دانلود پایان نامه با موضوع کشف الاسرار، عقل و نقل

دانلود پایان نامه ارشد

فخر الدين محمّدطريحي نام مي‌برد که ازمولي محمّدطاهربن محمّدحسين شيرازي قمي‌متوفاي (1098ق) نيزبه عنوان روايت کنندگان از وي، نام برده شده.55
4-3.سيد نورالدين علي عاملي.وي برادرپدري سيدصاحب مدارک و برادرمادري شيخ حسن صاحب معالم مي‌باشد، که از اساتيد ملامحمّدطاهربوده است.
4-4.مشايخ اجازه ملامحمّدطاهرقمي
ملامحمّدطاهردرضمن فايده اي درپايان کتاب “حجه الاسلام” طريقه اتصال خود رابه مشايخِ روايت بيان مي‌کند.مانيز اين طريق را باحفظ حدود دراين قسمت ذکرمي‌کنيم.”فايده في ذکر طريقتنا الي المشايخ والي کتبهم الاربعه المتواتره التي مدحتهما بمنذين الرباعيين اللطيفين:
دين را کتـب اربعـه چـون جان باشد ايـن چـار چــهار رکـن ايـمان باشـد
هنگام جــهاد نفس اين چـار کتــاب چـار آيـنــه صــاحب عـرفان بـاشـد
اي آنکه ترا غلط روي عادت خوست روکـن بـر هي که منزل رحمت است
ميـخون کتب اربعـه کزوي هـر سطر راهيست که راست مي رودتادردوست
قدرويت هذه الکتب الشريفه الرفيعه اجاز من السيدالجليل النبيل الفاضل الکامل العالم العامل العلامه الفهامه التقي النقي الرضي السيد نورالدين بن السيدعلي العاملي عاملهما الله بفضله عن اخويه امامي الفضل والتحقيق اعني السيدالعالم الاوحدشمس الدين محمّدبن السيد مؤلف المدارک في شرح الشرايع والفاضل العلامه جمال الدين حسن مصنف کتاب المعالم ولدالمحقق الشيخ زين الدين رحمهما الله وهما يرويانهاعن شيخهما الجليل السيدعلي بن ابي الحسن ولدالسيدمحمّد والسيدنور الدين رحمهم الله عن شيخ زين الدين المذکورعن شيخهما الفاضل علي بن عبدالعالي العيسي عن الشيخ شمس الدين محمّدبن المؤذن ابخريني عن الشيخ ضيا الدين علي بن شيخ الشهيد محمّد بن مکي عن والده عن شيخ فخرالدين محمّدبن العلامه جمال الدين الدحسن بن يوسف بن علي المطهر عن والده عن شيخ المحقق نجم الحله والدين ابوالقاسم جعفربن الحسن بن يحيي بن سعيد عن السيد شمس الدين ابي علي فخاربن معد الموسي عن الامام ابي الفضل شاذان بن جبرئيل القمي نزيل مهبط الوحي ودار هجره رسول الله (صلي‌الله‌عليه‌وآله) عن الشيخ عماد الدين محمدبن ابي القاسم الطبري عن ابي علي الحسن بن ابن جعفر عن محمّدبن الحسن الطوسي مؤلف التهذيب والاستبصار عن والده عن الشيخ ابو عبدالله المفيد عن ابي القاسم جعفربن محمّد بن قولويه الفقيه القمي عن محمّدبن يعقوب الکليني مؤلف الکافي والشيخ المفيد يروي عن محمّد بن علي بن بابويه مؤلف من لايحضره الفقيه.وقد يکون الواسطه بين الطوسي و ابن بابويه ابا عبدالله الحسين بن عبيدالله الخضايري و قد يکون غيرهما کما هو مقرر في محله والمستوفي في بابه و روينها اجازه و بعضها قراءه عن الشيخ الفاضل العالم العامل التقي النقي محمّد بن شيخ الفاضل التقي جابر بن عباس (قدس‌الله روحها)عن ابيه عن الشيخ الجليل السيد محمّد بن السيد علي عن والده عن شيخ الجليل النبيل الشهيد الثاني زين الدين اعلي الله درجته عن شيخه المرحوم المبرور علي بن عبدالعالي الميسي.
و[حينئذ] عن الشيخ محمّد بن جابر المذکور عن السيد الجليل النبيل الفاضل العالم العامل شرف الدين علي الفارسي في مشهد المقدس الغروي رحمه الله شيخ الفاضل التقي السيد فيض الله عن شيخ الجليل الشيخ حسن بن ابي الحسن الشهيد الثاني عن الشيخ علي بن عبدالعالي العيسي و عن الشيخ محمدبن عبداللحبار البحراني عن علي بن محمّدالقطيفي عن ميرزا محمّد الاسترآبادي الرجالي عن الشيخ ابراهيم بن الشيخ علي بن عبدالعالي الميسي عن والده المذکور و عن الشيخ محمّد المذکور ايضاً عن الشيخ الجلي لمحمّد بن الحارث عن الشهيد الثاني عن الشيخ عبدالعالي العيسي و هو روي عن الشيوخ المذکوره في السند الاول الي مؤلفي الکتب الاربعه”.56
5.شاگردان
دراين قسمت به معروفين از شاگردان محمّدطاهر وهمچنين کساني که ازوي اجازه روايت دريافت کرده اند اشاره مي‌کنيم.
5-1. علامه مجلسي
ملامحمّدطاهرداراي شاگرداني بزرگ وصاحب نام بوده است.وي ازاساتيد اجازه روايت علامه ملامحمّدباقرمجلسي (1110ق) بوده است.درکتاب بحارالانوار ازاساتيد علامه مجلسي نام برده شده که مي‌گويد: “از اساتيد اجازه، مولي محمّدطاهربن محمدحسين شيرازي شيخ الاسلام شهر قمِ شريف است که صاحب کتاب حجه الاسلام است، که جدّ سادات جليل القدر که معروف به طاهريين از طرف مادر، که اين اجازه در سال 1086 قمري از ايشان صادر شده”.57
5-2.شيخ‌حرعاملي.ازديگر شاگردان روائي اين عالم، شيخ حرعاملي است.شيخ حر در”اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات”از ملامحمّدطاهرقمي روايت نقل مي‌کند.58
5-3. شيخ نورالدين‌الاخباري.وي نيز ازجمله کساني است که شاگردي ملامحمّدطاهرقمي کرده است.اجازه استادش به خط استادش درپشت کتاب الوافي است آن طور که شيخ رازي ذکر کرده.59
5-4.ملامحسن‌فيض‌کاشاني.محمّدمحسن بن شاه مرتضي معروف به فيض کاشاني(1091ق) از بزرگاني است که نامش درزمره شاگردان ملامحمّدطاهرثبت شده است.درکتاب نوادر الاخبار ازمشايخ فيض نام برده شده که به علمايي چون ملاخليل قزويني(1089ق) وشيخ بهايي( 1030ق) 60وملا محمّد طاهرقمي اشاره شده است.61
6.معرفي‌آثار
آثارملامحمّدطاهرقمي با توجه به تتبعي که در مراکز نگهداري نسخ خطي شده به 55 مورد رسيده است.اين آثار را مي‌توان درچند بخش معرفي کرد.آثارضدتصوفي وضد حکمي، آثار منسوب به وي درنقدتصوف، آثارکلامي واعتقادي، آثارمواعظي واخلاقي، آثارفقهي وآثاري درفضائل ومناقب ائمه (عليهم‌السلام) وهمچنين شعر.محمّدطاهرچه دردوره خود وچه دردوره هاي بعدي فقط با آثار ضد تصوفي شناخته شده است، درحالي که وي صاحب بيش از55 اثراست.تعداد اندکي ازآثار ملا محمّد طاهرچاپ شده که مي‌توان به ردصوفيه، تحفه الاخيار، مونس الابرار وسفينه النجات اشاره کرد.از آنجا که محمّدطاهر منصوب حکومت بوده است آثار وي قريب به اتفاق، شايد62هم تماماً حفظ شده وکتابي مثل تحفه عباسي با26نسخه وحکمه العارفين با21نسخه موجود مي‌باشد.اما اين وضع را درآثار ميرلوحي مشاهده نمي‌کنيم.ادبيات اين آثار بعضا (آثارضدتصوف وفلسفه) از مدار نقد صحيح خارج شده، ودرديگر آثار، ادبيات آنها ادبيات روان و بخصوص دررساله “حجه الاسلام” و”حکمه العارفين” ادبياتي استدلالي است.درمعرفي آثار وي براي خارج نشدن از شيوه تحقيق صرفا ازکلمات خود مؤلف استفاده مي‌کنيم.
نکته اي که درآثار ملامحمّدطاهربه طور مشخص به چشم مي‌خورد، حداقل در20 اثري که ديده شده، وي درابتداي اکثرآثار، هم غرض ازتأليف وهم اسم آن اثر وازهمه مهمتر نام مؤلف اثر را نيز ذکر مي‌کند.بيان فهرست مطالب اثر نيز از ديگرخصوصيات آثارملامحمّدطاهر‌است.مثلا؛ اين اثر داراي چندفصل ياچند فايده وخاتمه مي‌باشد. براي روشن شدن اين نکات، دو نمونه را ذکر مي‌کنيم.مثلاً درابتداي کتاب حکمه العارفين مي‌گويد: “فلما رايت الناس قد ترکوا الحق و مالوا الي الباطل ورفضوا الباقي واختارالفاني الزايل وترکوا التمسک بالآل وکتاب الاله المتعال وتشبثوا باذيال ائمه الضلال واستحبوا ماسطروه بالوهم والخيال فتبعوا آرا الفلاسفه الذين هم في الوسوسه بمنزله الابالسه فصاروا فرقا شتي فاختار بعضهم مذهب المتاخرين من الفارابي وابن سينا وامثالهما وسلک بعضهم مسلک افلاطن وارسطو واضرابهما من اليونانيين والملطيين الضالين المضلين وذهب بعضهم مذهب المتصوفين وتبع بعضهم آثار المبتدعين من المتکلمين صنّفت هذا الکتاب في بيان عثراتهم وزلّاتهم في المسائل المتعلقه بالدين،وسميته حکمه العارفين في دفع شبهه المخالفين ورتّبه علي مقدمه وفصول وخاتمه”.63وهمچنين درابتداي منهج النجات مي‌گويد: “اين داعي دولت قاهره محمّد طاهر اين رساله را از براي انتفاع مؤمنان و محبان دين و ايمان تأليف نمود. رباعي چند که در معارف الهيه و اصول مذهبيه شيعه اثني عشريه که فرقه ناجيه اند در ايام جواني به نظم در آورده بود و بر آن شرحي نوشت و به دليل عقل و نقل ايشان مطالب آن نمود و آن را ختم گردانيد به صورت نماز حضرت صادق (عليه‌السلام) که از براي تعليم حماد بن عيسي… اين رساله را بر هشت باب، موسوم ساخت آن را به منهج النجات…”.64
6-1.تأليفات‌ضدتصوفي
آثاري که محمّدطاهردرنقد تصوف و فلسفه تأليف کرده از بارز ترين آثار اين عالم است.وي در دوره صفويه با رديه نويسي‌هايي که دربرابراعتقادها ورفتارهاي صوفيان وفلاسفه از خودبه جا مي‌گذاردبه يک چهره ضدصوفي، تبديل مي‌شود، ملامحمّدطاهربا تاليف‌کتاب‌هاي همچون “ردصوفيه”، “تحفه العقلا”، “تحفه الاخيار”، “حکمه العارفين”،”رجم الشياطين”و”الفوائدالدينيه” درمقابل کساني که به اعتقادوي به مرزهاي بدعت واردشده، تاليفات خود راسدي دربرابر آنها مي‌داند.
6-1-1.رساله رد صوفيه
اين رساله ازجنجالي ترين تأليفات محمّدطاهرقمي‌درمخالفت با تصوف است.تأليف اين رساله باعث مي‌شود که محمّدتقي مجلسي65 جوابي براين رساله بنويسد ومحمّدطاهرهم ردي بر جواب مجلسي بنويسد.محمّدطاهر دراين رساله عمده انتقاداتش را نسبت به صوفيه مطرح کرده وصرفا به مباحث ضدتصوفي پرداخته است.دراين اثراز رفتارها وگفتارهاي بايزيد، حلاج، علاءالدوله سمناني، محي الدين و عطاربه عنوان بدعت سخن به ميان آورده و مستحق تکفير مي‌داند.درانتهاي رساله به بيست فرقه از فرقه‌هاي صوفيه اشاره مي‌کند.از جمله : باطنيه، نوريه، الهاميه، کامليه، تلقينيه، مشارکيه، تسليميه.(پيوست 2)
نسخه شماره(5468)کتابخانه مجلس شوراي اسلامي ازاين رساله ناقص بوده ونسخه عکسي شماره (2/63) مجمع ذخائراسلامي که به عنوان رد صوفيه ذکرشده، صحيح نمي‌باشد واحتمالا کشف الاسرار باشد.66
6-1-2.رجم الشياطين
اين اثر مهم ملامحمّدطاهر قمي مفصل ترين کتاب وي درنقدتصوف است.دراين رساله بيشترين انتقادها به ملاي روم ، عطار، حلاج، بايزيد وابن عربي است.اين رساله به دو نام تحفه الاخيار و همينطور رجم الشياطين درنسخه شماره(15548) کتابخانه مجلس شوراي اسلامي به ثبت رسيده است.اما آنچه که ازنسخه ديگر تحفه الاخيار به شماره (14743)کتابخانه مجلس شوراي اسلامي از برگ49‌به بعد، معلوم مي‌شود که ‌نسخه شماره (15548) نمي‌تواند تحفه الاخيار باشد.زيرا تحفه الاخيار صرفاًشرح قصيده مونس الابرار است.ملامحمّدطاهردراين شرح تمامي قصيده مونس الابراررا به صورت جداجدا آورده وشرح کرده است.رساله رجم الشياطين ازابتدا تا انتها وبرمبناي کفراهل اين طايفه وبدعتي بودن افعال آنهاپيش رفته.67(پيوست 3)درحالي که تحفه الاخيارشرح قصيده مونس الابرار بوده وتمامي قصيده درشرح وجود داشته وحال آنکه دررجم الشياطين ازچند بيتِ آن بيشتر استفاده نکرده.اما اينکه عمده اشکالات محمّدطاهر دراين کتاب چيست و چه اصولي ازتصوف را به چالش کشيده، دربخش انديشه هاي ضد تصوفي ملامحمّدطاهر به تفصيل ذکر خواهيم کرد.
6-1-3.مونس‌الابرار
ملامحمّدطاهر درايام جواني قصيده اي به نام مونس الابرار سروده است.اين قصيده درمدح حضرت امير المؤمنين علي (عليه‌السلام)مي‌باشد.وي دراين رساله بطورضمني به نقدصوفيان پرداخته ودرباره آنان مي‌گويد:
جـميع پيـروحلاج وبـايزيدوجنـيد تمـام بـي خبران شرع احمدمختار
زجهل درهمه عمرخويش درره دين نمـي رونـدبــه طرزائمـه اطـهـار
کننددعـوي تسخير جنـيان به دروغ کـه تـاکـنندالاغـان انـس راافـسار
زنـنددسـتک ورقصنـداي مسلـمـان نهيـدپـنبه به گوش وکنـيداستغفار
زنـندچرخ وزجهلش نهندطاعت نام کننددين خدارابه لعب وبازي خوار
نمي رسـندبـه جايي اگرتمامي عمـر زنـندچـرخ پـياپي چـواشـترعصار
کننـدعاشـقي امـردان ومـي گويـنـد بودمجازپل عشـق حـضرت جبـار
خـداگـواه منست کـه عـاشقي هرگز نـبـوده اسـت زآيـين حيـدرکـرار
بـناي قاعـده ديـنشان بـودبـرجـهـل زاهـل دانش وبينش ازآن کنندکنار
زراه شـرع بـرون مـي بـرندمـردم را حـذرکنيدازايـن قـوم يااولوالابصار
6-1-4.تحفه الاخيار68
اين رساله شرحي است برقصيده مونس الابرار که با رساله ديگرمحمّدطاهربه نام کشف الاسرار هم رديف

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه با موضوع نماز جمعه Next Entries دانلود پایان نامه با موضوع وجوب وجود، وحدت وجود، کشف الاسرار