دانلود پایان نامه درباره مسجد الحرام، امام حسین، منابع معتبر

دانلود پایان نامه ارشد

دو(حسن و حسین) است».139
بنابراین، حدیث ابو داوود هر چد دچار ضعف سندی شدید و اشکالات متعددی است لکن بر فرض رفع ضعف سند آن می‌توان راه جمع برای آن مطرح کرد و گفت هیچ تعارضی ندارد با احادیثی که مهدی را از فرزندان امام حسین می‌داند. فلذا نسب امام مهدی همان طور که اثبات شده فاطمی است به همان نسبت می‌گوئیم مهدی از فرزندان حسین می‌باشد که در احادیث متعددی از شیعه این مطلب مطرح شده و مهدی را نهمین فرزند از فرزندان امام حسین دانسته است.
در منابع شیعی از امام حسین روایت شده که فرمود:
منا اثناعشر مهدیاً اولهم امیر المومنین علی ابن ابی طالب و اخرهم التاسع من ولدی وهو القائم بالحق یحیی الله تعالی به الارض بعد موتها و یظهر ن به دین الحق علی الدین کله و لوکره المشرکون، دوازده مهدی از ما هستند. اول آن‌ها امیر المومنان علی بن ابی طالب و آخر آن نهمین فرزند من است.همو که به حق قیام می‌کند و خداوند به برکت وجود او، زمین مرده را زنده و آباد می‌کند و دین حق را بر تمام ادیان پیروزمی گرداند اگر چه مشرکان کراهت داشته باشند.140
و. بررسی حدیث «الامهدی الاعیسی»
در احادیث متعددی از کتب اهل سنت به ویژه در صحاح سته مشخص شد. مهدی از قریش و از اهل بیت پیامبر و از فرزندان فاطمه است، اما ابن ماجه در سنن خود حدیثی آورده است که: «لا مهدی الاعیسی بن مریم» و این حدیث موجب بحث‌های فراوانی شده است.حتی این حدیث موجب شده که برخی از منکران مهدویت آن را دستاویز قرار داده، اصل مهدویت در اعتقاد مسلمین را مورد تشکیک قرار دهند. البته علمای اسلام جواب‌های منطقی و مستدلی درباره‌ی این حدیث مطرح کرده اند. بنابراین لازم است اکنون به بررسی این حدیث و پاسخ‌های آن بپردازیم.
متن حدیث : در سنن ابن ماجه آمده است:
حدثنا یونس بن عبد الاعلی حدثنا محمد بن ادریس الشافعی حدثنی محمد بن خالد الجندی عن ابان بن صالح عن الحسن عن انس بن مالک ان رسول الله قال: لا یزداد الامر الاشده و لا الدنیا الا ادباراً و لا الناس الا شحاً و لا تقوم الساعة الا علی شرار الناس و لا المهدی الا عیسی بن مریم،
ابن ماجه حدیث را از یونس بن عبد الله از محمد بن ادریس شافعی از محمد بن خالد جندی از ابان بن صالح از حسن بصری از انس بن مالک نقل کرده که رسول خدا فرمود: کارها سخت تر خواهد شد و دنیا بیشتر پشت خواهد کرد و مردم حریص تر خواهند گشت و روز قیامت جز برای بدکاران بر پا نخواهد شد و مهدی، کسی جز عیسی بن مریم نیست.141
هر چند این حدیث در ظاهر از حیث دلالت بر مطلب تمام است، ولی علمای اسلام، جواب‌های متقن و محکمی به این حدیث داده و دروغین بودن متن آن را آشکار کرده اند. اکنون به برخی از جواب‌ها می‌پردازیم.
جواب اول: این حدیث، مورد اعراض تمامی علمای حدیث و متکلمین اسلامی قرار گرفته و خلاف اعتقاد تمام علمای اسلام است.
جواب دوم: ابن ماجه که این حدیث را در سنن خود آورده است، حدیثی را با سند معتبر از پیامبر نقل می‌کند: «المهدی من ولد فاطمه»142 و احادیث دیگری که مهدی را از فرزندان عبد المطلب واز اهل بیت خود مطرح کرده است.143 احادیث متعدد دیگری در سنن ترمذی، سنن ابو داوود و دیگر کتب و منابع معتبر اهل سنت داریم که امام مهدی را از اهل بیت پیامبر و از نسل فاطمه معرفی می‌کند، بنابراین متن حدیث ابن ماجه، دچار ضعف می‌شود.
جواب سوم: این حدیث با همین مضامین و الفاظ، در منابع معتبر دیگر آمده است ولی قسمت اخیر حدیث «لامهدی الا عیسی بن مریم» در آن موجود نیست، حاکم نیشابوری و طبرانی، همین حدیث را از ابوامامة نقل کرده اند.144حاکم نیشابوری اضافه میکند این حدیث، صحیح السند است، ولی شیخین (بخاری و مسلم)آن را روایت نکرده اند.145
جواب چهارم: ابن قیم جوزیه حدیث ابن ماجه را در کتابش نقل می‌کند و درباره‌ی قسمت اخیر آن، اعتراض می‌کند و به شدت آن را تضعیف کرده و از جعلیات محمد بن خالد جندی می‌داند.146 وی، قسمت اخیر را منحصر در نقل محمد بن خالد جندی میداند.سپس از علمای رجال اهل سنت نقل می‌کند که محمد بن خالد ناشناخته و مجهول است و از ابان بن عیاش نقل می‌کند که محمد بن خالد، متروک است. ابن حجرعسقلانی، از علمای بزرگ اهل سنت در کتابش محمد بن خالد جندی را از کذابین معرفی کرده و می‌گوید: وی همان کسی است که حدیث مشهور «جند» را از قول رسول خدا برای منطقه جند که در فاصله دو روز از صفا قرار دارد، جعل کرده است.حدیث این است که پیامبر فرمود:
«کجاوه‌ها به سوی چهار مسجد حرکت می‌کنند. مسجد الحرام مسجد من (مسجد النبی) مسجد الاقصی، مسجد الجنده».147
از این حدیث معلوم می‌شود، محمد بن خالد جندی یک کذاب و نیرنگ باز بوده وبرای جلب توجه، به راحتی جعل حدیث می‌کرده است.عبد العظیم بستوی که درکتابش خودش، احادیث مهدوی در کتب اهل سنت را به بهترین وجه بررسی سندی کرده است درباره‌ی این حدیث نتیجه میگیرد که «اسناده ضعیف و متنه منکر، این حدیث اسنادش ضعیف و متن آن منکر است».148
حدیث همنامی با پیامبر
در احادیث و روایات متعددی، وجود مبارک پیامبر شمائل وسیمای خصوصیات ظاهری امام مهدی را مطرسح کرده است. از جمله: همنان بودن، بینی کشیده، پیشانی بلند، شباهت اخلاقی داشتن به پیامبر که در صحاح سته، خصوصاً در سنن ابو داوود مطرح شده است.149
1.ابو داوود در سنن خود بااسناد معتبر از زر بن حبیش ازعبد الله بن مسعود نقل کرده که پیامبر فرمود:
«لو لم یبق من الدنیا الایوم لطول الله ذلک الیوم حتی یبعث فیه رجلاً منی، یواطی اسمه اسمی…، اگر از عمر دنیا یک روز بیشتر باقی نماند، خداوندآن روز را آن قدر طولانی می‌گرداند تا مردی از نسل مرا برانگیزد که اسم او اسم من است»
2.ابوداوود در سنن خود حدیث دیگری نقل می‌کند که: امام علی نگاهی به فرزندش حسن یا حسین کرد و فرمود:
…سیخرج من صلبه رجل یسمی باسم نبیکم یشبهه فی الخالق و لا یشبهه فی الخلق…، خداوند از نسل او مردی را خارج می‌کند که همنام پیامبر تان است و درخلق و خوی شبیه پیامبر است و در خلق (چهره و اندام) شبیه اونیست.150
1.در سنن ترمذی نیز از عبد الله بن مسعود روایت کرده که پیامبر فرمود:
لا تذهب الدنیا حتی یملک حتی یملک العرب رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی، دنیا پایان نمی‌یابد مگر آن که مردی از اهل بیت من بر عرب حکومت کند. اسم او نظیر اسم من است و او همنام من است.151
2.و نیز ترمذی در سنن به سند دیگری از زر از عبد الله بن مسعود نقل کرده که رسول خدا فرمود: «یلی رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی، می‌آید مردی از اهل بیت من که همنام من است».152
ترمذی ذیل هر دو حدیث می‌نویسد: «حدیث حسن صحیح».
همام طور که قبلاً گفته شد این احادیثی که منقول از عبد الله بن مسعود است. در کتب معتبر و منابع موثق دیگر از اهل سنت نیز آمده است: از جمله در المعجم الکبیر طبرانی و صحیح ابن حبان و مصنف ابن ابی شیبه.153
عبد العظیم بستوی بعد از تخریج رجال این احادیث و بررسی کامل آن، می‌گوید: این حدیث را صحت کامل بر خوردار است و از طریق گوناگون به صحت آن اذعان می‌کند.154
بنابراین احادیث دلالت دارند بر این که نام مبارک حضرت مهدی، همان نام مقدس پیامبر اکرم یعنی «محمد» می‌باشد.
در کتب معتبر شیعی نیز روایات متعددی بر این مطلب هست که نام مهدی همان نام پیامبر است. اکنون به یک حدیث از شیعه استناد می‌کنیم.
شیخ صدوق که محدثی بصیر در بین علمای شیعه است، 155حدیثی از پیامبر واله و سلم نقل کرده که آن حضرت فرمود:
القائم من ولدی اسمه اسمی وشمائله شمائلی، مهدی قائم از فرزندن من است. نام او مانند نام من، وشمائل او همانند شمائل من است.156

فصل سوم: مشخصات و علائم ظهور

حتمی بودن ظهور
یکی از موضوعاتی که در احادیث و روایات با تأکید خاص بیان شده، حتمی بودن ظهور مهدی است. بی تردید موضوع مهمی چون مهدویت باید با چنین عبارت مؤکدی بیان شود. در سنن ابوداوود و سنن ترمذی به این احادیث برخورد می‌کنیم.
1.ترمذی در سنن خود از رسول خدا نقل کرده که فرمود:
لا تذهب الدنیا حتی یملک العرب رجل من اهل بیتی، دنیا به پایان نخواهد نرسید مگر آن که مردی از اهل بیت من بر عرب حکومت کند.157
2.ترمذی در روایت دیگر از پیامبر اکرم نقل میکند که فرمود:
لولم یبق من الدنیا الا یوم لطول الله ذلک الیوم حتی یلی رجل من اهل بیتی، اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی بماند خداوندآن روز را آن قدر طولانی خواهد کرد تا مردی از اهل بیت را برانگیزد.158
3.ابو داوود در سنن خود از پیامبر اکرم روایت کرده که فرمود:
«لو لم یبق من الدنیا الایوم لطول الله ذلک الیوم حتی یبعث فیه رجلاً منی او من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی»159
1.و نیز ابوداوود نقل می‌کند که پیامبر و فرمود:
«لاتنقضی الدنیا حتی یملک العرب رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی».160
2.و نیز ابوداوود در سنن خود از امام نقل کرده که پیامبر فرمود:
لو لم یبق من الدهر الا یوم لبعث الله رجلاً من اهل بیتی یملاها عدلاکما ملئت جوراً، اگر از عمر روزگار جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند در آن روز مردی از اهل بیت مرا بر می‌انگیزد که زمین را پر از عدالت می‌کند همان گونه که پر از ظلم شده باشد.161
البته روایات و احادیث به همین مضامین در کتب متعدد دیگری از اهل سنت همچون مسند احمد و المعجم طبرانی و نیز در کتب معتبر شیعی، فراوان وجود دارد که همه یک مضمون را تقویت و تاکید می‌کنند و آن، حتمی بودن ظهور مهدی است.
محل ظهور
روایات متعددی از شیعه و سنی162 وجود دارد بر این که ظهور حضرت مهدی از مکه است. برخی از آن‌ها تصریح کرده اند، کنار کعبه معظمه و بین رکن و مقام، بیعت با آن حضرت آغاز می‌شود و نقطه آغازین و ظهور و قیام آن بزرگوار از کناب بیت الله الحرام انجام می‌گیرد. تمام روایات، اتفاق نظر دارند.که نقطه آغازین ظهور حضرت مهدی از مکه و از مسجد الحرام است، ولی در برخی از روایات آمده که بیعت، بین رکن و مقام صورت می‌گیرد واین نقطه آغازین ظهور است و در برخی دیگر آمده، میان زمزم و مقام صورت می‌گیرد. ابو داوود درسنن خود از ام سلمه روایت کره که پیامبر فرمودند:
«فیبایعنون بین الرکن و المقام…، مردم با مهدی در بین رکن و مقام بیعت می‌کنند».163
درادامه روایت آمده است:
فاذا رأی الناس ذلک اتاه ابدال الشام وعصائب اهل العراق فیبایعونه بین الرکن والمقام…، پس زمانی که مردم آن را دیدند بزرگانی از اهل شام و گروه‌هایی از اهل عراق ن به سوی او می‌آیند و با مهدی در بین رکن و مقام بیعت میکنند.
در برخی روایات فریقین، ظهور حضرت مهدی و بیعت با آن حضرت را از مکه و از مسجد الحرام مطرح کرده است و در روایات دیگری می‌بینیم که ابتدای ظهور را مدینه مشخص می‌کند. جمع بین این دو طایفه از روایات به این صورت است که ظهور ابتدایی حضرت مهدی در مدینه، ولی ظهوررسمی و آشکار آن بزرگوار در مکه و از کنار خانه خدا شروع می‌شود و بین رکن و مقام بیعت صورت می‌گیرد، لذا تناقضی بین این روایات نمی‌بینیم.
علایم و نشانه‌های ظهور
درباره‌ی علایم ظهور، بحث‌های گوناگونی مطرح شده است. گاهی آن را به علایم حتمی و غیر حتمی تقسیم کرده اند.علایم حتمی آن است که وقوع آن‌ها پیش از ظهور حضرت مهدی قطعی و لازم است.در منابع شیعی، پنج علامت حتمی ذکر کرده اند که عبارتند از: خروج سفیانی، خسف در بیداء، خروج یمانی، قتل نفس زکیه، ندای آسمانی.164
درباره‌ی علایم غیر حتمی، موارد فراوانی مطرح شده که در برخی، ابهام وجود دارد. گاهی اوقات، علایم ظهور را به علایم طبیعی و علایم انسانی تقسیم می‌کنند.علایم طبیعی آن است که انسان هیچ نقشی در آن ندارد و مربوط به طبیعت است، مثل طلوع خورشید از مغرب و… و علایم انسانی، مثل عالم گیر شدن فساد وفتنه در عالم و…
در منابع اهل سنت نیز این علایم آمده است که همه آن‌ها در کتاب الفتن و یا اشراط الساعة ذکر

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درباره امام حسین، امیرالمومنین، امام سجاد Next Entries دانلود پایان نامه درباره ظلم و ستم، جامعه بشری، منابع فریقین