دانلود پایان نامه ارشد درمورد کودکان و نوجوان، کودکان و نوجوانان، ارتکاب جرم، نوجوانان بزهکار

دانلود پایان نامه ارشد

کلي موسسات نوجوانان شامل انواع زير است.
2 – 7 – 1 محيط نگهداري بسته
محيطي محصور است که با برج هاي ديده باني در پوشش داخلي و خارجي داراي حفاظت کامل مي باشد. در اين نوع محيط نگهداري مددجويان شب ها در خوابگاه هاي اختصاصي يا گروهي نگهداري و روزها از برنامه هاي آموزشي ، فني حرفه اي و تفريحي استفاده مي نمايند و در کارگاه هاي داخل محيط به کار گمارده مي شوند و مددجو حق خروج از آن را ندارد ( 2 ) و (59 ) .
2 – 7 – 2 محيط نگهداري نيمه باز
محيطي است محصور که در پوشش خارجي داراي حفاظت مناسب مي باشد و در آن زندانيان به طور گروهي با تعداد کافي مامور مراقب بدون اسلحه به کار اعزام مي گردند و پس از خاتمه کار مجددا به آسايشگاه هاي خود بازگردانده مي شوند( 59) .
2 – 7 – 3 محيط نگهداري باز
محيطي است بدون حفاظت و مامور مراقب که مددجو ( زنداني ) مدت محکوميت خود را در آن با اشتغال به کار يا خدمت مي گذراند و حق خروج از آن را نداشته و شب ها را در نزديک ترين آسايشگاهي که به همين منظور ترتيب داده شده است ، استراحت مي کنند ( 59) .
در موسسات باز و نيمه باز کودکان و نوجوانان براي رفتن به محل کار آموزي و يا درسي به طور محدود آزادي داشته و در ساعات معين به موسسه باز مي گردند ( 2 ) . در ايران کليه ي موسساتي که براي نگهداري اطفال بزهکار درنظر گرفته شده است ، از نوع موسسات بسته مي باشد .
2 – 8 پاسخ اجتماعي به نوجوانان معارض قانون در ايران
بزهکاري اطفال و نوجوانان مستلزم پاسخ اجتماعي است که قبل از آن بايستي سن مسووليت کيفري کودکان و نوجوانان را توضيح داد .

2 – 8 – 1 سن مسووليت کيفري نوجوانان معارض قانون در ايران
قانون تشکيل دادگاه اطفال بزهکار مصوب 1338، در ماده 4، اطفال را به سه گروه سني تقسيم نمود:
1 – اطفال زير شش سال که غير قابل تعقيب مي‌باشند 2 – اطفالي که سن آنها بيش از شش سال تمام و تا دوازده سال تمام است و چنانچه مرتکب جرمي شوند بر حسب مورد به اولياء قانوني يا سرپرست تسليم مي‌گردند و از آنها تعهد مبني بر تأديب و تربيت و مواظبت در حسن اخلاق طفل اخذ مي‌گردد و چنانچه فاقد سرپرست بوده يا سرپرست، قابل الزام به تأديب و تربيت طفل نباشد، براي مدتي از يک تا شش ماه به کانون اصلاح و تربيت اعزام مي‌گردند. 3- اطفال بين 12 تا 18 سال ، در صورت ارتکاب جرم به يکي از طرق زير تأديب مي‌گردند:
الف – تسليم به اولياء يا سرپرست يا اخذ تعهد به تأديب و تربيت.
ب – سرزنش و نصيحت توسط قاضي دادگاه.
ج – اعزام به کانون اصلاح و تربيت از سه ماه تا يک سال براي کودکان 15-12 سال و از شش ماه تا پنج سال براي کودکان 18-15 سال. بنابراين طبق قانون مورد بحث، افراد زير 18سال، غير قابل مجازات بوده و براي ايشان نگهداري در کانون اصلاح و تربيت، صرفاً با هدف تأديب و تربيت طفل، در نظر گرفته شده است ( 31) . اگر آمار ارتکاب نوجوانان به بزهکاري را از نظر سني بررسي کنيم ، ملاحظه مي شود که به طور کلي آمار ارتکاب جرم از سنين 12 سالگي به بعد تا سن 20 سالگي کمابيش رو به افزايش است. همان طور که در فصل يک نيز توضيح داده شد اکثر بزهکاران نوجوان در سنين 15 تا 18 سالگي قرار دارند . بنابراين مي توان نتيجه گرفت که پاسخ اجتماعي به بزهکاري اکثر نوجوانان کشور ، انتقال آن ها به کانون هاي اصلاح و تربيت است .

2- 9 معرفي کانون اصلاح و تربيت استان تهران
کانون اصلاح و تربيت تهران به عنوان اولين ، بزرگترين و مجهزترين کانون کشور در زميني به مساحت تقريبي 40 هزارمترمربع احداث و داراي محل اسكان، ساختمان اداري، روانشناسي، مددكاري، بهداري، آشپزخانه، سالن غذاخوري، سالن ملاقات، كارگاههاي فني‏حرفه‏اي، آموزشگاه، كتابخانه، ورزشگاه و استخر مي‏باشد.
2 – 9 – 1 واحد هاي تشکيل دهنده کانون
2 – 9 – 1- 1 : واحد مديريت کانون
اين واحد شامل بخش پذيرش و ترخيص ، بخش نگهداري موقت ، شوراي طبقه بندي و انضباطي، خوابگاه ، بخش زندان ، نظام شوراي شهر ، واحد بهداشت و خدمات داخلي ( شامل دو بخش امور و امور خدماتي ) و صندوق مالي مددجويان مي باشد .
2 – 9 – 1- 2 : واحد مددکاري و خدمات اجتماعي
خدمات ارايه شده توسط اين واحد در ادامه توضيح داده خواهد شد .
2 – 9 – 1 – 3 : واحد فرهنگي کانون
مجموعه واحدهاي مختلف کانون در جهت بازپروري نوجوانان بزهکار فعاليت هايي را ارايه مي نمايند ، لکن از آنجا که غالب فعاليت هاي مرتبط با امر تعليم و تربيت اين افراد از طريق واحد فرهنگي ارايه مي شود و در حيطه وظايف اين واحد مي باشد ، قسمت هاي تشکيل دهنده واحد فرهنگي شامل :
کتابخانه : مجهز به کتب مختلف مي باشد .
نشريات : تشويق بچه ها به نويسندگي تا بتوانند آن چه را که در دل دارند ، بنويسند و يا دنياي ديگر ارتباط برقرار کنند . به پدر و مادر خود بگويند که چه مي خواهند و براي هم نوعان خود بنويسند که خود چه اشتباهاتي را مرتکب شده اند .
واحد کامپيوتر : اين واحد با استفاده از دستگاه کامپيوتر به آموزش بچه ها در اين زمينه پرداخته مي شود و آموزش هايي در زمينه مهارت هاي هفت گانه کامپيوتر ( ICDL ) به ان ها ارايه مي دهد .
کارگاه هاي هنري : اين کارگاه ها معمولا از چند قسمت تشکيل مي شوند : کارگاه عروسک سازي ، کارگاه سفال گري و کارگاه معرق کاري.
نمايشگاه : محلي که در آن نشريات ، نقاشي ها و کارهاي هنري مددجويان در معرض ديد بازديد کنندگان قرار مي گيرد .
کلاس هاي آموزشي : همه افراد بزهکار نگهداري شده در کانون در سن رشد و آموزش قرار دارند درنتيجه کلاس هاي درس براي آن ها تشکيل مي گردد تا افرادي که تمايل دارند به ادامه تحصيل بپردازند .
واحد سمعي بصري : اين واحد در طول هفته براي مددجويان خوابگاه در رابطه با پخش فيلم فعاليت دارد .
نمازخانه: مکان نماز خانه بايد طوري باشد که مددجويان بتوانند در تمام طول روز از آن استفاده کنند و علاوه بر برگزاري نماز جماعت در آن جا مراسم دعاي توسل ، زيارت عاشورا ، دعاي کميل وساير برنامه هاي مذهبي برگزار مي شود .
بازديد و گردش : يکي از برنامه هاي اجراشده و موفق ، اردوهاي سياحتي وزيارتي براي مددجوياني است که حسن خلق دارند . پس از آنکه مربيان کلاس هاي آموزشي مختلف ، گزارش کاري خود را اعلام نمودند ، مددجوياني که توانسته باشند دوره خود را با موفقيت به پايان برسانند و از نظر اخلاق نيز مورد تاييد واقع شوند ، در اردوهايي که از طرف کانون در نظر گرفته مي شود ، شرکت مي کنند .
ورزش : تشويق مددجويان به ورزش از برنامه هاي اجرايي واحدفرهنگي است . علاوه بر ورزش صبحگاهي که هروز حود نيم ساعت قبل از شروع کلاس هاي آموزشي برگزار مي شود ، در سالن ورزش هر گروه از مددجويان زير نظر مربيان ورزشي به تمرين در رشته هاي مورد نظر خود مي پردازند .
اشتغال : مددجويان باتوجه به علايق و استعداد هاي خويش ، به کارگاه هاي مستقر در کانون معرفي شده و تا پايان دوره آموزشي زير نظر اين واحد به حرفه آموزي مي پردازند .
و ساير واحد هاي تشکيل دهنده کانون عبارتند از :
* واحد بهداري
* واحد اجراي احکام
* واحد انتظامات
* واحد دبير خانه
* نيروي انساني کانون
* واحد حراست
2 – 9 – 2 کارکردهاي کانون اصلاح و تربيت
کانون اصلاح و تربيت 4 دسته کارکرد ( اقدامات ) براي مددجويان متعهد مي باشد .
2 – 9 – 2 – 1 ) اقدامات تاميني35
2 – 9 – 2 – 2 ) اقدامات تربيتي و اصلاحي36
2 – 9 – 2 – 3 ) اقدامات رفاهي37
2 – 9 – 2 – 4 ) مراقبت هاي پس از آزادي38
2 – 9 – 2 – 1 ) اقدامت تاميني کانون اصلاح و تربيت عبارت است از :
1 ) پذيرش وتشخيص39
مددجو پس از ورود در قسمت نگهداري موقت اسکان داده مي شود و اقدامات زير حداکثر ظرف يک ماه در مورد وي اجرا مي شود .
* اقدامات بهداشتي اوليه ، تحويل لوازم بهداشتي مانند : خمير دندان ، حوله ، مسواک، شامپو ، لباس زير و لباس رسمي
* تشکيل پرونده قضايي توسط واحد اجراي احکام
* تشکيل پرونده شخصيتي و اجتماعي توسط روان شناس و مددکار اجتماعي
* تشکيل پرونده بهداشتي توسط پزشک کانون
* واکسيناسيون وبيماري يابي
* طبقه بندي و اسکان مددجويان درخوابگاه هاي مربوط
لازم به ذکر است که اقدامات اصلاحي و تربيتي ازهمان لحظه ورود مددجوبه کانون آغاز مي شود از جمله نمايش فيلم هاي آموزشي ، آموزش احکام ، مهارت هاي زندگي ، آموزش تايپ و تعميرات موبايل ، آموزش نهضت و… وساير آموزش هايي که براي مدت کوتاه اقامت مددجو در قرنطينه ( واحد پذيرش و تشخيص ) مفيد و قابل اجرا باشد زيرا برخي از مددجويان در مدت اقامت خود در قرنطينه ، قبل از ورود به زندان کانون با گذاشتن وثيقه از سوي والدين ويا بستگانشان آزاد مي شوند.

2) اسکان40
کانون هاي اصلاح و تربيت داراي چندين محل اسکان به صورت مجزا مي باشند .
* خوابگاه و محل نگهداري دختران و پسران به صورت مجزا است .
* محل نگهداري پسران زير 15 سال و پسران بزرگتر از 15سال به صورت مجزا از يکديگراست. پسران بالاي 15 سال نيز در 5 خوابگاه مجزا از يکديگر نگهداري مي شوند .
* محل نگهداري اطفال بر اساس تشخيص شوراي طبقه بندي و انظباطي تعيين مي شود .
اعضاي شوراي فوق عبارتند از :
1 ) مدير کانون اصلاح و تربيت
2 ) رييس اداره قضايي
3 ) رييس اداره فرهنگي
4 ) روان شناس
5 ) مسوول خوابگاه ها
6 ) مددکار اجتماعي
7 ) قاضي ناظر بر امور قضايي کانون
اين شورا مددجويان کانون را با توجه به اندازه جثه ، شخصيت ، نوع جرم ، تکرار جرم ، روحيات ( به عنوان مثال مددجويان ضعيف النفس را جدا از مددجويان شرور نگهداري مي کنند ) تقسيم بندي مي کنند .
3 ) ملاقات41
* هر مددجو هفته اي يک بار به مدت 30 دقيقه ، با مديريت واحد مددکاري ، در اتاق هاي مجزا با خانواده و بستگان درجه يک شان بدون مامور مراقبت ، ديدار حضوري دارند .
4 ) اقدامات حمايتي42
* معاضدت حقوقي با همکاري وکلاي منتخب کانون و وکلاي دادگستري و مسوولان قضايي کانون ، جهت دفاع و مشاوره حقوقي و پيگيري پرونده قضايي مددجو
* تقاضاي تخفيف مجازات و تجديد نظر در احکام صادره و آزادي مشروط
* معرفي مددجويان واجد شرايط به افراد خير و موسسات خيريه جهت پرداخت جرايم نقدي و دريافت کمک هاي مالي
* شرکت در جلسات دادگاه و اعلام نظر درباره مددجو توسط روان شناسان و مددکاران اجتماعي .
5 -1 ) بهداشت ، درمان و تغذيه43
* پيشگيري شامل واکسيناسيون ، بيماري و کنترل بيماري هاي واگير دار
* درمان بيماران به صورت سرپايي ، بستري و تحت نظر
* معرفي بيماران نيازمند به امکانات تخصصي به مراکز درماني خارج از کانون
* همکاري باشبکه بهداشت و درمان در ارتقا سطح بهداشت کانون
* مشاوره در تنظيم برنامه غذايي کانون
* نظارت واقدام در مورد بهداشت فردي و بهداشت محيط کانون
* ارايه خدمات دندان پزشکي ، روان پزشکي ، آموزش تنظيم خانواده ، تزريقات و پانسمان و خدمات دارويي
2 – 9 – 2 – 2 ) اقدامات تربيتي و اصلاحي
اين اقدامات در واحدهاي فرهنگي ، روان شناسي و مددکاري به شرح زير انجام مي شود .
1 ) مددکاري44
شناخت ويژگي هاي اجتماعي و خانوادگي مددجو ، از طريق مصاحبه با وي و خانواده و بازديد ازمنازل .
* ارتباط حرفه اي و همدلانه با مددجو ، مشاوره فردي و خانوادگي ، براي توانمندي و مقابله با مشکلات
* ارتباط با مراکز خدمات اجتماعي و درماني مانند بهزيستي ، بيمارستان ها ، اداره سرپرستي و دادگستري و …
* برقراري و حفظ ارتباط مستمر مددجو و خانواده از طريق ملاقات ، مکالمه تلفني و مکاتبه
2 ) فرهنگي و آموزشي45
* تشکيل کلاس هاي درس در پايه هاي مختلف تحصيلي و برگزاري امتحانات
* تحصيل در هنرستان کاردانش تحت نظارت آموزش و پرورش
* تشکيل کلاس هاي سواد آموزي
* آموزش و ارتقا مهارت هاي فني حرفه اي در رشته هاي مختلف ، تحت نظارت و اجراي سازمان آموزش فني حرفه اي وزارت کار وامور اجتماعي و اعطا گواهي نامه حرفه آموزي

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد مواد مخدر، اوقات فراغت، اختلال سلوک، جبران خسارت Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد نماز جماعت، استان تهران، آموزش و پرورش، قانون مجازات