دانلود پایان نامه با موضوع حقوق بشر، حقوق بشری، ایالات متحده، حقوق بشر دوستانه

دانلود پایان نامه ارشد

اساتید دانشگاه‌ها، پژشکان و دیگر متخصصان برای رسیدگی به محاکم نظامی یا محاکم امنیتی عادی یا اضطراری دولتی ارجاع شده است، محاکمی که آیین رسیدگی آنها مطابق استانداردهای بین المللی محاکم منصفانه نیست. همچین از 11 سپتامبر، روسیه تلاش بسیاری کرده است که جنگ در چچین را به پیکار جهانی علیه تروریسم پیوند زند246.
1-1- حقوق بشر قربانی جنگ علیه تروریسم
از زمان حملات 11 سپتامبر به این سو، ایالات متحده با حمایت بسیاری از کشورها جنگی را علیه تروریسم آغاز کرده است247. این «جنگ» تمام ثمرات حقوق بشری چند دهه گذشته و چارچوب حقوق بشر بین المللی را در معرض خطر قرار داده است. بعضی روشهای به کار گرفته شده در دستگیری و بازجویی از اشخاص مظنون، حقوق بشر بین المللی و هنجارهای بشر دوستانه را به نام امنیت نقض می کند. در سراسر جهان دولت‌های بسیاری از پیکار ضد تروریستی پس از 11 سپتامبر برای حمله به مخالفان و پایمال شدن حقوق بشراستفاده کرده‌اند.
عفوبین الملل و بسیاری دیگر از گروه‌های حقوق بشری مستندات بسیاری در این خصوص در اختیار دارند248 البته همه اقدامات ضد تروریستی گذشته در معرض انتقاد نیستند.
نمونه‌های بسیاری از اقدامات مشترک جهت اجرای قانون و جلوگیری از اقدامات تروریستی و سپردن اشخاص مظنون به دست عدالت در درون سرمشق249 حقوق بشر به چشم می‌خورد. اختصاص منابع بیشتر و توجه به این اقدامات در پرتو حملات گسترده به غیر نظامیان قابل درک است.
تلفات بسیاری به غیر نظامیان وارد شده است… این نوع سوء استفاده که بسیار پیشتر از 11 سپتامبر آغاز شده بود تاکنون ادامه دارد. افرا د زیادی پس از باز داشت توسط ماموران روسی ناپدید شده اند. عموماً نیروهای روسیه به عملیات های شبانه دست می زنند که در ان سربازان ماسک دار به بعضی خانه ها حمله کرده و اشخاص را می کشند یا با خود می برند و از آن پس دیگر خبری از آنها در دست نیست
دولت‌ها از حاشیه صلاحدید و سیعی در شناسایی تهدیدات به منافع ملی یا بین المللی بر خوردارند و حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه موجود چنین حاشیه صلاحدیدی را به رسمیت شناخته‌اند250.
1-2- آیا جنگ علیه تروریسم خارج از چارچوب حقوق بشر و فرا قانونی است؟
در کانون چالش فعلی چارچوب حقوق بشر این مسئله مطرح است که آیا «جنگ علیه تروریسم» واقعاً یک جنگ است و اگر پاسخ مثبت باشد چه نوع جنگی است. تا کنون، یکی از ویژگی‌های جنگ علیه تروریسم عدم پذیرش اعمال مقررات حقوقی بر این جنگ است. یکی از اصول کلیدی چارچوب حقوق بشر آن است که هیچ «منطقه آزاد حقوق بشری» در جهان وجود ندارد و انسانها به صرف انسان بودنشان از یک سری حقوق بنیادین بشری برخوردارند. به علاوه، برخلاف تصویری که بسیاری در واشنگتن ترسیم می‌کنند هیچ شکافی میان حقوق بشر وحقوق بشر دوستانه که “جنگ علیه تروریسم ” در حیطه آن قرار دارد و از محدودیت های حقوق بین الملل بدور است وجود ندارد. ذات حاکمیت قانون ایجاب می کند که اقدامات اجرایی به موجب قانون محدود شوند.
عدم پذیرش این مطلب که حاکمیت قانون بر “جنگ علیه تروریسم “نیز اعمال می شود، تردید وتزلزل فوق العاده ای را موجب شده وحقوق فردی را در معرض زوال قرار داده است251
به عنوان مثال، در آوریل 2003 ایالات متحده در پاسخ به سوالات مطروحه از سوی گزارشگر مخصوص ملل متحد راجع به اعدام‌های فرا قانونی، خودسرانه یا بدون طی تشریفات اعلامیه حقوق بشر در خصوص قتل 6 مرد در نوامبر 2002 در پی شلیک یک موشک در یمن اظهار داشت این حمله در عملیات نظامی و علیه مبارزان دشمن صورت گرفته و لذا خارج از صلاحیت کمیسیون حقوق بشرملل متحد و گزارشگر مخصوص آن است252.
از آنجا که ایالات متحده این عملیات را باهمکاری دولت یمن انجام داد، این اقدام مثالی از یک عمل که آخرین راه چاره ممکن باشد نیست.، زیرا گمان می‌رود که یک دولت تروریست‌های مظنون را پناه داده یا به آنها کمک کرده است.
دستگیری اشخاص مظنون به برنامه ریزی اعمال مجرمانه یا دست داشتن در آن، خواه این اعمال تروریستیمحسوب شود یا خیر، بخش اصلی در فرایند اجرای قانون است. بخش که معمولاً مشمول محدودیت‌های قوانین حقوق بشری بین المللی است.
این محدویت‌ها ایجاب می‌کند که دولت‌های ایالات متحده و یمن این افراد را دستگیر کرده و به موجب قوانین کیفری قابل اعمال محاکمه کنند.
با توجه به تعریف «جنگ علیه تروریسم» به عنوان جنگ ایالات متحده و دولت‌های حامی او حتی در شرایطی که حقوق بشر دوستانه بین المللی قابل اعمال است، به سادگی تضمین‌های حمایتی حقوق بشری را به کنارمی‌نهند، ممکن است هر دولت دیگری که به دنبال سرکوب مخالفان و جنبش‌های آزادی بخش ملی بوده، یا هر شخصی را که با او مخالف است «تروریست» و یک تهدید نظامی مناسب در این «جنگ جهانی» قلمداد کند و این رویه را در پیش گیرد؛ چون محدوده‌ی جغرافیایی، ماهوی و زمانی جنگ علیه تروریسم نامعین و نا محدود است.
جنگ علیه تروریسم به موازات دنیای قانونی که در آن پیروی از هنجارهای حقوقی یک مسئله اجرایی است یا خارج از ضرورت دیپلماتیک یا روابط بین المللی انجام می شود جریان دارد.
مفهوم تروریسم از این منظر هر عملی است که از سوی آغاز کنندگان جنگ به عنوان تهدید تلقی شود. میدان جنگ بدون توجه به مرزها و حاکمیت‌ها، تمام سیاره زمین است.جنگ علیه تروریسم ممکن است همیشه ‌تداوم داشته و مشخص نیست چه کسی باید پایان آنرا اعلان کند. تضمین‌های حمایتی حقوق بشری هنگامیکه با مقتضیات جنگ علیه تروریسم مغایرت دارد کاربرد ندارد.
1-3- برخورد تبعیض آمیز با متهمان تروریسم
یکی از ویژگی‌های جنگ علیه تروریسم تا کنون این بوده که اقلیت‌ها بیشترین هزینه اقدامات ضد تروریستی را که علی الظاهر برای تضمین امنیت کل جامعه انجام شده است، پرداخت کرده‌اند چنین تبعیضی نه تنها منصفانه نیست، بلکه برای اقدامات امنیتی مشروع نیز مخرب است. در این بخش، همچنان تمرکز ما بر نمونه هایی از ایالات متحده است، اگر چه نمونه‌هایی از دیگر کشور ها هم قابل ذکر است.
پس از 11 سپتامبر، هزاران تن از اتباع کشورهای عربی و اسلامی در ایالات متحده بشکل گسترده‌ای از بازداشت پیش‌گیرانه دستگیر و زندانی شدند. این بازداشت‌ها بصورت محرمانه انجام می‌شد و معمولاً دولت با صدور قرار وثیقه برای این زندانیان مخالفت می‌کرد.
باز داشت شدگان در وضعیتی بسیار سخت و همراه با مجرمان کیفری نگهداری می‌شدند. تماس آنها با خانواده‌ها و وکلای‌شان به شدت محدود بود253.
گزارش های تحقیق و تفحص دولت نشان می‌دهد که حقوق این افراد در طی این دوره به صورت گسترده‌ای نقض شده است254.
شکایت از سوی باز داشت شده گان پس از 11 سپتامبر به گروه کاری راجع به بازداشت‌های خود سرانه در ACLU ثبت شده است.
علاوه براین افراد که بلافاصله پس از 11 سپتامبر بازداشت شدند، دولت به دستگیری و بازداشت اشخاص دیگری از ملیت‌های مختلف نیز ادامه داد. همجنین دولت یک برنامه ثبت نام ویژه‌ای را که محدود به اتباع بعضی کشورها بود آغاز و به فعالیت‌های دیگری که در واقع تهیه تاریخچه نژادی بود اقدام کرد و بدین طریق حس خشم و انزوا دراین اشخاص را تقویت کرد.
تقریباً همه بازداشت شدگان به دلیل نقض‌های کوچک مقررات مهاجرتی که در شرایط عادی موجب باز داشت یا اخراج نمی‌شد محکوم شدند. یکی از مفسران اظهار می‌کند که تنها سه تن از حدود 5000 هزار نفر باز داشت شده غیر اتباع آمریکایی در این مرحله متهم به جرایم تروریستی شدند که این خود نشانگر نا کارآمدی چنین استراتیژی‌های است.
در نتیجه این اقدامات زندگی را برای بسیاری از غیر اتباع مقیم در ایالات متحده دشوار می‌کند. این گونه تجاوزات به جوامع مهاجران تنها بخشی از خسارت جنبی جنگ علیه تروریسم است. در حالیکه هنجارهای بین المللی آشکارا تبعیض بر اساس نژاد، ملیت یا مذهب را منع می‌کنند؛ ولی همه روز خسارت بسیاری به واسطه‌ای تبعیض و ساختار اجتماعی به جوامع ما وارد می‌آید. دولت با تحت فشار قرار گذاشتن جوامع مهاجران، طرد و تبعیض را که قواعد حقوق بشری برای حذف آن بسیار تلاش کرده‌اند تقویت می کند و در نتیجه ایجاد تفاهم و همکاری بین جوامع در جنگ علیه تروریسم را مشکل تر می‌سازد.
ایالات متحده در استفاده از اختیارات ضد تروریستی جدید علیه گروه‌های اقلیت غیر اتباع، تنها نیست. قوانین ضد تروریستی در انگلستان نیز اتباع بیگانه را هدف قرار داده‌اند، لذا در صورت که اتباع بریتانیایی مظنون به اقدامات تروریستی باشد از حمایت کامل قانونی برخوردارند. این درحال است که اتباع بیگانه را می‌توان به صورت نا محدود و بدون محاکمه یا اتهام در بازداشت نگاه داشت255.
برخلاف بازداشت شدگان گوانتاناموبه، مهاجران بازداشت شده در ایالات متحده حد اقل این اجازه داده شد که به وکیل دسترسی داشته باشند و امکان نظارت قضایی و اداری هرچند محدودی را برنوعی رفتار با آنها میسرساخت.
بنابراین تبعیض در جنگ علیه تروریسم نتیجه معکوس خواهد داشت چنانکه آمارها نشان داده‌اند که شبکه‌های دستگیری و بازداشت‌های گسترده‌ای از این دست نشان دهنده‌ای محدودیت شدید به کارگیری چنین تاکتیک‌هایی علیه تروریسم است.
چنین تاکتیک هایی موجب دشمنی میان مأموران اجرای قانون وجوامع آسیب دیده از تبعیض می‌شود. همکاری داوطلبانه که برای شناسایی و جلوگیری از اعمال تروریستی بسیارضروری است اکنون کمتر رخ می‌دهد. چرا باید اتباع کشورهای اسلامی یا عربی یا گروه‌های اقلیت به مقامات دولتی که به اقدامات خود سرانه علیه بستگان، دوستان و هم کیشان آنها دست می‌زنند داوطلبانه کمک کنند؟ به این ترتیب پیروی از استانداردهای حقوق بشری نه تنها کار درستی است بلکه ضروری است و تمام جامعه را برای نیل و امنیت بیشتر برای همگان بسیج کنیم.
1-4- ضرورت مبارزه با تروریسم در چار چوب حقوق بشری
جامعه بین المللی اکثراً در برخورد با وقایع 11 سپتامبر و پیامدهای آن براین نکته تاکید داشته که پاسخ به تروریسم باید در چارچوب استانداردهای اساسی حقوق بشر و حقوق بین الملل صورت گیرد. به عنوان مثال شورای امنیت در قطع نامه 1465 سال 2003 خویش براین نکته تاکید کرد که هرگونه تدویر اتخاذ شده برای مبارزه با تروریسم باید با رعایت تعهدات بین المللی و به ویژه قواعد حقوق بشر بین المللی، حقوق پناهندگان و حقوق بشر دوستانه انجام شود256.
سوال این است که آیا این هنجار ها واقعا بر رفتار دولت ها حاکم خواهد بود واگر این گونه نباشد جامعه بین المللی چه واکنش نشان خواهد داد. زندانیان گوانتانامو با همکاری فعالانه بسیاری از دولت ها و فقدان یک واکنش مناسب از سوی جامعه بین المللی اکنون در یک “منطقه آزاد حقوق بشری ” به سر می برد.
1-5- تامین حقوقی حیاتی و امنیت افراد در مبارزه علیه تروریسم
در کانون هر گونه اقدام ضد تروریستی شناسایی این حقیقت مستتر است که همه افراد بشری از حق بر امنیت و حیات بر خوردارند و همه دولت ها در احترام، تضمین و تحقق این حقوق مسؤلیت دارند و در این راستا بایستی استراتژی‌های مؤثری را برای پیش‌گیری و مجازات اقدامات کشتار جمعی و تخریب به کار ببندند. هیچ مدافع حقوق بشری منکر این مسؤلیت نمی‌شود.
چارچوب حقوق بشر بر شناسایی این حقوق مبتنی است؛ اما حق بر امنیت باید در چارچوب حمایت‌های حقوق بشری تحقق یابد، نه به قیمت نادیده گرفتن حقوق بشر، همانطور که دولت باید از نقض حقوق بشر در درون قلمرو خویش جلوگیری کند، خواه مقامات دولتی این اعمال را مرتکب شده باشند خواه بازی گران غیر دولتی، او باید از آنهایی که در قلمرو او زندگی می کند نیز در برابر تروریسم حمایت کند.
حق امنیت چه در تئوری و چه درواقعیت (حق) مطلق نیست و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند کاملاً از شر آنهایی که برای نیل به مقاصدشان از خشونت استفاده می‌کنند دور بماند. همیشه این نیاز وجود دارد که میان آزادی و امنیت تعادل بر قرار شود و در واقع توسعه و اجرای استانداردهای حقوق بشری و حقوق بشر دوستانه همیشه نسبت به این تعادل اساس بوده است.
این ها سوالات جدیدی نسیتند. همیشه تهدیدات خشونت آمیزی همچون خشونت‌هایی که به مرگ هزاران تن

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه با موضوع قوانین داخلی، قوانین داخل، جرم سیاسی، دزدی دریایی Next Entries دانلود پایان نامه با موضوع حقوق بشر، حقوق بشری، امنیت انسانی، خشونت علیه زنان