دانلود پایان نامه درمورد خرده فروشی، تلفن همراه، پذیرش فناوری

دانلود پایان نامه ارشد

برخی رقبای بزرگ در بخش خرده فروشی های بزرگ مانند هایپر استار6 می توان به این موضوع پی برد که این بازار بسیار رقابتی است و هر کدام از خرده فروشی ها ملزم به اجرا کردن برنامه های مختص به خود هستند تا مشتریان جدید کسب کرده و مشتریان فعلی خود را حفظ کنند. بنابراین با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نفوذ آن در هر کسب‌وکاری به ویژه خرده‌فروشی، استفاده از فناوری نوین برای جذاب کردن محیط خرید و ترفیعات برای مشتری ضروری می‌باشد.
فاصله زیاد کشور ما با کشورهای پیشرفته در زمینه ایجاد فناوری باعث شده تا ما شاهد ورود فناوری‌های جدید که در برخی موارد هزینه‌های سنگینی را نیز به همراه دارد، باشیم. از طرفی در بسیاری موارد شاهد هستیم که این فناوری‌ها به طور مناسب مورد استفاده قرار نگرفته و پس از استفاده‌ای کوتاه مدت به‌دلیل عدم بهره‌گیری مناسب به‌طور کلی کنار گذاشته می‌شوند. مثال واضح آن ورود رایانه‌های پیشرفته در سازمان‌ها و دستگاه‌های پایانه فروش در خرده‌فروشی‌هاست که به دلیل عدم پذیرش از سوی کارکنان و قصد آن‌ها برای استفاده از سیستم‌های دستی و سنتی، استفاده‌های بسیار محدود و غیرقابل توجیه اقتصادی از آن‌ها به عمل می‌آید. در صورتی که اگر ورود فناوری به کسب‌وکار مورد قبول و پذیرش کاربران آن باشد، کارایی مطلوب‌تری حاصل می‌شود.
با توجه به رشد و توسعه استفاده از فناوری (به ویژه 7RFID) در عرضه و فروش محصولات، مروری بر ادبیات موضوع در این زمینه نشان می دهد که اکثر تحقیق‌های گذشته بر مبنای معرفی فناوری‌، زیرساخت و نحوه پیاده‌سازی آن بنا شده است و تاکید بر مسائل توسعه فنی آن داشته‌اند. لذا در این تحقیق ابتدا به معرفی فناوری‌های نوین و کاربرد آنها در خرده فروشی‌ها خواهیم پرداخت. سپس با تمرکز بر فناوری RFID و با توجه به اشاعه این فناوری در عرضه و فروش محصولات به بررسی پذیرش آن توسط کارمندان خرده فروشی‌ها خواهیم پرداخت. از این‌رو تحقیق حاضر با بسط مدل پذیرش فناوری 8TAM به بررسی عوامل موثر و متغیرهای خارجی بر پذیرش این فناوری پرداخته است. مدل TAM یکی از برجسته ترین مدل‌های تئوریک در بررسی قبول یا رد فناوری جدید می‌باشد، که در بخش ادبیات موضوعی به تشریح آن خواهیم پرداخت. از این رو در این تحقیق با توجه به بازار ایران این مدل برای فناوری مذکور با بسط مدل موجود، متغیر ارتباط شغلی9، قابلیت اثبات نتایج10، سازگاری با فناوری11، جنسیت12، فرهنگ13 و تجربه14 در پذیرش فناوری RFID در بین کارمندان، به عنوان متغیرهای خارجی که بر سودمندی و سهولت استفاده از فناوری تاثیرگذارند، در نظر گرفته می‌شوند.
فناوری RFID دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنعت می‌باشد که استفاده از آن‌ها طی سال‌های اخیر به شدت فراگیر شده است. با توجه به اشاعه این فناوری در عرضه و فروش محصولات، نیاز به بررسی پذیرش آن در سطح خرده‌فروشی‌ها احساس می‌شود. فناوری‌های سیستم‌های همیار خرید15 و آینه هوشمند16 نیز از جمله فناوری‌های به روز هستند که به توضیح هر یک خواهیم پرداخت. فناوری RFID به نسبت فناوری‌های دیگر در ایران چه از لحاظ زیرساخت و چه از لحاظ دانش عمومی شناخته شده‌تر است.
۱-۳- فناوری‌های نوین
از ویژگی‌های اصلی فناوری‌های قابل پیاده‌سازی بر خرده‌فروشی‌ها، تعامل فناوری بین مصرف‌کننده و کالا است. در واقع، با این فنآوری‌ها، مصرف کننده می‌تواند با کالا به مانند یک بازی ِ ویدئویی ارتباط برقرار کند. به همین دلیل، فناوری‌های تعاملی (مانند مدل‌های 3D فضایی) در چند خرده‌فروشی پیاده‌سازی شده است. فناوری‌های قابل استفاده در خرده‌فروشی‌ها بر پایه‌ی تلفن‌های همراه، دستگاه‌های محاسباتی و برنامه‌های نرم افزاری است[2].

۱-۳-۱ سیستم‌های همیار خرید:
بیشترین کاربرد سیستم همیار خرید معمولا بر روی چرخ دستی‌های فروشگاه‌ها یا تلفن همراه مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود (تلفن همراه هوشمند، رایانه جیبی و آیفون). در فرایند انتخاب گزینه‌های مختلف برای خرید، این دستگاه‌های خاص با امکان مقایسه سریع بین محصولات مشابه (از لحاظ مواد تشکیل دهنده تا قیمت و..)‌ و فراهم نمودن جزئیات جامع درباره‌ي محصولات و خدمات (در صورت وجود روی کالا)‌ قادر به حمایت مصرف کنندگان خواهند بود.

شکل ۱-۱. سیستم همراه خرید شرکت IBM

از نفطه نظر خرده‌فروشان، این سیستم به ایشان اجازه‌ی آگاهی از مقدار محصول درقفسه‌های فروشگاه را در هر زمانی می‌دهد. مدیران و فروشندگان از این اطلاعات می‌توانند برای بازیایی اطلاعات انبار به روش موثرتری با حداقل خطا استفاده کنند. نتیجه‌اش بالارفتن سطح خدمات و سهولت در خرید و تمایل بیشتر به خرید برای مصرف کنندگان می‌شود و همچنین افزایش درک کیفی محصولات و فروشگاه و برند را به همراه دارد. این سیستم مخصوصا برای افرادی که دنبال محصول خاصی هستند بسیار مفید است و باعث افزایش رضایت ایشان می‌شود[3]. فرض کنید مصرف‌کننده‌ای را که برای خرید سوپ وارد مغازه می‌شود و به ادویه‌ی خاصی حساسیت دارد، از طریق این سیستم همیار مصرف‌کننده می‌تواند سوپ موردنظر خود را با مقایسه تمامی ِ سوپ‌های موجود در قفسه‌های فروشگاه به دست بیاورد و علاوه برصرفه‌جویی در زمان، امکان استفاده از خرید لذت بخش را نیز فراهم می‌آورد.
علاوه بر این، سیستم همیار خرید مشکل‌های مربوط به تبلیغات هدفمند برای مخاطب‌های خاص را که عامل کلیدی در فرآیند رضایت مصرف‌کنندگان با سفارش‌سازی اطلاعات مربوط به کالا است را بالا می‌برد[4].
از معتبرترین ِ این سیستم‌ها می‌توان به سیستم همیار خرید IBM و سیستم همیار خرید موبایل17 (MSA) اشاره کرد. سیستم همیار خرید شرکت IBM (شکل ۱) از یک صفحه نمایش ۸ اینچی، بلوتوث، سبد خرید، شارژر و چراغ کنترل مادون قرمز (که در کل فروشگاه پراکنده است) برای دستیابی به اطلاعات و مکان‌یابی محصولات تشکیل شده است. این سیستم به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که: کالای مورد علاقه‌ی خود را انتخاب و به لیست خرید اضافه کنند و کالا را در فروشگاه پیدا کنند. به‌علاوه این سیستم کالا را به صورت گرافیکی هایلایت کرده و به صورت یک راهنمای خرید، مکان و تعداد و مشخصات آن را به مصرف کننده می‌دهد[5]. بنابراین مصرف کننده در زمان صرفه جوبی کرده و خرید لذت‌بخشی را تجربه خواهد کرد.
تلفن‌های همراه هوشمند رشد چشمگیری در میان مصرف‌کنندگان و مردم داشته‌اند. دیگر هرفردی در جیب خود برای برقراری ارتباط با دیگران تلفن همراه دارد و افراد کمتری به نسبت مجهز به تلفن‌های همراه هوشمند هستند. این در جایی است که بسیاری معتقدند که در آینده تلفن‌های همراه ابزاری جدانشدنی از انسان خواهند بود. سیستم همیار خرید موبایل مجموعه نرم افزارهایی است که توسط شرکت گروه‌های مترو معرفی گردید. این نرم افزار برروی سیستم عامل تلفن همراه هوشمند مصرف‌کنندگان نصب می‌شود و از طریق آن مصرف‌کنندگان می‌توانند فعالیت خرید‌های خود را کنترل کنند. از طریق این سیستم مشتریان فروشگاه Real,- Future Store می‌توانند نرم افزار را برروی گوشی‌های خود نصب و تجربه‌ی خرید جدیدی را تجربه کنند. قبل از ورود مشتریان به فروشگاه، ایشان از طریق نام کاربری و رمزعبور که از قبل از فروشگاه دریافت کرده‌اند وارد نرم‌افزار می‌شوند. سپس از طریق شبکه‌ی تلفنی فروشگاه با سرور ارتباط برقرار کرده و لیست آخرین قیمت‌های کالاهای موردنیاز را به دست می‌اورند. از دیگر مزیت‌های این سیستم می‌توان به بررسی کالای موجود، انواع کالای مشابه و مشاهده مکان کالا در فروشگاه نیز اشاره کرد. در فروشگاه نیز مشتریان می‌توانند از طریق دوربین متصل به تلفن همراه خود بارکد کالای موردنظر را بخوانند و کالا را با قیمت به لیست خرید خود اضافه کنند و هر لحظه از مقدار هزینه‌ای که کرده‌اند آگاهی پیدا کنند[6].

۱-۳-۲- آینه هوشمند:
آینه هوشمند فناوری بسیار جدیدی است که فقط چند مدل از آن در فروشگاه‌های محدودی برای کاربری و عرضه جذاب و مفدیتر کالاها برای مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود. آینه هوشمند یک صفحه نمایش چند اینچی است که از سیستم سخت‌افزاری و نرم افزار یکپارچه تشکیل شده است و مانند یک دستگاه All-in-one سخت افزار مربوطه در پشت صفحه نمایش قرار دارد.
یکی از کاربردهای مهم این ابزار توسط گروه ایسپ18 برای عینک فروشی‌ها و فروشگاه‌های وابسطه به مسائل محافظات از چشم برای مصرف‌کنندگان تولید شده است. این سیستم توسط دوربینی که برروی آن قرار دارد صورت مصرف‌کننده را شبیه‌سازی کرده و در خروجی صفحه نمایش به صورت گرافیکی چهره وی را نمایش می‌دهد. بدین ترتیب هرکس می‌تواند به راحتی رنگ لنز، نوع لنز، وضوح دید خود قبل و بعد گذاشتن لنز (عینک)، تاثیر سیستم‌های پزشکی بر چشم خود (مانند پولارایز بودن عینک یا لنز) و زیبایی کالای موردنظر را برروی چهره خود تشخیص دهد (شکل ۲)[7].
برای برخی افراد انتخاب لباس مناسب کار بسیار مشکلی است. وقتی مشتری وارد مغازه لباس فروشی می‌شود و لباسی انتخاب می‌کند و نمی‌داند که برای لباسی که انتخاب کرده است چه کفشی مناسب است، یا کدام کت را تهیه کند بهتر است؛ آینه هوشمند ابزاری جذاب و مناسب برای کمک به بیشتری برای خریدی لذت بخش است. از طریق آینه هوشمند فرد به صورت گرافیکی شبیه سازی می‌شود و از طریق پایگاه داده متصل به نرم افزار، لباس‌های مدنظر را انتخاب می‌کند و در آینه نمایش داده می‌شود. این امکان خصوصا برای خرده‌فروشی‌هایی که اجازه پرو به مشتریان را نمی‌دهند بسیار مناسب است. از این طریق مشتری هر لحظه می‌داند که چه می‌خواهد بپوشد و لباس‌های موردنظر چه قیمتی دارند.

شکل ۱-۲: آینه هوشمند گروه ایسپ برای کالای وابسته به چشم.
۱-۳-۳- RFID:
عملکردRFID وابسته به دو دستگاه تگ19 (برچسب) و کدخوان20 است که جهت برقراری ارتباط بين يکديگر از امواج راديويی استفاده می نمایند. تگ‌ها شامل یک میکرو چیپ متصل به آنتن هستند که قابلیت اتصال به اشیاء را دارند و با توجه به نیاز و کاربرد، در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف طراحی شده‌اند. در واقع تگ‌‌ها در این سیستم وسیله ردیابی و شناسایی هستند. کدخوان حضور تگ‌‌ها را در محیط تشخیص داده و توانایی بازیابی اطلاعات و ارسال آن‌ها را به سیستم مرکزی دارد. این فناوري، یک فناوري بی‌سیم است که اجازه انتقال اطلاعات را بدون استفاده از خط ارتباطی فیزیکی یا خط دید مستقیم نوري که در فناوري بارکد مورد استفاده قرار می‌گیرد، فراهم می‌نماید. بطور کلی فناوری RFID از برچسب یا تگ، برچسب‌خوان یا تگ‌خوان، آنتن و نرم‌افزار مدیریت اطلاعات و بانک اطلاعاتی جهت پیاده‌سازي تشکیل یافته است. الگوریتم کلی این سیستم بدین صورت است که امواج رادیویی، اطلاعات را بین ارسال‌کننده اطلاعات و دستگاه دریافت اطلاعات جابجا می‌کند. به قطعه ارسال‌کننده اطلاعات، برچسب یا تگ و به قطعه دریافت کننده اطلاعات، تگ‌خوان یا برچسب‌خوان گفته می‌شود. یک آنتن جهت انتقال سیگنالهاي رادیویی بین برچسب‌خوان و برچسب استفاده می‌شود که هم براي برچسب و هم براي برچسب‌خوان بکار می‌رود. نرم‌افزار مدیریت اطلاعات نیز به منظور پردازش داده‌هاي جمع‌آوري شده وجود دارد. این نرم‌افزار خاص که معمولاً بر روي یک سرور محلی نصب می‌شود، این امکان را می‌دهد تا داده‌هاي رد و بدل شده با برچسب‌خوان جمع‌آوري شده و مورد پردازش قرار گیرند و در صورت نیاز در بانک اطلاعاتی ذخیره و بازیابی شوند[8].
از کاربردهای RFID می‌توان به استفاده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال-مارت اشاره کرد. در این فروشگاه‌ها هر کالا تگ مخصوص خود را دارد و هر مشتری می‌تواند از طریق یک دستگاه پرتابل ِ مجهز به تک‌خوان هر کالا را شناسایی کرده و اطلاعات مربوط به آن را از طریق پایگاه دادها متصل به فروشگاه بخواند. به خاطر هزینه کمتر و کاربدر بیشتر این فناوری به نظر می‌رسد استفاده‌ی گسترده‌ای از آن در صنعت خرده فروشی خواهد شد[9].

۱-۴- جنبه نوآوری تحقیق:
ب

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درمورد پذیرش فناوری، رگرسیون خطی، مدل پذیرش فناوری Next Entries دانلود پایان نامه درمورد پذیرش فناوری، خرده فروشی، حریم خصوصی