دانلود پایان نامه درباره فناوری اطلاعات، دسترسی به اطلاعات، دگرگونی فرهنگی

دانلود پایان نامه ارشد

یافت.
7-1-قلمرو مکانی
تحقیق حاضر در دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز انحام گرفته است که شامل دانشجویان رشته ارتباطات در مقاطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد در کلیه گرایش ها میباشد.
8-1-قلمرو موضوعی
در این پژوهش تاثیر کاربرد اینترنت بر افزایش آموخته های علمی دانشجویان و به تبع آن بهبود فرآیند یادگیری مورد بررسی قرارگرفته است در این تحقیق منظور از آموخته های علمی دانشی است که توسط خود دانشجویان کسب شده.
9-1-تعریف نظری و عملیاتی متغیرها
1-9-1-فناوری اطلاعات وارتباطات
بسیاری از افراد هستند که با مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات آنچنان که باید آشنا نیستند و حیطه و قلمرو آن را نمی شناسند . شاید دلیل این امر ناشی از برداشت های غلط افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد، زیرا هر کس بر اساس نیاز خود و نوع استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات آن را تعریف می کند . به عنوان مثال یک فرد که در حوزه علومی چون فیزیک و ریاضیات و … کار می کند، فناوری اطلاعات و ارتباطات را مترادف استفاده از بعضی نرم افزارها برای انجام بعضی محاسبات می داند. در ادامه برای روشن شدن مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات تعاریف مختلفی از منابع مختلف گردآوری شده است :
اصطلاح فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توصیف فنونی بکار می رود که ما را در ضبط، ذخیره سازی، پردازش، بازیابی، انتقال و دریافت اطلاعات یاری می کند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به معنی استفاده از فناوری های مربوط به انتقال، ذخیره سازی، به کارگیری اطلاعات برای حل مسائل و نیز تصمیم گیری هاست. ازنظر یونسکو فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارت است از روش های علمی، فنی – مهندسی و تکنیک های مدیریت، پردازش و کاربرد اطلاعات در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی. و در تعریفی دیگر آنرا اینطور توصیف کرده است: فناوری اطلاعات و ارتباطات بعنوان عبارتی برای توصیف ابزارها، فرایندها، به منظور دسترسی، بازیافت، ذخیره، سازماندهی، کنترل، تولید، ارائه و تغییر اطلاعات به وسیله ابزار الکترونیکی و اتوماتیک بکار می رود. فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان مجموعه ای از سخت افزارها ، نرم افزارها و فکر افزارها دانست که گردش اطلاعات و بهره ورداری از آن را ممکن می سازد. و ویژگی مهم آن اینست که هم عاملی برای ایجاد تغییرات و هم ابزاری تغییر دهنده است. که از مجموعه وسیعی از فناوری ها از قبیبل ماهواره، ویدئو ، تلفن همراه، تلویزیون های کابلی، رایانه های خانگی و اینترنت تشکیل شده. در یک تعریف آموزشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان گفت که فناوری اطلاعات و ارتباطات طرح ریزی و تسهیل استفاده از رایانه و ارتباطات است که از راه های گوناگون به تدریس، یادگیری و یک سری از فعالیت های دیگر در آموزش و پرورش کمک می کند.
تعاریف متنوع فوق، الگوهایی را پیش پای ما قرار می دهد که ساختار مدیریت و مهندسی، مهم ترین بخش آن را تشکیل می دهد. اگر چه این تعاریف امروز مقبول است ولی مطلوب آن در پیش روی ما خواهد بود. مطلوبی که چون مقبول گردد در انتظار مطلوبی دیگر باید باشیم
مشخصه های فناوری اطلاعات و ارتباطات:
1. اطلاعات به عنوان یک خبر اقتصادی رد و بدل می شود.
2. فعالیت های اطلاعاتی به صورت بسیار گسترده و عظیم در سطح جهان مبادله می شوند.
3. ارتباط شبکه ای به راحتی بین استفاده کنندگان و مراکز آموزشی داخلی و خارجی وجود دارد.
4. “اطلاعات علمی” در درون شبکه های اینترنت جای و مرتبه خاص خود را دارند.
5. فناوری اطلاعات با وسعت فراوان برای آموزش های آکادمیک قابل استفاده است.
6. عمر مفید و کاربردی اطلاعات به تدریج کوتاه و کوتاه تر می شود و باید به صورت پی در پی بازسازی شده و به روز شوند.
7. مهارت های تحقیق بر اساس فناوری اطلاعات توسعه می یابند؛ دسترسی به اطلاعات مفید و کارآمد با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار سهل و ساده است.
8. بررسی اطلاعات و تبدیل آنها به دانش مورد نیاز برای مدرسین و فراگیران به راحتی قابل استفاده است.
9. ماده اولیه آن اطلاعات(ماده خام ذهنی) است.
10. موتور محرکه آن کامپیوتر است.
11. محصول نهایی آن نادیدنی و لمس ناشدنی است.
12. تولید آن محدود به موقعیت خاص مکانی نیست.
13. محصولات آن تاثیری بر تخریب زیست – محیطی کره زمین ندارد.
در پژوهش حاضر منظور از اصطلاح فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری است که امکان دسترسی به اطلاعات را برای همگان در کمترین زمان ممکن ،با حداقل هزینه با استفاده از ابزار رایانه و سیستم مخابراتی فراهم میکند.
2-9-1-اینترنت
اينترنت6 را بايد بزرگ‌ترين سامانه‌اي دانست که تاکنون به دست انسان طرّاحي، مهندسي و اجرا گرديده است. اين شبکه عظيم جهاني، در اواخر سال ۱۹۶۰ ميلادی و با انگيزه همکاري، دسترسي چندسويه به منابع و مهارت‌هاي محاسباتي و امکان‌پذير شدن کار در زمينه‌هاي بين‌رشته‌اي7علوم و مهندسي ابداع شد. اينترنت فعاليت اوليه خود را از سال 1969 و با چهار دستگاه کامپيوتر ميزبان8 آغاز کرد و پس از رشد باورنکردني خود، تعداد کامپيوترها ميزبان در شبکه به بيش از ده ها ميليون دستگاه رسيده است. تنها از اواسط دهه ۱۹۹۰ است که اينترنت به صورت يک شبکه همگاني 9 و جهان‌شمول10 درآمده است.. نام در نظر گرفته شده براي شبکه فوق از ترکيب واژه ها “Interconnected” و “Network” انتخاب شده است. (شبکه هاي بهم مرتبط)
اينترنت قوي ترين ابزاري است كه تا كنون براي مبادله ي اطلاعات اختراع شده است . اين مجموعه به هم پيوسته رايانه ها كه به واسطه خطوط تلفني با هم ارتباط برقرار می کنند، به ويژه از چند سال پيش رشد شگفت آوري كرده است.
پيدايي و پيشرفت اينترنت در ايجاد شرايط گذار از جامعه صنعتي به جامعه اطلاعاتي جايگاه برجسته اي پيدا کرده است. شبکه اينترنت که اکنون به قول برخي از محققان ارتباطي ستون فقرات ارتباطات اطلاعاتي سراسري کره زمين و به عبارت ديگر، “شبکه شبکه هاي اطلاع رساني”جهان شناخته مي شود، می تواند معرف ساختار تحول يافته يک شبکه اطلاعاتي نظامي باشد.
وابسته شدن تمامي فعّاليت‌هاي بشر به اينترنت در مقياسي بسيار عظيم و در زماني چنين کوتاه، حکايت از آغاز يک دوران تاريخي نوين در عرصه‌هاي گوناگون علوم، فناوري، و به خصوص در نحوه تفکر انسان دارد. اينترنت به هيچ سازمان و يا موسسه خاص در جهان تعلق ندارد. اما عدم تعلق اينترنت به يک سازمان ويا موسسه به منزله عدم وجود سازمانها و انجمن ها مربوطه براي استانداردسازي نيست. شواهد زيادي در دست است که از آنچه اينترنت براي بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسيار اندکي به واقعيت درآمده ‌است.
اينترنت را مي‌توان شبکه اي عظيم متشکّل از ميليون‌ها رايانه مختلف دانست که از شبکه‌هاي مختلف با کاربران گوناگون و داراي اهداف متعدّد به وجود آمده است، ولي در نهايت به صورت يک شبکه جهان ‌شمولِ واحد و در مقياس جهاني به هم متّصل شده است. به بيان ساده تر اينترنت از مجموعه اي شبکه کامپيوتر ( بزرگ ، کوچک ) تشکيل شده است. شبکه های فوق با روش ها متفاوت به يکديگر متصل و موجوديت واحدی با نام “اينترنت” بوجود آورده اند.
اينترنت در اصل يکی از فناوري های نوين ارتباطی است که خيلی سريع مورد پذيرش و کاربرد قرار گرفته است. (بر طبق آمارهای اعلام شده در سال 1996 اينترنت 30 ميليون نفر را در سراسر جهان گرد هم آورده است که روزانه حدود 150 هزار نفر يا ثانيه ای حدود 2 نفر به آن افزوده شده است و تا سال 2000 ميلادی جمعيت 250 ميليون نفری برای استفاده از اين تکنولوژی پيش بينی شده بود.)
اينترنت يک اشتراک است، موجودی ديجيتالي که به درخواست انسان حرکت مي کند و مي تواند انواع اطلاعات و دانستنی ها را در دسترس ما قرار دهد، به عنوان نمونه از ساختار اتم گرفته تا نتايج مسابقات فوتبال.
از دور، اينترنت شبيه يک ابزار دلخواه به نظر می آيد که هر کس هر طور که می خواهد آن را به کار می برد. اين استفاده ها در زمينه های مختلف صورت می گيرد و نيازهای مختلف زندگی انسان را مرتفع می سازد.
اينترنت همچنين مجموعه لايه لايه هايي از فن آوري و خدمات است كه براي ايجاد آن چيزی كه هر فردی مي تواند از آن استفاده كند به تدريج روي هم جمع شده است. ويژگي فرهنگي اينترنت باز بودن فضاي آن و نبود موانع معمول و ضرورت هاي تجاري است.
اينترنت يك ساختار بي پايان، عملي، آزاد و غير قابل محدود كردن است که عليرغم تمامی مزايا و برتری های تکنولوژيکی، پايه هاي بسياري از نهادهاي سنتي اجتماعي را به حركت درآورده يا متزلزل كرده است. و با توجه به گسترش روز افزون به اين منجر شده است که براي بسياري از نهادهاي اجتماعي درپي شناسايي، ايجاد و تقويت پايه هايي نو بود
بنابراين در کنار اين مهار ناپذيری، جهان به اين نتيجه رسيده است که جريان وجود اينترنت نبايد به صورت لجام گسيخته وجود داشته باشد، وآزادی می بایست در تعريف اصلي آن که عدم صدمه رساندن به ديگران تعريف می شود، اعمال شود. اما در مجموع اين کنترل می تواند در چارچوب هر فرهنگ با کنتراست مناسب صورت گيرد.
می توان اينگونه بيان کرد که اينترنت، گسترش تصاعدی سلسله ای از شبکه های کامپيوتری است که فرهنگ، گزافه گرايي بی پايان رسانه ای، ادبيات فزاينده و حتی نوع يا ژانر آغازينی از فيلمها و داستان پردازی های خاص خود را ابداع کرده است.
اينترنت هم اکنون پس از مطبوعات و رايو و تلويزيون جايگاه هفتم را در رده بندی عوامل دگرگونی فرهنگی و روانی اجتماعی داراست. با اين حال اينترنت، تعطيل بردار و پايان پذير نيست و هر کشور و جامعه ای هم که به چنين گمان باطلی بينديشد، شکاف و جدايي ديجيتالی خويش را با کشورهای توسعه يافته، گسترده تر و ژرف تر می نمايد.
گسترش اينترنت با چنان شتاب انفجارآميزی انجام گرفت که فرصت آن بدست نيامد که گامی به پس برداشته شود و به اين ابزار اطلاعاتی که آثار توانمندی بر رفتار ما بر جای می گذارد ژرف نگريسته شود . چرا که اينترنت، محيطی است که در آن کاربران می توانند اثرگذار و اثرپذير باشند- مشروط بر اينکه آگاهی و پندار اندکی از چگونگی و علت دگرگونی هايي که اينترنت ممکن است در برداشتها و رفتار آنها پديد آورد داشته باشند.
شايد بتوان از دلايل رشد و مقبوليت عمومی اينترنت به عدم تمرکز، حرکت خودجوش پايين به بالا مبتني بر ملاحظات و اولويت هاي فني و حساسيت به نيازهاي ملموس جامعه و ابتکارهاي بخش خصوصی اشاره کرد. به طور مثال، امروزه ديگر ساختار و فرآيند سنتي آموزش جوابگوي نياز هاي جوامع انساني در عصر اينترنت نيست چرا كه از سالهاي آغازين قرن بيست و يكم، هريك سال و نيم، يكبار قلمرو دانش بشري بيش از دو برابر مي شود تا آنجا كه تغييرات علمي، فرمهاي سريع و ناپيوسته قرن گذشته را پشت سر مي گذارد و جهش گونه رخ مي دهند. در چنين شرايطي است كه افراد جامعه براي هماهنگي با تغييرات دائمي و شتابان پيرامون خود به آموزش هاي مدرن نياز فزاينده اي پيدا مي كنند. همچنين به عنوان مثالی ديگر، امکانات منحصر به فرد اينترنت سبب پيدايش شکل جديدي از تجارت شد که امروزه به نام تجارت الکترونيک شناخته شده است.
اينترنت برتر از تمام فناورى هايى ظاهر شده است كه جهان را به هم مرتبط مى سازد. اما اين فناورى عليرغم ساير فناورى هاى ديگر آفت هايى دارد مانند هكرها، ويروسها و ……
در پژوهش حاضر منظور از اصطلاح اینترنت، شبکه ای گسترده متشکل از اتصال میلیون ها رایانه است که این قابلیت را دارد که با توجه به درخواست کاربر انواع اطلاعات و دانش را در اختیارش قرار دهد
3-9-1-آموخته
فرهنگ لغت عمید اصطلاح آموخته راچنین تعریف کرده، ۱. یادگرفته؛ تعلیم‌گرفته. ۲. آنچه کسی یادگرفته باشد.
در پژوهش حاضر منظور از اصطلاح آموخته، اطلاعات علمی است که توسط خود دانشجو و با استفاده از منابع اطلاعاتی و بدون حضور مدرس کسب شده است دانشجویان از طریق بالا بردن معلومات خود، موجبات تفهیم بهتر مطالب درسی و تسریع و تسهیل امر یاد گیری را فراهم

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درباره فناوری اطلاعات، منابع اطلاعاتی، بهره مندی Next Entries دانلود پایان نامه درباره جامعه اطلاعاتی، انقلاب اطلاعاتی، پردازش اطلاعات