دانلود پایان نامه درباره هوش مصنوعی، سیستم های خبره، سیستم خبره، علوم کامپیوتری

دانلود پایان نامه ارشد

اصلی منع می کند. به دلیل این مزایا تست تورینگ تکیه گاهی برای بسیاری از طرح های واقعی استفاده شده برای ارزیابی برنامه های AI مدرن می باشد. اما انتقادهای زیادی هم بر تست تورینگ وارد است. یکی از این انتقادها این است که اگرچه درک مستقیم بخش مهمی از هوش انسان را تشکیل می دهد، اما توانایی هایی را که نیازمند قدرت ادراک یا مهارت باشند را بررسی نمی کند. برعکس گاهی اوقات به نظر می رسد که تست تورینگ هوش ماشین را وادار به تطبیق یافتن با قالب انسانی می کند. شاید هوش ماشین متفاوت از هوش انسان است و تلاش برای ارزیابی آن با شرایط انسانی یک اشتباه است. بعلاوه واضح است که به منظور قبولی در تست تورینگ سیستم باید زبان طبیعی را بفهمد. اما درک زبان طبیعی برای ماشین بسیار سخت است، بویژه درک زبان محاوره ای.
در 1954 “جرج دیوول”70 و ” جو انگلبرگر71″ اولین روبات قابل برنامه ریزی به نام “بازو”72 را ساختند و برای اولین بار واژه اتوماسیون جهانی را بکار بردند.
در 1955 “آلن نیوول”73، “جی سی شاو”74 و “هربرت سیمون”75 ،زبان IPL-2 را که نخستین زبان هوش مصنوعی است خلق کردند.

در 1956 “آلن نیوول” و “هربرت سیمون” اولین سیستم خبره را به نام “نظریه پرداز منطق”76 ساختند که از آن برای حل مسائل سخت ریاضی استفاده می شد. در همین سال ” جان مک کارتی”77 و “ماروین مینسکی”78 کنفرانسی را در محوطه دانشگاه ” دارت موث”79 در “ماساچوست”80 آمریکا ترتیب دادند. شرکت کنندگان این کنفرانس افرادی بودند از جمله ” آلن نیوول” ، “هربرت سیمون”، “مک کارتی” و “مینسکی” که دهه های زیادی رهبران تحقیق در زمینه AI بودند. آنها و شاگردانشان برنامه هایی را نوشتند که از نظر مردم متحیر کننده بودند. در این کنفرانس واژه “هوش مصنوعی”81 ابداع شد.
دراین سالها، تمركز هوش مصنوعی، كاملاً برروی توسعه سيستمهایی بود كه بتوانند فعاليتهای هوشمندانه (البته به زعم آن روز) انسان را مدل كنند، و چون چنين فعاليتهايي را در زمينه هاي كاملاً خاصي مانند بازيهای فكری، انجام فعاليتهای تخصصی حرفه ای، درك زبان طبيعی، و…. می دانستند، طبيعتاً به چنين زمينه هايی بيشتر پرداخته شد. در زمینه توسعه بازی ها تا حدی به بازی شطرنج پرداخته شد که غالباً هوش مصنوعی را همزمان با بازی شطنج به یاد می آورند. جان مک کارتی این روند را اغراق آمیز می داند و می گوید:
“محدود كردن هوش مصنوعی به شطرنج مانند اين است كه علم ژنتيك را از زمان داروين تا كنون تنها محدود به پرورش لوبيا كنيم.”82
در 1957 مک کارتی و ماروین مینسکی “لابراتوار هوش مصنوعی را در “انستیتو تکنولوژی ماساچوست”83، MIT، بنیان نهادند.
در 1963 مک کارتی ام آی تی را ترک کرد تا در دانشگاه استنفورد هم لابراتوار هوش مصنوعی تأسیس کند. در همین سال اولین بازوی روباتیک که توسط کامپیوترها کنترل می شد در بیمارستان “رانکو لس آمیگوس”84 در کالیفرنیا، طراحی شد. این بازو دارای 6 مفصل بود که باعث می شد انعطاف پذیری اش مثل انسان باشد.
در 1965 ” دندرال”85، که اولین سیستم خبره ای است که می توانست دانش انبوه فاعل های خبره را نمایش دهد، ساخته شد.
در 1966 “جوزف ویزنبام”86 اولین زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی به نام “الیزا”87 را در ام آی تی ابداع کرد. الیزا مثل یک کامپیوتر روان شناس عمل می کرد. او حالات کاربران خود را دستکاری می کرد تا سؤالاتی را در این باره مطرح کند.
در 1967 “ریچارد گرین بلت”88، اولین برنامه بازی شطرنج را نوشت. به طور کلی در دهه 1960 وزارت دفاع آمریکا هزینه های زیادی را بابت تحقیق پیرامون AI متحمل شد و در تمام جهان آزمایشگاه هایی به این منظور تأسیس شدند. “آژانس دفاع از پروژه های تحقیقاتی پیشرفته، 89DARPA، و دفتر تحقیقات نیروی دریایی ، ONR90، از بزرگترین سرمایه گذاران AI بودند.”91 مؤسسان AI درباره آینده این رشته بسیار خوش بین بودند. هربرت سیمون پیش بینی کرد که :” در طول 20 سال آینده ،ماشین ها قادر خواهند بود تمامی اعمالی را که انسانها انجان می دهند ،انجام دهند.”92. ماروین مینسکی با این عقیده موافق بود و نوشت:” در طول یک نسل،مشکل هوش مصنوعی به کلی حل خواهد شد.”93 اما آنها نتوانستند برخی از مسائلی را که با آن روبرو بودند را درک کنند.
در دهه 70 روباتهای مختلفی با کارکردهای گوناگون ساخته شدند. از جمله در 1973 بخش AI دانشگاه ادینبورگ انگلستان از روباتی به نام “فردی 2” 94رونمایی کرد. روباتی که می توانست اشیاء را به صورت خودکار سر هم کند. در 1974 دولت های انگلستان و آمریکا در پاسخ به انتقادی که بر “سر جیمز لایت هیل”95 وارد شده بود، و همچنین بر اثر فشار مداومی که از طرف کنگره بر آنها وارد می شد، تحقیقات غیر مستقیم و اکتشافی خود را درباره AI قطع کردند. چند سال بعد هم که سرمایه گذاری روی پروژه های AI بسیار کم بود، بعداً “زمستان AI “96 نامیده شد. در 1977 فیلم “جنگ ستارگان”97 به نمایش درآمد. فیلمی از “جرج لوکاس”98 که در مورد جهانی صحبت می کرد که توسط نیروهای عجیب هدایت می شد. این فیلم که تصویر قدرتمندی درباره آینده انسانها با روبات ها را ترسیم می کرد، الهامات زیادی را برای محققان AI به وجود آورد. این فیلم مفهوم روبات های کاملاً واقعی که از عواطف انسانی برخوردار باشند را مطرح کرد.
در دهه 80 صنعت سیستم های خبره پدیدار شد و ژاپن و اروپا سرمایه گذاری های خود را روی تحقیقات AI افزایش دادند. در برخی موارد موفقیت سیستم های خبره اولیه منجر به ادعای گزاف و توقعات غیر واقعی شد. تکنولوژی، سیستم های مؤثر زیادی را تولید کرد و در عین حال ثابت می کرد که شناسایی و رمزدار کردن مهارت های لازم بسیار سخت است. این رشته آنطور که سرمایه گذاران انتظار داشتند سریع پیشرفت نکرد و همین امر باعث شد تا برخی توهمات به طور موقتی از آن رفع شود.
در 1981 شرکت آی بی ام رایانه شخصی موسوم به (personal computer) را که به اختصار PC نامیده می شد، عرضه کرد.
در 1983 ماشین های دورنگار جزء وسایل ضروری جهان تجارت بودند.
در 1984، جو انگلبرگر، ساخت “روباتیک انتقالی”99 را آغاز کرد تا بتواند روباتهای خدماتی را بسازد.
در 1986 کارخانه “هوندا”100 برنامه های تحقیقاتی روباتیکی را آغاز کرد که هدفش آن بود که بگوید ” روبات باید با انسان ها به صورت مسالمت آمیز همکاری کند و در کنار آنها زندگی کند، به این ترتیب که آنچه را که انسان ها نمی توانند انجام دهند را انجام دهد و ابعاد جدیدی را وارد تحرک و سود اجتماعی انسان ها کند.”
در 1989 روباتی به نام “جنقیس”101 توسط “گروه روبات های متحرک”102 در ام آی تی ساخته شد که این روبات به خاطر شیوه راه رفتنش معروف است. در همین سال در ام آی تی ، ” رادنی بروکس”103 و “ای.ام. فلین”104 مقاله ای را منتشر کردند به نام: ” سریع، ارزان و خارج از کنترل: تهاجم روباتی سیستم های خورشیدی”105. آنها در این مقاله مسیر تحقیقات AI را از ساخت روبات های بزرگ و گران به سمت ساخت روبات های ارزان و کوچک سوق دادند.
در دهه 90 و اوایل قرن بیست و یکم ،AI به بزرگترین موفقیتش دست یافت. از هوش مصنوعی در علم منطق و استدلالات منطقی، استخرج اطلاعات (data mining)، تشخیصات پزشکی و زمینه های بسیاری در سرتاسر صنعت تکنولوژی استفاده می شود. این موفقیت مرهون چندین فاکتور است: قدرت باور نکردنی کامپیوترهای امروزی، تأکید بیشتر روی حل مسائل فرعی خاص، خلق روابط جدیدی بین AI و رشته های دیگری که روی مسائل مشابه کار می کنند، و بالاتر از همه تعهد محققان به نیرومند کردن روشهای ریاضی و استانداردهای علمی قوی.
در 1991 محبوبیت تلفن های بی سیم و نامه های الکتونیکی به سرعت افزایش یافت.
در 1992 “دکتر جان آدلر”106 مفهوم “چاقوی سایبری”107 را مطرح کرد. این واژه نام روباتی بود که با اشعه ایکس از بیماران عکس برداری می کرد تا تومورها را در آنها جستجو کند و وقتی آنها را پیدا کرد، مقدار مشخصی اشعه به آنها بتاباند.
در 1994 شبکه جهانی وب ظهور کرد. در همین سال اسکنرها و سی دی رام ها استفاده وسیع پیدا کردند.

در 1995 مؤسسه ” عمل جراحی حسی”108 توسط “فرد مول”109 ، “راب یانگ”110 و “جان فرود”111 تأسیس شد تا سیستم های روباتیکی را برای عمل های جراحی طراحی و بازاریابی کند .
در 1997 اولین ایستگاه فضایی بین المللی در مدار زمین قرار گرفت. در طول چند سال بعد، اجزای بیشتری به آن اضافه شدند، از جمله بازوی روباتیکی که توسط یک کمپانی کانادایی به نام “روباتیک MD”112 ساخته شده بود. در همین سال برنامه های کامپیوتری ای به نام “وب بوتس”113 برای جستجوی گسترده در وب مورد استفاده قرار گرفتند. وب بوتس از میزان محدودی هوش برخوردارند و الگوریتم های هوشمندی دارند که اطلاعات مربوط به آنچه که کاربر در جستجوی آن است را در اختیار او قرار می دهند. این برنامه ها، فاعل های هوشمندی هستند که بدون دخالت انسان مسیر خود را در وب می پیمایند. در همین سال اولین مسابقات “روبوکاپ”114 در ژاپن برگزار شد. “دیپ بلو”115 توانست قهرمان شطرنج جهان “گری کاسپاروف”116 را در یک تورنمنت رسمی شکست دهد. شرکت “دراگون سیستمز”117 هم نخستین نرم افزار دیکته با کلام عادی و مستمر را به نام “نچرالی اسپیکینگ”118 روانه بازار کرد. دستگاه های تشخیص چهره هم در ماشین های خودکار پرداخت پول مورد استفاده قرار گرفتند.
در 1998 نخستین برنامه تشخیص کلام عادی که می تونست فرمان های ارائه شده با زبان طبیعی نسان را بفهمد، به نام ” وویس اکسپرس پلاس”119 عرضه شد. در همین سال “سینتیا بریزل”120 از ام آی تی، شروع کرد به کار کردن روی روباتی به نام ” کیسمت”121 که قادر بود دسته ای از حالات عاطفی کودکان را تقلید کند. در اکتبرهمین سال، ناسا فضانورد خودکار “دیپ اسپیس 1″122 را به فضا پرتاب کرد تا تکنولوژی هایی را که در آینده مورد استفاده قرار می گرفتند را آزمایش کند.
در سال 2000، هوندا روبات شبه انسانی جدیدی را به نام “آسیمو”123 ساخت. این اولین رباتی بود که می توانست به طور مستقل و به نرمی راه برود و از پله ها بالا برود.
در 2005 محققان دانشگاه “کرنل”124 ادعا کردند که اولین روبانی را که قادر است خودش را تکرار کند را ساخته اند. ترتیب مکعب های کامپیوتری شده، اصول تکرار کردن خودرا توضیح می دهند. هر روبات، برج کوچکی از مکعب های کامپیوتری شده است که توسط نیروی مغناطیس به هم متصل شده اند. نیروی مغناطیس، مکعب ها را قادر می کند تا به هم متصل شوند و یا از هم جدا شوند. دسته ای از مکعب ها سر خود را روی جدول گذاشته و سپس دسته ای دیگر از مکعب ها را به خود جذب می کنند و یک دسته جدید را تشکیل می دهند.
سه ماهی روباتیک جذاب از اکتبر 2005 در آکواریوم لندن در “کانتری هال”125 در حال شنا هستند. آنها توسط پروفسور “هو شنگ هو”126 و تیم روباتیک او از بخش علوم کامپیوتری دانشگاه “اسکس”127 تولید شدند. این تیم به مدت سه سال در آکواریوم لندن کار می کردند تا بتوانند ماهی های روباتیکی با خواص بیولوژیکی بسازند که حرکات موجی گونه ماهی ها را تقلید کنند.این ماهی ها توسط سنسورهای خود کنترل می شوند و قابلیت هدایت خودکار دارند. آنها به راحتی مسیر خود را پیدا کرده و از موانع اجتناب می کنند و نسبت به محیط خود واکنش نشان می دهند. هدف پروفسور “هو” از ساخت این ماهی ها آن بود که مردم را در تماس مستقیم با روبات ها قرار دهد و درک آنها را از علم و تکنولوژی ارتقاء دهد.
در سال 2009 یک رایانه شخصی می توانست یک تریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد. رایانه های شخصی دارای صفحات نمایش با دقت بالا درانواع اندازه ها در دسترس بودند. تا این سال، سیم ها محو شدند. در ارتباط میان اجزاء از فن آوری بی سیم کوتاه برد استفاده می شود. ارتباطات بی سیم با سرعت بالا، امکان دسترسی به وب را فراهم می کنند. امروزه اکثر متون با استفاده از فن آوری تشخیص کلام عادی خلق می شوند. اکثر معاملات تجاری بین انسان و یک شخصیت مجازی صورت می گیرد. هرچند کلاس های درس سنتی هنوز پابرجا

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درباره هوش مصنوعی، پایگاه های اطلاعاتی، شبیه سازی، پروژه های تحقیقاتی Next Entries دانلود پایان نامه درباره هوش مصنوعی، شبکه عصبی، شبیه سازی، شبکه های عصبی