دانلود پایان نامه با موضوع کسب و کار الکترونیک، کسب و کار الکترونیکی، زنجیره ارزش، کیفیت جامع

دانلود پایان نامه ارشد

که ارزش زایی در سازمان‏ها کلیدی ترین و مهمترین پدیده‏ای است که در بقای سازمان‏ها نقش بازی می‏کند و اگر سازمانی ارزش جدیدی را برای ارایه به بازار نداشته باشد، ایجاد و یا حضور این شرکت در محیط تجاری توجیه پذیر نبوده و از بین خواهد رفت. بنابراین زمانی که از کسب و کار الکترونیکی در یک سازمان سخن به میان میآوریم، باید انتظار ارزش‏های جدیدی را داشته باشیم که این نوع کسب و کار برای سازمان به ارمغان می‏آورد، ارزش‏هایی از جمله: سرعت بیشتر، کیفیت بیشتر، دسترسی بیشتر مشتری به محصول، خدمات پس از فروش بیشتر، برخورد بهتر با مشتری، تنوع محصول، کاهش هزینه و…

2-24 یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار الکترونیکی
توسعه و تحول در فناوری اطلاعات باعث تغییراتی در سازمان می‏شود و مدیران را به چالش می‏کشاند و آنها را با تحولات بازرگانی و فنی سازمان مواجه می‏سازد. درست در همین زمان است که یک مدیر باید یک طرح تجاری جدید برای موفقیت در کسب و کار الکترونیکی سازمان ارایه دهد. برای آنکه با طراحی یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار الکترونیکی آشنا شویم در ادامه به مراحل طراحی یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار الکترونیکی، اشاره می‏کنیم:
طراحی یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار الکترونیکی نیاز به گذراندن چهار مرحله دارد:
1) شناسایی مشتریان و خود شرکت
برای آنکه یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار الکترونیکی طراحی کنیم، در گام اول باید مشتریان، کسب و کار و روندهای فناورانه گذشته شرکت خود را از طریق سئوالاتی شناسایی کنیم، سئوالاتی نظیر:
الف) آیا موج جدید تحولات فناورانه، روش‏های جدیدی را برای انجام فعالیت‏های تجاری ایجاد کرده است؟
ب) آیا سازمان پاسخگوی نیازهای دایماً در حال تغییر مشتریان می‏باشد؟
ج) آیا سازمان از فرصت‏های جدید ناشی از تغییرات استفاده کرده است؟ و…
2) بر عکس کردن زنجیره ارزش
بزرگ ترین چالش در کسب و کار الکترونیکی مرتبط کردن فناوری با طرح‏های جدید تجاری است. به دلیل نیاز به تغییر در فناوری و روندهای تجاری، کار دو برابر می‏شود، وقتی فناوری جدید ظاهر می‏شود نیازها و انتظارات مشتری هم تغییر میکند که متعاقب آن باید طرح‏های تجاری جدیدی را برای پاسخگویی به نیاز مشتری ایجاد کرد.
باید توجه داشت که در این میان سازمان‏هایی موفق هستند که نه تنها ارزش‏های جدید را به خود اضافه می‏کنند، بلکه آنها را تغییر هم می‏دهند. برای تغییر ارزش‏ها مدیران باید زنجیره ارزش سنتی را که دیدی درون گرا دارد (زنجیره ارزش سنتی به ترتیب شامل:
1) شایستگی‏های هسته‏ای درون سازمانی،
2) فرآیندهای زیرساختاری انعطاف پذیر،
3) محصولات/ خدمات،
4) کانال‏ها،
مشتریان است (معکوس کرده و زنجیره ارزش جدید را که دارای دیدی برون گراست) زنجیره ارزش جدید به ترتیب شامل:
نیازهای مشتریان،
کانال‏های یکپارچه،
محصولات/ خدمات،
فرایندهای زیرساختاری انعطاف پذیر
شایستگی‏های هسته‏ای درون سازمانی، است به وجود آورند.
3) گزینش یک روش برای موفقیت استراتژیک در کسب و کار الکترونیکی
گام سوم در طراحی یک طرح جدید برای کسب و کار الکترونیکی، انتخاب یک روش برای موفقیت استراتژیک در کسب و کار الکترونیکی است. باید توجه داشت اگر چه سازگاری فناوری جدید می‏تواند در تکامل سازمان نقش داشته باشد، ولی این امر زمانی حاصل می‏شود که شرکت بتواند بهترین استفاده را از آن ببرد.
مدیران برای موفقیت استراتژیک در کسب و کار الکترونیکی، معمولاً یکی از روش‏های زیر را به کار می‏برند:
الف) تکامل خدمات: تحویل هر چیزی به مشتری که برای او ارزشمند بوده و خواهان آن باشد.
ب) تکامل عملیاتی: تحویل هر چه سریعتر محصولاتی با کیفیت بالا و قیمتی منطقی به مشتری.
ج) تکامل مستمر نوآوری: تحویل کالاها و خدماتی که حدود عملکرد را افزایش داده و باعث خرسندی مشتری گردد.
نکته مهم اینکه برای موفقیت در کسب و کار الکترونیکی باید یکی از روش‏های بالا با توجه به منابع مورد نیاز برای پیاده سازی آن، انتخاب شود.
4) اجرای بی نقض
گام چهارم در طراحی یک طرح جدید تجاری موفق برای کسب و کار الکترونیکی، اجرای بی نقض این طرح تجاری است. برای آنکه طرح جدید تجاری بدون نقض اجرا شود باید با فناوری اطلاعات در سازمان تناسب استراتژیک داشته باشد؛ یعنی طرح جدید تجاری باید مرزهای سنتی فناوری اطلاعات در سازمان را شکسته و سپس بر مبنای فناوری روز سازمان اجرا شود. در این میان مدیران سازمان، باید تصمیماتی را برای تغییر سازمان اتخاذ نمایند تا سازمان را از موقعیت فعلی خود حرکت داده و به موقعیت مطلوب برسانند و زیرساختها را منسجم سازند تا به الزامات کسب و کار الکترونیکی دست یابند. (تاجران، 1384)

2-25 چهار عامل برای موفقیت در کسب و کار الکترونیکی
چهار عامل اساسی بر موفقیت کسب و کار الکترونیکی موثر است که عبارتند از:
1) فناوری:
می توان گفت که فناوری پایه و اساس کسب و کار الکترونیکی را تشکیل می‏دهد و زمانی یک سازمان خواهد توانست در عرضه رقابت و کسب و کار الکترونیکی موفق شود که زیرساختار فناوری خود را تقویت کند و از اساس فناوری که همان اینترنت است‏، استفاده نماید.
2) سرمایه:
مدیر موفق در عرصه کسب و کار الکترونیکی کسی است که زیرساختار سرمایه‏ای سازمان را درک کند، پول مورد نیاز برای استقرار کسب و کار الکترونیکی را با توجه به منابع سازمان تأمین کند و ایمنی لازم را برای سرمایه گذاری در زمینه کسب و کار الکترونیکی ایجاد کند.
3) رسانه:
مدیر کسب و کار الکترونیکی در بین رسانه‏ها باید دارای قدرت انتخاب باشد و با توجه به همگرایی در فناوری‏های ایجاد شده، همگرایی رسانه‏ای را نیز به وجود آورد.
4) سیاست عمومی:
مدیران ارشد سازمان‏ها برای آن که در عرصه کسب و کار الکترونیکی موفق باشند، باید به زیرساختار سیاست عمومی سازمان نیز توجه داشته باشند‎؛ یعنی باید قوانین رایج و همچنین صدمات و کمک‏های ناشی از تغییر قوانین و مقررات کسب و کار الکترونیکی را درک کنند و به این نکته مهم پی ببرند که اینترنت چگونه جامعه را تحت تأثیر قرار می‏دهد و متقابلاً جامعه چگونه اینترنت را متأثر می‏کند و با توجه به تصمیمات مرتبط با استراتژی، فناوری، سرمایه و رسانه سیاست‏هایی را اعمال کنند که نه تنها شرکت‏های خاص، بلکه رقبا را هم تحت تأثیر قرار دهند. (تاجران، 1384)

2-26 مزایا و معایب کسب و کار الکترونیک
معایب کسب و کار الکترونیک:
مسأله امنیت، امکان ورود به سیستم‌های شما از طریق آدرس پست الکترونیکی، سایت شبکه و دستیابی به اطلاعات مالی و غیره؛
اختلال در برنامه کاری در صورت خرابی سیستم؛
از دست دادن کنترل؛
مشکلات و هزینه‌های به روز بودن با فناوری‌هایی که به سرعت پیشرفت می‌کنند. (محمدی زاد، 1393)
مزایای کسب و کار الکترونیکی:
کسب و کار الکترونیکی برای سازمان دارای مزایای فراوانی است که برخی از این مزایا محسوس و برخی دیگر نامحسوس است. حال به مزایای محسوس و نامحسوس کسب و کار الکترونیکی در سازمان اشاره می‏کنیم:
مزایای محسوس کسب و کار الکترونیکی
به‏طور کلی می‏توان گفت که مزایای محسوس کسب و کار الکترونیکی برای سازمان به شرح زیر است:
1) کسب و کار الکترونیکی از طریق
محصولات جدید، بازارهای جدید،
مشتریان فعلی (تکرار خرید)
مشتریان فعلی (خریدهای موازی) باعث افزایش فروش و در نتیجه افزایش درآمد می‏شود.
2) کسب و کار الکترونیکی از طریق
کاهش زمان در ارایه خدمات،
فروش بهنگام،
کاهش تکثیر و توزیع هزینه‏های ارتباطات بازار باعث کاهش هزینه‏های بازاریابی می‏شود.
3) کسب و کار الکترونیکی هم چنین از طریق
کاهش موجودی انبار،
افزایش رقابت در میان عرضه کنندگان،
دوره زمانی کوتاه تر در ارایه تقاضا،
کاهش هزینه‏های اجرایی ناشی از فرآیندهای تجاری روتین مثل کارمندیابی، باعث کاهش هزینه‏های زنجیره عرضه می‏شود.
مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی
کسب و کار الکترونیکی علاوه بر مزایای محسوس که به آن اشاره شد، دارای مزایای نامحسوس نیز می‏باشد، از جمله مزایای نامحسوس کسب و الکترونیکی می‏توان مزایای زیر را نام برد:
بهبود وجهه شرکت،
ارتقاء مارک تجاری،
ارتباطات بازاریابی سریع تر و پاسخگوتر شامل ارتباطات شخصی و فرد به فرد،
سریع تر کردن چرخه حیات تولید محصول
بهبود خدمات رسانی به مشتریان دور دست،
یادگیری برای آینده،
برآورد انتظارات مشتری با داشتن سایت اینترنتی،
شناسایی شرکای تجاری جدید و پشتیبانی از شرکای تجاری موجود شرکت،
مدیریت بهتر اطلاعات بازار و اطلاعات مشتری
افزایش امکان دریافت بازخور از مشتری راجع به محصولات. (تاجران، 1384)

2-27 تحویل به موقع‌
هسته مرکزی فلسفه تولید و تحویل درست به موقع جلوگیری از هدر رفتن انرژی، هرز رفتن وقت، فعالیت بیهوده، تولید بی‌حد و بی‌فایده، جلوگیری از تنظیمات دوباره، عیب و نقص، جلوگیری از مرجوع شدن محصولات و بالاخره تنظیم زمان است.
تولید و تحویل درست به موقع برای تولید کم‌ هزینه، تولید و تحویل بخش‌های ضروری کیفی به مقدار لازم، در زمان و مکان درست، با کاربرد حداقل امکانات، تجهیزات، مواد و نیروی انسانی است.
تولید و تحویل درست به موقع مزیت‌های رقابتی شرکت‌ها را مستحکم‌تر می‌کند، گردش نقدینگی را افزایش می‌دهد و از میزان موجودی انبار و سرمایه در گردش می‌کاهد. علاوه بر این، تولید و تحویل درست به موقع می‌تواند ایجاد تغییرات در طراحی‌ها را در راستای واکنش بهتر شرکت در قبال شرایط تغییر یابنده بازار تسهیل کند. محصول باید در سریع‌ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه تولید شود، اما در همه این موارد باید کیفیت مورد نظر مشتری و تحویل سریع به او در مدنظر قرار داشته باشد.
تولید و تحویل درست به موقع، اساساً هر چیزی زایدی را که مستقیماً به ارزش محصول ارتباط ندارد، حذف می‌کند. به جز این، محصولات معیوب و ناسازگار با مختصات مورد نظر نیز حذف می‌شوند.
این موارد زاید هر چه را که برای رفع نقص به کار گرفته می‌شود نیز در بر می‌گیرد و حتی شامل حال زمان‌های بیهوده مرتبط با راه‌اندازی ماشین چاپ هم می‌شود. تولید و تحویل درست به موقع، چاپکار را وا می‌دارد تا در حداقل زمان کارش را به انجام برساند. (وس و کلاتربک، 1989)

2-28 تولید و تحویل درست به موقع و مدیریت کیفیت جامع‌
تولید و تحویل درست به موقع هم می‌تواند بعد از مرحله مدیریت کیفیت جامع به کار گرفته شود و هم به موازات آن.
اما تولید و تحویل درست به موقع نمی‌تواند بدون یک برنامه موفق مدیریت کیفیت جامع به کار گرفته شود، چرا که تولید و تحویل درست به موقع، تولیدکننده را وادار می‌کند تا از تولید محصولات غیراستاندارد جلوگیری کند.
اکثر چاپکاران، ‌دست‌اندرکاران صنایع بسته‌بندی و تبدیلی از نظر وسایل و اثاثیه در یک وضعیت افراطی به سر می‌برند، حجم بالایی از کاغذ هم مزید بر علت است و این در حالی است که اکثر آن‌ها ‌راه‌حل‌های ضعیفی هم برای مشکلات خود دارند.
کل زمان تولید، یعنی از دریافت نسخه تا تحویل محصول نهایی در مراحل مختلف از ملاحظات عدیده‌ای برخوردار است. فرآیندهای پیش از چاپ، دریافت مواد اولیه و کالاها و زمان آماده‌سازی ماشین‌ها همه جزء این مراحل است. در واقع کل زمان تولید زمان‌های مربوط به تولید ضایعات و یا زمان‌های مربوط به تولید شدن محصولات ناقص را هم در بر می‌‌گیرد.
تولید و تحویل درست به موقع، مثل مدیریت کیفیت جامع تمام سازمان را در بر می‌گیرد و بازتابی از نگرش مدیریت ارشد و رهبری سازمان است.
تولید و تحویل درست به موقع که شامل آموزش کلیه پرسنل و ایجاد دیدگاه‌های خوب و ارتباطات خوب در میان آن‌ها می‌شود،

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه با موضوع کسب و کار الکترونیک، کسب و کار الکترونیکی، زنجیره عرضه، عرضه کنندگان Next Entries دانلود پایان نامه با موضوع کیفیت جامع، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت کیفیت، انقلاب اسلامی