دانلود پایان نامه با موضوع کسب و کار الکترونیک، کسب و کار الکترونیکی، زنجیره عرضه، عرضه کنندگان

دانلود پایان نامه ارشد

فروشندگانی است که آینده مبادلات سازمان را شکل می‏دهند.
2) مدل‏های تجاری
یک مدل تجاری نشان دهنده محتوا، ساختار و مدیریت تعاملات و مبالادت بین یک شرکت و شرکت‏های همکار با مشتریان می‏باشد. مدل‏های تجاری در سازمان نقش حلقه واسطه بین استراتژی‏ها و فرآیندهای کسب و کار در سازمان را بازی می‏کنند و مابین دو مقوله راهبردهای تجاری از فرآیندها و برنامه‏های عملیاتی ارتباط کارا ایجاد می‏کند. در واقع طراحی مدل کسب و کار الکترونیکی معادل با عملیاتی سازی و معماری یک راهبرد کلی در شرکت است تا از این طریق راهنمایی‏های لازم در جهت اجرایی فرآیندهای کسب و کار و سیستم‏های اطلاعاتی ایجاد شود.
3) مبادلات با مشتری
در این مرحله سازمان باید به این سئوالات پاسخ دهد‎‎؛ چگونه سازمان وارد بازار شود و مشتریان جدید به دست آورد؟ چگونه اطلاعات مشتریان را گردآوری کند؟ و نیازهای مشتریان را شناسایی کند؟ بنابراین در این مرحله، سازمان باید برنامه‏های عملیاتی خود را بر مبنای کسب اعتماد و وفاداری مشتریان تنظیم کند. سازمان باید تصمیم بگیرد که چگونه باید این امکان را به مشتریان بدهد تا در کمترین زمان ممکن سفارش خود را ارایه داده و سپس با کمترین هزینه بر جریان سفارش خود تا زمان تحویل گرفتن کالا نظارت داشته باشند.
4) ارتباطات بازار
در این مرحله سازمان در مورد چگونگی ارتباطات بازار تصمیم می‏گیرد و سعی دارد مدیریت زنجیره عرضه را یکپارچه کند تا سازمان به توسعه کسب و کار الکترونیکی نایل آید.
5) پیاده سازی
چنان که مدیر کسب و کار الکترونیکی استراتژی مورد نظر را انتخاب کرد باید به بهترین نحو آن را پیاده کند و منتظر نتیجه باشد. در این میان مدیر کسب و کار الکترونیکی باید از تمام منابع سازمان برای اجرای استراتژی انتخابی استفاده کند.
6) ارزیابی
مدیر کسب و کار الکترونیکی بعد از آنکه استراتژی انتخابی در سازمان پیاده شد باید منتظر نتیجه باشد و سپس به ارزیابی استراتژی اتخاذ شده بپردازد. (تاجران، 1384)

2-17 شیوه‌های کسب و کار الکترونیک
به طول کلی سه شیوه معاملات کسب و کار الکترونیکی وجود دارد.
: LINE OFF در این شیوه بنگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های تجاری از سیستم پست الکترونیکی استفاده می‌کنند.
LINE ON: در این شیوه بنگاه‌ها از طریق «تعیین کننده متحدالشکل منبع» اقدام به معاملات تجاری می‌کنند.
URLها (UNIFORM RESOURCE LOCATOR= URL)، آدرس‌هایی هستند که ساختار آن‌ها برای همه کامپیوترها یکسان است و به وسیله آن می‌توان به منبع مورد نظر دست یافت (اسنل، 1379، ص77).
دروازه شبکه (PORTAL) یک صفحه شبکه است که در آن لینک‌هایی برای رفتن به سایت‌های محتوی اخبار مربوط به موضوع‌های مختلف وجود دارد. این صفحات دارای تعداد زیادی آدرس با موضوع‌های مختلف هستند. (اسنل، 1379، ص97).
خدمات دروازه شبکه اغلب شامل موتورهای جستجوگر، پست الکترونیکی، چت، نقشه‌ها، فروش و گزینه‌های دیگری برای مشتریان است. در واقع دروازه‌های شبکه هدفی برای تبلیغات و بازاریابی هستند. مزایای استفاده از کسب و کار الکترونیک:
• نزدیک شدن ارتباطات؛
• دستیابی به بازارهای جدید؛
• افزایش میزان فروش و سود؛
• حذف هزینه‌هایی مانند تهیه کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ؛
• کاهش هزینه‌های معاملاتی و تدارکاتی؛
• بهبود مدیریت بر روابط مصرف‌کننده، عرضه‌کننده و کارکنان؛
• کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک و ازدحام.

2-18 پذيرش فناوري كسب و كار الكترونيك
پذيرش فناوري كسب و كار الكترونيك تابعي از چندين عامل است. اين عوامل در اكثر مواقع اثر تقويت كننده دو جانبه‏اي (متقابلي) بر يكديگر دارند. روابط بین عملكرد صادراتی و پذیرش فناوری كسب و كار الكترونیك در شكل زیر نشان داده شده است.

شکل 2-4 عملکرد صادراتی و پیوندهای کسب و کار الکترونیکی
ملاحظات بين المللي كه شامل صادرات، واردات فنــــاوري و.. . است در تعامل با كسب و كار الكترونيك، اثر تقويت كننده بر يكديگر دارند. در اين حالت بنگاه در سطح بين المللي با پذيرش كسب و كار الكترونيك واردات و صادرات خود را بر مبناي اصول استاندارد كسب و كـــــار الكترونيك شكل مي‏دهد. از طرف ديگر قرار گرفتن كالا و خدمات در فضاي تجارت الكترونيكي موجب حذف فاصله بين مبدأ و مقصد كالاها و خدمات مي‏گردد و تغييرات اساسي در بازارهاي هدف به وجود مي‏آورد. موفقيت در اين فرايند، منوط به مديريت كارا و حرفه‏اي اسـت. مديريت حرفـه‏اي با درك و شناخت از فضاي ارتباطات بين المللي، شيوه‏هاي كسب و كار الكترونيك را متناسب با ملاحظات بيـــن المللي تطبيق مي‏دهد. از طرف ديگر، مديريت حرفه‏اي با تجارت مدرن روابط غيرمعمـــول را تصحيح مي‏كند. حجم عمليات، اثرات دو سويه‏اي را بر كسب و كار الكترونيك دارد. از آنجايي كه استفاده از كسب و كار الكترونيك باعث دستيابي به انبوهي از مشتريان با سلايق مختلف مي‏گردد. لذا بنگــاههاي فعال در امر تجارت بين المللي با گسترش ظـــرفيت توليدي و تنوع بخشي به توليدات كالا و خدمات سعي در جذب مشتريان بيشتر است. يكي از شرايط مهم ديگر در كسب و كار الكترونيك وجود شبكه ارتباطي قوي همراه با اطمينان بالاست. دسترسي به پهناي باند بالاتر در اختيار هيچ كدام از بنگاهها نيست. پهناي باند قسمتي از زيرساختهاي نهادينه شده توسط دولت است. هرقدر اين پهنا بالاتر باشد، حجم وسرعت اطلاعاتي كه رد و بدل مي‏كند بيشتر خواهد بود. از اين رو با درنظر گرفتن نقش مهمي كه اين عامل مي‏تواند در موقعيت خدمات شبكه با توان بالا داشته باشد، خصوصي سازي و مقررات زدايي خدمات ارتباطي به منظور افزايش كارايي در سيستم مخابرات در كشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته مورد تأكيد قرار ميگيرد. متغيرهاي رفتاري نظير ميزان مهارت نيروي انساني بنگاه‏ها، حجم سرمايه گذاري در تحقيق و توسعه و نرخهاي دستمزد، از عوامل مهمي هستند كه در پذيرش كسب و كار الكترونيك توسط بنگاهها موثرند. هرقدر بنگاه تجاري در سطح بينالمللي از نيروي انساني متخصص بيشتري برخوردار باشد و منابع بيشتري را به سرمايه گذاري تخصيص دهد، موقعيت بهتري در جذب و پذيرش كسب و كار الكترونيك دارد. همچنين دستمزدهاي بالا هميشه انگيزه عمده‏اي براي نيروي كار جهت افزايش كارايي و نوآوري به حساب ميآيد. در نتيجه به كارگيري كسب و كار الكترونيك منافع متعددي را به دنبال دارد. علي رغم اينكه بسياري از منافع موجود در شكل يك ذكر گرديد، بسياري از بنگاهها به دليل پايين بودن هزينه مشاركت را قبول مي‏كنند اينترنت باعث ارزاني دسترسي به اطلاعات و بازارهاي جهاني ميشود. اين عامل موجب ميگردد سرعت عمل در بازارهاي چند منظوره كه براي توليد كالاها و اطلاعات است، بالا برود. به طور بالقوه شكل تازه‏اي به سازمان دهي زيرساخت مشاغل مــــوجود مي‏بخشد و با ارزش گذاري مجدد، راه را براي انجام معاملات تجاري باز مي‏كند و با مهندسي مجدد بازرگاني محدوديتهايي كه به طور سنتي توليدكنندگان را از مشتريان جدا ميساخت رها ميسازد. از سوي ديگر، فعاليت‏هاي منفصل و جدا از هم نظير سفارش، پرداخت و خدمات بعد از فروش، ممكن است به يك فرايند واحد ادغام شده و باعث كاهش هزينه‏هاي اعتباري گردد. نتيجه چنين فرآيندي منتهي به افزايش كارايي و رقابت پذيري در بين بنگاههاي صادراتي است. (محمدی زاد، 1393)

2-19 توسعه یک فعالیت مخاطره آمیز الکترونیکی
جدول 2-5 عناصر اصلي و مراحل توسعه براي شركت‏ها (توبیاس کولمان، 2001)

2-20 انواع کسب و کار الکترونیک
کسب و کار الکترونیک بسته به اینکه طرف‌های معامله سازمان‌ها یا افراد باشند به انواع زیر تقسیم می‌شوند. در اینجا روابط بر مبنای اهداف تجاری شکل می‌گیرد. (محمدی زاد، 1393)
واحد تجاری با واحد تجاری (BUSINESS TO BUSINESS=B2B) ؛
واحد تجاری با مصرف‌کننده (CONSUMER TO BUSINESS = B2C) ؛
مصرف کننده با مصرف کننده (CONSUMER TO CONSUMER= C2C) ؛
واحد تجاری با دولت (BUSINESS TO GOVERNMENT= B2G) ؛
دولت با واحد تجاری (GOVERNMENT TO BUSINESS=G2B) ؛

2-21 کاربری‏های کسب و کار الکترونیک
کاربری‏های کسب و کار الکترونیک می‏تواند به سه شاخه مختلف تقسیم‏بندی شود:
۱) سیستم‌های داخلی کسب و کار
مدیریت ارتباطات مشتریان
برنامه‌ریزی منابع سازمانی
درگاه اطلاعات کارمندان
مدیریت دانش
مدیریت کارهای تیمی
سیستم‌های مدیریت اسناد
مدیریت منابع انسانی
کنترل فرآیند
مدیریت تعاملات داخلی
2) ارتباطات و همکاری‌های سازمانی
نامه‏های الکترونیکی
صدا نامه‏ها
انجمن‏های بحث
کنفرانس‏ها
سیستم‏های همکاری کننده
3) تجارت الکترونیک- بنگاه با بنگاه و بنگاه با مشتری
سرمایه گذاری الکترونیکی
مدیریت زنجیره تأمین
بازاریابی الکترونیکی
پردازش برخط تعاملات
این کاربری‏ها می‏تواند مورد استفاده افراد مختلفی قرار گیرد:
همه کاربران اینترنت
فقط کارمندان در اینترانت
گروه خاصی از کاربران هدف در یک اکسترانت مثل مشتریان و شرکا
برخی نیز کسب و کار الکترونیک را ترکیبی از تجارت الکترونیک، هوشمندی شرکتها، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره‏ی تأمین و برنامه ریزی منابع شرکت می‏دانند. (بدی، 1999)

2-22 استراتژی کسب و کار الکترونیکی
باید همواره این نکته را در نظر داشت که کسب و کار الکترونیکی چیزی فراتر از یک فناوری است و برای آنکه یک سازمان در عرصه کسب و کار و رقابت موفق باشد، باید استراتژی کسب و کار الکترونیکی با استراتژی تجاری سازمان هماهنگ باشد. برای آنکه بهتر با مفهوم استراتژی کسب و کار الکترونیکی آشنا شویم، در ادامه به برخی از حالاتی که استراتژی تجاری در پی آن است، اشاره کرده و استراتژی کسب و کار الکترونیکی مرتبط و هماهنگ با آن را انتخاب می‏کنیم.
1) بهبود فرآیندهای تجاری
هنگامی که استراتژی تجاری سازمان، بر بهبود فرآیندهای تجاری متمرکز است، نقش استراتژی کسب و کار الکترونیکی باید بر کاهش هزینه‏ها و افزایش سرعت فرآیندهای کسب و کار متمرکز باشد تا سازمان را به اهداف استراتژی تجاری خود نزدیک کند.
2) ارتقای نوآوری
در حالت دوم که استراتژی تجاری سازمان بر ارتقای نوآوری تأکید دارد، استراتژی کسب و کار الکترونیکی استفاده از فن‏آوری اطلاعات برای خلق محصولات و خدمات جدید است.
تشکیل پروفایل مشتری، ارتباط بهتر با مشتریان و اظهار نظر راحت تر مشتری در مورد محصول، از ابزارهایی است که به واسطه آن می‏توان از طریق کسب و کار الکترونیکی به بهبود، نوآوری و تولید محصولات و خدمات جدید دست یافت. بر این مبنا وجود اطلاعات بیشتر و قرار داشتن در جریان تحول نظرات و نگرش‏های مشتریان به صورت بهنگام پتانسیل بسیار خوبی برای نوآوری در محصول ایجاد می‏کند. لذا، یکی از پیشنهادهایی که برای بهره برداری از فن‏آوری اطلاعات در راستای توسعه نوآوری می‏شود، خلق محصولات و خدمات جدید است و این همان استراتژی مورد نظر کسب و کار الکترونیکی در حالت دوم است.
3) ارتباط بهتر با عرضه کننده و مشتری
حالت سوم استراتژی تجاری سازمان، تقویت ارتباط با عرضه کنندگان و مشتریان می‏باشد در این حالت استراتژی کسب و کار الکترونیکی، بر بهبود کیفیت محصولات، مدیریت روابط با مشتری و مدیریت زنجیره عرضه متمرکز است. در واقع استراتژی کسب و کار الکترونیکی در این حالت به گونه‏ای است که با تشکیل اتحادهای استراتژیک، به اشتراک گذاشتن هزینه‏ها، به اشترک گذاشتن اطلاعات، فعالیت‏های تبلیغاتی مشترک و برخی دیگر از ابزارهای بهبود تجاری زنجیره عرضه را یکپارچه ساخته و با به کارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت روابط با مشتری، ارتباط با عرضه کنندگان و مشتریان را تقویت می‏کند. (تاجران، 1384)

2-23 ارزش‏های ایجاد شده توسط کسب و کار الکترونیکی
باید توجه داشت

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه با موضوع کسب و کار الکترونیک، کسب و کار الکترونیکی، مدل کسب و کار، نیروی انسانی Next Entries دانلود پایان نامه با موضوع کسب و کار الکترونیک، کسب و کار الکترونیکی، زنجیره ارزش، کیفیت جامع