دانلود پایان نامه درمورد تامین کننده، تأمین کننده، سلسله مراتب، سلسله مراتبی

دانلود پایان نامه ارشد

دهد.
جدول2-11- معیارهای ارائه شده توسط دمیرتاس (دمیرتاس، 2008)
هزينه ها
شكستگي در خط
هزينه ارزيابي و اندازگيري
سودها
کیفیت خدمت
– نرخ عیب پایین – حمل به موقع
– ظرفیت فرایند – انعطاف پذیری فرایند
– پاسخگویی به تغییرات
ریسک ها
شکایت های مشتریان
تاخیر سفارشات
ناتوانی در پیش بینی نیازهای آینده
فرصت ها
سازگاری
اعتماد متقابل
حمایت برای طراحی فرایند
کاهارمان69 در مقاله خود، روشي را براي انتخاب تامين كننده، ارائه داد كه بر اساس Fuzzy-AHP بود. وي در ابتداي مقاله خود، نوعي طبقه بندي از شاخصها، ارائه داد كه قابل توجه است. وي بيان كرد كه شاخصهاي انتخاب تامين كننده، به 4 گروه تقسيم مي شوند: معيارهاي تامين كننده، معيارهاي عملكرد محصول، معيارهاي عملكرد خدمات، معيارهاي هزينه (کاهارمان، 2003).

2-6-2-1- معیارهای تامین کننده
شاخصهاي تامين كننده از زواياي مختلفي قابل بررسي است كه عبارتند از: قدرت مالي، راه حل مديريتي، جهانی سازی، توانايي تكنيكي، منابع و نهايتا سيستمهاي كيفيت.
مالي: سازمان بايد شناخت مالي مناسبي از تامين كنندگان داشته باشد. قدرت مالي شاخص مناسبي براي تحقق اين امر مي باشد. وضعيت مالي ثابت مي تواند سازمان را متقاعد كند كه تامين كننده، توانايي بازسازي خود را دارد و مي تواند شرايط را بهبود دهد.
مديريتي: براي داشتن ارتباط مناسب و بلند مدت با تامين كننده سازمان بايد از وضع مديريتي تامين كننده آگاه باشد. مديريت طولاني مدت و با ثبات لازمه افزايش ارتباطات تامين كننده با سازمان است. سازمان بايد نسبت به مديريت تامين كننده اعتماد داشته باشد. همچنين سازمان بايد مطمئن شود كه مديران هر تامين كننده مسئول اصلي تامين كالاها و مواد هستند و كسان ديگري اين وظيفه را بر عهده ندارند. سطح كيفيت، خدمت، و هزينه در هر سازماني بستگي مستقيمي به توانايي مديريت در شناسايي نيازها دارد.
توانايي تكنيكي: براي فراهم آوردن سازگاري بين محصولات و خدمات، و اطمينان از توسعه كيفيت محصول در طول زمان، سازمان بايد از توانايي تكنيكي تامين كنندگان مطمئن باشد. اين موضوع زماني اهميت بيشتري پيدا مي كند كه هدف از همكاري بين تامين كننده و سازمان فعاليت در حوزه هاي پيشرفته است و يكي از فاكتورهاي حياتي تكنولوژي پيشرفته باشد. توجه به فاكتورهاي تكنيكي باعث تشويق تامين كننده و مشوق وي براي ورود به بازارهاي جهاني و گسترده است. در برخي از مواقع تكنولوژي پيشرفته در كشور تامين كننده وجود ندارد و نيازمند وارد كردن آن از نقاط دور دست و كشورهاي ديگر هستيم.
منبع تامين كننده: منابع تامين كننده بايد به مقداري باشد كه از توسعه محصولات حمايت شود و اين امر متوقف نشود. معيارهايي كه در اين رابطه وجود دارند عبارتند از: تسهيلات، سيستمهاي اطلاعاتي، سيستم آموزش و تعليم كاركنان. زماني كه موضوع حضور در بازارهاي بين المللي مطرح مي شود تامين كننده بايد زيرساختهاي صنعتي مناسبي داشته باشد. اگر سازمان مي خواهد يك تامين كننده خارجي را انتخاب كند نيازمند آن است كه راه مطمئني براي انتقال جريان مالي بين خود و تامين كننده پيدا كند. مي توان از برخي از روشهاي خدمت دهي به مشتري استفاده كرد تا عمليات توليدي تامين كننده را به صورت روز به روز كنترل كرد.
سيستمهاي كنترل كيفيت: وجود سيستمهاي موثر كنترل كيفيت (در فرايند توليدي تامين كننده)، فاكتوري كليدي است. شاخصهاي زير مجموعه آن عبارتند از: تضمين كيفيت، كنترل فرايند، فرايند انتقال شكايتها، داشتن سیستمهای ISO9000 و سیستم گزارش دهی داخلي. سازمان به عنوان يك مشتري مايل است كه نيازمنديها و تواناييهاي تامين كننده را ارزيابي كند.
جهاني سازي: استراتژي شركت در رابطه با تعيين منابع (در كشورها و مناطق گوناگون جهان) مزايا و معايبي دارد. گروه ارزيابي ريسك شركت بايد ريسكهاي بالقوه (نظير تغيير سياستهاي تامين كننده، حضور در بازارهاي داخلي و يا خارجي) و نتايج و اثرات حاصل از آنها را مشخص كند.
2-6-2-2- معیارهای عملکرد محصول
شركت مي تواند با توجه كردن به شاخصهاي عملكرد محصول خصوصيات مهم محصول خريداري شده را ارزيابي كند. تعيين دقيق اين شاخصها بستگي به نوع محصول دارد. شركت ممكن است كه خواستار بررسي خصوصيات كالا (بررسي انطباق) از جنبه هاي زير باشد:
استفاده نهايي: كيفيت، وظيفه (سرعت، ظرفيت)، قابليت اطمينان، قابليت مقايسه، قابليت دوام، خسارت، و تلورانس محصول، از ديدگاه استفاده نهايي مهم هستند.
حمل كردن محصول: حمل كردن، نيازمنديهاي انبار كردن.
استفاده در ساخت و توليد: كيفيت، آزمايش كردن، قابل ساخت بودن، قابليت رقابت، عملكرد در مصرف نهايي، شاخصهاي مهم اين بخش مي باشند.
ملاحظات تجاري ديگر: انطباق با محيط زيست (مثل قابليت بازيافت)، توجه به ارگونومي، در دسترس بودن محصول، چرخه عمر تكنولوژي، روندهاي بازار، مسائل مهم و حياتي اين بخش، مي باشند.
توجه داشته باشيد كه در بازارهاي بين المللي ممكن است كه استانداردهاي تكنيكي در كشورهاي گوناگون متفاوت باشند. اين امر موجب مي شود كه سازمانها و شركت ها با استانداردهاي تكنيكي محصولات آشنا باشند و در انتخاب تامين كننده دچار مشكل نشوند. شركتها بايد با نحوه تست محصولات توليدي توسط تامين كننده آشنا باشند تا مطمئن گردند كه محصول مورد نظر نياز به دوباره كاري ندارد و قابل رقابت با ساير محصولات مي باشد.

2-6-2-3- معیارهای عملکرد خدمت
يك شركت مي تواند از معيارهاي عملكرد خدمت براي ارزيابي كارهاي خدماتي و انتخاب تامين كننده در اين شاخه استفاده كند. زماني كه صحبت از خدمت مي شود يك شركت بايد منظور خود را از اين واژه اعلام كند زيرا هر نوع خريدي نوعي خدمت دهي مي باشد و شامل مراحلي نظير آماده شدن سفارش حمل و خدمات پس از فروش است. برخي از خصوصيات توليدي در بخش خدماتي هم مشترك هستند. با اين وجود تفاوتهايي در اين دو شاخه وجود دارند. زماني كه بحث ارزيابي خدمت مطرح مي شود يك سري از خصوصيات بيان مي شوند:
حمايت از مشتري: شامل در دسترس بودن، زمان دسترسي و پاسخگويي مي باشند.
رضايت مشتري: آگاه كردن مشتري و ارزيابي رضايت وي
2-6-2-4- معیارهای هزینه
منظور ما از معيارهاي هزينه، هزينه هاي خريد مي باشند. مهمترين گروه از هزينه ها شامل قيمت خريد، هزينه حمل و نقل و هزينه هاي ماليات هستند. اين گروه بخش مهمي از كل هزينه ها را شامل مي شوند. برخي از هزينه هاي ديگر، نظير هزينه هاي عملياتي (هزينه كالاهاي بازگشتي و دوباره كاري) هم ممكن است در اين گروه قرار گيرند. شركت مي تواند هزينه ها را تخمين بزند. انجام اين كار مشكل است و اعداد را بايد با دقت زيادي تخمين زد. در برخي از كارهاي عملي ارزيابي مجدد لازم است. دقت كنيد كه هزينه ها را از ديدگاه تامين كننده، بررسي كرده ايم.
2-6-3- رویکردهای مختلف برای انتخاب تامین کنندگان
گزینش یا ارزیابی تأمین کننده مسئله اي متداول در کسب ملزومات مورد نیاز براي پشتیبانی از خروجی هاي سازمانها است. مشکل سازمانها یافتن و ارزیابی دورهاي بهترین یا مناسبترین تأمین کننده یا تأمین کنندگان بر اساس قابلیتهاي گوناگون آنها است. این مسأله معمولاً هنگامی رخ می دهد که خریدي پیچیده با ارزش ارزي بالا و احتمالاً حساس در پیشرو باشد همچنین فرآیند رسمی براي ارزیابی و رتبه بندي تأمین کنند گان امري ضروري است. در واقع فرآیند گزینش تأمین کننده نوعی فرآیند حل مسأله است، زیر ا فرآیند گزینش تأمین کننده تمامی مراحل حل مسأله از قبیل، تعریف مسأله، فرموله کردن معیارها، ارزیابی بدیلها و گزینش را پوشش می دهد. بسیاري از مقالات به مراحل ارزیابی بدیلها و گزینش که تکنیکهاي مربوط به پژوهش عملیاتی براي آنها سازگار شده است پرداخته اند.
تکنیکهاي تصمیم گیري چند معیاره که از جمله تکنیک هاي کمی در ارزیابی تأمین کنندگان می باشند را می توان به طور تقریبی در پنج دسته تقسیم بندي کرد: تصمیم گیريهاي چند شاخصه (مبناي عمومی مدل هاي وزن دار خطی)، بهینه سازي با اهداف چندگانه (مبناي عمومی از مدلهاي برنامه ریزي خطی/ ریاضیاتی)، رهیافت هاي آماري / احتمالی، رهیافتهاي هوشمند و دیگر روشها. پنج دسته، هر کدام با رهیافتها و مثالهاي مرتبط در جدول 2-12 ذکر شده اند.
دسته اول فرآيند گزينشي است، كه تعداد محدود و قابل شمارشي از گزينه هاي از پيش تعيين شده از طريق معيارها يا شاخصهاي چندگانه مورد بررسي قرار مي گيرند. گزينه برتر با توجه به ميزان ارضاء هر چه بيشتر معيارها يا شاخصها گزينش مي شود. اگر چه هنوز از روي اطمينان نمي توان گفت كه آيا اين تكنيك ها كمي هستند يا خير. شاخصها به عنوان معيارهايي كه بر مبناي آنها گزينش نهايي صورت مي گيرد عمل مي كنند. بيشتر رهيافت هاي به كار رفته همچون، فرآيند تحليل سلسله مراتبي، تحليل توأم 70، روش وزن دار خطی71 و روش غير رتبه اي72 در اين دسته جاي مي گيرند.
جدول 2-12- طبقه بندي رهيافتهاي ارزيابي تأمين كننده
دسته
رهیافت

مدل های MADM
فرآيند تحليل سلسله مراتبي
تحليل توأم
روش وزن دار خطي
روش غير رتبه اي

مدل های MODM
روش اپسيلون محدوديت
تحليل پوششي داده ها
برنامه ريزي آرماني

رهیافت های آماری / احتمالی
روش طبقه بندي
تحليل خوشه اي
تحليل عدم اطمينان

رهيافت هاي هوشمند
استدلال مبتني بر مورد پژوهي
سيستم هاي خبره
الگوريتم ژنتيك
شبكه عصبي
ديگر روشها
هزينه بر پايه انجام فعاليتها
مدل سازي ساختار تفسيري

دومين دسته با انتخاب بهترين گزينه با در نظر گرفتن تعاملات گوناگون درونِ محدوديتها كه به بهترين شكل خواسته هاي تصميم گيرنده را با كسب چند سطح قابل قبول از مجموعه اي از اهداف قابل اندازه گيري ارضاء مي كند انجام مي شود. گزينه هاي اين دسته به طور ضمني در منطقه موجه يك مجموعه از محدوديت ها بيان مي شوند، تا رضايت بخش ترين گزينه انتخاب شود. تكنيكهايي همچون روش اپسيلون محدوديت73 ، تحليل پوششي داده ها74 و برنامه ريزي آرماني در اين دسته جاي مي گيرند.
سومين دسته با محوريت تعداد بزرگي از آزمونها يا بررسي ها و با عدم اطمينان آماري به ارزيابي و انتخاب تأمين كنندگان مي پردازند. روش طبقه بندی75 ، تحليل خوشه اي76 و تحليل عدم اطمينان 77 همگي در اين مقوله مي گنجند.
چهارمين دسته با بهره گيري از چند تكنيك هوشمند كه به تازگي توسعه يافته اند، مانند استدلال مبتني بر مورد پژوهي78 ، سيستمهاي خبره79 ، الگوريتمهاي ژنتيك80 و شبكه هاي عصبی81 به ارزيابي مي پردازد. انتظار مي رود كه گزينه مناسب با استفاده از يكي از رهيافت هاي فوق گزينش شود. از آنجايي كه فرآيند ارزيابي تأمين كننده براي موضوعات و اهداف تأمين مواد گوناگون و خدمات به طور گسترده قابل بكارگيري است، چندين تكنيك خاص ارائه و در دسته پنجم گروه بندي شده اند.

2-7- پيشينه پژوهش
2-7-1- پژوهش هاي خارجي
به دلیل اهمیت موضوع انتخاب تامین کننده در زنجیره تامین پژوهش ها و مطالب زیادی درباره این موضوع موجود است که ترکیبی از روش های مختلف کمی حل مسئله مانند تحلیل پوششی داده ها، برنامه ریزی خطی، برنامه ریزی آرمانی، تحلیل سلسله مراتبی، تاپسیس همراه با استفاده از منطق فازی و گاه بدون توجه به آن موجود است. برخی از آنها عبارتند از:
کیلینکی و همکاران82 (2011) در مقاله خود به نام رویکرد AHP فازی برای انتخاب تامین کننده در شرکت ماشین لباسشویی، سه تامین کنند را بر اساس سه معیار عملکرد محصول، عملکرد خدمات و معیار تامین کنندگان، ارزیابی و انتخاب کردند که معیار تامین کنندگاه خود شامل زیر معیارهای ثبات مالی تامین کننده، مدیریت، توانایی تکنولوژیکی، سیستم کیفیت، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت می باشد و زیر معیارهای عملکرد محصول عبارتند از: قیمت محصول و کیفیت محصول. معیار عملکرد خدمات نیز به زیرمعیارهای زمان تحویل، پیگیری و پشتیبانی فنی تقسیم می شود. که در این پژوهش معیار عملکرد محصول

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درمورد تامین کننده، محدودیت ها، مدیریت کیفیت، مدیریت ریسک Next Entries دانلود پایان نامه درمورد تامین کننده، سلسله مراتب، سلسله مراتبی، رتبه بندی