دانلود پایان نامه با موضوع هنر اسلامی، هلال ماه، جهان اسلام، مقایسه و تطبیق

دانلود پایان نامه ارشد

نمایشگاه مبل به نام صادقی بود که به دلیل ویژگی‌های خاص معماری و محل قرارگیری مورد توجه مسئولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی آن خریداری شد و به طور رسمی در سال 1356 به وسیله ی فرح پهلوی گشایش یافت. زیورآلات و جواهرات موجود در این موزه، هدایایی است با قدمت تاریخی، که در آن زمان دریافت گردیده، در نتیجه به دلیل آن که این آثار مستقیم از حفاری‌ها به دست نیامده، از نظر تاریخ‌نگاری و محل کشف فاقد شناسنامه کامل می‌باشد. برای تاریخ‌نگاری احتیاج به کارشناسی دقیق بوده که آن هم مستلزم مشاهده‌ی مستقیم اشیاء و مراحل آزمایشگاهی می‌باشد. با این اوصاف تاریخ پیدایش آن‌ها احتمالی بوده و با مقایسه و تطبیق با آثار مشابه موجود، شاید بتوان تاریخ آن‌ها را تخمین زد.

جدول شماره‌ی 2: زیورآلات در موزه‌ی رضا عباسی
ردیف
نام اثر
اثر
جنس اثر
تاریخ اثر
مکان کشف
شماره موزه

1

گوشواره

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

6664

2

گوشواره

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

4877

3

گوشواره

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

4893

4

گوشواره

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

4894

5

گوشواره

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

4895

6

گوشواره

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

4892

7

گوشواره

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

6825

8

گوشواره

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

4891

9

آویز یا گوشواره

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

_

10

گوشواره

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

6818

11

آویز یا گوشواره

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

6819

12

بازوبند

طلا

دوره‌ی اسلامی
قرن 5 ه.ق/ 11م

ایران

_

13

بازوبند

طلا

دوره‌ی اسلامی
دوره‌ی سلجوقی

ایران

5142

14

بازوبند

طلا

دوره‌ی اسلامی
دوره‌ی سلجوقی

ایران

5137

15

بازوبند

طلا

دوره‌ی اسلامی
دوره‌ی سلجوقی

ایران

316

16

بازوبند

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

5147

17

بازوبند

طلا

دوره‌ی اسلامی
دوره‌ی سلجوقی

ایران

6806

18

بازوبند

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

314

19

بازوبند

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

15341

20

بازوبند

نقره

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

_

21

انگشتر

نقره

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

6340

22

انگشتر

نقره

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

6370

23

انگشتر

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

4877

24

انگشتر

نقره

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

6373

25

انگشتر

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

_

26

گردنبند

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

6810

27

گردنبند

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

6813

28

جعبه ی طلسم

طلا

اوایل دوره‌ی اسلامی

ایران

4889

3-2-3- موزه‌ی متروپولیتن
موزه‌ی متروپولیتن از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان است که در سیزدهم آوریل سال 1870 میلادی رسما در مرکز شهر نیویورک افتتاح گردید. هدف از احداث آن، جمع‌آوری و نمایش آثار بزرگ و برجسته متعلق به کشورها و دوره‌های گوناگون تاریخی است. آثار هنری مربوط به ایران در دو بخش خاور نزدیک باستان و هنر اسلامی عرضه شده‌اند. این موزه دارای بخش مستقلی از هنر اسلامی است که در سال 1891میلادی افتتاح شد. در این قسمت می توان نمونه‌های زیبا و ظریفی از کارهای گران‌مایه‌ی هنرمندان مسلمان از قرن اول تا سیزدهم هجری/ هفتم تا نوزدهم میلادی را مشاهده کرد. قسمت مهمی از آثار موجود از حفاری‌های انجام شده در نیشابور در طی سال‌های 1935 الی 1939 و نیز 1947 به دست آمده است که موزه‌ی متروپولیتن بانی آن‌ها بود. با این اوصاف می‌توان گفت گسترده ترین نمایشگاه آثار هنری جهان اسلام، از جمله ایران، در موزه‌ی متروپولیتن در پیش چشم جهانیان گذاشته شد و شاید یکی از دلایل آن همان حفاری‌های نیشابور باشد که مجموعه‌ای استثنایی و ارزشمند را در اختیار موزه قرار داد. یکی از دلایل مهم برای اثبات این ادعا این است که در قرن چهارم هجری/ دهم میلادی که اوج اقتدار مسلمانان بود، نیشابور یکی از بزرگ ترین مراکز هنری جهان اسلام شد. به دلیل گستردگی و حجم آثار و وسایل به دست آمده از این مکان، مسئولان این موزه، قسمتی به نام گالری نیشابور را در بخش هنر اسلامی تشکیل دادند (داودی،1386). در این پژوهش از میان آثار موجود در بخش اسلامی موزه، 62 زیور از زیورآلات دوره ی آغازین اسلام تا پایان دوره ی سلجوقی از ایران، انتخاب گردید که تصاویر و مطالب نوشته شده در آن با توجه به عدم دسترسی به منابع مدون و معتبر بیشتر برگرفته از سایت موزه‌ی متروپولیتن می‌باشد. اکثر این آثار به نحوی کاملا علمی و اصولی در سایت موزه، با به نمایش درآوردن برخی از آن‌ها از چند زاویه، به همراه شناسنامه‌ای دقیق، دیده می شوند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
از میان مدال‌هایی که از سده‌ی چهارم هجری/ دهم میلادی، در موزه‌ی متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود مدالی از جنس نقره دیده می‌شود (تصویر3-3-1) که احتمالا از نیشابور به دست آمده و بر روی آن حکاکی انجام گرفته است. در (تصویر3-3-2) مدالی از جنس برنز دیده می‌شود که ساخت آن به روش قالب‌گیری بوده است. اعتقاد بر این است که این آویزها به عنوان طلسم‌اند و نقش حفاظت از صاحب خود را ایفا می‌کنند. هرچند نوشته‌های روی آن‌ها ناخواناست، اما به نظر می‌رسد خط، خط عربی باشد با مفهوم “نیست خدایی جز خدای یگانه” که یکی از اصول و اعتقاد اصلی دین مبین اسلام است. قرار گرفتن تصویر شیر و عقرب در داخل مربع احتمالا به عنوان نمادی از قدرت و محافظ می‌باشند، اما به طور حتم معنای این دو نشان که در بسیاری از اشیاء دیده می‌شود هنوز مشخص نشده است.

(تصویر3-3-1) مدال از جنس نقره. قرن 4ه.ق/ 10م. نیشابور. موزه‌ی متروپولیتن. شماره‌ی موزه: 40.170.246

(تصویر3-3-2) مدال از جنس برنز. قرن 4ه.ق/ 10م. نیشابور. موزه ی متروپلیتن. شماره ی موزه: 40.170.245

مدال یا تزیین کننده‌ی لباس یا موی سر، از جنس طلا، متعلق به قرن پنجم هجری/ یازدهم میلادی، از ایران، در موزه‌ی متروپولیتن نگهداری می‌شود. این زیور خورشید مانند تشکیل شده از صفحه‌ی طلا که بر روی آن به زیبایی هرچه تمام تر با مفتول‌های تابیده، ملیله‌کاری و دانه‌سازی شده است. جایگاه‌هایی برای نشاندن سنگ‌های قیمتی بر روی آن دیده می‌شود. (تصویر3-3-3)

(تصویر3-3-3) خورشید طلایی. قرن 5 ه.ق/ 11م. ایران. موزه‌ی متروپولیتن. شماره‌ی موزه: 1980.344

آویز طلا، متعلق به قرن پنجم- ششم هجری/یازدهم- دوازدهم میلادی، از ایران، موزه‌ی متروپولیتن نگهداری می‌شود. این آویز از ورق طلا ساخته، با نقش ماهی که بر روی آن با مفتول ساده و تابیده تزیین شده است. یک حلقه ما بین دم ماهی جوش خورده و حلقه‌ای بر دهان ماهی قرار گرفته که توسط آن ها به زنجیر متصل می‌شود. (تصویر3-3-4)

(تصویر3-3-4) آویز طلا. قرن 6- 5 ه.ق/ 12-11م. ایران. موزه‌ی متروپولیتن. شماره‌ی موزه: 1980.541.13

دو آویز طلای دیگر، متعلق به قرن پنجم- ششم هجری/یازدهم- دوازدهم میلادی، از ایران، موزه‌ی متروپولیتن نگهداری می شود. این آویزها به شکل قلب بوده و از ورق طلا ساخته شده و بر روی آن با مفتول تابیده و ساده نقوش اسلیمی و دایره نقش بسته اند. حلقه ی اتصال به زنجیر در قسمت رأس و پایین قرار دارد.(تصویر3-3-5)

(تصویر3-3-5) دو آویز طلا. قرن 6- 5 ه.ق/ 12-11م. ایران. موزه‌ی متروپولیتن. شماره‌ی موزه: 1980.541.11
آویز طلا، متعلق به قرن پنجم هجری/ یازدهم میلادی، از ایران، در موزه‌ی متروپولیتن نگهداری می‌شود. این آویز از ورق طلا ساخته، با قیر گیری برجسته‌کاری شده است. تزیین با سیم تابیده، دانه دانه سازی شده و همچنین به کار بردن سنگ فیروزه و دیگر سنگ‌های قیمتی، احتمالا کهربای اصل و «کوارتز، سنگ لعل و یاقوت» (غیبی،1391،263) بر زیبایی آن افزوده‌اند. (تصویر3-3-6)

(تصویر3-3-6) آویز طلا. قرن 5ه.ق/11م. ایران. موزه‌ی متروپولیتن. شماره‌ی موزه: 1977.9

آویزی دیگر از طلا، متعلق به قرن پنجم- ششم هجری/ یازدهم- دوازدهم میلادی، از ایران، در موزه‌ی متروپولیتن نگهداری می‌شود. این آویز هم با سیم تابیده شده، دانه‌دانه‌سازی و مرصع‌کاری با سنگ‌های فیروزه و عقیق یا تورمالین صورتی تزیین شده است. (تصویر3-3-7)

(تصویر3-3-7) آویز طلا. قرن 5-4ه.ق/12-11م. ایران. موزه‌ی متروپولیتن. شماره‌ی موزه: 1980.541.3
آویزی با نقش پرنده از طلا، متعلق به قرن ششم هجری/ دوازدهم میلادی، از ایران، در موزه‌ی متروپولیتن نگهداری می‌شود. این آویز با چکش‌کاری، مشبک‌کاری و ملیله‌کاری ساخته و مزین شده است. احتمال می‌رود که چشمان آویزها با نقش حیوانی توسط سنگ‌های قیمتی مرصع‌کاری شده باشند که با مرور زمان آن ها را از دست داده‌اند.. (تصویر3-3-8)

(تصویر3-3-8) آویز طلا، قرن 6ه.ق/12م. ایران. موزه‌ی متروپولیتن. شماره‌ی موزه: 46.127

آویزی از طلا با نقش حیوانی، شبیه اژدها، متعلق به قرن ششم- هفتم هجری/ دوازدهم- سیزدهم میلادی، از ایران، در موزه‌ی متروپولیتن نگهداری می‌شود. این آویز با ملیله‌کاری، چکش‌کاری و مشبک‌کاری ساخته و تزیین شده است. احتمال می‌رود که در آن سنگ یشم به کار رفته باشد. (تصویر3-3-9)

(تصویر3-3-9) آویز طلا، قرن 7-6 ه.ق/ 12-11م. ایران. موزه‌ی متروپولیتن. شماره‌ی موزه: 30.95.36
«آویز طلا (تصویر3-3-10) و جفت گوشواره‌ی طلا (تصویر3-3-11)، دارای تکنیک چکش‌خواری و مشبک‌کاری و تزیین حیوانی همراه با تزیین هندسی که در دوره‌ی سلجوقی ساخته شده و در موزه‌ی متروپلیتن نگهداری می‌شود. دیماند هم عقیده دارد که اغلب جواهرات دوره‌ی سلجوقی گوشواره و سینه بند (آویز) است، بعضی از آن‌ها به شکل حیوانات و پرندگان ساخته می‌شوند و بعضی دیگر نیز به شکل‌های هندسی از قبیل هلال ماه، تولید می‌شدند. جفت گوشواره‌ی فوق به شکل شیر که جزییات صورت و پوست شیر با سیم تابیده‌ی طلا ساخته شده و در داخل حفره‌های چشم، احجار کریمه قرار داده شده بود. اشکال آن توخالی و شکل گل‌سرخی که دارای هفت دایره است و در برنزهای دوره‌ی سلجوقی دیده می شود، روی آن‌ها حک گردیده است» (ضیاءپور،1348،90).

(تصویر3-3-10) آویز طلا. دوره‌ی سلجوقی. ایران. موزه‌ی متروپولیتن. شماره‌ی موزه: 36.41

(تصویر3-3-11) جفت گوشواره طلا. دوره‌ی سلجوقی. موزه‌ی متروپولیتن. برگرفته از کتاب فلزکاری عصر سلجوقی و صفوی
گوشواره و حلقه‌ی بینی از طلا، متعلق به قرن چهارم- پنجم هجری/ نهم- دهم میلادی، از ایران- نیشابور، در موزه‌ی متروپولیتن نگهداری می‌شود. این زیور که هم برای زینت گوش وهم برای زینت بینی استفاده می‌شده، از ورق طلا، به شکل هلال ماه، دارای حجم و تو خالی، به روش چکش‌کاری ساخته شده است. (تصویر3-3-12)

(تصویر3-3-12) گوشواره و حلقه‌ی بینی. قرن5-4 ه.ق/ 10-9م. ایران- نیشابور. موزه‌ی متروپولیتن. شماره‌ی موزه: 40.170.155

قطعاتی از گوشواره‌ی طلا، متعلق به قرن پنجم- ششم هجری/ یازدهم- دوازدهم میلادی، از ایران- گرگان، در موزه‌ی متروپولیتن نگهداری می‌شود. این قطعات از ورق طلا ساخته و بر‌روی آن با مفتول‌های تابیده ملیله‌کاری شده‌اند. (تصویر3-3-13)

(تصویر3-3-13) قطعاتی از گوشواره‌ی طلا. قرن 6-5 ه.ق/ 12-11م. ایران- گرگان. موزه‌ی متروپولیتن. شماره‌ی موزه: 52.4.13
یک لنگه گوشواره‌ی طلا، متعلق به قرن پنجم- ششم هجری/ یازدهم- دوازدهم میلادی،

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه با موضوع رضا عباسی، دوران اسلامی، نقش برجسته، هلال ماه Next Entries دانلود پایان نامه با موضوع نقوش هندسی، هلال ماه