دانلود پایان نامه درمورد اقتصاد مقاومتی، امام صادق، رشد اقتصادی، سلامت اقتصادی

دانلود پایان نامه ارشد

علي7مي‌فرمايد: « احْتَجْ إِلَى مَنْ شِئْتَ تَكُنْ أَسِيرَهُ وَ اسْتَغْنِ عَمَّنْ شِئْتَ تَكُنْ نَظِيرَهُ وَ أَفْضِلْ عَلَى مَنْ شِئْتَ تَكُنْ أَمِيرَهُ؛281به هر كه نيازمند شوي، اسير خواهي بود. بي‌نياز از هركه گردي، با او برابر خواهي شد.»
اگر ملّتي كمك خواست و ملّتي ديگر كمك داد، خواه‌ناخواه، اوّلي برده و دومي آقاست. چه قدر جهالت و حماقت است كه آدمي ارزش سلامت بنيه اقتصادي را درنيابد و نفهمد استقلال مستقل، از شرايط حيات ملّي است. 282
مقام معظّم رهبري مدظله العالی نيز در اين باره مي‌فرمايد: «كشوري كه توليد ندارد، خودش سازنده و پرونده نيست، دسترنج خود را مصرف نمي‌كند، هميشه متّكي به ديگران، تابع ديگران و در نتيجه، مطيع ديگران خواهد بود. اين هم بلاي ديگري است كه مستبدان و حاميان بين‌المللي‌شان بر سر كشورهاي استبداد‌زده‌ دوره قبل و امروز در برخي از نقاط عالم آورده‌اند. چشم به دروازه‌ها بدوزند تا از آن طرفِ مرزها براي آنها بياورند؛ افتخار هم بكنند كه پول مي‌دهند و خارجي‌ها براي آنها كار مي‌كنند و اجناسشان را براي آنها مي‌فرستند. منطق را ببينيد، چه قدر كودكانه و ابلهانه است! همين مي‌شود كه يك كشور براي نان و گوشت و اوليات زندگي و لباس و مصارف زندگي بايد به توليدكننده‌ خارجي چشم بدوزد.283
«ازياد نبريم كه نيازمندي واحتياج به ديگران، جامعه وكشور ودولت وحكومت رابه«وابستگي اقتصادي» و سپس «وابستگي سياسي» وادار مي‌كند. پس واجب است كه مسلمانان به پديد آوردن صنايع مختلف و نوين اهتمام ورزند تا چنان شود كه نيازي به بيگانگان پيدا نكنند.»284

فصل دوم :آثار داخلی اقتصاد مقاومتی
2-1. توسعه و رشد اقتصادی
از آثار اقتصاد مقاومتی، ايجاد توسعه و رشد است. مایکل تودارو در تعریف توسعه می نویسد:« توسعه جریانی چند بعدی است که مستلزم تغییرات اساسی در ساخت اجتماعی، طرز تلقی عامه مردم و نهادهای ملّی و نیز تسریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه کن کردن فقرمطلق است.»285 و توسعه اقتصادی به معنای ایجاد شرایطی است که انسان ها بتوانند بهترین و بیشترین بهره برداری را از زمین، فضا، معادن و همه امکانات خدادادی بکنند.286
رشد و توسعه اقتصادي دو هدف اصلي دارد:
1. افزايش ثروت و رفاه مردم جامعه و ريشه كني فقر.
2. ايجاد اشتغال.
دسترسی به این دو هدف، به وسیله اقتصاد مقاومتی که افزايش توليد و خدمات است امکان پذیر می شود. برای اینکه رشد اقتصادي، بر افزايش توليد یا خدمات دلالت دارد.
از لوازم رشد اقتصادی که در آموزهای اسلامی بدان اشره شده است عبارت است؛1- عمران و آباداني، خداوند متعال درآياتي، آباداني زمين را وظيفه و تكليفي براي انسان ها توصيف مي كند و مي فرمايد: (هُوَ أَنشَأَكم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكمْ فِيهَا(؛ «خداوند شما را از خاك آفريد و براي آباد ساختن زمين برگماشت.»287
همچنین اميرمؤمنان، حضرت علي7در نامه معروف خود به مالك اشتر، يكي از وظايف استانداران را عمران و آبادسازي شهرها معرفي مي كند و مي فرمايد: «جِبايةُ خِراجِها، وَجَهادُ عَدُّوِها وَ اِسْتِصلاحُ اَهْلِها وَ عِمارَةُ بِلادِها؛ وظايف استاندار عبارت است از جمع آوري ماليات آن منطقه و مبارزه با دشمن و به صلاح آوردن اهل آن و آباد كردن شهرهاي آن.288
حضرت بي توجّهي به عمران و آباداني را عامل خرابي شهرها، نابودي انسان ها و زوال دولت ها مي داند و به او چنين سفارش مي كند:«وَ ليكنْ نظرُكَ فِي عمارة الارضِ اَبلغُ مِنْ نظرِكَ فِي استجلاب الخراجِ. لِاَنَّ ذلكَ لايُدرَكُ اِلاّ بالعمارةِ وَ مَنْ طَلَبَ الْخراجَ بِغَيرِ عِمارةٍ اَخْرَبَ البلادَ وَ اهلكَ العبادَ وَ لَمْ يستقمْ اَمرُهُ الاَّ قَليلاً ؛ اي مالك! بايد كوشش تو در آبادي زمين، بيش از كوشش تو در جمع آوري خراج باشد؛ زيرا خراج جز با آباداني به دست نمي آيد و كسي كه بخواهد ماليات را بدون عمران و آباداني مطالبه كند، شهرها را خراب و بندگان خدا را نابود و حكومتش فقط مدّت كمي دوام خواهد داشت.»289
2- تشويق به كوشش و به دست آوردن روزي را مي توان نشانه ديگري بر پذيرش انديشه رشد اقتصادي از سوي اسلام دانست. درروايتي از امام كاظم7نقل شده است:« اِعْمَلْ لِدُنياكَ كانّك تَعِيشُ اَبداٌ؛ براي دنيايت آن چنان كار كن كه گويا تا ابد زنده هستي.»290
3- اسلام به كار انداختن سرمايه و پرهيز از كنار گذاشتن پول را گامي ديگر براي رشد و توسعه اقتصادي دانسته و بدان سفارش كرده است. امام صادق7مي فرمايد:« مَا يَخلفُ الرجلُّ بَعَدَهُ شَيئاً اَشدُّ عَليهِ مِنْ الْمالِ الصامِتِ؛ سخت ترين و بدترين چيزي كه شخص بعد از خود به جاي مي گذارد، مال راكد است.»
راوي سؤال مي كند: پس با آن چه كار كند؟ امام مي فرمايد: «آن را در ساختن بنّايي، بستاني يا خانه اي (در راه آبادسازي) سرمايه گذاري كند.»291
2-2. مصرف بهینه و اقتدار ملی
آنچه امروز اتفاق می افتد این است که قدرت های بزرگ صنعتی که فراملیّتی و جهانی شده اند برای انسان تصمیم می گیرند که چه چیزخوب است و چه چیز بد و با قدرت عظیم رسانه ای و تبلیغات مجهز به آخرین فنون روانشناختی آن را به خورد مردم می دهند. شاید مقصر عمده خود ما باشیم که با پناه بردن به مصرف گرایی و مسخ خود خواسته برای فرار از رنج های وجودی و نگرانی های ریشه دار در هستی مان، به این غول های صنعتی و اقتصادی قدرت بخشیده ایم و هر روز نیز از محصولات متنوع و بی فایده شان استقبال می کنیم و سعی داریم پوچی و یکنواختی زندگیمان را با مصرف این محصولات متنوّع جدید جبران کنیم. مثال ساده اش را در مدل های جدید تلفن همراه و سایر لوازم اولیه زندگی می توان دید که در واقع هیچ فرق عمده ای با قبلی ها ندارند و فقط روز مرگی ما را جوابگو هستند.292
این درحالی است که شناخت انسان از آنچه می تواند بیافریند، شکوفایی نیروهاي خلّاقه انسان و احساس هویت و معنا در زندگی می تواند ما را از این تخدیر و خماري مصرف بیرون بکشد و وادارمان کند به نیازهاي اساسی خود فکر کنیم و در راستاي تحقق آن گام برداریم. این گونه می شود که واژه مصرف گرایی براي بسیاري از ما بی معنا خواهد شد.293
با توجه به این نکات می توان نتیجه گیري کرد که اقتصاد مقاومتی مبتنی براصلاح الگوی مصرف که به معنی نهادینه کردن روش صحیح استفاده ازمنابع درهر کشوري است، سبب ارتقاي شاخص هاي زندگی و کاهش هزینه ها شده و زمینه اي براي گسترش عدالت در آن جامعه را مهیا خواهد کرد.
ازطرفی الزام اقتصاد مقاومتی بر مصرف بهینه باعث می شود تا علاوه بر پیشرفت علمی ناشی از ارتقاي فن آوري در طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات بهینه مطابق با استانداردهاي جهانی، فرصت توزیع مناسب منابع و به تبع آن پیشرفت در دیگر بخش هایی که کمتر مورد توجه بوده است نیز فراهم گردد.
خداوند در قرآن می فرماید: (إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً (؛« ما آنچه را روى زمين است زينت آن قرار داديم، تا آنها را بيازماييم كه كدامينشان بهتر عمل مى‏كنند.»294
بى‌ترديد، تلاش براى استفاده بهينه از منابع و امكانات ملّى، يكى از مصاديق بارز اين آيه كريمه، دراقتصادمقاومتی است که موفّقيت در اين تلاش، دستيابى به پاداش بهترين عمل است.
2-3. سلامت اقتصادي
ازآثاراقتصاد مقاومتی، برخورداري از سلامت اقتصادي است. سلامت اقتصادى درگرو برنامه ريزى‏هاى صحيح اعمّ از بلند مدّت و كوتاه مدّت، و استفاده از اصول و برنامه‏هاى پيشرفته علمى روز با به كارگيرى كارشناسان متخصّص مى‏باشد، زيرا بيمارى‏هاى اقتصادى در بسيارى از جوامع متأثّر از عدم بكارگيرى صحيح نيروهاى متخصّص و كارشناس مى‏باشد.
ازعوامل موثّراقتصاد مقاومتی که باعث سلامت اقتصادی درجامعه می شود عبارت است از :
1- امنيّت اقتصادى.
2- آموزش و نظارت.
3- مبارزه با مفاسد اقتصادى وسخت‏گيرى نسبت به بيت المال.
4- ترويج و فرهنگ سازي براي استفاده از رزق حلال و درآمد مشروع.
ازجمله و مهمترين گزينه موثّردرسلامت اقتصادی ازنگاه اسلام، آن است که مردم و متوليان امور همگي بر درآمد حلال و تأمين رزق حلال براي خود و جامعه پاي بند باشند، چرا که روزي حلال قانون الهي است و جامعه اسلامي زماني به اقتدار و توانمندي اقتصادي خواهد رسيد که بر قانون خداوند پاي بندي عميق خود را در عمل نشان دهد.
امام علی7 می فرماید: «مِنْ‏ تَوْفِيقِ‏ الْمَرْءِ اكْتِسَابُهُ‏ الْمَالَ‏ مِنْ‏ حِلِّهِ‏؛295 از توفیقات انسان این است که مال را از راه حلال کسب نماید.»
2-4. عزّت‌مندي، و كسب جايگاه اجتماعي
اقتصاد مقاومتی، يكي از عوامل عزّت‌مندي و كسب جايگاه اجتماعي به شمار مي‌آيد. « عزّت» به بیان برخی لغت شناسان، حالتی است که انسان را مقاوم و شکست ناپذیری می سازد وبه زمین سفت و محکم نیز به دلیل نفوذ ناپذیری، ارض عزاز (بروزن اساس) یا زمین سفت می گویند.296 همچنین «عزّت»، به معنی داشتن تفوق و استعلاء برکسی که رتبه اش در مقایسه پایین تر است، نیز بکار رفته است.297 يكي از راه های رسیدن به عزّت، كار و روي آوردن به كارهاي توليدي، به منظور بي‌نيازي است. بديهي است جامعه‌اي كه اهل تلاش و انجام كارهاي توليدي نيست، براي برآوردن حاجت‌هايش به ديگران نيازمند مي‌شود و جامعه‌اي كه دست نياز به سوي بيگانگان دراز كند، نمي‌تواند از آبرو و عزّت و جايگاه شايسته اجتماعي برخوردار باشد.
علي بن عقبه مي‌گويد: امام صادق7به يكي از يارانش فرمود:« يا عبد الله اِحْفَظ عِزَّك؛ اي بنده خدا از عزت خود محافظت كن.» گفت: «يا بن رسول‌الله! منظور شما از عزّت چيست؟» فرمود: «اينكه صبح زود سراغ كار و توليد بروي و بدين‌گونه براي خويش كرامت قائل شوي.»298
شخصي به نام فضل بن ابي قره مي‌گويد: من خدمت امام صادق7بودم. آن حضرت درباره مردي سؤال كرد كه: «چرا به سفر نمي‌رود؟» به او عرض كردند، چون تجارت و كار توليد را وانهاد. در نتيجه، چون دارايي اندكي دارد، موفق نمي‌شود كه به حج برود. در اين هنگام، آن حضرت كه به ديوار تكيه داده بود، مستقيم نشست و آن‌گاه به حاضران فرمود: «تجارت و كار و كوشش را رها نكنيد كه خوار و ذليل خواهيد شد. اهل كار و تجارت باشيد تا خداوند به شما بركت عنايت فرمايد.»299
به تعبير مقام معظّم رهبري مدظله العالی: «براي اينكه دنيا روي شما حساب كند، شما بايد خودتان را قوي كنيد. براي اينكه دنيا مجبور شود عزّت و كرامت شما ملت ايران را نگه بدارد، بايد به خودتان متكي بشويد و نيروهاي ذاتي خودتان ـ نيروي علم، نيروي اقتصادي، نيروي كار و قدرت دفاع نظامي ـ را شكوفا كنيد. اگر ملّتي قوي و يك‌پارچه شد، اگر ملّتي به خدا متكي بود و از شيطان‌ها نترسيد، آن ملّت حتي دشمنانش را وادار خواهد كرد كه براي او احترام قايل بشوند.»300
امام خميني; نيز در اين باره مي‌فرمايد:‌ »مهم اين است كه ما بفهميم كه ديگران به ما چيزي نمي‌دهند، ما خودمان بايد تهيه كنيم، تا بتوانيم عزّت خود را حفظ كنيم. از قراري كه شنيدم، در چين يك وقتي در پشت بام‌هايشان گندم هم مي‌كاشتند، علاوه بر زمين‌هايشان، توي حياط‌شان، در پشت بام گندم مي‌كاشتند. يك مملكت اگر بخواهد خودش روي پاي خودش بايستند و عزّت‌مند شود، در همه ابعاد، چاره ندارد جز اينكه اين تفكر را كه ما بايد از خارج، چيزي وارد كنيم از سرش بيرون كند. اگر يك وقت ديديم كه ما اگر چنانچه يك كارخانه‌اي را نمي‌توانيم راه بيندازيم، دنبال اين نباشيم كه برويم از خارج بياوريم. خودمان دنبالش برويم تا كار انجام مي‌گيرد. عمده اين است كه ما باور كنيم كه خودمان مي‌توانيم.»301
علامه طباطبايي; درباره عزّت‌مندي مي‌فرمايد: دستگاه آفرينش به گونه‌اي انسان را مجهز كرده كه بتواند بدون اتكا به ديگران زندگي خود را اداره كند. ازاين‌رو، او بايد نيروهاي خدادادي خويش را در راه نيل به مقاصد به كار گيرد و به نيروي ديگران متكي نباشد. اگر چنين كرد، به تدريج آن حالت

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درمورد اقتصاد مقاومتی، امام صادق، کالاهای خارجی، کالاهای مصرفی Next Entries دانلود پایان نامه درمورد مواد غذایی، مصرف گرایی، امام صادق، اقتصاد مقاومتی