیغاتی داشته باشد، از جمله سازمان‌هایی که در حوزه‌های جهانی، منطقه‌ای، کشوری، استانی، شهری و حتی روستایی، فعالییت داشته باشند را شامل می‌شود ، پس مدیریت گردشگری، مدیریت تبلیغات و برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی نیز می‌باشد.
شایان ذکر است که از این امر در جوامع توسعه یافته تعبیر به انقلاب گردشگری می شود. اهمیت تبلیغات در زمینه گردشگری به هیچ وجه قابل چشم پوشی نمی باشد؛ چرا که در نظام سرمایه داری این عرصه نیز، همانند سایر عرصه‌ها هر روز فضایی رقابتی‌تر ایجاد می‌شود. نباید فراموش کنیم که درعصر ارتباطات به هرشهروند به صورت بالقوه باید به دیده یک مبلغ نگریست و می توان با زمینه سازی برای آموزش عمومی گردشگری برای حل این مسئله برنامه ریزی دقیقی داشت و این امری انکار ناپذیر است که از زمانی که تاریخ مکتوب وجود داشته، تبلیغ هم وجود داشته است.

2-12 بازاریابی در گردشگری
فراوانی مراکز تبلیغاتی و نداشتن سیستم واحد در تبلیغات و بازاریابی، یکی از موانع توسعه صنعت گردشگری محسوب می شود. در بازاریابی گردشگری، بازاریابان و دفاتر آژانس هیچ گونه نمایندگی از بخش دولتی یا دولت متبوع خود ندارند و هیچ گونه حمایت مالی نمی شوند و به محتوای بروشورها و سایت ها بسنده می کنند، در صورتی که آنها عمده‌ترین سهم را در توسعه گردشگری به عهده دارند
تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار موفقیت در زندگی افراد ، ایجاب می کند که این ابزار به عنوان شاخه‌های علمی، اجتماعی ، فرهنگی و ارتباطی به دقت مورد مطالعه قرار ‌گیرد و با نگاهی علمی، هنری و کارشناسانه‌تر و تخصصی مورد استفاده قرار گیرد تا موفقیت و اهداف را به دنبال داشته باشد.
امروزه در صنعت گردشگری باید از تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار بصورت حرفه‌ای استفاده کرد، زیرا موفقیت تبلیغ برای ارزش‌های فرهنگی و گردشگری کشور مبتنی بر درک صحیح و حرفه‌ای از تبلیغات و ارزش‌های آن است. چون تبلیغات حرفه‌ای می تواند به عنوان ابزار برنده‌ای برای پیشرفت اهداف فرهنگی در داخل و خارج مدنظر قرار گیرد. در غیر این صورت هدر دادن وقت، سرمایه و انرژی است.
برای فعالیت‌های تبلیغاتی در صنعت گردشگری در دنیای امروز باید با این اعتقاد و ایمان به تبلیغات نگریسته شود که تبلیغات هزینه بر نبوده، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است و در صورت اجرای صحیح و اصولی‌ می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد. در این رابطه ، هدف و وظیفه تبلیغات افزایش ” بازاریابی و بازار افزایی” است و هرگونه بی‌توجهی و عدم بهره‌برداری صحیح از این ابزار، نه تنها عدم موفقیت را در پی داشته، بلکه موجبات عقب ماندن از رقابت‌ها و سبقت‌های بازاریابی جهانگردی و در نهایت شکست و ورشکستگی در دنیای بازاریابی صحیح و اصولی در عرصه بین المللی را در پی خواهد داشت. توجه به انگیزه‌های گوناگون جهانگردان، نشان دهنده آن است که سیاستگذاری تبلیغات جهانگردی را می‌توان در بخش (فرهنگی، تجاری، خدماتی ، اقتصادی ، ورزشی، زیست محیطی، طبیعت گردشگری، تحقیقات و … برنامه ریزی کرد.
“دان ” و ” استون ” د رکتاب ” نقش تبلیغات بازرگانی در بازاریابی مدرن ” تعریفی برای تبلیغات ارائه می‌دهند که می‌توان آن را از دیدگاهی نظام‌مند چنین مطرح کرد:
تبلیغات ، عبارت از برون داده ( Putout) سازمان به صورت ارتباط غیر شخصی (non-personal) و پرداختی ( Paid )از طریق رسانه‌های مختلف به منظور آگاه سازی (inform) و یا اقناع (Persuade) بخشی از مخاطبان تشکیل دهنده عامه، به عنوان محیط سازمان.
لذا با توجه به تعاریفی که مطرح شد ، موضوع تبلیغات را می‌توان از چند دیدگاه مورد بررسی قرار داد از جمله:
ü تبلیغات در سطح کلان و با تکیه بر سیاستگذاری‌های داخلی و خارجی .
ü تبلیغات در سطح فرد و بر اساس مسایل موضوعی
ü تبلیغات در سطح کلان و بر اساس وسایل مختلف ارتباطی .
ü تبلیغات در سطح کلان و با بهره گیری از کمک‌های ارایه شده از سوی دولت .
ü تبلیغات در سطح کلان بر اساس نیازهای تجاری از سوی بخش خصوصی
پس باید به این نکته مهم توجه داشت که توسعه صنعت جهانگردی و تبلیغات در فرایندی مشخص؛ پیوند تنگاتنگی با یکدیگر دارند. زیرا صنعت جهانگردی در فرایند توسعه ، بخشی از ساختار تولید اقتصادی است که می تواند در کشورها باعث گسترش تولید و درآمد و در ایجاد اشتغال نقش مهم و اساسی داشته باشد.
صنعت گردشگری ، صنعت کم هزینه‌ و زودبازده است. در این رابطه ، تبلیغات حرفه‌ای، عنصر لازم برای ایجاد شناخت در مخاطبان؛ نسبت به فرم‌ها و محتوای موضوع جهانگردی و افزایش جذب جهانگردان، سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد رفتارهای انگیزه‌بخش، بستگی به حجم فعالیت‌های تبلیغاتی به صورت حرفه‌ای و با استفاده از آخرین شیوه‌‌های مدرن تبلیغاتی است . در بحث تبلیغات و پی‌آمدهای آن در صنعت جهانگردی در قالب‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری و هر یک در مرحله‌ای از برنامه‌های جهانگردی تاثیرگذاری خاص خود را دارد . در زمینه افزایش جذب جهانگردان هر کشوری عموماً باید توانایی آن رییس برنامه‌ریزی و علاقه و نیاز آن کشور را به رشد و توسعه صنعت گردشگری بررسی کرده و بعد از آن راهبردهای برنامه‌ریزی شده و سپس راهبردهای به تصویب رسیده

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درمورد اوقات فراغت، روزنامه اطلاعات، حمل و نقل، قرن نوزدهم Next Entries دانلود پایان نامه درمورد بازارهای هدف، صنعت گردشگری، بازار هدف، عناصر بازار