دانلود پایان نامه درباره طراح گرافیک، هزینه تولید، زبان رسانه، ناخودآگاه

دانلود پایان نامه ارشد

بتوان حرکت را بُعد زمان نیز نام نهاد. عناصر تصویر در این نوع گرافیک همگام با زمان درحرکتند. در تصویر تلویزیونی پیام باید به سرعت به مخاطب منتقل شود بیننده قادر نیست تا دقایقی به تصویر خیره شود تا بتواند در کمال آرامش و در زمان مناسب از تصویر تأثیر پذیرد. اگر تصویر در زمان مناسب درک نگردد به سرعت از جلوی چشم می‌گذرد و جای خود را به تصویر بعد می‌سپارد. از این منظر نیز می‌توان در مفهوم بُعد زمان تأمل کرد محدودیت زمان و همچنین نبود وقت کافی، برای تأثیرگذاری تصویر باید در نظر گرفته شود. عناصر بصری در تلویزیون برخلاف تصاویر ثابت فرصت زیادی ندارند تا انرژی تصویری و ارزش‌های بصری خود را به بیننده برسانند.
در کنار جلوه‌های نور و حرکت که هر دو در زمره عناصر دیداری قرار می‌گیرند بُعد دیگری که خود عنصری مجزاست در اختیار طراح گرافیک تلویزیونی قرار می‌گیرد. این بُعد طرح اولیه را می‌طلبد، این پیش طرح در بهترین شکل ممکن می‌تواند یک فیلمنامه تصویری باشد که از آن اصطلاحا استوری‌برد یاد می‌شود.
با توجه به موضوع، ایده اصلی شکل می‌گیرد و طراح با کمک عناصر مورد نیاز، شامل نقوش تصویری و مطالب نوشتاری و با استفاده از خلاقیت ذهنی‌ای که در اختیار دارد، اولویت حضور عناصر بصری در کادر تصویر، زمان ماندگاری بر صفحه و قدرت و انرژی آنها را مشخص می‌کند.
اهمیت فیلمنامه تصویری در ساختن گرافیک برای تلویزیون به اندازه‌ای ضروری است که با اطمینان می‌توان گفت که تولید یک برنامه تلویزیونی بدون آن غیرممکن است. مزیت دیگر داشتن پیش طرح، صرفه‌جویی در زمان و همچنین کاهش هزینه تولید است. جدای از طراحان،‌ بسیاری از عوامل گروه تولید مثل:کارگردان،‌ طراح صحنه، تصویربردار و طراح نور نیز از ویژگی‌های مثبت فیلمنامه تصویری بهره می‌برند.
تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان متخصص و آشنا با زبان تصویر بدون در اختیار داشتن فیلمنامه تصویری کار را کلید نمی‌زنند.
تلویزیون توانایی‌های صوتی را نیز در خدمت گرفته و جلوه‌های شنیداری مانند گفتار – مونولوگ و دیالوگ – موسیقی و افکتهای صوتی به عنوان عناصری تازه در کنار زبان و الفبای تصویر قرار می‌گیرند. انتخاب صدای مناسب همراه با تصویر، تصورات بصری تازه‌ای را دراندیشه مخاطب ایجاد می‌کند. بسیار پیش آمده که با شنیدن صدایی خاص، تصویری مرتبط با آن در ذهن تداعی شده است،‌ و یا توسط دیدن یک تصویر یا یک تابلوی ثابت، صدایی در ناخودآگاه تجسم یافته است.
صدا نیز در گرافیک تلویزیونی بسان تصویر در بستر زمان جاری است و همگام با تصویر شنیده می‌شود. طراحان گرافیک در تلویزیون در کنار زبان تصویر، از زبان صوت برای بیان و انتقال تصویر مدد می‌گیرند و با الفبایی غنی و بی کم و کاست،‌توانایی ارائه پیام مفهوم را به بهترین شکل در اختیار دارند.

3-9-4 کادر تلویزیون و انواع آن
قاب تصویر کادر- را می‌توان یکی از محدودیت‌ها دانست. در شکل‌های دیگر هنر گرافیک، طراح آزاد است که با کمک دانش بصری، ذوق و سلیقه،‌ موضوع وشکل مطلوب، کادر مورد نظر را برای کار انتخاب نماید. اما طراح گرافیک در تلویزیون فقط یک کادر ثابت در اختیار دارد. قاب تصویر مربع مستطیل با مقیاس سه به چهار اگر چه طراحان با استفاده از فریب‌های تصویری مثل به کار بردن ترکیب‌بند‌های خاص، و یا پوشاندن قسمت‌هایی از تصویر با سیاهی، و استفاده از عنصر تیرگی/ روشنی سعی دارند تا این محدودیت را کمرنگ کرده و یا بی‌اهمیت جلوه دهند اما دستاورد نهایی،‌تصویری است که از قاب تلویزیون دیده می‌شود باز همان داستان کادر ثابت مربع مستطیل این نکته را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که در گرافیک ترکیب‌بندی واقعی وجود ندارد. ترکیب‌بندی، در هر لحظه تغییر می‌کند و عناصر بصری موجود در قاب تصویر به دلیل عنصر حرکت، پایدار نیستند و مدام در حال تغییر و تحول و حرکتند. با این ترکیب‌بندی متحرک، طراح باید به توازن،‌ تعادل و تناسب در ترکیب‌بندی هر نما توجه کند طوری که هر نما هم به خودی خود ترکیب‌بندی مناسب داشته باشد و هم عناصر آن در نماهایی که به دنبال هم می‌آیند با هم تناسب داشته باشند و ترکیب‌بندی کلی استواری را خلق کنند.
محدودیت دیگر در زبان رسانه این است که عناصر بصری موجود در تصویر قادر نیستند که آزادانه و بی حد و مرز بر صفحه نمایان شوند. طراحی یک پوستر را به عنوان نمونه در نظر بگیریم در طراحی پوستر،‌گرافیست مجاز است تا اطلاعاتی که از نظر اهمیت درجه پایینی دارد و یا نقوشی را که قرار است در پوستر حضور داشته باشند و لازم نیست که دیده شوند در قسمت‌هایی از کادر و به اندازه‌ای کوچکتر از سایر عناصر بگنجاند نوشتار، طوری چیده می‌شوند که به ترتیب اهمیت در اولویت دید بیننده قرار بگیرد. عناصر ریزنقش و بافت‌های پس‌زمینه، به هر صورت که در پوستر قرار داده شود قابل درک است. صفحه تلویزیون، این توانایی را در اختیار طراحی نمی‌گذارد. در گرافیک تلویزیونی عناصر و نوشته‌های ریز نقش قابل رؤیت نیست و اگر هم دیده شود وضوح تصویری کافی ندارد. ضمن آنکه مخاطب نمی‌تواند با نزدیک شدن به صفحه تلویزیون به عناصر تصویر توجه نماید از سوی دیگر، متحرک بودن تصویر این مجال را به او نمی‌دهد و از دیگر سو ماحصل نزدیکی به صفحه تلویزیون، رؤیت نقاط و ذرات نورانی‌ای است کنار هم چیده شد نشان تصویر را شکل داده و قابل درک می‌کند. اما در پوستر برای درک موضوع،‌می‌توان به میزان مورد نظر به اثر را بررسی نمود و عناصر آن را با دقت نگریست. نکته دیگر در دانش طراحان گرافیک، آگاهی طراح از دانش و تخصص فن مرتبط با آن است طراح گرافیک می‌بایست در همان مرحله اتود، پایان‌کار را در نظر بگیرد؛‌ آشنایی با انواع کاغذ (از نظر برش، قطع،‌ جنسیت، و مرکب خور بودن) آشنایی با دستگاه‌های لیتوگرافی و چاپ و تمام مواردی که کار را به مرحله‌ای می‌رساند که به راحتی در اختیار مخاطب قرار گیرد. در کل می‌توان گفت که گرافیست قبل از خلق اثر، خروجی و کار نهایی را در نظر می‌گیرد. اثر هر قدر هم که زیبا باشد و براساس دانش و آگاهی تجسمی شکل بگیرد، پس از مرحله تکثیر و چاپ است که در اختیار بیننده قرار می‌گیرد و نظر مخاطب براساس نسخه‌ای است که در اختیار دارد نه نسخه اصل. در تلویزیون هم محصول نهایی پس از ارسال سیگنال‌های تصویری و صوتی در کادر تلویزیون رویت و قضاوت خواهد شد. طراح گرافیک در تلویزیون ناگزیر است. برای کار خود و درزمان پیش طرح، با مباحث فنی و مهندسی متناسب با تکنولوژی رسانه تلویزیون، آشنا باشد و محاسن و معایب آن را در نظر بگیرد مواردی مثل رنگ در تلویزیون، ابزارهای نوری،‌خطاهای بصری تکنولوژی تلویزیون، امکانات فنی برنامه‌‌سازی، ابزارهای ثبت و انتقال تصویر و نظیر اینها.
در هر حال، پس از شکل‌گیری و تکمیل اثر توسط طراح،‌ نسخه اصلی آن بر روی نوارهای ضبط شده و در اختیار تهیه‌کننده قرار می‌گیرد تا مسیر پخش تلویزیون را طی کند یادآوری این نکته ضروری است که برای جلوگیری از کاهش کیفیت تصویر، نسخه مورد نیاز باید از نسخه اولیه نسخه مادر تهیه شود.
دست آخر اینکه طراح گرافیک تلویزیونی پس از دانش تجسمی و دانستن الفبای زبان بصری و اشراف بر قدرت بصری، انرژی و رموز عناصر و کیفیت‌های بصری در این رسانه، امکانات نوینی را برای انتقال مفاهیم و تصاویر در اختیار دارد و توسط زبان ساده و گویای گرافیک، ساده‌ترین راه تأثیر بر بیننده را برمی‌گزیند.

3-9-5 برندسازی برای شبکه Network Branding
یک سوپرمارکت متوسط هزاران ردیف محصول دارد. برای اینکه ما به یک محصول خاص علاقمند شویم، مالک آن محصول باید قبل از اینکه ما وارد سوپرمارکت شویم توجه ما را به آن محصول جلب کند. در تشابه با آن، در جهان چند مجرایی کنونی، برندینگ اغلب بهترین گزینه برای مقابله یک شبکه با رقبایش است. کمپانیهای تلویزیونی به صورت روزافزونی با آگاهی از تصاویر استفاده میکنند، زمان بسیار زیادی را صرف بالاتر بردن کیفیت تصویری خودشان بر روی صفحه نمایش میکنند. افزایش رقابت برای افزایش تماشاگران نیاز به گرافیک همزمان با پخش را افزایش داد. (شیخ‌ها؛رهنما، 1392، 101).

3-9-6 هویت شبکه‌ای (Station Ids)
هویت شبکهای معرف شبکه یا ایستگاهی است که در حال پخش مستقیم باشد. به خاطر رقم بالای سیگنالهای موجود، کمیسیون متحد ارتباطات (FCC) تمام ایستگاههای رادیویی و تلویزیونی در آمریکا را ملزم کرده تا هر ساعت یک بار و اول و آخر هر برنامه خود را معرفی کنند. افسیسی کمی انعطاف از خود نشان داده و ایستگاهها میتوانند این زمان پخش را با برنامهریزیشان و تبلیغاتشان هماهنگ کنند.
بسیاری از تلویزیونها طوری برنامهریزی کردهاند که پنجاه و پنج دقیقه هویت شبکهشان خود به خود اجراء شود. بسیاری هم ذکاوت به خرج دادهاند تا از هویت شبکه خود به عنوان تبلیغی برای خودشان استفاده کنند.
وقتی یک هویت شبکه را متحرک می‌کنید، باید قادر باشید زیبایی‌شناسی لوگو را به محیطی بر مبنای زمان وارد کنید. همانطور که باید به مفهومی که هویت شبکه منتقل میکند، توجه کرد، باید به ارتباط بین فضای مثبت و منفی هم توجه شود.
باید به این مسئله که عوامل یک لوگو چگونه حرکت می کنند، تغییر می کنند و با یکدیگر در فضا و در زمان تداخل میکنند توجه کرد. هرچند هویت شبکهای معمولا 5 تا 10 ثانیه است، بدنه داستان باید طوری ساخته شود که مفهوم و تاثیر پیام را منتقل کند و باورپذیر باشد.
شیلو (shilo) استودیوی برنده جایزه، در خلیج شرقی و غربی و اطراف اروپا قرار دارد، برای جشن دوازدهمین سالگرد ایامسی (AMC) چندین هویت شبکهای طراحی کرد.
هرکدام از تصاویر نماینگر ژانرهای مختلفی است که ایامسی نمایش میدهد. برای مثال، (فیلمهای بزرگ جنگی) با تصاویر نمادین هواپیما و چتر نجاتها، ( فیلمهای مهیج) باغچههای رز و جواهر نشان دادهشدند.
اواخر دهه 1980 طراح معروف جهانی اپریل گریمن (April Greiman) با استفاده از تکنولوژیهای ارزان قیمت موجود، شامل کامپیوترها، دوربینهای نگاتیوی کداک و ضبط با دوربین هشتمیلیمتری بدون کمک سه پایه برای شبکه لایف تایم (Lifetime) دوازده لوگوی هویت خلق کرد. هدف او هویت شبکهای مبتکرانه با کمک المانهای (ترکیبی) بود. (شیخ‌ها؛رهنما، 1392، 101).
در اثری که ایمجینری فورس ( Imaginary Forces) طراحی کرده بود، بسته جدید هویتی برای تلویزیون لایف تایم، ترکیب‌بندی بسیار زیبایی از دست نوشته‌ها، عکس‌های پولاروید و تصاویر در حال حرکتی از طبیعت مانند برگ‌ها و پروانه‌ها ارائه شده است (شیخ‌ها؛رهنما، 1392، 102).

3-9-7 آغازگر نمایش opening titles
مثل جلد مجله یا عنوان‌بندی آغازین یک فیلم، «آغازگر نمایش» صحنه را برای برنامه‌ای که می‌خواهد پخش شود آماده می‌کند «آغازگر نمایش»های تخیلی به تبلیغ هویت و آهنگ شبکه کمک می‌کند و می‌تواند تماشاگران را شیفته کند یا آن‌ها را تحریک کند که کنترل تلویزیون را بردارند و کانال را عوض کنند. «آغازگرنمایش» معمولاً بین 15 تا 30 ثانیه زمان می‌برد.
«آغازگرنمایش» برنامه کارآگاه گرسنه (The Hungry Detective)، برنامه‌ای در شبکه غذا که توسط کریس کوگناک ( Chris Cognac) اجرا می‌شد، توسط چهار طراح آزاد که در شیلی زندگی می‌کردند طراحی شد. ایده اصلی استفاده از سبک تحقیقاتی پلیس برای کشف نوآورترین و غیرمعمول‌ترین رستوران‌ها در آمریکا است تا درباره‌اش بنویسند.
با بودجه‌ای محدود و زمانی حدود 3 هفته تا تحویل کامل شامل، زیرنویس‌ها و تبدیل‌کنندگان تصویری برنامه و… ماتریس ریورا (Matias Rivera)، یکی از هنرمندان، کلاژ متحرکی از وسایلی که در میز کار یک بازپرس وجود دارد، ساخت به عنوان مثال، یک ذره‌بین که حس بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی می داد و داخل هر المانی را به بیننده تا حتی حالت میکروسکوپی‌اش نشان می‌داد. (شیخ‌ها؛رهنما، 1392، 103).

3-9-8 میان‌نهاده-بینابینی‌ها (Interstitials)
برنامه‌های کوچک 30 تا60 ثانیه‌ای هستند که بین فیلم‌ها یا دیگر برنامه‌ها پخش می‌شوند، که هرکدام هدف خاصی را در بر دارند به عنوان مثال،

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درباره طراح گرافیک، موانع و محدودیت، رادیو و تلویزیون، معیارهای اخلاقی Next Entries دانلود پایان نامه درباره سواد بصری، نظام ارزشی