
صفحه
3-4- ویژگیهای جمعیت شناختی ……………………………………………………………………………………………..64
3-5- روشهای جمع آوری داده ها ……………………………………………………………………………………………68
3-6- ابزار سنجش………………………………………………………………………………………………………………….68
3-7-روایی وپایائی ابزار سنجش ……………………………………………………………………………………………..68
3-8- روش اجرا …………………………………………………………………………………………………………………..72
3-9- روش تجزیه وتحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………..72
3-10- ملاحظات اخلاقی ……………………………………………………………………………………………………….72
فصل چهارم: یافته های پژوهشی
4-1- آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………74
4-2- آمار استنباطی ……………………………………………………………………………………………………………..76
فصل پنچم: بحث و نتیجه گیری
5-1- خلاصه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….84
5-2- بحث ونتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………85
5-3- نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………..93
5-4- محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………………….94
5-5- پیشنهادهای کاربردی …………………………………………………………………………………………………. 95
5-6- پیشنهادهای پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………95
فهرست منابع و مراجع فارسی ………………………………………………………………………………………………..96
فهرست منابع و مراجع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………..101
پیوست ها و ضمائم………………………………………………………………………………………………………………107
فهرست جداول
عنوان صفحه
3-1- توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس جنسیت…………………………………………………………….65
3-2- توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس سن ………………………………………………………………..65
3-3- توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس میزان تحصیلات ……………………………………………….66
3-4- توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس سابقه کار ………………………………………………………..66
3-5- توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس رشته تحصیلی …………………………………………………67
3-6- توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس مرتبه علمی………………………………………………………67
3-7- بررسی پایائی پرسشنامه خودکارآمدی ………………………………………………………………………………69
3-8- بررسی پایائی پرسشنامه رضایت شغلی ……………………………………………………………………………..70
3-9- بررسی پایائی پرسشنامه انگیزه پیشرفت ……………………………………………………………………………71
4-1- بررسی میانگین وانحراف استاندارد نمره خودکارآمدی ………………………………………………………..74
4-2- بررسی میانگین وانحراف استاندارد نمره رضایت شغلی و ابعاد آن ………………………………………..75
4-3 – بررسی میانگین وانحراف استاندارد نمره انگیزه پیشرفت …………………………………………………….75
4-4 – ضریب همبستگی بین رضایت شغلی و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی ………………………………..76
4-5 – ضریب همبستگی بین رضایت شغلی با خودکارآمدی ………………………………………………………..76
4-6- ضریب همبستگی بین انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی ………………………………………………………..77
4-7- معادله رگرسیون خودکارآمدی براساس انگیزه پیشرفت …………………………………………………….. 77
4-8 – معادله رگرسیون خودکارآمدی براساس رضایت شغلی ………………………………………………………78
4-9- نتايج آزمون F بین خودکارآمدی و سن …………………………………………………………………………..79
4-10- نتايج آزمون F بین خودکارآمدی و سابقه کار …………………………………………………………………80
4-11- نتايج آزمون F بین خودکارآمدی و رشته تحصیلی …………………………………………………………..80
4-12- نتايج آزمون F بین خودکارآمدی و مرتبه علمی ………………………………………………………………81
4-13- نتايج آزمون t.test بین خودکارآمدی و جنسیت ……………………………………………………………..81
4-14-نتايج آزمون t.test بین خودکارآمدی و میزان تحصیلات …………………………………………………..82
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه انگیزه پیشرفت و رضایت شغلی با خودکارآمدی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بوده است.روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی اعضای هیأت علمی واحد شیراز که در زمان پژوهش بالغ بر 380 نفر است. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی- مورگان 191 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد استناد قرار گرفتند. به منظور جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس(1970)، رضایت شغلی اسمیت و هیولین (1969) و خودکارآمدی شرر(1982)استفاده شد، روایی و پایائی ابزار سنجش نیز مورد تأیید قرار گرفت. پس از انتقال داده ها به رایانه و نرم افزار spss ، تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد و توزیع فراوانی) و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان) انجام پذیرفت. نتایج نشان دهنده آن است که بین رضایت شغلی با خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به تحلیل رگرسیون، رضایت شغلی و انگیزه پیشرفت، پیش بینی کننده های قوی برای خودکارآمدی می باشند. به علاوه از بین ابعاد رضایت شغلی، ابعاد سرپرست مستقیم و همکار پیش بینی کننده های قوی تری در نظر گرفته شدند. بین خودکارآمدی و ویژگی های جمعیت شناختی (سن، جنس، رشته تحصیلی، سابقه کار و ….) نیز ارتباط معناداری وجود ندارد. با توجه به یافته های تحقیق می توان چنین نتیجه گرفت که انگیزه پیشرفت و رضایت شغلی از عوامل مهم در افزایش موفقیت شغلی و خودکارآمدی اعضای هیأت علمی می باشد.
کلیدواژها: خودکارآمدی، رضایت شغلی، انگیزه پیشرفت، اعضای هیأت علمی
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه:
آموزش عالی در هر کشوری یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت آن کشور در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. با توجه به گسترش روزافزون پیشرفت های علمی و گرایش سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی به جذب افراد متخصص، افراد هر جامعه به سمت دانشگاه ها و مراکز آموزشی روی آورده اند(آبوما،2009).
مهمترین مرکز فعالیت های آموزشی و پژوهشی در هر کشوری دانشگاه است و اعضای هیأت علمی به عنوان سرمایه های انسانی این نظام آموزشی و پژوهشی مهمترین نقش را در توسعه و پیشرفت کشور دارند(جعفر زاده،1390).
هرگونه سرمایه گذاری علمی و هدفمند به پرورش و بهسازی آن ها و نیز تأمین آتیه روحی و روانی این قشر انسان ساز، نه تنها موجب ارتقاء بهره وری آن ها می شود بلکه می تواند موجبات بالندگی و سرفرازی یک ملتی را فراهم آورد. یکی از مهمترین متغیرهای پیش بینی کننده این اثربخشی، توجه به رضایت شغلی است که از عوامل مهم در افزایش میزان کارایی و موفقیت شغلی تلقی می شود.
رضایت شغلی به برداشتی که فرد از کار خود دارد و نیز نگرش مثبت فرد نسبت به شغلش اشاره می کند(شهبازی و همکاران،1387). در تعریفی دیگر، رضایت شغلی عبارت است از حالت عاطفی مثبت و در عین حال لذت بخشی که یک فرد از کار و شغل خود احساس می کند(لاک به نقل از وار و اینسیگلو ،2012).
بررسی رضایت شغلی از آن جهت مهم است که نارضایتی شغلی از جنبه های مختلف در بین اساتید، منجر به کاهش بهره وری در پژوهش و کیفیت کار آنان می شود(سابوروال1 و کارلی ،2009).
عدم رضایت شغلی باعث کاهش روحیه افراد می گردد و روحیه پایین، شدیداً بر بازدهی کار تأثیر می گذارد. به همین دلیل مدیران وظیفه دارند نشانه های عدم رضایت را در اعضای سازمان شناسایی کنند و در اولین فرصت اقدامات لازم را انجام دهند(فروغی و هکاران،1387).
چنانچه اعضای هیأت علمی دلگرمی و انگیزه کافی برای فعالیت و پیشرفت علمی نداشته باشند، فرایند توسعه دچار مشکل می شود(جعفرزاده و همکاران،1390). لذا درک رفتارها و نیازهای انگیزشی این اساتید باید مورد توجه سازمان ها قرار بگیرد (ملیک و همکاران،2010).
از آنجا که انگیزه پیشرفت یکی از انگیزه های مهمی است که بر اساس آن عملکرد و رفتارهای متفاوتی از افراد بروز می کند و در صورت شناخت وضعیت انگیزه ای افراد، می توان تا میزان زیادی رفتار بعدی افراد را پیش بینی کرد؛ لذا بایستی تلاش شود تا مبانی انگیزشی و عوامل محرک و متغیرهایی که رفتار اعضای هیأت علمی را شکل می دهد، شناخته و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد (کافیتسیوس2 و همکاران، 2007؛ ویس3 ،2002).
شناخت عواملی که باعث ایجاد انگیزه شغلی می شود، یکی از ضروریاتی است که می تواند در ایجاد بهره وری و رضایت شغلی مؤثر واقع شود و با برنامه ریزی دقیق و قابل اجرا، باعث بالا رفتن روند و کیفیت کار استادان شود.
داشتن انگیزه بالا نیز موجب می شود که فرد از حداکثر توان خود برای رسیدن به هدف استفاده کند و در ادامه به سطح بالایی از خودکارآمدی و رضایت دست یابد (وایتن، به نقل از کارن و همکاران،2005).
انگیزش و رضایت شغلی به عنوان یک فاکتور مؤثر، باعث افزایش کارایی و بهره وری اعضای هیأت علمی می شود (مامیسشویلی4 و روسر ،2010؛ سجادی و همکاران،1390).
بر اساس تئوری شناختی
