
با مدرسه
43/0
47/0
05/0
81/8
22/0
حمایت معلم
70/0
59/0
06/0
14/11
34/0
حمایت معلم
82/0
63/0
07/0
85/11
39/0
حمایت همسال
حمایت همسال 1
01/2
78/0
11/0
03/19
61/0
حمایت همسال2
88/1
75/0
10/0
98/17
56/0
حمایت همسال3
39/2
77/0
13/0
56/18
59/0
حمایت همسال4
67/1
65/0
11/0
91/14
42/0
حمایت همسال5
75/1
68/0
11/0
73/15
46/0
انسجام هویت
انسجام هویت 1
63/0
54/0
06/0
71/10
29/0
انسجام هویت 2
56/0
50/0
06/0
84/9
25/0
انسجام هویت 3
76/0
69/0
05/0
14/14
47/0
انسجام هویت 4
66/0
60/0
05/0
18/12
36/0
انسجام هویت5
62/0
51/0
06/0
18/10
26/0
ادامه جدول 22ـ3
پارامتر
نشانگرها
برآورد پارامتر b
پارامتر
استاندارد شده B
خطای معیار
t
مجذور همبستگی چندگانه
سردرگمی هویت
سردرگمی هویت 1
63/0
59/0
05/0
72/11
35/0
سردرگمی هویت 2
60/0
45/0
07/0
63/8
20/0
سردرگمی هویت 3
66/0
57/0
06/0
13/11
32/0
سردرگمی هویت 4
74/0
54/0
07/0
54/10
29/0
رفتار مشکلآفرین
رفتار پرخاشگرانه(گزارش نوجوان)
54/4
88/0
20/0
16/22
77/0
رفتار نقض قانون(گزارش نوجوان)
82/1
75/0
10/0
80/17
56/0
مشکلات توجه(گزارش نوجوان)
50/2
73/0
14/0
30/17
53/0
رفتار پرخاشگرانه(گزارش والد)
61/1
32/0
24/0
74/6
10/0
رفتار نقض قانون(گزارش والد)
42/0
30/0
07/0
35/6
09/0
مجذور خی
درجه آزادی
سطح معناداری
RMSEA
CFI
SRMR
PGFI
41/1100
413
0001/0
059/0
063/0؛055/0
92/0
064/0
72/0
همانطور که در جدول 22ـ3 نشان داده شده است، کلیه ضرایب برآورد شده مسیر در الگوی کلی از لحاظ آماری معنادارند. اندازههای پارامتر استانداردشده برای هر یک از نشانگرها، نشاندهندة قدرت بار عاملی آنها بر متغیرهای نهفته مربوط است و مقادیر t بزرگتر از 2 معناداری این سهم را نشان میدهد. اندازههای شاخصهای برازندگی بر مبنای معیارهای 08/0 ≥ RMSEA، 90/0≤ CFI (کلاین، 2006، نقل از شوارتز و دیگران، 2009)، 5 x/df(ویتون و دیگران، 1977، نقل از هوپر و دیگران، 2008) و 08/0 SRMR
( هو و بنتلر، 1999، نقل از هوپر و دیگران، 2008) مبیّن این هستند که الگوی اندازهگیری از برازش قابل قبولی برخوردار است.
6ـ3 الگوی اندازهگیری دختران
الگوی تحلیل عاملی تأییدی کل متغیرها در نمونة دختران نیز با استفاده از برنامة لیزرل اجرا شد. نتایج این تحلیل در جدول 23ـ3 ارائه شده است.
جدول 23ـ3. الگوی اندازهگیری در نمونة دختران
پارامتر
نشانگرها
برآورد پارامتر b
پارامتر
استاندارد شده B
خطای معیار
t
مجذور همبستگی چندگانه
کنشوری خانوادگی(گزارش نوجوان)
حمایت خانواده
61/1
73/0
14/0
90/11
53/0
ارتباط والدـ نوجوان
70/6
78/0
52/0
99/12
60/0
دلمشغولی والدین
39/2
73/0
20/0
86/11
53/0
والدگری مثبت
02/2
65/0
20/0
17/10
42/0
کنشوری خانوادگی (گزارش والد)
حمایت خانواده
65/0
30/0
16/0
08/4
09/0
ارتباط والدـ نوجوان
27/4
52/0
59/0
24/7
27/0
دلمشغولی والدین
49/4
87/0
40/0
33/11
76/0
والدگری مثبت
24/1
56/0
16/0
80/7
32/0
کنشوری مدرسه
پیوند با مدرسه
34/0
37/0
07/0
89/4
14/0
پیوند مدرسه
44/0
48/0
07/0
45/6
23/0
حمایت معلم
68/0
59/0
08/0
04/8
35/0
حمایت معلم
92/0
68/0
10/0
19/9
46/0
حمایت همسال
حمایت همسال1
89/1
77/0
15/0
98/12
59/0
حمایت همسال2
75/1
72/0
15/0
82/11
51/0
حمایت همسال3
18/2
75/0
18/0
46/12
56/0
حمایت همسال4
91/1
73/0
16/0
11/12
53/0
حمایت همسال5
96/1
74/0
16/0
41/12
55/0
انسجام هویت
انسجام هویت 2
57/0
51/0
08/0
07/7
26/0
انسجام هویت 3
62/0
54/0
08/0
65/7
29/0
انسجام هویت 4
76/0
70/0
07/0
28/10
49/0
انسجام هویت 5
63/0
60/0
07/0
54/8
36/0
انسجام هویت 6
56/0
46/0
09/0
42/6
22/0
سردرگمی هویت
سردرگمی هویت 3
63/0
57/0
08/0
25/8
32/0
سردرگمی هویت 4
57/0
45/0
09/0
40/6
20/0
سردرگمی هویت 5
68/0
60/0
08/0
73/8
36/0
سردرگمی هویت 6
76/0
57/0
09/0
28/8
32/0
ادامه جدول 23ـ3
پارامتر
نشانگرها
برآورد پارامتر b
پارامتر
استاندارد شده B
خطای معیار
t
مجذور همبستگی چندگانه
رفتار مشکلآفرین
رفتار پرخاشگرانه(گزارش نوجوان)
23/4
83/0
29/0
40/14
69/0
رفتار نقض قانون(گزارش نوجوان)
75/1
77/0
14/0
91/12
59/0
مشکلات توجه(گزارش نوجوان)
73/2
80/0
20/0
52/13
63/0
رفتار پرخاشگرانه(گزارش والد)
79/1
33/0
37/0
78/4
11/0
رفتار نقض قانون(گزارش والد)
53/0
38/0
09/0
57/5
15/0
مجذور خی
درجه آزادی
سطح معناداری
RMSEA
CFI
SRMR
PGFI
43/721
413
0001/0
057/0
064/0؛050/0
93/0
069/0
69/0
نتایج جدول 23ـ3 حاکی از آن است که کلیه ضرایب برآورد شده مسیر در الگوی اندازهگیری دختران از لحاظ آماری معنادارند. اندازههای پارامتر استانداردشده برای هر یک از نشانگرها، نشاندهندة قدرت بار عاملی آنها بر متغیرهای نهفته مربوط است و مقادیر t بزرگتر از 2 معناداری این سهم را نشان میدهد. اندازههای شاخصهای برازندگی مبین برازش مناسب الگوی اندازهگیری است.
7ـ3 الگوی اندازهگیری پسران
الگوی تحلیل عاملی تأییدی کل متغیرها در نمونة پسران نیز با استفاده از برنامة لیزرل اجرا شد. نتایج این تحلیل در جدول 24ـ3 ارائه شده است.
جدول 24ـ3. الگوی اندازهگیری در نمونة پسران
پارامتر
نشانگرها
برآورد پارامتر b
پارامتر
استاندارد شده B
خطای معیار
t
مجذور همبستگی چندگانه
کنشوری خانوادگی(گزارش نوجوان)
حمایت خانواده
37/1
59/0
15/0
85/8
34/0
ارتباط والدـ نوجوان
26/4
62/0
45/0
42/9
38/0
دلمشغولی والدین
72/1
54/0
21/0
08/8
29/0
والدگری مثبت
31/1
44/0
20/0
50/6
20/0
ادامه جدول 24ـ3
پارامتر
نشانگرها
برآورد پارامتر b
پارامتر
استاندارد شده B
خطای معیار
t
مجذور همبستگی چندگانه
کنشوری خانوادگی(گزارش والد)
حمایت خانواده
60/0
33/0
12/0
79/4
11/0
ارتباط والدـ نوجوان
30/5
69/0
50/0
66/10
48/0
دلمشغولی والدین
90/3
82/0
31/0
70/12
67/0
والدگری مثبت
35/1
61/0
14/0
37/9
38/0
کنشوری مدرسه
پیوند با مدرسه
60/0
59/0
07/0
09/8
35/0
پیوند با مدرسه
47/0
50/0
07/0
79/6
25/0
حمایت معلم
66/0
54/0
09/0
31/7
29/0
حمایت معلم
70/0
56/0
09/0
68/7
32/0
حمایت همسال
حمایت همسال1
08/2
78/0
15/0
75/13
61/0
حمایت همسال2
97/1
77/0
15/0
44/13
59/0
حمایت همسال3
58/2
78/0
19/0
81/13
61/0
حمایت همسال4
50/1
59/0
16/0
55/9
35/0
حمایت همسال5
58/1
62/0
16/0
14/10
39/0
انسجام هویت
انسجام هویت 1
68/0
56/0
09/0
98/7
31/0
انسجام هویت 2
49/0
44/0
08/0
12/6
19/0
انسجام هویت 3
69/0
64/0
07/0
31/9
41/0
انسجام هویت 4
71/0
62/0
08/0
95/8
38/0
انسجام هویت 5
69/0
57/0
09/0
11/8
32/0
سردرگمی هویت
سردرگمی هویت 1
60/0
59/0
07/0
05/8
35/0
سردرگمی هویت 2
64/0
46/0
10/0
20/6
21/0
سردرگمی هویت 3
64/0
54/0
09/0
36/7
30/0
سردرگمی هویت 4
74/0
52/0
11/0
04/7
27/0
رفتار مشکل آفرین
رفتار پرخاشگرانه(گزارش نوجوان)
78/4
92/0
28/0
85/16
84/0
رفتار نقض قانون(گزارش نوجوان)
94/1
75/0
15/0
05/13
57/0
مشکلات توجه(گزارش نوجوان)
27/2
69/0
20/0
56/11
47/0
رفتار پرخاشگرانه(گزارش والد)
40/1
31/0
30/0
68/4
09/0
رفتار نقض قانون(گزارش والد)
32/0
23/0
09/0
50/3
05/0
ادامه جدول 24ـ3
مجذور خی
درجه آزادی
سطح معناداری
RMSEA
CFI
SRMR
PGFI
61/832
413
0001/0
064/0
070/0؛058/0
88/0
079/0
68/0
همانطور که در جدول 24ـ3 نشان داده شده است، کلیه ضرایب برآورد شده مسیر در الگوی اندازه ـ گیری پسران از لحاظ آماری معنادارند. اندازههای پارامتر استانداردشده برای هر یک از نشانگرها، نشاندهندة قدرت بار عاملی آنها بر متغیرهای نهفته مربوط است و مقادیر t بزرگتر از 2 معناداری این سهم را نشان میدهد. اندازههای شاخصهای برازندگی مبین برازش قابل قبول الگوی اندازهگیری است.
از آنجا که الگوی اندازهگیری برای نمونة کلی، نمونة دختران و نمونة پسران با دادهها برازش مناسب و یا قابل قبولی داشتند، در وهلة بعد الگوی ساختاری آنها مورد برازش قرار گرفت که در فصل چهارم به آنها خواهیم پرداخت. در شکل 2ـ3، الگوی پیشنهادی پژوهش همراه با متغیرهای مشاهدهشدة هر یک از متغیرهای نهفته به تصویر کشیده شده است.
1ـ 4 توصیف آماری دادههای الگوی کلی
توصیف آماری متغیرها مشتمل بر حداقل و حداکثر نمرات، میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی نمرات الگوی به دست آمده از نمونة کلی (مجموع نمونة دختران و پسران) در جدول 1ـ4 ارائه شدهاند.
جدول 1ـ4. توصیف آماری دادههای نمونة کلی
آماره
متغیر
حداقل
حداکثر
میانگین
انحراف استاندارد
چولگی
کشیدگی
حمایت خانواده(گزارش نوجوان)
3
12
87/8
25/2
504/0ـ
380/0ـ
ارتباط والدـ نوجوان(گزارش نوجوان)
12
55
60/40
85/7
744/0ـ
057/0
دلمشغولی والدین(گزارش نوجو(ن)
6
24
24/19
30/3
904/0ـ
659/0
والدگری مثبت(گزارش نوجوان)
8
21
70/15
03/3
323/0ـ
435/0ـ
حمایت خانواده (گزارش والد)
3
12
19/9
04/2
593/0ـ
258/0
ارتباط والدـ نوجوان(گزارش والد)
25
75
55/58
04/8
435/0ـ
278/0
دلمشغولی والدین(گزارش والد)
24
51
43/40
90/4
263/0ـ
020/0
والدگری مثبت(گزارش والد)
7
21
17/17
22/2
656/0ـ
247/1
پیوند با مدرسه1
1
4
76/2
96/0
427/0ـ
746/0ـ
پیوند با مدرسه2
1
4
69/2
945/0
740/0ـ
289/0ـ
حمایت معلم 1
1
5
69/3
22/1
796/0ـ
167/0ـ
حمایت معلم 2
1
5
13/3
33/1
177/0ـ
028/1ـ
حمایت همسال 1
3
15
775/11
64/2
603/0ـ
314/0ـ
حمایت همسال 2
3
15
49/11
565/2
637/0ـ
002/0
حمایت همسال 3
3
15
08/11
075/3
671/0ـ
170/0ـ
حمایت همسال 4
3
15
57/12
61/2
097/1ـ
618/0
حمایت همسال 5
3
15
96/10
66/2
626/0ـ
098/0
انسجام هویت 1
1
5
67/3
21/1
604/0ـ
594/0ـ
انسجام هویت 2
1
5
48/3
17/1
500/0ـ
494/0ـ
انسجام هویت 3
1
5
57/3
14/1
586/0ـ
353/0ـ
انسجام هویت 4
1
5
84/3
135/1
892/0ـ
071/0
انسجام هویت 5
1
5
67/3
24/1
694/0ـ
450/0ـ
سردرگمی هویت 1
1
5
92/1
09/1
115/1
541/0
سردرگمی هویت 2
1
5
64/2
34/1
303/0
073/1ـ
سردرگمی هویت 3
1
5
10/2
20/1
961/0
009/0
سردرگمی هویت 4
1
5
525/2
39/1
487/0
024/1ـ
رفتار پرخاشگرانه (گزارش
