دانلود پایان نامه درمورد امنیت شغلی، پذیرش فناوری، حریم خصوصی

دانلود پایان نامه ارشد

تابلوهایی با این مضمون که به مصرف‌کنندگان اعلام کند که در حال تماشای ایشان هستند، در فروشگاه نصب گردید. همچینین شرکت بنتون60 که بدون اطلاع رسانی به مصرف‌کنندگان به کالاهای خود را به تگ های RFID‌ مجهز نموده بود نیز مجبور به حذف تگ‌های RFID نصب شده بر روی کالاهای خود کرد[25]. برچسبها دارای شامل چندین قسمت اطلاعاتی مانند شناسة محصول، شناسة تولیدکننده و شماره سریال یکتای محصول هستند. این اطلاعات به شکل یک‌سری کدهای عددی نمایش داده میشوند. اما وجود شماره سریال یکتا حملة فیزیکی را امکانپذیر میکند. برای مثال فرض کنید که خریدار، بهای کالا را با استفاده از کارت اعتباری خود میپردازد. فروشگاه به منظور ارایة خدمات آتی خود، مانند اعطای جایزة خرید، می‌تواند بین نام خریدار و شماره سریال کالا نوعی ارتباط برقرار کند. هنگامی که خریدار مجددا از فروشگاه خرید کند، تشخیص هویت او به طور خودکار انجام میشود. حال اگر این اطلاعات به دست افراد دیگری بیفتد، اطلاعات بسیاری در مورد مشتری و کالای خریداری شده، فاش میشود. خطر دیگر در وجود اطلاعات کالا در برچسبهای RFID کالا است. برای مثال فرض کنید که فردی از داروهای آرامبخش استفاده میکند، فاش شدن این اطلاعات ممکن است امنیت شغلی و اجتماعی او را به مخاطره اندازد. از سوی دیگر خریدار کالاهایی با برچسب RFID ممکن است به عنوان یک هدف تبلیغاتی محسوب شود. مثلاً با خرید کالایی با علامت تجاری خاص، آماج تبلیغات شرکتهای رقیب شرکت مذکور قرار گیرد. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که مشکلات تکنیکی قابل حل هستند، اگر مردم در مورد فواید استفاده ازRFID  توجیه نشوند و تولیدکنندگان RFID نتوانند سطح مطمئنی از امنیت را به کاربران ارایه دهند، اجرای سیستمهای RFID در سطح وسیع مفید نخواهد بود. برای مثال آمار  نشان میدهد که اکثر کسانی که در مورد RFID از آنها نظرسنجی شده است، ترجیح میدهند که پس از خرید کالا برچسب RFID آن را غیر فعال کنند. این آمار به روشنی نشان میدهد که هر چند موفقیتهایی در حل مشکلات RFID در بخش فناوری آن صورت گرفته اما در زمینة اجتماعی در سطح قشر متوسط جامعه، کسانی که حرف آخر را در مورد آیندة یک فناوری میزنند، کار زیادی صورت نگرفته است[35].
با وجود اینکه سیستمهای RFID به عنوان یکی از فراگیرترین فناوریهای محاسباتی شناخته میشوند، هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد که پیش از به کارگیری آنها در مقیاس کلان، باید حل شوند. یکی از اصلیترین این موارد موضوع امنیت است. در کالاهایی که بر روی آنها این نوع برچسبها نصب شده است، به هنگام گزارشگیری برچسبخوانها، برچسب بهطور ناآگاهانه اطلاعات حساسی را فاش میسازد. یکی از مشکلات بسیار مرتبط با امنیت، موضوع رهگیری افراد و یا به عبارتی نقض حریم خصوصی است. این مشکل به این دلیل روی میدهد که پاسخهای رسیده از برچسب به برچسبخوانها قابل پیشبینی است، به این معنی که در حقیقت در اغلب موارد برچسبها همیشه شناسة یکسانی را ارایه میکنند که به شخص ثالث اجازه میدهد که به سادگی بین برچسب و کالای مربوط به آن ارتباطی منطقی برقرار کنند. حتی در صورتی که در طراحی برچسبها سعی شود که هیچگونه اطلاعات با ارزشی که منجر به افشا شدن مشخصات برچسب و یا کالای مربوطه شود، آشکار نشود ممکن است با استفاده از شیوههایی چون برهمنهی برچسبها (منظومه سازی) رهگیری کالا همچنان امکانپذیر باشد[25]. برای اینکه مصرف‌کنندگان RFID را بپذیرند و تمایل به استفاده از آن را داشته باشند، باید به مزایای استفاده از آن و ارزش افزوده‌ای که برای ایشان ایجاد می‌کند، آگاهی کامل پیدا کنند. راه حل‌های مختلفی برای رفع مشکل حریم خصوصی که به دو مورد رایج آن اشاره می‌کنیم.

۲-۶-۴-۱- دستور از بین‌بردن61
این راهحل توسط EPCglobal پیشنهاد شد. در این طرح هر برچسب دارای اسم رمز یکتایی، مثلا ۲۴بیتی، است که در زمان ساخت برچسب برنامهریزی شده است. برچسب EPC به محض دریافت دستور Kill خاص از برچسبخوان بلادرنگ و برای همیشه غیرفعال میشود. برچسبها Killing در کوتاه مدت، شیوة امنیتی خوبی به نظر میرسند اما در بلند مدت قابل استفاده نیستند چون بسیاری از تواناییهای سودمند RFID را از بین میبرند. علاوه بر این، موجب از بین رفتن جزئیات اطلاعاتی کالا، مانند حذف شماره سریالی که اطلاعات نوع کالا را در خود نگهداری میکند، نیز میشود[24].

۲-۶-۴-۲- تگ بلاک شده62
اگر بیش از یک برچسب به پرسش ارسال شده توسط برچسبخوان پاسخ دهد، برچسبخوان تصادم را تشخیص میدهد. جوئلز از این قابلیت برای پیشنهاد دادن یک شیوة غیر فعال ایجاد پارازیت به نام برچسب بلوککننده استفاده کرد. یک برچسب بلوککننده طیف کاملی از شماره سریالهای ممکن برای برچسب را شبیهسازی می کند و موجب درماندگی برچسبخوان میشود. فروشگاهها برچسبهای بلوککننده را در هنگام خروج مشتری از فروشگاه در سبدهای خرید قرار میدهند. تا زمان رسیدن مشتری به مقصد، برچسب بلوککننده از هرگونه اسکن در مُد خصوصی مشتری جلوگیری میکند. برای رسیدن به یک قابلیت اطمینان بیشتر، بلوک کننده را میتوان در یک دستگاه قابل حمل مانند گوشی تلفن همراه، اجرا کرد. این گوشیها میتوانند در حالت عادی اسکن در مُد خصوصی را بلوک کنند اما در صورت دریافت مجوز دیجیتالی معتبر، اجازة اسکن در مُد خصوصی را نیز صادر میکنند[24].
برای اینکه پس از خرید هر محصول مصرف‌کننده خدمات بهتری بگیرد و سازمان امکانات پس از فروش بهتری ارائه دهد نیاز به این است که تگ ها پس از خرید فعال بمانند. زمانی که کالا برگشت می‌خورد، شناسایی محصول و مشاهده‌ي شناسنامه‌ی آن آسان‌تر خواهد بود، در صورتی که تگ نیز فعال است. بازده خدمات پس از فروش و شرکت‌های گارانتی زمانی که تگ ها فعال بمانند به مراتب بیشتر خواهد بود و هزینه‌های آن‌ها را نیز پایین می‌آورد بنابراین تولیدکنندگان راغب هستند که تگ‌ها بعد از فروش کالا فعال باقی بمانند. این در حالی است که فعال بودن تگ‌ها با حفظ حریم خصوصی افراد مغایرت دارد. بنابراین تگ های بلاک شده بهترین راه حل برای توایدکنندگان خواهد بود. زمانی که کالایی برگشت می‌خورد، تگ مربوطه از بلاک خارج می شود و اطلاعات آن بازیابی خواهد شد و در نهایت دوباره بلاک شده و به مشتری برگردانده می‌شود[35].

۲-۶-۵- پذیرش کارمندان
در حالی که مصرف‌کنندگان نقش مهمی را در پذیرش فناوری RFID‌ ایفا می‌کنند، پذیرش این فناوری توسط کارمندان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در جایی که توقع می‌رود ظهور فناوری جدید به پیشرفت سازمان‌ها کمک کند، بسیاری از فناوری‌ها برای نشان دادن مزیت‌های خود برای سازمان شکست خورده‌اند.
دلایل زیادی موجود است که چرا کارمندان در برابر پیاده‌سازی و اجرای یک فناوری جدید مقاومت کنند. از این دلایل می‌توان به از دست دادن امنیت شغلی، کاهش قدرت در سازمان، مهارت یا دانش موردنیاز، منافع عملکردی در سازمان، مقاومت مصرف‌کنندگان و شک و تردید در مفید بودن آن برشمرد[36].
زمانی که RFID در سازمانی پیاده‌سازی شود طبیعتا کار کارمندان را تحت الشعاع قرار خواهد داد. فعالیت ایشان ممکن است با فعال‌کردن فناوری RFID جایگزین شود، مسئولیت‌های جدید برایشان ایجاد شود و قدرت بیشتر یا کمتری در حیطه کاری به دست آورند[36]. از آنجا که RFID‌ فناوری به نسبت جدیدی است، عدم شناسایی و قطعیت آن در مورد محتوای و امنیت شغلی کارکنان ممکن است منجر به رد آن توسط ایشان گردد. همانطور که در بالا اشاره شد دلایل رد RFID‌ می‌تواند ترس از امنیت شغلی، ترس از ازدست دادن قدرت و ترس از اینکه مهارت و دانش لازم برای انجام دادن شغل ایشان مناسب برای کار با فناوری جدید نباشد. مارجانویچ63 می‌افزاید که کارمندان گاهی ترس خود را از اینکه نتوانند با فناوری جدید به طرز صحیح کار کنند، بروز می‌دهند. در نتیجه استرس و ناراحتی ناشی از این ترس بر روی کارکنان، منجر به مقاومن کارکنان برای پذیرش فناوری جدید می‌شود[37]. این واقعیت که هنوز تعداد کمی از فروشگاه‌ها و سازمان‌ها RFID را پیاده‌سازی کرده‌اند و از نتایج حاصل از اجرای این فناوری تجربه و اطلاعات زیادی ندارند، به ناامنی کارمندان در محیط کاری منجر می‌شود. بنابراین ترس از از امنیت شغلی، فقدان مهارت و دانش کافی و شک و تردید در مورد نتایج حاصل از پیاده‌سازی RFID‌ واضح خواهد بود. لذا برای حمایت و اطمینان از فرآیند پیاده‌سازی فناوری باید کارمندان را به طرز صحیح آماده و آموزش داد. آموزش‌ها باید در راستای چگونگی کار با RFID‌ و آموزش مسئولیت‌های جدید ایجاد شده باشد تا کارمندان اعتماد به نفس کافی را برای قبول فناوری به دست آورند[38].
مشکل عدم پذیرش فناوری توسط کارمندان با توجه به فقدان وجود نمونه‌هایی واقعی و تحقیقات وابسته همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. المان‌هایی وجود دارد که بر پذیرش فناوری توسط کارمندان موثر است و این پژوهش بر آن است که اطلاعات مربوط به پذیرش فناوری توسط کارمندان را توسعه بخشد.

۲-۶-۶- بارکد (کد میله‌ای)
انواع مختلف باركدها مدت‌هاي طولاني است كه در بخش‌هاي مختلف صنعت، امتحان خود را پس داد‌ه‌اند. بار كد‌ها به آساني در دسترس هستند و هزينه توليد آنها بسيار پايين است. فناوری باركد، به بلوغ خود رسيده است و استانداردهاي متنوعي براي آن تدوين گشته‌اند[35]. اما روش كار آن، محدوديت هايي را اعمال مي‌کند. مهم‌ترين مساله آن است كه به يك خط ديد مستقيم نياز دارد و بايد هر قلم را دقيق در جلوي آن و در جهت مناسب قرار داد تا آن را شناسايي نمايد و چيزي هم نبايد مابين اشعه و برچسب باركد باشد. اين مساله باعث ايجاد صف و كندي فرآيندها مي گردد. گر چه اين نكته هنوز در برخي از كاربردها، مانع بزرگي محسوب نمی‌شود، با سرعت گرفتن بخش هاي مختلف و لزوم تسريع در امر ورود اطلاعات، ناكارآمدي باركد هم بيشتر بروز مي كند. راه حل‌هاي پيشرفته‌تر مانند اسكن كردن خودكار باركدها يا استفاده از سيستم‌هاي ماشين بينايي، اغلب گران، پيچيده و شامل وضع محدوديت‌هايي متعدد بر روي اشيا و محيط آن‌ها مي باشد. باركد ها محدوديت هاي ديگري هم دارند. پس از چاپ آن‌ها به سختي مي توان اطلاعات ديگري را به آنها اضافه نمود يا اطلاعات آنها را تغيير داد. مقدار اطلاعاتي كه يك باركد مي‌تواند دربرداشته باشد نيز بسيار كم است[34].

۲-۷- پیش‌بینی وضعیت RFID از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱
ارزش تمام شده بازار RFID شامل تگ‌ها، تگ‌خوان‌ها، نرم‌افزار و سرویس‌ها و دیگر عامل‌های موثر در سال ۲۰۱۰ به میزان ۶۳/۵ بیلیون دلار رسید. ارزش این مقدار در سال ۲۰۰۹ برابر با ۰۳/۵ بیلیون دلار بوده است. ۲۷/۳ بیلیون دلار از مجموع این ۶۳/۵ بیلیون دلار مربوط به بخش غیرماشینی سیستم یعنی تگ‌ها و کارت‌های RFID می‌باشد. در خرده‌فروشی سیستم RFID پیشرفت چشمگیری پیدا کرده است. بیش از ۳۰۰ میلیون برچسب RFID در این زمینه در سال ۲۰۱۰ استفاده شد. همچنین RFID در شکل بلیط های حمل و نقل به میزان ۳۸۰ میلیون تگ تقاضا داشت. تگ‌گذاری حیوانات (مانند خوک،گوسفند و حیوانات خانگی) نیز در اکثر مناطق به یک نیاز ضروری تبدیل شده که به میزان ۱۷۸ میلیون تگ در این بخش استفاده شد. این اتفاقات در مناطقی چون چین و استرالیا انجام می‌شود. در مجموع، ۳۱/۲ بیلیون تگ در سال ۲۰۱۰ در مقایسه با ۹۸/۱ بیلیون تگ در سال ۲۰۰۹ به فروش رفت. بیشترین رشد در بخش برچسب‌های غیرفعال UHF RFID می‌باشد. برای تگ‌های غیرفعال UHF بزرگترین مجموعه مربوط به ردیابی اموال می باشد. چنین کاربردی در حدود ده‌ها هزار تگ و حتی بیشتر نیاز خواهد داشت. برگشت سرمایه چنین کاربردهایی بسیار قوی خواهد بود ولی تعداد تگ‌ها در هر مورد کوچک خواهد بود. در سال ۲۰۰۹، ۵۵۰ میلیون تگ غیرفعال بفروش رفت که در سال ۲۰۱۰ این میزان به ۸۰۰ میلیون رسید. به همین دلیل بعضی از کمپانیهای تولید کننده تگ غیرفعال ظرفیت تولید تگ غیرفعال و قیمت آن را افزایش دادند. اما همچنان بزرگترین مصرف کننده دولت‌ها هستند که دارای بخش

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درمورد استاندارد سازی، فناوری اطلاعات، حریم خصوصی Next Entries دانلود پایان نامه درمورد پذیرش فناوری، قصد استفاده، مدل پذیرش فناوری