
سواد اطلاعاتی، کارتیمی و حل مسأله، رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد.
– بین مهارت اکتشاف اعضای هیأت علمی با مهارتهای دیگر اعضای هیأت علمی شامل: توضیح، بسط یادگیری، ارزیابی و توسعه یادگیری و نیز ابعاد مهارتهای فکری و عملی دانشجویان شامل: تحقیق، تجزیه و تحلیل، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، ارتباط مکتوب و شفاهی، سواد کمی،کار تیمی و حل مسأله، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد، اما با بعد دیگر مهارتهای فکری و عملی یعنی سواد اطلاعاتی، رابطه معناداری مشاهده نشد.
– بین مهارت توضیح اعضای هیأت علمی با مهارتهای اعضای هیأت علمی شامل: بسط یادگیری، ارزیابی و توسعه یادگیری و همچنین ابعاد مهارتهای فکری و عملی دانشجویان شامل: تحقیق، تجزیه و تحلیل، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، ارتباط مکتوب و شفاهی، سواد کمی، سواد اطلاعاتی، کار تیمی و حل مسأله، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد.
– بین مهارت بسط یادگیری اعضای هیأت علمی با دیگر مهارتهای اعضای هیأت علمی شامل: ارزیابی و توسعه یادگیری و نیز ابعاد مهارتهای فکری و عملی دانشجویان شامل: تحقیق، تجزیه و تحلیل، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، ارتباط مکتوب و شفاهی، کارتیمی و حل مسأله ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد، اما با بعد دیگر مهارتهای فکری و عملی یعنی سواد کمی رابطه معناداری مشاهده نشد.
– بین مهارت ارزیابی اعضای هیأت علمی با مهارت توسعه یادگیری اعضای هیأت علمی و نیز ابعاد مهارتهای فکری و عملی داشجویان شامل: تحقیق، تجزیه و تحلیل و حل مسأله، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد، اما با ابعاد دیگر مهارتهای فکری و عملی دانشجویان شامل تفکر خلاق، تفکر انتقادی، ارتباط مکتوب و شفاهی، سواد کمی، سواد اطلاعاتی و کار تیمی، رابطه معناداری مشاهده نشد.
– بین مهارت توسعه یادگیری اعضای هیأت علمی و ابعاد مهارتهای فکری و عملی دانشجویان شامل تحقیق، تجزیه و تحلیل، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، ارتباط مکتوب و شفاهی، سواد کمی، سواد اطلاعاتی، کار تیمی و حل مسأله رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد.
– بین بعد تحقیق مهارتهای فکری و عملی دانشجویان با سایر ابعاد مهارتهای فکری و عملی شامل: تجزیه و تحلیل، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، ارتباط مکتوب و شفاهی، سواد کمی، سواد اطلاعاتی، کار تیمی و حل مسأله، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد.
– بین بعد تجزیه و تحلیل مهارتهای فکری و عملی دانشجویان با ابعاد دیگر مهارتهای فکری و عملی شامل: تفکر خلاق، تفکر انتقادی، ارتباط مکتوب و شفاهی، سواد کمی، سواد اطلاعاتی، کار تیمی و حل مسأله، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد.
– بین بعد تفکر خلاق مهارتهای فکری و عملی دانشجویان با ابعاد تفکر انتقادی، ارتباط مکتوب و شفاهی، سواد کمی، سواد اطلاعاتی، کارتیمی و حل مسأله، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد.
– بین بعد تفکر انتقادی مهارتهای فکری و عملی دانشجویان با ابعاد ارتباط مکتوب و شفاهی، سواد کمی، سواد اطلاعاتی، کارتیمی و حل مسأله، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد.
– بین بعد ارتباط مکتوب و شفاهی مهارتهای فکری و عملی دانشجویان با ابعاد سواد کمی، سواد اطلاعاتی، کار تیمی و حل مسأله، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد.
– بین بعد سواد کمی مهارتهای فکری و عملی دانشجویان با ابعاد سواد اطلاعاتی، کار تیمی و حل مسأله، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد.
– بین بعد سواد اطلاعاتی مهارتهای فکری و عملی با ابعاد کار تیمی و حل مسأله، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد.
– بین مهارت فکری و عملی کار تیمی با مهارت فکری و عملی حل مسأله، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد.
جدول شماره (4-8): نتایج ضریب همبستگی متغیرهای تحقیق (ابعاد مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد
مراحل هفتگانه چرخه یادگیری و مهارتهای فکری و عملی دانشجویان)
ابعاد
مهارت اعضای هیأت علمی در مراحل هفت گانه چرخه یادگیری
مهارتهای فکری و عملی دانشجویان مهندسی
استنباط
مشارکت
اکتشاف
توضیح
بسط یادگیری
ارزیابی
توسعه یادگیری
تحقیق
تجزیه و تحلیل
تفکر خلاق
تفکر انتقادی
ارتباط مکتوب و شفاهی
سواد کمی
سواد اطلاعاتی
کار تیمی
حل مسأله
مهارت اعضای هیأت علمی در مراحل هفتگانه چرخه یادگیری
استنباط
مشارکت
**43/0
اکتشاف
**32/0
**29/0
توضیح
*14/0
**24/0
**42/0
بسط یادگیری
**35/0
**44/0
**44/0
**39/0
ارزیابی
NS
**21/0
**32/0
**28/0
**38/0
توسعه یادگیری
*14/0
**33/0
**22/0
**30/0
**40/0
**41/0
مهارتهای فکری و عملی دانشجویان
تحقیق
**21/0
**26/0
**25/0
*15/0
**28/0
**26/0
**33/0
تجزیه و تحلیل
*15/0
**30/0
*17/0
**25/0
**30/0
**23/0
**41/0
**63/0
تفکر خلاق
NS
**27/0
**24/0
**35/0
**23/0
NS
**30/0
**53/0
**66/0
تفکر انتقادی
*17/0
**27/0
*18/0
**27/0
**26/0
NS
**27/0
**48/0
**59/0
**49/0
ارتباط مکتوب وشفاهی
**24/0
**21/0
**18/0
**21/0
**21/0
NS
**29/0
**49/0
**49/0
**49/0
**55/0
سواد کمی
NS
*15/0
*16/0
**24/0
NS
NS
**23/0
**43/0
**55/0
**46/0
**50/0
**48/0
سواد اطلاعاتی
NS
*15/0
NS
**26/0
**20/0
NS
**24/0
**44/0
**60/0
*50/0
**63/0
**61/0
**53/0
کار تیمی
**21/0
*17/0
*16/0
**19/0
*14/0
NS
**20/0
**42/0
**34/0
*38/0
**48/0
**51/0
**25/0
**59/0
حل مسأله
NS
**23/0
*15/0
*16/0
**26/0
*14/0
**26/0
**54/0
**60/0
**51/0
**56/0
**50/0
**47/0
**66/0
**55/0
4-2-2-5- سؤال پنجم: آیا مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفتگانه چرخه یادگیری، پیش بینی کننده معناداری برای تعیین مهارتهای فکری و عملی دانشجویان زن و مرد مهندسی دانشگاه شیراز میباشد؟
با توجه به شکل شماره (4-1)، مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفتگانه چرخه یادگیری، پیش بینی کننده مثبت و معنادار (01/0 P ، 47/0= β) مهارتهای فکری و عملی دانشجویان مرد مهندسی میباشد. در متغیر مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفتگانه چرخه یادگیری، مرحله بسط یادگیری دارای بالاترین بار عاملی (70/0) و مرحله ارزیابی دارای پایینترین بار عاملی (42/0) میباشد. همچنین در متغیر مهارتهای فکری و عملی، مهارت تجزیه و تحلیل، دارای بالاترین بار عاملی (80/0) و مهارت کار تیمی، دارای پایینترین بار عاملی (54/0) میباشد.
با توجه به شکل شماره (4-2)، مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفتگانه چرخه یادگیری، پیش بینی کننده مثبت و معنادار (01/0 P، 52/0= β) مهارتهای فکری و عملی دانشجویان زن مهندسی میباشد. در متغیر مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفتگانه چرخه یادگیری، مرحله بسط یادگیری دارای بالاترین بار عاملی (81/0) و مرحله استنباط دارای پایینترین بار عاملی (34/0) میباشد. همچنین در متغیر مهارتهای فکری و عملی، مهارت سواد کمی دارای بالاترین بار عاملی (90/0) و متغیر تفکر خلاق دارای پایینترین بار عاملی (57/0) میباشد.
شکل شماره (4-1): پیش بینی مهارتهای فکری و عملی دانشجویان مرد مهندسی بر اساس میزان مهارت اعضای هیأت علمی در مراحل هفتگانه چرخه یادگیری
شکل شماره (4-2): پیش بینی مهارتهای فکری و عملی دانشجویان زن مهندسی بر اساس میزان مهارت اعضای هیأت علمی در مراحل هفتگانه چرخه یادگیری
4-2-2-6- سؤال ششم: آیا مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری، پیش بینی کننده معناداری برای تعیین مهارتهای فکری و عملی دانشجویان رشتههای مختلف مهندسی دانشگاه شیراز میباشد؟
با توجه به شکل شماره (4-3)، مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری، پیش بینی کننده مثبت و معنادار (01/0P، 27/0= β) مهارتهای فکری و عملی دانشجویان رشته مهندسی مکانیک میباشد. در متغیر مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری، مرحله بسط یادگیری دارای بالاترین بار عاملی (77/0) و مرحله توسعه یادگیری دارای پایینترین بار عاملی (30/0) میباشد. همچنین در متغیر مهارتهای فکری و عملی، مهارت تجزیه و تحلیل دارای بالاترین بار عاملی (86/0) و مهارت سواد کمی دارای پایینترین بار عاملی (45/0) میباشد.
با توجه به شکل شماره (4-4)، مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری، پیش بینی کننده مثبت و معنادار (01/0P، 22/0= β) مهارتهای فکری و عملی دانشجویان رشته مهندسی شیمی میباشد. در متغیر مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری، مرحله بسط یادگیری دارای بالاترین بار عاملی (85/0) و مرحله استنباط دارای پایینترین بار عاملی (40/0) میباشد. همچنین در متغیر مهارتهای فکری و عملی، مهارت سواد کمی دارای بالاترین بار عاملی (84/0) و مهارت کار تیمی دارای پایینترین بار عاملی (47/0) میباشد.
با توجه به شکل شماره (4-5)، مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری، پیش بینی کننده مثبت و معنادار (01/0 P، 73/0= β) مهارتهای فکری و عملی دانشجویان رشته مهندسی مواد میباشد. در متغیر مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری، مرحله بسط یادگیری دارای بالاترین بار عاملی (87/0) و مرحله استنباط دارای پایینترین بار عاملی (44/0) میباشد. همچنین در متغیر مهارتهای فکری و عملی، مهارت تفکر خلاق دارای بالاترین بار عاملی (89/0) و مهارت تحقیق دارای پایینترین بار عاملی (61/0) میباشد.
با توجه به شکل شماره (4-6)، مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری، پیش بینی کننده مثبت و معنادار (01/0 P، 23/0= β) مهارتهای فکری و عملی دانشجویان رشته مهندسی نفت میباشد. در متغیر مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری، مرحله توسعه یادگیری دارای بالاترین بار عاملی (81/0) و مرحله استنباط دارای پایینترین بار عاملی (40/0) میباشد. مرحله مشارکت نیز از بار عاملی پایینتر از 30/0 (23/0) برخوردار میباشد، بنابراین فاقد کفایت لازم برای اندازه گیری مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری میباشد. همچنین در متغیر مهارتهای فکری و عملی، مهارت تفکر انتقادی دارای بالاترین بار عاملی (88/0) و مهارت تجزیه و تحلیل دارای پایینترین بار عاملی (71/0) میباشد.
با توجه به شکل شماره (4-7)، مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری، پیش بینی کننده مثبت و معنادار (01/0 P، 34/0= β) مهارتهای فکری و عملی دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر میباشد. در متغیر مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری، مرحله استنباط دارای بالاترین بار عاملی (88/0) و مرحله اکتشاف دارای پایینترین بار عاملی (46/0) میباشد. مرحله توضیح نیز از بار عاملی پایینتر از 30/0 (16/0) برخوردار میباشد، بنابراین فاقد کفایت لازم برای اندازه گیری مهارت اعضای هیأت علمی در کاربرد مراحل هفت گانه چرخه یادگیری میباشد. همچنین در متغیر مهارتهای فکری و عملی، مهارت تحقیق دارای بالاترین بار عاملی (82/0) و مهارت سواد اطلاعاتی دارای پایینترین با
