دانلود پایان نامه با موضوع شاه طهماسب، دارالفنون

دانلود پایان نامه ارشد

چاره‌انديشي كرده و ترتيبي اتخاذ نمايند مرتضي خان ممتاز‌الملك عهده‌دار مقام وزارت معارف و اوقاف بود اراده كوچكي بنام شعبه عتيقات در اين وزارتخانه بوجود آمد كه بعدها اين شعبه به دايره عقيقات تغيير نام داده وزير نظر سازمان اداره كل معارف به فعاليت خويش ادامه داد .و به موجب قانون آثار عتيقه كه در سال 1299 هجري شمسي (برابر با سال 1920 م) به تصويب رسيد،تمام حفاري‌ها و كاوش‌ها تحت نظر مستقيم دولت در آمد و امتياز انحصاري چندين ساله فرانسوي‌ها پيرامون حفاري زمين جهت كشف آثار عتيقه لغو گرديد و در عوض دولت ايران تقبل نمود كه در تهران يك موزه آثار عتيقه و يك كتابخانه ملي سازد و رياست آن را تا سه نوبت و هر نوبت پنج سال به فرانسويان واگذار نمايد و در اجراي اين طرح آندره‌گدار معمار و مهندس فرانسوي به عنوان مديريت موزه و كتابخانه ملي مشغول بكار گرديد. مرتضي خان ممتاز‌الملك كه در حقيقت مي‌توان گفت موسس اولين موزه ملي ايران بوده است. براي تشكيل يك موزه غني و با ارزش در تهران تلاش‌هاي بسياري نموده است، وي توانست‌ موزه ملي ايران را با 270 قلم شيئ عتيقه در يكي از اتاق‌هاي بزرگ عمارت قديم وزارت معارف كه در قسمت شمال بناي مدرسه دارالفنون قرار داشت تاسيس كند و پس از خريداري و اهدأ كاخ مسعوديه (محل فعلي وزارت آموزش و پرورش واقع در خيابان اكباتان) اين موزه به تالار آيينه آن كاخ منتقل شد (1304 ه. ش).جهت رشد و اعتلاي هنرهاي سنتي موزه هنرهاي ملي بفرمان رضاخان در حوض خانه باغ نگارستان ايجاد گرديد. در سال 1310 ه.ش با كشف آثار باستاني در تخت جمشيد موزه تخت جمشيد جهت نگه‌داري اين اشياء بوجود آمد.

در سال 1314 ه.ش بناي موزه مردم شناسي ايران بنياد نهاده شد و پس از 20 سال موزه مردم‌شناسي در خيابان ارامنه (بوعلي) گشايش يافت جهت ارائه هر چه بهتر آثار موزه مردم شناسي به كاخ ابيض جنب كاخ گلستان، كهن سال‌ترين موزه كشور انتقال يافت(1347 ه.ش).در سال 1335 موزه قزوين در كلاه فرنگي شاه طهماسب (بناي چهل ستون قزوين) برپا گرديده و در ادامه اين روند موزه چهل ستون اصفهان در كاخ چهل ستون افتتاح گرديد (1337) موزه هنرهاي تزئيني در سال 1338 بنياد نهاده شد. موزه جواهرات سلطنتي در دي ماه 1339 شمسي در طبقه زيرين ساختمان بانك ملي گشايش يافت.در سال 1341 موزه تبريز و گرگان و در سال 1345 موزه شوش و در سال 1346 موزه اروميه افتتاح شدند كه آثار موجود در اين موزه‌ها بيشتر جنبه تاريخي و مردم‌شناسي داشته است، موزه رشت در سال 1349 و موزه حمام گنجعلي ‌خان كرمان در سال 1350 تأسيس يافتند، موزه مجموعه فرهنگي آزادي در سال 1350 و موزه خانه صبا در منزل مسكوني شادروان صبا در تاريخ 21/8/52 تأسيس و افتتاح شد. از سال 1359 به بعد تغييرات وسيع‌تري در زمينه توسعه و تكميل و تجهيز موزه‌هاي ايران انجام گرفت.سال 1355 اوج احداث بناهاي موزه‌اي در ايران بوده است،در اين سال انگيزه ايجاد بناهايي با عملكرد صرفاً موزه عموميت مي‌يابد كه موزه هنرهاي معاصر، فرش، فرهنگ سراي نياوران حاصل آن مي‌باشند.
2-1-4-3-موزه در بينش اسلامي
به قرآن روي آورده و شيوه برخورد آن را با حوادث تاريخي و آثار باقيمانده از پيشينيان بررسي مي‌نمائيم، مشاهده مي‌كنيم كه قرآن اين كتاب هميشه جاويد و آموزنده سرگذشت اقوام و ملل گذشته را به تكرار بازگو نموده و از آثار بر جاي مانده‌شان كه خود موزه است طبيعي ياد مي‌كند اما نه گزارشگر تاريخ است و نه قصه پرداز بلكه به نتايج اخلاقي و بعد تربيتي اين مناظر تكيه نموده و هر اثري را آميزه‌اي جهت تنبيه و بخود آوردن بر مي‌شمرد.
2-1-5-نقش موزه ها
موزه ها از جمله موسساتي هستند که در اثر تحولات ايجاد شده در طول تاريخ حياتشان ، وظايف متعددي پذيرفته اند . در مجموع مي توان مهمترين وظايف موزه ها را در عصر حاضر چنين عنوان نمود:
* نقش هاي اجتماعي ، فرهنگي
* گرد آوري آثار و مجموعه ها
* تعيين هويت ، ثبت و مستند سازي
* حفاظت و نگهداري آثار و مجموعه ها
* نمايش و ارائه آثار
* آموزش و پژوهش
2-1-5-1-نقش اجتماعي و فرهنگي موزه ها
با تحولات ايجاد شده در امور موزه ها و شيوه هاي موزه داري اين موسسات پيش از پيش به نهاد هايي اجتماعي تبديل شده و مانند نمونه هاي اوليه خود تنها براي قشر خاصي از اجتماع تاسيس نگشته اند و در موضوعات بسيار متنوع گسترش يافته و براي سپاري از جنبه هاي حيات بشري، موزه هاي مجهزي بر پا شده اند .فعاليت ها و نقش هاي فرهنگي موزه ها بسيار گسترده شده و ديگر شامل مجموعه هاي خصوصي نبوده و تنها براي قشر خاصي به گرد آوري مجموعه ها و آثار نمي پردازند. ” عملکرد موزه بيش از هر چيز بازتاب آرمان ها و انديشه هاي انسان، محيط فرهنگي و اجتماعي ، کارها و خلاقيت هاي پايان ناپذير او در گذشته و حال است .
2-1-5-2-گرد آوري آثار و مجموعه ها
با گذشت زمان و بروز تحولات متعدد در ساختار موزه ها ، اين موسسات وظيفه گردآوري مجموعه هايي ، که در حکم ميراث انسان است، برعهده گرفتند. موزه ها با گرد آوري اين ميراث و حفظ آنها نقش امانت داران فرهنگي را عهده دار شده و با گرد آوري مجموعه ها به حفظ ارزش هايي مي پردازند که با از بين رفتن اين مواريث هيچ جايگزيني ديگري براي آنها نمي توان يافت.جمع آوري ميراث هايي که برخاسته از علم ، هنر و ارزش هاي انساني بوده و نقش انسان در طبيعت ، جامعه و تاريخ را نشان مي دهند،در مکاني واحد و مشخص مهم ترين وظايف موزه بوده است.
2-1-5-3-تعيين هويت ، ثبت و مستندسازي
نقش موزه ها تنها گرد آوري آثار متعدد از نقاط مختلف نبوده بلکه مي بايست تمامي مجموعه ها و آثاري که به موزه وارد مي شوند به دقت مورد مطالعه قرار گرفته و هويت تمامي آنها مشخص گردد و تمامي اطلاعات و مشخصات مربوطه را گرد آوري نموده و د بانک هاي اطلاعاتي و دفاتر ثبت ، مشخص ، ثبت و ضبط گردد. به بيان ديگر براي تمامي اين مجموعه ها مي بايست شناسنامه کاملي تهيه شده و اطلاعات ضروري و مورد نياز باز ديدکنندگان از طريق
شيوه هاي ارائه ، برچسب ها و … در هنگام نمايش آنها عرضه گردند. بانکهاي اطلاعاتي و دفاتر ثبت هر موزه از منابع
گرانبها و ارزشمند هر موزه به شمار رفته و در فعاليت هاي علمي و پژوهشي کاربردهاي فراواني خواهد داشت.
2-1-5-4-حفاظت و نگهداري آثار و مجموعه ها
اين بخش از وظيفه موزه ها به مجموعه فعاليت هايي اطلاق مي شود که به کمک آنها سلامت مجموعه ها
حفظ شده و شرايط نگهداري و همچنين نمايش آثار به گونه ايست که مانع از پيشرفت خرابي در آثار شده و همچنين به طول عمر آنها کمک مي نمايد بسياري از مجموعههايي که به موزه وارد مي شوند نيازمند انجام عمليات حفاظتي و مرمتي مي باشند لذا اين بخش از وظايف موزه ها از اهميت بسياري برخوردار مي باشد.
2-1-5-5-نمايش و ارائه آثار
هدف نمايش در موزه هاي نوين ايجاد تسهيل تماس مستقيم بين فرد و شي است خواه فرد يک کودک دبستاني باشد يا بزرگسال و خواه شي نمونه اي متعلق به علوم طبيعي و يا يک مصنوع عرضه شده در تالار تاريخچه علوم و فنون باشد يا يک اثر هنري ،لذا بايستي در نظر داشت: اولا موزه وسيله نمايش اشيا است نه اشيا وسيله نمايش موزه. ثانيا مسلم است موزه تنها وسيله ارتباط عيني نيست بلکه هدف اساسي آن القا تاثير فرهنگي و هنري و ايجاد رابطه بصري از طريق برخورد مستقيم با اشيا دو بعدي به صورت رويارويي يک جهت و يا اشيا سه بعدي از راه برخورد چند جهته است .کار اصلي موزه ارائه آثار است زيرا مجموعه موزه براي بهره برداري بازديد کننده گردآوري مي شود و کار موزه داران آماده سازي و ارائه آن آثار در تالار موزه يا بخش مطالعاتي است.
2-1-5-5-1-نحوه ارائه و نمايش آثار در فضاهاي موزه براي بينايان
ارائه و نمايش آثار با برچسب هاي مختلف و ساير اطلاعات نوشتاري و بصري به چندين شکل انجام مي گيرد :
* ارائه و نمايش آثار در داخل تالار به صورت آزاد
الف- قراردادن آثار به روي پايه
ب- نصب آثار بر روي ديوار
ج- استقرار در داخل غرقه ها
آثار حجيم به طور آزاد و بر روي پايه در داخل تالار ها قرار مي گيرند.آثار مسطح و سنگين بر ديوار تالارها نصب مي شوند.اگر اثر آسيب پذير باشد بايد آن را با قاب و شيشه محافظت کرد و بعد نصب نمود.
* نمايش و ارائه آثار در داخل ويترين
الف- نمايش آثار در ويترين هاي انفرادي
ب- ويترين هاي جمعي عمودي
ج- ويترين هاي افقي جمعي
د- ويترين هاي زميني
ويترين هاي افقي علاوه بر کتاب، مناسب نقشه ، ميناتور، بافته ها در اندازه کوچک و اشيا کوچک مانند سکه مي باشد که بازديد کننده از بالا به آن نگاه مي کند … ويترين هاي جمعي نيز مناسب ارائه و نمايش مجموعه هايي از اشيا هستند که داراي حداقل يک ويژگي مشترک باشند .
* نمايش آثار در فضاهاي بازو فضاي سبز موزه
موزه هايي که داراي فضاهاي باز و سبز مکفي هستند مي توانند مجموعه و يا بدل قطعات حجيم را که در برابر تغييرات جوي مقاوم مي باشند در فضاهاي آزاد ارائه کنند تا در معرض ديد افرادي که در خارج ساختمان موزه
مي باشند قرار گيرنده و سبب دعوت آنان به داخل موزه گردند.
2-1-5-5-2-نحوه ارائه و نمايش آثار در فضاهاي موزه براي نابينايان
با توجه به اينکه نابينايان از موهبت بصري محروم مي باشند بايد نحوه ارائه و نمايش به گونه اي باشد که آنها بتوانند از حس هاي ديگر خود مثل لامسه و بويايي و شنوايي و … استفاده کند.از قرار دادن ويترين هايي که امکان دسترسي به داخل آن وجود ندارد بايد خودداري کرد.
* ارائه و نمايش آثار در داخل تالار به صورت آزاد
الف-قراردادن آثار به روي پايه: ارتفاع پايه بايد به گونه اي باشد که امکان لمس کردن جسم قرار داده شده بر روي پايه را براي نابينا فراهم کند.
ب-نصب آثار بر روي ديوار: آثاري که بر روي ديوار نصب مي شود بايد در ارتفاع قابل دسترس براي نابينا باشد.
برچسب ها و ساير اطلاعات نوشتار بايد به صورت خط بريل باشد که براي نابينا قابل خواندن باشد همچنين مي توان در کنار هر اثري دکمه اي قرار داد که با لمس آن، اطلاعاتي به صورت گفتاري در مورد آن اثر داده شود.
2-1-5-6-آموزش و پژوهش
در عصر کنوني موزه ها گامي فراتر از گردآوري ، تعيين هويت ، نگهداري و عرضه به شکل پسنديده نهاده اند. آنها اين مسئوليت را پذيرفته اند که به همگان حقيقت را بيش از آنچه آنان مي دانند بياموزند و همچنين پذيرفته اند به کساني که به صورت فردي ، گروهي و اتفاقي و يا کساني که در پي هدفي براي بازديد مي آيند، نظريات و انديشه هاي نو بياموزند. افزون بر اين تشويق به گسترش انديشه، يک وظيفه پذيرفته شده براي نمايشگاه هاي موزه اي گرديده است .حدود نخستين ربع قرن 20، هنگاميکه امکانات و مسئوليت هاي موزه، به طور گسترده اي به عنوان عامل آموزش تشخيص داده شده ، بازسازي دگرگوني بزرگي در موسسات موزه اي جهان انجام پذيرفت. مدت هاي طولاني آموزش عمدتا از طريق کتب صورت مي گرفت اما اکنون دريافته اند که اين امر مي توانست چقدر بيشتر پا به کارگيري اشيا
انجام شود. به ويژه اشيايي که به طور عادي مردم را احاطه کرده اند بدين ترتيب بايد گفت موزه ها تنها پناهگاهي براي
حفاظت اشيا از خطر نابودي در اثر مرور زمان يا پيشرفت ترقي بشر نبوده، بلکه توانسته به عنوان موسسات فعال، که در
آنها ابنا بشر به آموزش درباره ذخاير بزرگ دنياي خويش و تاريخ بسيار طولاني اش پرداخته ، تجلي نمايد.
2-1-6- وظايف موزه ها
هر موزه سه وظيفه‌ي اساسي دارد:1- حفظ ونگهداري؛ 2- تحقيق و جست‌وجو ؛ 3- برقراري ارتباط.
حفظ ونگهداري شامل‌ گزينش و جمع‌آوري آثار فرهنگي و مراقبت از آن‌ها مي‌شود. تحقيق‌ و جست‌وجو تهيه‌ي اسناد است که بستر لازم براي تحقيق و جست‌وجو به شمار آيد. برقراري ارتباط نيز شامل تمام فعاليت‌هاي‌ متنوعي است که در جهت فراهم ساختن زمينه براي تعامل با عموم به‌ کارگرفته مي‌شوند و از جمله آن‌ها مي‌توان به برنامه‌هاي آموزشي‌ درنظر گرفته شده براي

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه با موضوع زبان فرانسه، سازمان ملل Next Entries دانلود پایان نامه با موضوع اوقات فراغت