دانلود پایان نامه درمورد شبکه های اجتماعی، رسانه های اجتماعی، شبکه اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد

آمده و اطلاعات، دانش و نظرهای خود را به اشتراک می گذارند و عمدتا از رسانه های متعارف دوری می گزینند.
رسانه های مکالمه ای ابزارهایی مبتنی بر وب هستندکه محتوای تولید شده در قالب کلمات، تصاویر و ویدئوها و صدا را به سادگی منتقل می سازد. بیشتر افراد از رسانه های اجتماعی برای انتقال و اشتراک اطلاعات مربوط به خود استفاده می کنند و می خواهند از تجارب و اقدامات دیگران مطلع شوند. بر اساس یک نظرسنجی اغلب کاربران اینترنت بیش از پنج ساعت را روزانه در رسانه های اجتماعی می گذرانند و 51 درصد آن ها روزانه یک بار به این رسانه ها مراجعه می کنند(976: 2009،wang&kobsa).
استفاده از رسانه های اجتماعی مانند شبکه های اجتماعی، سایت های اشتراک تصاویر ویدئویی، عرصه جهان های مجازی و انجمن های آنلاین قرار ملاقات، نمایش دهنده صنعتی متنوع و با رشد بسیار سریع است. در این صنعت، به طور نوعی، سایت های مختلف در یک زمینه نسبتا خوب تعریف شده با هم رقابت می کنند.
در حالی که این طبقه بندی ها، کاملا از هم متمایزند، اما استفاده از رسانه های اجتماعی در چند ویژگی با هم مشترکند. یکی از مهمترین ویژگی ها این است که بیشتر این سایت ها به طرز گسترده ای بر محتوای تولید شده توسط کاربر تکیه دارند(2011:2،zhang&sarvary).
رسانه های اجتماعی را می توان در هفت گروه دسته بندی کرد. وبلاگ ها، ویکی ها، پادکست ها، فروم ها، کامیونیتی های محتوایی، میکروبلاگ ها و شبکه های اجتماعی هفت نوع رسانه های اجتماعی محسوب می شوند.
وبلاگ ها: که شناخته شده ترین نوع رسانه های اجتماعی محسوب می شوند، ژورنال های آنلاینی هستند که با محتواهای جدید کاربران به روز می شوند.
ویکی ها: سایت هایی هستند که به کاربران اجازه اضافه کردن و ویرایش محتوا را می دهند که محتوای تولید شده حاصل مشارکت اعضاست.
پادکست ها: فایل های صوتی و تصویری هستند که با قابلیت مشترک شدن در اینترنت قرار داده شده اند.
کامیونیتی های محتوایی: امکان مدیریت و به اشتراک گذاری نوع خاصی از محتوا از قبیل: عکس، فایل های ویدئویی، متن یا لینک را فراهم می کنند.
فروم ها: که از دوران پیش از تولد مفهوم رسانه های اجتماعی فعالیت می کردند فضایی برای طرح بحث و گفتگو در موضوعات مختلف محسوب می شوند.
میکروبلاگ ها: که تلفیقی از شبکه های اجتماعی و وبلاگ های کوچک هستند با محتواهای کوتاه کاربران به روز می شوند.
شبکه های اجتماعی: شاید مهمترین و محبوبترین بخش از رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی باشند که می تواند به شکل فردی و حرفه ای مورد استفاده قرار گیرند. این شبکه ها مبتنی به تبادل اطلاعات بین افراد در فضای مجازی است. شبکه های اجتماعی این قابلیت را به کاربران می دهد که اطلاعات خود شامل تصاویر، فیلم ها، و… را که در نهایت باعث تقویت روابط افراد می شود، به اشتراک بگذارند.
شبکه های اجتماعی به اعضایشان اجازه ساخت صفحات شخصی، برقراری ارتباط و شبکه سازی با دوستان آنلاین را می دهند(2008،Mayfield& Antony).
شبکه های اجتماعی در عین حال که فضاهایی هستند که در آنها افراد، دوستان جدیدی پیدا می کنند یا دوستان قدیمی خود را در جریان تغییرات زندگی شان قرار می دهند، مکان هایی برای تبادل نظر هستند که در آنها جوانان عقاید و دیدگاه های خود را به اشتراک می گذارند. این قابلیت که یک جوان بتواند با امثال خود در دیگر کشورها ارتباط برقرار کند باعث تبدیل این شبکه ها به مکانی برای معرفی و بحث درباره ایده های جدید می شود(یزدان پناه،5:1389).
یک شبکه اجتماعی، سایتی است که در مرحله اول به افراد و سازمانها اجازه ایجاد صفحات خودشان را روی آن می دهد و در مرحله دوم، این صفحات بر اساس اشتراکات گوناگون به هم متصل می شوند. وقتی صحبت از شبکه اجتماعی می شود باید به کامیونیتی یا همان جامعه کاربری هم اشاره کرد. در حقیقت یک شبکه اجتماعی عبارت است از سایت یا مجموعه سایت هایی که به کاربران خود این امکان را می دهد که علاقمندی ها، افکار وفعالیت هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و دیگران هم متقابلا علاقمندی های خود را با آنان به اشتراک بگذارند. هرشبکه اجتماعی خدماتی را ارائه می دهد. این خدمات می تواند متناسب با امکانات سایت باشد. شبکه های بزرگ و معتبر این امکان را فراهم می کنند تا کاربر از بین خدمات ممکن، نیازهای خود را انتخاب کند. آنها از طریق اپلیکیشن ها این خدمات را ارائه می دهند(معاونت پژوهش های فرهنگی و اجتماعی، 5:1389-3).

نمايش شبكه اجتماعي
4-2-2- ویژگی های رسانه های اجتماعی
محتوای این رسانه ها توسط مردم ایجاد می شود و مردم به بیان دیدگاه ها و عقاید خود می پردازند. این رسانه ها به مردم این امکان را می دهند تا در جوامع برخط و از طریق وب گاه ها، وب نوشت ها و… مشارکت داشته باشند.
رسانه های اجتماعی باعث ارتباط مردم با یکدیگر می شوند. مردم از فضای مجازی با هم در ارتباط قرار گرفته و روابط خود را تنظیم و گسترش می دهند و از این منظر، این رسانه ها جنبه ای پویا پیدا می کنند.
همکاری و هم افزایی از ویژگی های رسانه های اجتماعی است. این هم افزایی سبب پیشبرد و توسعه امور و اقدام در موارد مقتضی است. مردم از طریق این رسانه ها داشته های خود را به اشتراک می گذارند و داشته های دیگران را ارزیابی و به کار می گیرند.
از دیگر ویژگی های رسانه های اجتماعی امکان واکنش دهی افراد به محتوای تولید شده و باز جهت دهی یا اتخاذ موارد مطرح شده در آن رسانه است. این مسئله مردم را توانمند در اثرگذاری در فرایندهایی می سازد که امکان تحقق آن در دنیای واقعی نیست؛ این مسئله سبب احساس مشارکت در افراد و انگیزه ای برای تجربه آن در دنیای واقعی و احتمالا اقدام در صحنه اجتماعی است.
سازمان دهی و بسیج افراد یکی از مهمترین قابلیت های رسانه های اجتماعی است. مرتبط ساختن افرادی که اهداف مشترک با هم داشته و برای رسیدن به آن تلاش می کنند، از ویژگی های این رسانه هاست و نقش عمده ای نسبت به ابزارهای سنتی بسیج مردم برای اقدامات اجتماعی دارد. این ویژگی در انقلاب های اجتماعی- سیاسی کارکرد خود را به شکل گسترده نشان داده است.
سرعت اطلاع رسانی و کم هزینه بودن این رسانه ها به تقویت اقدامات آنان در محیط واقعی کمک شایان توجهی می کند و باعث تاثیر بیشتر این فعالیت ها می شود(2008،Li and Bernoff).
5-5-2-ویژگی های انحصاری شبکه های اجتماعی
1- خرد جمعی در شبکه های اجتماعی
یکی از شاخصه های شبکه های مجازی، پدیدار شدن خرد جمعی است. خرد جمعی به جریان سیال و پویای قوه تفکر و ذهن کاربران حاضر در چنین محیط های اطلاق می شود که شبیه پردازشگری عظیم اطلاعات را پردازش و پایش می کند. نیروی تفکر و ذهن کاربران به مدد تعاملات اجتماعی اینترنتی و بهره گیری از ابزارهای اینترنتی با یکدیگر ترکیب و همراه می شوند و نیرویی عظیم با قدرت پردازشی بالا پدید می آورند.
انتخابات آمریکا و به خصوص نوع تبلیغات باراک حسین اوباما نشان داد که شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک در حرکت به سوی یک هدف(رای به وی) تاثیرگذار است.
2- مطالعه خروجی شبکه های اجتماعی
دستیابی به نظرها و دیدگاه های مخاطبان (بازخورد) یکی از امکاناتی است که با استفاده از شبکه های اجتماعی و مطالعه بر روی رفتارهای کاربران، به راحتی می توان اطلاعات مورد نیاز را استخراج کرد.
یکی از کارکردهای فرعی جامعه های مجازی، مطالعه خروجی آنها و دست یافتن به اطلاعات آماری ارزشمند می باشد.
آنالیز شبکه های اجتماعی، چشم انداز متناوبی را ایجاد می کند که در آن افراد، نسبت به ارتباطات و رشته های میان آنها در شبکه از اهمیت کمتری برخوردار است.
3-شبکه های اجتماعی و تبلیغات آنلاین
شبکه های اجتماعی در اینترنت یکی از منابع مهم، برای کسب درآمد از راه تبلیغات به شمار می آیند، زیرا اعضای شبکه های اجتماعی در صفحات مربوط به خود درباره علایق خود صحبت می کنند و این به شرکت های تبلیغاتی اجازه می دهد که بر اساس همین علایق برای آنها آگاهی بفرستند.
سایت های اجتماعی به واسطه بهره گیری از خیل عظیم کاربرانش، می تواند محلی بسیار ایده آل برای تبلیغات و سرازیر کردن سود به جیب صاحبانش شود.
4-کاربران گزینش گر
برخلاف سایر رسانه ها که مخاطبان چندان تعاملی در تولید محتوا وانتخاب محتوای دلخواه خودندارند، در وب سایت های شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی، می توان تولیدکننده ، تاثیر گذار و دارای قدرت انتخاب و بهره بردار از تنوع بیشتری برخوردار باشند . باتوجه به این مطلب سایت های شبکه های اجتماعی بیش از هررسانه ی دیگری میتواند شاخص جلوه کنند و باپیشرفت فناوری و توسعه جوامع می توانند به برتری های سایر رسانه ها هم چون تلویزیون که از قوه شنیداری ودیداری به خوبی بهره می برد ، خاتمه دهند.

5-انتقال فرهنگ های مختلف
این قابلیت که یک جوان بتواند با امثال خود در کشورهای دیگر ارتباط برقرارکند، باعث می شود تا این شبکه ها به مکانی تبدیل شوند که در آنها بتوان فرهنگ ها و آداب و رسوم کشور خود را به دیگران معرفی کرد و به اشتراک گذاشت و همچنین ایده های جدید، جهت گسترش جامعه معرفی و مورد بحث قرار گیرند.
6- اعتماد و صداقت
در گذشته، مردم استفاده از فضای تعاملی مانند چت را تجربه کرده اند اما در این فضا کاربران کمتر شخصیت و هویت خود را به درستی اعلام می کنند و از نام ها و شخصیت های مستعار استفاده می کنند؛ زیرا در این فضا برای بازگو کردن حقیقت، اعتماد کافی ندارند اما با شکل گیری وب سایت های شبکه اجتماعی مانند مای اسپیس، اورکات، فیس بوک، تویتر و … مردم صداقت را جهت پیدا کردن دوستان قدیمی، لذت استفاده از علم و ….. به همراه اعتماد واقعی بدست آورند.
اعتماد و صمیمیت
به گفته کارشناسان تا قبل از به وجود آمدن شبکه های اجتماعی، موضوع اعتماد و صمیمیت فضای سایبر در سراسر دنیا لمس نشده بود اما زمانی که شبکه هایی مانند اورکات و فیس بوک پا به عرصه اینترنت گذاشتند مردم با اعتماد به سایت ها باعث گسترش ارتباطات مجازی بین خود شدند.
6-2-2- ویژگی های شبکه اجتماعی فیس بوک(facebook)
شبکه اجتماعی فیس بوک مانند سایر شبکه های اجتماعی دارای ویژگی های است که برخی از مهمترین ویژگی های این شبکه به شرح زیر می باشند:
هويت
هويت در فیس بوک به سمت واقعي‏تر شدن پيش مي‏رود چون هيچ‏كس مايل نيست فرد ناشناس را به ليست دوستان خودش اضافه كند، شما در ليست دوستانتان در فيس‏بوك با افراد واقعي طرف هستيد.
به اشتراک گذاشتن متن، صدا ، عکس، فيلم

فيس بوک اين امکان را دارد که فرد بتواند مطلب را که در صفحه هاي ديگران دارد، فرد در صفحه شخصي خود نيز آن را به اشتراک گذارد و دوستاني را که در صفحه او قرار دارند مي توانند از صفحه او اين مطلب را ببينند.
گروه ايجاد کردن
اين امکان وجود دارد که بتوان در فيس بوک براي هر موضوعي يک گروه ايجاد کرد و علاقمندان آن موضوع خاص مي‌تواند در آن گروه عضو شوند و مطالب جديدي را که در آن زمينه در سايت منتشر مي‌شود را دريافت کنند.
دوستي
تعميق دوستي‏ها بين جنس مخالف، بين همكلاسي‏ها، همكاران، هم‏عقيده‏ها، دوستي با دوستان دوستان.
چند رسانه‏اي
استفاده از چند رسانه‏اي‏ها در فیس بوک، قابليت جديدي است كه قدرت اين نوع رسانه‏ها را بالا برده است. فيلم، صوت، عكس، انيميشن، متن و گرافيك و لينك.
ايجاد صفحه براي افراد معروف
سايت فيس بوک اين امکان را دارد که در آن افراد معروفي مانند هنرپيشگان ، اساتيد و… براي خود صفحه اختصاصي ايجاد کنند و کاربران به صورت مستقيم با کساني که طرفدار آنها هستند ارتباط برقرار کنند(تارنماي ويکي پديا،بخش معرفي فيس بوک،1391).
8 – جهاني بودن (مترجم گوگل)
حذف مرزهاي زباني مهمترين اتفاقي است كه در فضاي جديد وب اتفاق افتاده است.
سرگرمي
سرگرمي، طنز، خنده، شوخي، سركار گذاشتن، سوتي و گاف گرفتن، كارهاي مونتاژي

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درباره نکاح و طلاق، امام زمان، حق تصرف Next Entries دانلود پایان نامه درمورد شبکه های اجتماعی، شبکه اجتماعی، شبکه های اجتماعی مجازی