دانلود پایان نامه ارشد درمورد نورپردازی، عوامل محیطی، سیستم تهویه مطبوع، مصرف انرژی

دانلود پایان نامه ارشد

پوشانيد.»2
استفاده عاقلانه از رنگ براي زمينه مي‌تواند از نگاه كلي به سالن نمايش در هماهنگي با آثار به نمايش گذاشته و فراهم آوردن ديوارهايي كه در شدت و ضعف رنگ با آنها رقابتي نداشته باشد، فراتر رود.
رنگ بايد طوري باشد كه اول اشياء ديده شوند و بعد ديوار به چشم بيايد. در بناهايي كه ارتفاع ديوارها زياد است مي‌توان ديوارها را تا ارتفاع مناسبي رنگ زد و ادامة‌ آن را رنگ سفيد زد تا ديوارها كوتاهتر به نظر برسند.

تصویر4-3-تزئینات دیوارها،باعث کاهش جذابیت تابلو نقاشی شده است

4-4-3- نظافت در موزه
نظافت روزانه در موزه، با استفاده از جاروي برقي بسيار آسان گشته است. اين وسيله نه تنها براي نظافت و جلا دادن كف بلكه به منظور تميز كردن بقيه ساختمان نيز بكار مي‌رود. بخشي از انتخاب اين ماشين‌ها و گستردگي موارد استفاده از آنها به ماهيت اشياء نمايشي، ذخيره‌ها و مجموعه‌ها بستگي دارد، نوع معمولي قابل حمل آنها براي موزه‌هاي كوچك بسيار ضروري است. اما در موزه‌هاي بزرگ ماشين‌هاي قابل حمل بخاطر وجود يك رشته طولاني سيم برق بدنبال آن‌ها، براي دسترسي به تمام اتاق‌ها، خالي از عيب و خطر نمي‌باشند.
از اين رو براي انجام سالم و مؤثرتر اين امر، بهتر است به هنگام نصب تأسيسات كلي، يك شبكه ثابت لوله‌هاي فولادي مكنده متصل به يك دستگاه مركزي كه در بخش ويژه خدمات عمومي مستقر شده، اضافه نمود. امرِ لازم، افزودن لوله‌هاي مجهز به برس به يك يا چند دريچه از لوله‌هاي ثابت است و بدين ترتيب گرد و غبار يكسره دور شده و مستقيماً به يك محفظه مركزي منتقل مي‌شود. دريچه‌هايي در فواصل مناسب در اتاقها و راهروها قرار گرفته‌اند، بطوريكه مي‌توان تمام ساختمان را از كف تا سقف تميز نمود. همين دستگاه مي‌تواند بالاي سقفهاي شيشه‌اي نيز نصب شود.
4-5-شرایط محیطی در موزه
اشیای مجموعه باید بدون توجه به محل آنها در موزه در تمام اوقات در محیط مناسب قرار داشته باشند. در حالی که تغییرات شدید دما و رطوبت، گرد و خاک، آلودگی و هوای راکد و نور میتواند سهم عمدهای در نابودی نهایی مجموعههای موزه داشته باشد، شرایط محیطی انبار موزه به اندازه دیگر قسمتهای آن اهمیت دارد. حفاظت مجموعه موزه در انبار، تنها بخشی از مراقبتی است که باید به عمل آید، ولی همین بخش، دارای اهمیت فوق العاده است. دو عامل تهویه مطبوع و نور شایستگی فیزیکی انبار موزه و تالار نمایش را تشکیل میدهد.
4-5-1- تهویه مطبوع 132HVAC:
منظور از تهویه مطبوع، کنترل دما و رطوبت، و همچنین تهویه و تصفیه هوا به منظور بر طرف کردن عوامل آلوده کنندۀ آن، از قبیل گرد و غبار، مواد شیمیایی و موجودات ذرهبینی است.
اقداماتی که در نتیجه بحران اخیر انرژی در جهت صرفه جویی به عمل آمده موزهها را تشویق کرده است تا اجازه دهند که درجه حرارت در تابستان بالا رود تا از بار سیستم تهویه مطبوع کاسته شود. این امر، محیط نسبتاً نامناسبی برای اشیاء موزه ایجاد میکند. روش دیگری که بر طبق آن سیستمهای خنک کننده را روزها روشن، شبها و نیز در مواقع تعطیلی موزه، به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی خاموش میکنند و به نوبه خود معضل دیگری ایجاد میکند که عبارت است از نوسان قابل توجه و سریع دما و رطوبت، به طور کلی نوسان و تغییر شدید دما به چندین طریق موجب صدمه دیدن اشیای موزه میشود.133 افزایش دما سرعت واکنشهای شیمیایی را بیشتر میکند(افزایش دما به میزان 10درجه سانتیگراد موجب دو برابر شدن سرعت واکنشهای شیمیایی میشود)134. بنابراین، دمای بالاتر، روند پیرشدن مواد را تسریع میکند و موجب میشود که آنها ویژگیهای مکانیکی خود را از دست بدهند135. برخي از آثار هنري در اثر تغييرات جوي روزانه، ممكن است به شدت تحت تأثير قرار گرفته و دچار فرسودگي و پوسيدگي گردند؛ مثلاً نقاشيها(اعم از نقاشي روي چوب و روي بوم) نسبت به تغييرات هوا بسيار حساسند و اين حساسيت را در برابر تغييرات رطوبت نسبي بيشتر نشان مي دهند با قرار گرفتن نقاشي روي چوب در معرض افت و خيز متناوب رطوبت نسبي، تغييرات بعدي يا فيزيكي در چوب رخ ميدهد و اين گونه تغييرات به نوبه خود باعث ايجاد فشار و تاب دادن بستر و لايه رنگ خواهد شد، در نتيجه اين حركات ممكن است شكاف و تاولهايي به وجود آيد، رنگ طبله كرده و بريزد.
همانطور كه ميدانيم رطوبت نسبي با دما مرتبط است، مثلاً دماي بين 25-16 درجه سانتيگراد و دماي لازم براي آثار در ارتباط با تعيين محدوده رطوبت نسبي يعني حداقل و حداكثر مقدار آن تعيين ميشود. تأثیر عوامل محیطی، مثل دما و رطوبت به اثبات رسیده و کنترل آن برای مهارروند تخریب امری حیاتیست. باید شرایط محیطی داخل مخزن را نیز طوری تنظیم کرد که مطلوب رشد و نمو حشرات نباشد136. بزرگترين خطر افزايش ميـزان رطوبت نسبي ، فراهم شدن شرايـط محيطـي لازم براي رشد و نمو قارچ ها و كپك ها بر روي كليه آثاري است كه مواد غذايي ضروري اين گروه از موجودات زنده را در خود دارند ، مثل چرم ، كاغذ و چسب .
قارچ ها در محيطهاي گرم، مرطوب و تاريك رشد ميكنند و در اين صورت موادي كه قارچها بر روي آنهـا رشد مينمايند، لكهلكه شده و يا به مواد رنگي كه در طـي رشد اين موجـودات بوجود ميآيند، آلوده ميشوند. با نگه داشتن مقدار رطوبت نسبي هوا در كمتر از 68% ، ميتوان از رشد كپكها جلوگيري كرد. حدود رطوبت نسبي هوا را بايد بين 50 تا 60 درصد و دما را بين 16 تا 25 درجه سانتيگراد دانست؛ اين شرايط محيطي براي موزه ها ، كتابخانهها و اتاقهاي نگهداري اسناد رضايت بخش است.البته بايد در نظر داشت كه نمايشگاههاي نقاشي، به دليل حساسيت زياد اينگونه آثار در رده مخصوصي قرار ميگيرند؛ براي اينگونه نمايشگاه ها رطوبت نسبي ثابت 58 درصد در دماي 17 درجه سانتيگراد كمال مطلوب خواهد بود137.
4-5-1-1- روش اندازهگیری میزان گرد و غبار
نرخ نشست گرد و غبار و آلودگی هوا در موزهها و بناهای تاریخی را میتوان با روشهای زیر اندازهگیری کرد.
1. بوسیله جارو برقی، که میزان گرد و غبار جمع شده در کیسه جارو، نشان دهنده میزان گرد و غبار محیط میباشد.
2. دستگاه تهویه هوا فیلتر دار
3. لام چسب دار که گرد و غبار بر روی آن بنشیند138.
با بررسی میزان گرد و غبار باید راهکارهایی جهت کاهش ورود گرد و غبار به موزهها اتخاذ کرد.
4-5-2- نور و نور پردازی در موزه
نور عنصری است كه با آن ديدن اشياء ممكن میشود. نور میتواند ريتم خلاقانهای به يك فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس میتوان كرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در يك فضای داخلی پيامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب يك فضا آن فضا را خوشايند و چشم نواز كند، نورپردازی در كنار ابعاد زيبا شناختی، بعد عملكردی هم دارد.
حتي در شرايطي كه كليه مراقبتهاي لازم براي حفاظت از اشياء موزهاي در برابر آلودگيهاي جوي، ‌شرايط نامساعد هوا و حملات بيولوژيكي انجام شده است همچنان يك خطر جدي باقي است و آن نور مخرب ميباشد. بسياري از مواد به خصوص آن دسته كه منشاء آلي دارند، نسبت به آسيبهاي حاصل از نور حساسند و از ميان اين گروه، پارچهها، آب رنگها، نقاشيها و نسخ خطي و تذهيب دار حساسيت بيشتري دارند.
در حالي كه براي مشاهده و لذت بردن از تماشاي آثار هنري ، نور روز و يا نوري نزديك به آن ضروري است، اما در صورتي كه آثار در معرض نور كنترل نشده قرار گيرند، در مواد حساسي چون رنگـدانهها و مواد رنگـي ، تغييرات فتوشيميـايي صورت گرفته و اشيـاء پارچهاي ترد و ضعیف ميشوند. براي بررسي اثر مخرب نور بايد دو عامل را در نظر داشت : كيفيت نور ، مقدار و شدت نور.
نور فرابنفش، ‌مخرب ترين بخش نور میباشد و واضح است كه هرچقدر ميزان و شدت نور بيشتر باشد، آسيب وارده نيز بيشتر خواهد بود. بنابراين حذف پرتوهاي فرابنفش و نگه داشتن مقدار نور در سطحي قابل اطمينان، بايد هميشه مدنظر باشد .
بايد در نظر داشت كه لامپ هاي فلورسنت پرتوهاي فرابنفش پخش مي كنند و با توجه به اين مساله بايد گفت كه بعضي از انواع اين لامپها، مثل فيليپس27و37، نسبت به ساير لامپها نور فرابنفش بسيار كمتري توليد ميكنند و در صورت لزوم مي توان با استفاده از مواد پلاستيكي حاوي ماده جاذب پرتو بنفش، از مقدار اين پرتوها كاست .
ميزان تابش نور براي اشياء با حساسيت كمتر،حدود 300 لوكس ، آثار نسبتاً‌ حساس 150 لوكس و براي اشيايي كه حساسيت زياد داشته و احتمالاً در برابر نور آسيب پذيرند 50 لوكس خواهد بود139.
با شناخت بيشتر خطرات ناشي از نور مي توان با اعمال دقتها و مراقبتهاي لازم،‌ از ميزان اين آسيبها كاست. توجه به نكات زير از آن جمله است :
1- هنگامي كه سالن نمايشگاهها و مخازن اشياء در دسترس عموم نيست، تاريك نگه داشته شوند.
2- با استفاده از پرده و غيره بايد از تابش مستقيم نور آفتاب جلوگيري كرد .
3- در صورت امكان، ‌آثار حساس در معرض نمايش دايمي قرار نداشته باشند،‌ مگر آنكه كنترل شديد انجام شود .
4- حتي الامكان بايد سعي كرد تا به جاي استفاده از نورپردازي مستقيم، از نور بازتابي و يا نور پخش شده استفاده نمود .
5- در انتخاب لامپ هاي فلورسنت بايد دقت لازم به عمل آيد تا لامپ هايي انتخاب شوند كه حداقل پرتوهاي فرابنفش را ساطع كنند .
6- در صورت امكان از صافي هاي جاذب فرابنفش استفاده شود .
بايد سعي نمود تا از تابش غير ضروري پرتوهاي فرابنفش، جلوگيري كرد و ميزان تابش در حد بيخطر نگه داشته شود، و اين امر به خصوص در مورد فضاهايي كه اشياء حساس ارزشمند، مانند پارچه ها ، آبرنگها و اسناد و مدارك مذهب نگهداري مي شوند حايز اهميت بسيار خواهد بود.
در خصوص نقش نورپردازی در معماری بناها و فضاهای تاریخی- هنری با تکنولوژی مدرن، یک سری اولویت های واحد در زمینه نگهداری و نمایش کارآمد را بر میانگیزد. دو ضرورت در تضاد با یکدیگر قرار می گیرد.
1- برای بهبود و حفاظت اشیاء حساس به نور، میزان روشنایی باید کاهش یابد در حالی که فضای بنای موزه نیازمند نور کافی با کیفیت بالاست تا شرایط بهینه را برای دیدن فراهم سازد.
2- طراحی و نورپردازی محوطهها با رعایت قواعد علمی و حفاظتی فیزیکی، بینایی، رنگ، چشمانداز، فیزیولوژی در نورپردازی بناها و فضاهای تاریخی- فرهنگی صورت میگیرد. فرآیند طراحی خود به نوعی ایجاد توازن، برای سازگاری نیاز دارد تا به تمام شرکت های طراحی و روشنایی نگاهی بیاندازیم و با تجزیه و تحلیل پروژه های نورپردازی در موزهها و بناها، بهترین تجهیزات موجود را در نظر بگیریم.
4-5-2-1- تخریب فتوشیمیایی و روشهای پیشگیری آن:
نور عامل مخربی است که باید در محیط موزه در نظر گرفته شود. عمل نور بستگی زیاد به حرارت و رطوبت دارد. نور طبیعی و مصنوعی هر دو باعث تغییر میشوند ولی از آنجایی که شدت منابع نور مصنوعی نسبتاً کم می باشد. میزان تخریب ممکن است کم باشد و لازم است که در یک زمان طولانی سنجیده شود. تأثیرات طولانی مدت نور ممکن است باعث ایجاد رنگ پریدگی شود، که نور خورشید در مدت کوتاهتری آنرا بوجود میآورد.
مواد حساس در برابر نور شامل آبرنگهای مورد استفاده در تذهیبها و مینیاتورها، مرکبهای مازوئی آهندار، مرکبهای رنگین، مواد ساخته شده از رنگهای آنیلین، پاستلها، آبرنگها، گواشها و مرکبها میباشد. تأثیر نور در مواد طراحی و نقاشیها از دو جنبه قابل بررسی است: باعث تخریب کاغذ شده و رنگ پریدگی و تغییر رنگ را ایجاد میکند.
تخریب اساسی کاغذ پس از 2 تا 4 هفته تابش کامل آفتاب اتفاق میافتد. این تخریب توسط پر کنندههای ناپایدار، آهارها و مواد غیرسلولزی تشکیل دهنده کاغذ تشدید میگردد. کاغذهای محتوی لیگنین مانند روزنامهها که بیشتر در برابر نور حساسند، خیلی زود تیره میشوند.
علت اصلی تخریب و تضعیف الیاف، اشعه فرابنفش می باشد. این اشعه انرژی کافی برای تخریب فتوشیمیایی الیاف دارد.
بطور کلی انرژی نور اگر به اندازه کافی باشد، اتصال در یک مولکول را می شکند، فرآیند فتوشیمیایی ابتدا با جذب یک فوتون توسط یک مولکول که تولید انرژی بیشتری میکند، شروع میشود به تعبیری دیگر مولکول برانگیخته می شود. این برانگیخته شدن مولکول، گرما را بالا میبرد.

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد بازديد، نمايش، كتابخانه، ديوارها Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد تخریب سلولز، رطوبت نسبی، منابع انسانی، آثار کاغذی