دانلود پایان نامه درمورد ارباب رجوع، قولنامه، استقراض

دانلود پایان نامه ارشد

بانك دولتي است كه براساس قانون اصل 44 واگذار شده است.

شکل-2-1- تاريخچه بانك ملت

واگذاري سهام بانك ها به عنوان بخشي اساسي از اجراي برنامه هاي اصل 44 و انقلابي اقتصادي در ايران مطرح است،كه در اين راستا سهام بانك ها به بخش خصوصي واگذار گرديد.وشفاف سازي كامل اطلاعات بانك ملت سبب شد تا اين بانك به عنوان نخستين بانك دولتي سهام خود را در بورس واگذار كند.عملكرد بانك ملت در يكسال گذشته نشان مي دهد كه مسئله خصوصي سازي اثرات قابل توجهي بر كاركرد بانك ملت داشته است،به نحوي كه در اين مدت نسبت به سال گذشته منابع بانك بيش از 23 درصد و منابع ارزي بيش از 78 درصد افزايش يافته است.
در جريان خصوصي سازي شرايط بانك بهبود يافته و اين بهبود سبب افزايش در آمد براي سازمان و در نهايت سهامداران شده است. بانک ملت در حال حاضر با سرمايه 33100 ميليارد ريال يکي از بزرگ ترين بانک‌هاي کشور است که درچارچوب دولت جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌کند.
2-شبكه بين المللي بانك:
بانك ملت در حال حاضر داراي 4 شعبه در كشورهاي تركيه(استانبول،ازمير،آنكارا)و كره جنوبي(سئول)و نيز دو بانك تابع((ملت بانك)) در جمهوري ارمنستان و ((بانك بين المللي پرشيا لندن))
مي باشد،مضافااينکه 30/26 درصد از سهام بانك تجارتي ايران و اروپا واقع در شهر هامبورگ متعلق به بانك ملت است.
3-چشم‌انداز ، اهداف و ماموريت هاي بانك ملت:
معمولاً چشم انداز، اهداف و ماموريتها دورنماي آرماني سازمان را مشخص مي کند و در پاسخ به اين سئوال که ” جايگاه آينده سازمان کجاست” بيان مي گردد که شروع استراتژي با چشم انداز است چشم انداز هنر ديدن ناديدني هاست و به آينده نظر دارد و آينده مال کسي است که آن را ساخته است. بعضي از سازمانها اول وضع موجود را نگاه ميکنند بعد آينده را طراحي مي کنند و سپس به تحليل شکافهاي موجود ميپردازند. آنها اصالت را به وضع موجود داده و تاثير گذشته بر آينده را تحليل ميکنند. اما سازمانهاي ديگر هستند که اول وضع آينده را طراحي مي کنند و بعد وضع فعلي را بررسي مي کنند و سپس تحليل شکاف مي کنند اينگونه سازمانها اصالت را به وضع آينده مي دهند که به دنبال آن وضع موجود را عوض مي کنند که به آن تغيير تحول آفرين گفته مي شود . حيطه بحث مديريت استراتژي رهبري تحول آفرين است و چشم انداز ديدگاهي است که نسبت به آينده سازمان وجود دارد .

در راستاي رسيدن به چشم انداز 4 پارامتر مهم مطرح است :
1. ايجاد چشم انداز.
2. تبيين چشم انداز.
3. الگو سازي چشم انداز .
4. ضمانت اجرا و ايجاد تعهد نسبت به چشم انداز .
با عنايت به موارد مطرح شده فوق مهمترين اهداف ، ماموريتها و چشم انداز بانک ملت بشرح ذيل مي باشد :
اجراي طرح بزرگ بانکداري جامع شامل 4 بخش :
بانکداري اختصاصي.
– بانکداري تجاري .
– بانکداري شرکتي .
– بانکداري شخصي .
با مطالعات بسيار گسترده و راهبردي با الگو برداري از بانک HSPC لندن .
تهيه و تدوين نظام ارزيابي برنامه عملياتي با الگو گيري از يک سيستم جامع ارزيابي عملکرد تحت مدل کارت امتيازي متوازن يا BSC که براساس اين سيستم 4 محور مالي، مشتري ، فرآيندهاي داخلي و رشد و يادگيري کارکنان مورد بررسي قرار مي گيرد. برنامه عملياتي بانک شامل 8 هدف استراتژيک و 32 شاخص تحقق اهداف عاليه بانک را بر عهده دارد.استقلال مالي، مديريتي شعب بانک ملت در کل کشور بنحويکه هر شعبه بطور مستقل هزينه و درآمد خود را مديريت نمايد.
– ارائه خدمات مطلوب تجاري در بازار پول.
– ايجاد ارزش‌هاي منحصر‌به‌فرد براي مشتريان.
– ارائه خدمات موثر به جامعه.
– تسهيل فعاليت‌هاي اقتصادي اعم از تجاري، صنعتي و كشاورزي.
– توسعه تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات.
– مديريت روابط مشتريان.
– بهبود كيفيت خدمات.
– توسعه منابع انساني.
– بهبود شاخص‌هاي عملكرد.
– افزايش سرعت ارائه خدمات بانكي.
– دسترسي مشتريان به خدمات بانكي آنلاين.
– گرايش به سوي بانكداري الكترونيكي و استفاده بهينه از نيروي انساني.
– پاسخگويي به نيازهاي جديد مشتريان.
– ارائه خدمات و محصولات جديد.
– توسعه خطوط و زيرساخت‌هاي IT.
– شناسايي و جذب مشتريان كليدي.
– تسهيل دسترسي مشتريان به خدمات بانكي.
– تكريم ارباب رجوع و مشتري‌مداري.
– استانداردسازي ارائه خدمات.
– تمركززدايي و تفويض اختيار در جهت تسريع ارائه خدمات.
– ارزيابي عملكرد و كنترل استراتژيك فعاليت‌هاي كليدي.
– بهبود روش‌هاي جذب و نگهداري منابع انساني در جهت افزايش ميزان رضايت مشتريان اصلاح تركيب تحصيلات نيروي انساني.
– آموزش، بهسازي و توانمندسازي نيروي انساني.
– افزايش ميزان مشاركت كاركنان بانك در تصميم‌گيري از طريق پياده‌سازي سيستم پيشنهادها و نظام مشاركت.
– نهادينه‌سازي و گسترش ديدگاه علمي در بانك از طريق توسعه و تعميق فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي
– مديريت بهينه تركيب سپرده‌هاي مشتريان.
– بهينه‌سازي پرتفوي مصارف.
– بهبود نرخ‌هاي سرانه جذب منابع براساس كاركنان و شعب.
– افزايش سودآوري و امكان پرداخت سود قطعي به سپرده‌ها.
– گسترش سطح ارائه خدمات ارزي و ضمانتنامه.
بطور خلاصه مهم‌ترين راهبردهاي بانک ملت توسعه‌ي فناوري اطلاعات و ارتباطات، مديريت روابط مشتريان، بهبود کيفيت خدمات، توسعه منابع انساني و بهبود شاخص‌هاي عملکرد است. براي دستيابي به اين راهبردها، اهدافي همچون رشد و بهره‌وري بانک، سوددهي و ارائه خدمات مناسب به مشتريان، شناخت نيازها و دسته‌بندي مشتريان و فرآيندهاي مربوط به سود، آموزش‌هاي استراتژي محور، فن‌آوري نوين بانکي و همسوسازي اهداف فردي، بخشي و سازماني ترسيم شده‌است.
4-معرفي مديريت شعب بانک ملت استان سمنان
مديريت شعب بانك ملت استان سمنان همزمان با ادغام 10 بانک و تشکيل بانک ملت در کل کشور در سال 1358 در سطح استان سمنان فعاليت خود را آغاز نموده و با توسعه زيرساخت هاي استان در راستاي ارتقاء بانکداري الکترونيک و همسو با اهداف عاليه نظام و همگام با اجراي اصل 44 قانون اساسي و در تعاقب خصوصي سازي بانک ملت گامهاي موثري را در توسعه صنعت و اشتغال استان برداشته بطوريکه در حال حاضر در اکثر پارامترهاي مالي (سهم درصد تخصيص منابع به بخشهاي مختلف اقتصادي – فعاليت در بخش ارزي – سهم درصد بازار در بخش ضمانتنامه و ….) داراي رتبه بالايي در استان مي باشد در حال حاضر مديريت شعب بانک ملت استان سمنان با 24 شعبه و 350 پرسنل بعنوان بزرگترين بانک خصوصي استان فعاليت دارد . اين مديريت داراي 2 معاونت اعتباري و اداري – مالي بوده و در بخش ستادي آن 10 اداره بشرح ذيل فعاليت دارند:
1-اداره اعتبارات 2- اداره کارگزيني 3- اداره تدارکات و ساختمان 4- اداره امور مالي 5- واحد بازرسي
6- واحد حراست 7 – اداره انفورماتيک 8- اداره خزانه داري و مبادلات 9- اداره حقوقي و وصول مطالبات 10- اداره برنامه ريزي.
همچنين داراي 3 حوزه مديريتي شامل : حوزه شاهرود دامغان ، حوزه سمنان گرمسار و حوزه تحت نظارت مديريت بوده که به ترکيب شعب آن در ادامه اشاره خواهد گرديد .
* 80 نفر از کل پرسنل استان در ستاد مديريت و مابقي در بخش صف (24 شعبه) مشغول به فعاليت
مي باشند.
* بانک ملت استان سمنان تنها بانک استان بوده که شعبه مرکزي آن از درجه ممتاز الف برخوردار است اين درحاليست که کليه بانک هاي استان فاقد شعبه اي با درجه ممتاز مي باشند .
* ترکيب 24 شعبه بانک ملت استان سمنان بشرح ذيل مي باشد.
* يک شعبه در بيارجمند – 8 شعبه در شهرستان شاهرود – 2 شعبه در شهرستان دامغان – 2 شعبه در شهرستان مهديشهر و شهميرزاد – 8 شعبه در شهرستان سمنان – يک شعبه در شهرستان سرخه و 3 شعبه در شهرستان هاي گرمسار و ايوانکي مستقر مي باشند .
* همچنين اين مديريت داراي 4 واحد ارزي در شعب مرکزي سمنان،مرکزي دامغان، مرکزي شاهرود و مرکزي گرمسار بوده که ضمن ارائه خدمات قابل توجهي دربخش ارز،مبادلات وفعاليت هاي ارزي مشتريان را پشتيباني مي نمايند.
2-2-2- پيشينه تحقيق
2-2-2-1-پيشينه تحقيق داخلي
درزمينة بررسي رابطه بين مديريت ريسک اعتباري با مطالبات معوق بانک ملت(مطالعه موردي: مديريت شعب بانک ملت استان سمنان)مطالعات مختلفي انجام شدهاست.
مطالعه‌هاي فراواني درباره ريسك‌هاي موجود در بانكداري اسلامي صورت گرفته است. ساندراراجان واريکو (1381) در مقاله “جايگاه ابزارهاي سرمايه‌گذاري ومؤسسه‌هاي مالي اسلامي در نظام مالي بين‌المللي مباحث اصلي در مديريت ريسک وچالش‌هاي موجود” به پيچيدگي‌هاي تأمين مالي از راه روش‌هاي مشارکتي و ريسک‌هاي ناشي از آن در بانکداري اسلامي پرداخته‌اند.
مهدوي‌نجم‌آبادي (1381) در مقاله‌ “تفاوت‌هاي اساسي توزيع ريسک در دو نظام بانکداري اسلامي و سنتي”، به بررسي چهار نوع ريسک مالي، عملياتي، بازار و برون‌سازماني در بانکداري اسلامي وسنتي پرداخته و به اين نتيجه مي‌رسد که مديريت ريسک در بانکداري اسلامي با توجه به ويژگي‌هاي خاص آن بسيار مشکل‌تر از بانکداري سنتي است. راهكار وي براي كاهش ريسك‌هاي در معرض بانكداري اسلامي شراكت در ريسك با گيرنده تسهيلات از راه گرفتن وثيقه به وسيله بانك و اجراي نظام وكالتي است.
عقيلي‌کرماني (1381) در مقاله “مديريت ريسک در بانکداري سنتي در مقايسه با بانکداري بدون ربا” به چهار نوع ريسك اعتباري، بازار، عملياتي و نقدينگي در بانكداري اسلامي اشاره کرده و اين‌طور نتيجه مي‌گيرد که بين بانکداري سنتي و بانکداري بدون ربا فقط ريسک اعتباري متفاوت است. از اين‌رو، در بانکداري بدون ربا از لحاظ مديريت ريسک فقط براي ريسک اعتباري بايد راهکارهاي متفاوتي از بانکداري سنتي ارايه داد. وي براي اين مسئله دو پيشنهاد ارايه مي‌کند. نخست؛ حرکت به سمت بانکداري سنتي و اعطاي تسهيلات به‌صورت استقراض و دوم عمل‌کردن به‌صورت شرکت‌‌هاي سرمايه‌گذاري، وي به‌علت عدم امکان تشکيل سبد دارايي کارا، حرکت به سمت بانکداري سنتي را ترجيح مي‌دهد.
اکبريان و ديانتي (1385) در مقاله “مديريت ريسک در بانکداري بدون ربا” به اين نتيجه مي‌رسند که با توجه به اينکه در بانکداري بدون ربا نرخ ثابت وجود ندارد، مديريت ريسک در مقايسه با بانکداري ربوي اهميت بيشتري دارد. آنها همچنين با بررسي ابزارهاي مهندسي مالي براي مديريت ريسک در نظام سرمايه‌داري به ارايه چند ابزار مالي در نظام مالي اسلامي به‌صورت سرمايه‌گذاري مستقيم، مشارکت فروش اقساطي، اجاره به شرط تمليک، بيع‌الوفا، قولنامه و کاربردهاي آنها در مديريت ريسک مي‌پردازند.
محمد عبيدالله (2000) در مقاله‌اي با عنوان “مديريت ريسک اسلامي به سوي کارايي و اخلاقيات بيشتر” به تعريف کارايي و بررسي استفاده از قرارداد اختيار معامله براي کاهش و مديريت ريسک در چارچوب قوانين اسلامي پرداخته و ثابت کرده قرارداد اختيار معامله در چارچوب اسلامي کاراتر از اختيار معامله در نظام ربوي است.
ابوالحسني و حسني‌مقدم (1387) نيز در مقاله‌ “بررسي انواع ريسك و روش‌هاي مديريت آن در بانكداري بدون ربا” ضمن بررسي ريسك‌هاي مرتبط با روش‌هاي گوناگون تخصيص منابع در بانكداري بدون رباي ايران، روش‌ها و ابزارهاي خاصي را متناسب با فقه اسلامي، جهت مديريت اين ريسك‌ها ارايه مي‌کنند. آنان برخي از روش‌هاي مديريت ريسك متداول مانند: تبديل به اوراق بهادار كردن دارايي‌ها، براي كاربرد در بانكداري بدون ربا را مناسب دانسته، به روش‌ها و تكنيك‌هايي جهت كاربرد در بانكداري بدون ربا اشاره کرده‌اند.
حبيب احمد و طريق‌الله خان (2001) در کتاب خود ضمن بررسي نقش ابزارهاي گوناگون تأمين مالي در پديدساختن ريسک اعتباري، ضرورت استفاده از ابزارهاي مالي جديد جهت مديريت ريسک اعتباري در بانکداري اسلامي را متذکر شده‌اند.
مهدوي و موسوي (1387) در تحقيق “امکان استفاده از سوآپ نکول اعتباري به عنوان يکي از مشتقات اعتباري در بانکداري اسلامي”استفاده از اين مشتقه به‌صورت قرارداد بيمه، بين يک بانک يا مؤسسه اعتباري و شرکت بيمه را بررسي کرده‌اند.موسوي (2008) در تحقيق ديگري به بررسي تطبيقي سوآپ نكول اعتباري و سوآپ بازده كل با

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درمورد برنامه سوم توسعه، بورس اوراق بهادار تهران، بورس اوراق بهادار Next Entries دانلود پایان نامه درمورد توسعه صادرات، صاحبان سهام، حقوق صاحبان سهام