دانلود پایان نامه با موضوع تلفن همراه، پیام کوتاه، ارزش افزوده

دانلود پایان نامه ارشد

اگر كمي به عقب برگرديم و سرويس پايه در شبكه تلفن همراه را سرويس مكالمه در نظر بگيريم، خود خدماتي نظير SMS و MMS به نوعي خدمات ارزش‌افزوده19 هستند. به عبارت ديگر، شبكه تلفن همراه از ابتدا برای ارائه سرويس مكالمه ايجاد شده و همچنان سرويس اصلي آن سرويس مكالمه است. اما اپراتورهاي شبكه با استفاده از تجهيزات اين شبكه و اضافه كردن بخش‌هاي كوچكي به آن امكان ارائه خدمات ديگر به مشتركان و به دست آوردن سود بيشتر را فراهم مي‌آورند. در نتيجه، اين خدمات به نوعي ارزش بيشتري را نسبت به خدمات پايه ايجاد كرده و به همين دليل خدمات ارزش‌افزوده ناميده مي‌شوند.
پس از گذشت چند سال از ارائه سرويس MMS در مناطق مختلف جهان، نقش خدمات ارزش‌افزوده در ميزان موفقيت اين سرويس، به مرور پررنگ‌تر شده است.
در واقع به علت عدم استقبال گسترده مشتركان خدمات از سرويس MMS شخص به شخص، اپراتورهاي شبكه، اميد زيادي به ايجاد موفقيت در اين سرويس و ترغيب مشتركان به استفاده از آن از طريق ارائه خدمات ارزش‌افزوده روي آن دارند. اما در مورد SMS همواره حجم اصلي پيام‌هاي ارسالي، متعلق به پيام‌هاي شخص به شخص بوده و پيام‌هاي ارزش‌افزوده، نسبت بسيار كمي از پيام‌هاي ارسال مشتركان را به خود اختصاص داده‌اند. البته به علت اينكه تعداد پیام کوتاه های ارسالي مشتركين، معمولا عدد بسيار بالايي است، به همان نسبت، ميزان استفاده از خدمات ارزش‌افزوده نيز بسيار بالا است و در نتيجه اين نوع خدمات نيز بسيار موفق و سودزا بوده‌اند. (يوسف‌زاده 1385،65)

2-2-10-8 مقايسه ای بین SMS و MMS
اگرچه MMS به عنوان نسل بعد از سرويس SMS و به نوعي با هدف جايگزين كردن آن ايجاد شده است. اما نوع نياز كاربران شبكه و ملاحظاتي مانند قيمت خدمات، كيفيت و سهولت استفاده از آنها باعث شده با وجود گذشت چند سال از ارائه سرويس MMS و پشتيباني اكثر گوشي‌هاي موجود در بازار از اين سرويس، كاربران همچنان ترجيح دهند براي اكثر ارتباطات خود از سرويس SMS استفاده كنند و تنها در كاربردهاي بسيار محدودي استفاده از MMS را براي اين منظور ترجيح دهند.اين موضوع باعث شده تمامي محاسبات اوليه ايجادكنندگان سرويس MMS و همچنين ارائه‌كنندگان آن (اپراتورهاي شبكه تلفن همراه) در مورد موفقيت MMS اشتباه از آب در بيايد.پس از مواجه شدن با اين وضعيت، اپراتورهای تلفن همراه به فكر پيدا كردن چاره‌اي براي حل اين مشكل و ترغيب كاربران به استفاده از سرويس MMS افتادند و به این نتیجه رسیدند كه بهترين روش براي تحريك كاربران به استفاده از اين سرويس، در سرويس‌هاي ارزش‌افزوده است. به همین دلیل در كنار این سرویس سرويس‌هاي سرگرمي، اطلاع‌رساني، تجاري و صنعتي نيز مطرح شد و بخشي از بازار را به خود اختصاص داد. (يوسف‌زاده ،1385، 65)
عمده خدمات ارزش‌افزوده ايجاد شده براي MMS در دسته خدمات سرگرمي قرار مي‌گيرند. از ايجاد بازي‌هاي يك‌نفره و چندنفره گرفته تا سرويس‌هاي به اشتراك‌گذاري عكس، ارائه كارتون‌هاي كوچك به مشتركان و خدماتي از اين نوع، همه در دسته خدمات سرگرمي هستند. در حال حاضر سرمايه‌گذاري فراواني در اين زمينه صورت گرفته است و شركت‌هاي كوچك و بزرگ زيادي هستند كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند تا در آينده نزديك به نوعي در سودهاي پيش‌بيني شده براي اين خدمات شريك باشند. دسته ديگري از این خدمات، خدمات اطلاع‌رساني هستند كه در بستر SMS هم داراي موفقيت فراواني بوده‌اند و از بستر MMS براي انتقال اطلاعات موردنياز كاربران شبكه استفاده مي‌كنند. برای مثال مي‌توان از خدمات اطلاعات شهري نام برد. به طور مثال در مورد اطلاعات ترافيك در هنگام تقاضاي كاربران به جاي اينكه اطلاعات تنها به صورت متن ارسال شوند، با استفاده از MMS امكان قرار دادن يك عكس از وضعيت ترافيك خيابان مورد نظر كاربر نيز وجود خواهد داشت كه مي‌تواند اطلاعات مفيدتري را براي كاربر فراهم كند. يا در كاربردي مشابه در صورتي كه كاربر نياز به دانستن مناسب‌ ترين و خلوت‌ترين مسير براي رسيدن از نقطه‌اي از شهر به نقطه ديگري باشد، باز هم به جاي ارسال متن تنها (كه كاربر ناآشنا با مسيرها را ممكن است سردرگم كند) امكان ارسال بخشي از نقشه شهر و مشخص كردن مسير در آن وجود خواهد داشت كه قطعا سرويس مناسب ‌تري براي كاربران محسوب مي‌شود.
مثال متفاوتي از اين نوع سرويس، ترجمه كلمات است. با استفاده از SMS كاربر مي‌تواند يك كلمه را ارسال كرده و معني آن را به صورت متن دريافت كند. اما در صورت استفاده از MMS براي اين سرويس امكان ارسال تلفظ كلمه مورد نظر به صورت صدا نيز وجود خواهد داشت.
كاربرد ديگري كه شايد بر خلاف كاربردهاي مطرح شده در بالا با كاربران گسترده سروكار ندارد اما سرمايه‌گذاري روي آن توجيه شده است، استفاده از MMS و خدمات ارزش‌افزوده آن در كاربردهاي تخصصي، تجاري و صنعتي است. در واقع بستري كه MMS براي تبادل اطلاعات در اختيار این قشر قرار می دهد به گونه‌اي است كه توجه مراكز تجاري و صنعتي را به خود جلب مي‌كند. از ديگر كاربردهاي MMS دريافت گزارش‌هاي هواشناسي، اخبار و ورزش است.
با این وجود به نظر می رسد به زودي موفقيتي كه براي MMS پيش‌بيني مي‌شد ولي محقق نشده بود با استفاده از اين خدمات به دست آيد و MMS به مرور جايگاه خوبي را در ميان خدمات شبكه پيدا كند. متاسفانه در کشور ما تجربه‌اي چندانی در استفاده از MMS و در نتيجه خدمات ارزش‌افزوده آن وجود ندارد.
در بررسي ميزان مقبوليت سرويس‌ MMS پيش‌بيني اوليه تحليلگران اين بود كه اين سرويس‌ موفقيت بزرگي را رقم خواهد زد و با استقبال گسترده كاربران مواجه خواهد شد در حاليكه در عمل این سرویس نتوانست چنين شرايطي را پديد آورد و با استقبال گسترده‌اي از سوي كاربران مواجه نشده است.
اين در حالي است كه در ابتداي معرفي و ارائه سرويس‌ MMS برخي پيش‌بيني‌ها اين سرويس‌ جديد را رقيب SMS و تهديدي براي ميزان محبوبيت آن مي‌دانستند. استدلالي كه مطرح مي‌شد نيز بيشتر حول و حوش محدوديت‌هاي موجود در سرويس پیام کوتاه و به ویژه محدوديت طول پيامها در آن بود. اين دسته از تحليلگران ارائه سرويس MMS را جايگزين مناسبي براي SMS مي‌دانستند و معتقد بودند كه كاربران با در اختيار داشتن اين خدمات به مرور ترجيح خواهند داد به جاي استفاده از SMS از اين سرويس‌ها استفاده كنند.
اما در عمل چنين اتفاقي روي نداده است. به عبارت ديگر به دلايل متعدد MMS به هيچ وجه نتوانست بر ميزان استفاده از SMS تاثير بگذارند. اما هنوز اميد زيادي به موفقيت آن وجود دارد و این سرویس در حال تجربه كردن موقعيت‌هاي جديد براي پيدا كردن راه جلب رضايت كاربران و ماندن در این عرصه است. با این وجود بعيد به نظر مي‌رسد كه حتي با كاهش قيمت اين سرويس بتواند جاي SMS را در ارتباط‌هاي روزمره بگيرد. با این حال پيش‌بيني‌ها بيان مي‌كند كه سرويس پیام کوتاه همچنان در سال‌هاي آتي با فاصله بسيار زيادي صدر جدول سرویس های خدمات ارزش افزوده را به خود اختصاص خواهد داد.
از سوي ديگر مطالعاتي كه در اين زمينه صورت گرفته نشان مي‌دهد MMS در ورود به كاربردهاي عادي كاربران ناموفق بوده است و به عبارت ديگر همچنان يك سرويس لوكس محسوب مي‌شود كه كاربران تنها در كاربردهاي محدودي كه عمدتا جنبه سرگرمي دارند از آن استفاده مي‌كنند.
در نتيجه ارائه‌كنندگان خدمات MMS با درك و قبول اينكه MMS در تبادل‌هاي نفر به نفر هنوز قادر به جلب نظر كاربران نيست، روي ارائه سرويس‌هاي ارزش‌افزوده از طريق MMS تمركز كرده‌اند. (یوسف زاده ، 1384،66 )

2-2-10-9 نگاهی به تاریخچه MMS
اولین MMS تجاری که در جهان ارسال شد در مارس سال 2002 میلادی بوده است که در شبکه شرکت ارتباط از راه دور Telenor در نروژ صورت گرفت .با یک نگاه به گذشته می‌توان گفت سرویس های ارزش افزوده موبایل ابتدا با پیام کوتاه SMS به عنوان بخشی از خانواده استانداردهای GM متولد شد که قابلیت ارسال حداکثر 160 کاراکتر را دارد و به سرعت جای خود را در صنعت تلفن همراه باز کرد و تا سال 2000 بیش از 15 میلیون پیام کوتاه هر سال تحویل داده می‌شد.در اوخر دهه 1990 اریکسون سرویس 20EMS (سرویس پیام افزوده ) که در واقع تکامل یافته SMS است را ارایه کرد که کاراکتر های کنترل کننده مانند رنگی کردن و بولد کردن متن پیام را به SMS افزود و با ارتقاء یافتن GSM نسل دومی ‌به نام GPRS نسل 5/2 امکان ارسال پیام های کوتاه بدون محدودیت در اندازه و تعداد کاراکترهای آن به وجود آمد.
به این ترتیب سرویس جدید پیام کوتاه چند رسانه ای در سراسر جهان گسترده شد و در شبکه‌های GSM، GPRS و CDMA مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر ارسال پیام کوتاه چند رسانه ای در شبکه های نسل سومی‌ و بعدها در شبکه های نسل چهارمی‌انجام می‌شود.
اولين گوشي با قابليت پشتيباني از سرويس MMS در سال 2002 ساخته شد و اين سرويس در سال‌هاي بعد به صورت پيش‌فرض در اكثر گوشي‌ها در نظر گرفته شد.
در واقع به علت عدم استقبال گسترده مشتركين خدمات از سرويس MMS شخص به شخص، اپراتورهاي شبكه، اميد زيادي به ايجاد موفقيت در اين سرويس و ترغيب مشتركين شبكه به استفاده از آن از طريق ارائه خدمات ارزش‌افزوده روي آن دارند. اين در حالي است كه در مورد SMS همواره حجم اصلي پيام‌هاي ارسالي، متعلق به پيام‌هاي شخص به شخص بوده و پيام‌هاي ارزش‌افزوده، نسبت بسيار كمي از پيام‌هاي ارسال مشتركين را به خود اختصاص داده‌اند. البته به علت اينكه تعداد پیام های کوتاه ارسالي مشتركين، معمولا عدد بسيار بالايي است، به همان نسبت، ميزان استفاده از خدمات ارزش‌افزوده نيز بسيار بالا است و در نتيجه اين نوع خدمات نيز بسيار موفق و سودزا بوده‌اند. (یوسف زاده ،84)

2-2-10-10 GPRS چیست؟
GPRS (جی پی آر اس) مخفف عبارت General Packet Radio Service (یا خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی) است.
این سرویس از یک شبکه (Packet-switched) استفاده می کند که سرعت آن از استاندارد ارتباطی GSM circuit-Switched بیشتر است. که این مسئله باعث به وجود آمدن قابلیت های بهتر آن می شود ارائه سرعت ۱۷۱.۲ kbit/s در این سرویس امری دست یافتنی و میسر است.
با به کارگیری این سرویس در شبکه تلفن همراه، امکان ارائه خدماتی نظیر مرور در اینترنت، ایمیل، ارتباطات تصویری، پیام های چند رسانه ای و خدمات مبتنی بر مبداء فراهم می شود.
این سرویس به شبکه ها این امکان را می دهد که خدمات اینترنتی پرظرفیت را به صورت دائمی و بدون وقفه، به مشترکان خود ارائه دهند.
برتری دیگر این سرویس این است که لازم نیست به میزان زمان ارتباطتان که با GPRS حمایت می شود، پول پرداخت کنید بلکه هزینه شما معادل حجم اطلاعاتی است که دریافت وارسال کرده اید. http://www.itna.ir) )

2-2-10-11 خدماتی که GPRS ارائه می کند
ارسال فایل های تصویری و چند رسانه ای ،ارتباط صوتی و تصویری همزمان، ارتباط در قالب chat و ارسال email از جمله خدماتی است که سرویس gprs از آنها پشتیبانی می کند.
اما قابلیت های این سرویس محدود به پشتیبانی از خدمات گفته شده نمی شود و در خصوص کارایی این سرویس می توان به کاربردها دیگر آن نظیر ارائه اطلاعات مربوط به خطوط هوایی،قطارها،اتوبوس ها ،تبلیغات محلی از جمله رستوران ها،سینما،سرویسهای خدماتی ویژه محلی درمناطق مختلف ،اطلاعات آب وهوا ،اخبارو وقایع مهم، خرید وفروش با استفاده از گوشی تلفن همراه، شرکت در مسابقات و بازی و سرگرمی،تجارت الکترونیک، اجرای عملیات بانکی با اطمینان و امنیت بالا اشاره کرد. ( حبیبی، 1387،12 )
2-2-10-12 کاربردهای GPRS
* پست الکترونیکی
با توجه به ارتباط دائمی با اینترنت در سیستم GPRS و پرداخت هزینه به ازای اطلاعات ارسالی و دریافتی، شما می توانید نامه های الکترونیکی خود را در هر زمان با حداقل هزینه و حداکثر سرعت دریافت کنید یا به آن پاسخ دهید. با قابلیت GPRS تلفن همراه تان می توانید ۲۴ ساعته به اینترنت متصل باشید.
ذخیره اطلاعات21 به سادگی و با سرعتی بالا امکان پذیر است. همیشه اولین چیزی که روی گوشی شما

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه با موضوع پیام کوتاه، تلفن همراه، طبقه اجتماعی Next Entries دانلود پایان نامه با موضوع تلفن همراه، استفاده از تلفن همراه، آداب و رسوم