دانلود پایان نامه ارشد درمورد نوجوانان بزهکار، استان تهران، کودکان و نوجوان، کودکان و نوجوانان

دانلود پایان نامه ارشد

بسياري از آنها کودکان بودند) درگير در گدايي، فحشا، و جرايم خرد در لندن آنقدر زياد شده بود كه در سال 1556ميلادي يک مؤسسه كه به‌طور خاص براي کنترل اين افراد طراحي شده بود، يعني دارالتأديب، تأسيس شد. بااين‌حال، جرايم نوجوانان و گدايي محدود به لندن نبودند. در نتيجه، مجلس در سال 1576 ميلادي قانوني را تصويب كرد که باعث ايجاد مؤسسات مشابه در هر يك از شهرهاي انگلستان شد. ساختار مؤسسات و مدل دارالتأديب در سطح قاره گسترش يافت. در سال 1595، بهترين مؤسسه، مركز بازپروري آمستردام بود كه به‌طوركلي براي رسيدگي به مشکل جرايم نوجوانان تأسيس شده بود. هدف اين مؤسسه و نهادهاي مشابه اين بود كه كم‌كم نظم و انضباط را القاء نموده و به جوانان بياموزند كه يك عضوِ مؤثر و سخت‌كوشِ جامعه باشند ( 15 ) . در نيمه ي دوم قرن 17 ميلادي دانشمندان و نويسندگان طرز اجراي مجازات ها و وضع زندان ها را شديدا مورد انتقاد قرار داده ، اصلاح و تربيت اطفال بزهکار را در موسسات تربيتي پيشنهاد نمودند . به پيروي از عقايد مذکور در سال 1623 در شهر ناپل ( ايتاليا ) اولين زندان براي تفکيک و طبقه بندي زندانيان از لحاظ سن احداث گرديد . در سال 1667 در شهر فلورانس ( ايتاليا ) اولين زندان به روش انفرادي جهت نگهداري اطفال تاسيس شد . در سال 1672 در فرانسه طبق فرمان پادشاه ، اطفال ولگرد که از لحاظ جسمي قدرت پاروزني در کشتي را نداشتند به بيمارستان هاي خاص اعزام شدند . در سال 1703به امر پاپ کلمان XI در رم ، کانون اصلاح و تربيت سن ميشل19 افتتاح شد . در اين کانون ، جوانان به صورت دسته جمعي کار مي کردند و شب ها در سلول ( خوابگاه انفرادي ) به سر مي بردند و در بالاي درب ورودي اين زندان اين چنين حک شده بود: ” اگر با کار و انضباط نتوانيم محکومين را اصلاح و تربيت کنيم ، حبس کردن آنان به عنوان مجازات بي فايده است ” . در سال 1735 م به دستور پاپ کلمان XII ، اولين دارالتاديب براي نگهداري دختران بزهکار در رم بنا گرديد ( 4 ) . در سال 1788 در انگلستان ، اولين کانون اصلاح و تربيت جهت نگهداري اطفال افتتاح گرديد . در قانون جزايي 1810 ناپلئون ( فرانسه ) اطفال کمتر از 7 سال غير مسوول و کيفر اطفال بيش از 7 سال تا 16 سالگي تمام ، با توجه به قوه درک و تشخيص يا عدم قوه مميزه تعيين گرديد . نظر به اين که در قانون مذکور ، روش خاصي براي اجراي مجازات اطفال بزهکار مقرر نگرديده بود ؛ اطفال در صورت محکوميت ، در زندان ها با بزرگسالان در يک جا نگهداري شده و وضع اسف باري داشتند . در فرمان 18 آوريل و 29 سپتامبر 1841 ، لزوم تاسيس دارالتاديب جهت تفکيک اطفال از بزرگسالان تاکيد شد . در سال 1820 قسمتي از زندان ” گالون ” و در سال 1824 قسمتي از زندان ” استراسبورک ” و در سال 1830 بخشي از زندان ” تلوز ” براي نگهداري اطفال اختصاص يافت . اولين موسسه تربيتي در سال 1839 در ” سن هيلر ” افتتاح گرديد . در سال 1819 در سيسيل ( ايتاليا ) اولين موسسه تربيتي شروع به کار کرد ( 4 ) . در سال 1825 در ايالت نيويورک ( امريکا ) به پيروي از عقايد ” جان هوارد “20 اولين موسسه جهت نگهداري اطفال به نام خانه امن21 ، تاسيس شد . خيلي زود خانه‌هاي امن ديگري نيز در ساير شهرهاي امريکا ، از جمله بوستون22 (1826) و فيلادلفيا23 (1828) تاسيس شد. در دهه 1840، خانه‌هاي امن در روچستر24، سين سيناتي25 و نيواورلئان26؛ و در دهة 1850، در پراويدنس27، بالتيمور28، پيتسبورگ29، شيكاگو30 و سنت لوئيس31 افتتاح شدند. نوجوانان براي مدت زمان نامشخصي و يا تا زمان رسيدن به سن 18 يا 21 سالگي در خانه‌هاي امن به كارگرفته مي‌شدند. علي‌رغمِ نام و اهداف بلندپروازانه‌اي كه توسط اصلاح‌طلبان تبليغ ‌مي‌شد، خانه‌هاي امن بيشتر شبيه زندان‌ها اداره ‌شده و براي اطمينان از حبس ساكنانش ساخته شده بودند. در واقع، فعاليت روزانه‌ي اين نهادها بيشتر بر کنترل تمركز داشت تا اصلاحات. حال آنکه در آنجا کودکان در معرض يک رژيم سخت روزانه شامل کار سخت، تمرين نظامي، سکوت اجباري و آموزش‌هاي مذهبي و علمي قرار داشتند . و کارکنان اين مراکز رفتار خشني با نوجوانان داشتند . بخشي از هزينه هاي اين مراکز با اشتغال نوجوانان به کارهايي مانند : توليد کفش و ابزار آلات آهني و … در کنار بودجه هاي بخش دولتي تامين مي شد و در صورت تمرد نوجوانان از کار کردن ، با تنبيه هاي بدني و يا قطع جيره غذايي مجازات مي شدند( 15). در سال 1847 اولين کانون تربيت با کار32 در ايالت ماساچوست ( امريکا ) افتتاح شد . ( 10 ) . در سال 1856 موسسات جداگانه اي براي دختران مانند مدارس صنعتي ايالت ماساچوست تاسيس شد . قبل از اين زمان دختران نيز به همان مؤسسات پسران اعزام مي‌شدند، هرچندكه تفكيك جنسيتي شديد اعمال مي‌گرديد ( 15 ) . در سال 1876 در امريکا اولين موسسه آموزش علمي و حرفه اي به نام الميرا33 افتتاح شد . برنامه روزانه اين موسسه طبق برنامه مدارس بوده و مدت نگهداري در آن نامعين بود ( 10) . كانون‌ اصلاح و تربيت الميرا در نيويورک كه به‌عنوان كانون مدل در نظر گرفته شده بود 500 سلول داشت؛ اما در اواخر سال 1890 تقريباً داراي 1500 نفر سکنه بود . از زمان تأسيس مؤسسات بازپروري نوجوانان در ايالات متحده، بسياري از مؤسسات ادعا کرده‌اند که مأموريت اصلي آنها درمان و بازپروري نوجوانان است، درحالي‌که در واقع آنها بر مجازات نوجوانان تمرکز كرده‌اند. ( 15 ) . در سال 1832 طبق فرمان لويي 18 موسسه خاص اطفال بزهکار در فرانسه افتتاح گرديد . در سال 1833 انجمن حمايت از زندانيان در فرانسه تاسيس ، مراقبت ، هدايت و حمايت اطفال بزهکار جز وظايف انجمن مزبور پيش بيني شد . در سال 1842 در فرانسه مرکز آموزشي ” سن هيلر ” شرع به کار کرد . در روسيه نيز در سال 1846 ، اطفال از 10 تا 17 سال تمام ، در صورت محکوميت به حبس ، به کانون هاي تربيتي اعزام گشتند . در ژاپن در سال 1870 زندان تاديبي اطفال افتتاح گرديد . در سال 1887 در نروژ سازمان اختصاص دادرسي اطفال بزهکار افتتاح و محکومين را به مراکز آموزش علمي و يا حرفه اي اعزام کردند ( 10 ) . در سال 1897 ، سراگل برايز ، رييس زندان هاي انگلستان از مرکز نگهداري الميرا ديدن کرد و پس از مراجعت به انگلستان سيستم برستال34 را در انگلستان به وجود آورد که رژيم اصلاحي و تربيتي مناسب و پيشرفته براي اصلاح و تربيت بزهکاران داشت (57) . مؤسسات اولية نوجوانان با مشكلات متعددي ازجمله ازدحام بيش از حد، قرار گرفتن مجرمان جرايم جزيي در کنار مجرمان خطرناك، برنامه‌ريزي ضعيف، رفتار غيرانساني ساکنان آن، مراقبت‌هاي بعدي ناکافي يا غيرموجود و نرخ بالاي تکرار جرم روبرو بودند. اگرچه وضعيت مراکز اصلاحي نوجوانان از دهة 1800 تاکنون به‌طور کلي بهبود يافته است؛ ولي هيچ‌يک از اين معضلات به‌طور کامل برطرف نگرديده‌اند. در نتيجه منتقدان معتقدند که اين مؤسسه‌ها و مراکز اغلب در دستيابي به اهداف تعيين‌شده مبني بر بازتواني کودکان و نوجوانان و محافظت از امنيت عمومي، ناکام مانده‌اند. ازدحام، اختلاط نوجوانان با سنين و سوابق بزهكارانة مختلف، رفتار غيرانساني، و ناتواني در ارائه خدمات پيگيرانه به نوجوانان پس از آزادي آنها، مانع از رسيدن اين نهادها به اهداف اصلاحي‌شان بود. در پايان قرن هجدهم، با وجود واكنش‌هاي تأديبي متفاوت، مشکل جرايم نوجوانان وخيم‌تر شده بود ( 15 ) . کودکان اغلب در سازمان‌هاي اصلاحي نوجوانان در معرض سوءرفتار و برخورد غيرانساني واقع شده‌اند. قطعاً کيفيت کلي زندگي در مراکز اصلاحي نوجوانان از زماني که کودکان و نوجوانان براي اولين‌بار در پناهگاه‌ها و مدارس فني و اصلاحي اوليه جاي داده شدند، دچار تحولات وسيعي شده و بهبود يافته است. بسياري از سازمان‌هاي نوجوانان توسط مديران لايق، دلسوز و حرفه‌اي اداره مي‌شوند که بر کارکنان مهارت‌ديده و دلسوزي نظارت دارند که در ارائة انواع خدمات با کيفيت به ساکنان مراکز مذکور شرکت دارند. بااين‌وجود، در ساير موارد، بسياري از مشکلاتي که همواره در طول تاريخ سازمان‌هاي اصلاحي نوجوانان با آنها دست به گريبان بوده‌اند هنوز مشهود و آشکار هستند ( 15 ) .

2 – 6 – 2 تاريخچه شکل گيري کانون هاي اصلاح و تربيت در ايران
مساله کودکان معارض قانون نخستين بار در سال 1338 به صورت قانوني و عملي مورد توجه قانون گذار ايراني قرار گرفت و در همان سال قانون مربوط به تشکيل دادگاه اطفال بزهکار به تصويب رسيد . ماده ي 1 اين قانون به تاسيس دادگاه اطفال اشاره کرده است و مطابق ماده 22 اين قانون (( در مقر هر دادگاه اطفال وزارت دادگستري يک کانون اصلاح و تربيت براي اجراي اين قانون تاسيس مي نمايد )) . ساختمان اولين کانون اصلاح و تربيت ايران ، 9 سال پس از تصويب اين قانون در سال 1347 در شمال غرب تهران تهران ، انتهاي شهر زيبا ، در کوي کن تاسيس گرديد . در سال هاي بعد در مشهد و اهواز نيز کانون هاي اصلاح و تربيت باامکانات کمتر تشکيل شدند ( 58 ) . اين روند ادامه يافت و در ساير استان ها کانون هاي اصلاح و تربيت با الگوگيري از کانون اصلاح و تربيت استان تهران تاسيس گرديدند ، با اين تفاوت که کانون اصلاح و تربيت تهران در ابعاد وسيع تري به نسبت ساير کانون هاي اصلاح و تربيت کشور احداث گرديده است و بخش قابل توجهي از بازديدهايي که از سوي مجامع حقوق بشر انجام مي گيرد ، از کانون اصلاح و تربيت تهران مي باشد ( 2 ) و اين روند ادامه يافت به طوري که در سال 1376 ، 6 کانون اصلاح و تربيت ، تا سال 1385، 23 کانون اصلاح و تربيت و اکنون (در سال1392) 29 کانون اصلاح و تربيت در سطح استان هاي کشور وظيفه نگهداري و اصلاح و تربيت اطفال و نوجوانان بزهکار را بر عهده دارند و در 2 استان فاقد کانون اصلاح و تربيت ، ( استان هاي سمنان و آذربايجان شرقي ) نوجوانان بزهکار را در بندهاي جوانان زندان ها نگهداري مي کنند (13) . کانون اصلاح و تربيت مرکز نگهداري ، تهذيب و تربيت اطفال و نوجواناني است که به علت ارتکاب بزه محکوم شده اند . كودكان و نوجوانان معارض قانون به خاطر رفتار يا انجام اعمالي به تشخيص دادگاه صالح به كانون اصلاح و تربيت تحويل مي‏شوند. اين مراكز در ورود مددجو و صدور حكم آزادي نقشي ندارد، و دادگاه آن را تعيين مي‏نمايد . کانون اصلاح و تربيت استان تهران ، به موجب قانون تبديل شوراي سرپرستي زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي کشور به ” سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي ” مصوب 17 / 11 / 64 و ماده 18 آيين نامه قانوني مقررات اجرايي سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي کشور مصوب 7 / 1 / 72 تحت نظارت سازمان زندان ها اداره و نگهداري مي شود . در مهرماه 1378 ، به دستور رياست سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي کشور و مدير کل اداره کل زندان هاي استان تهران و با همکاري کانون اصلاح و تربيت ، در ضلع شمالي کانون، مکاني براي نگهداري دختران بزهکار تعبيه شد . بدين ترتيب نوجوانان دختر معارض قانون که تاقبل از اين تاريخ در زندان ها به همراه مجرمين بزرگسال نگهداري مي شدند به کانون تهران منتقل گرديدند ( 58 ) . از مهمترين اهداف تأسيس كانون اصلاح و تربيت جداسازي نوجوانان بزهکار از مجرمين بزرگسال ، تربيت و تهذيب طفل بزهکار و اقدامات تربيتي درباره او تا مرحله باز تواني است و تا زماني ادامه مي يابد که بتواند فرد شايسته اي شود ( 11 ) و ( 5 ) .
2 – 7 انواع موسسات اصلاحي – تربيتي نوجوانان معارض قانون
در گذشته تصور مي شد ، رژيم شبانه روزي بسته تنها روش مناسب براي موسسات تربيتي اطفال است ولي تجربيات بعدي ، به خصوص پس از جنگ جهاني دوم نشان داد که موسسات تربيتي آزاد و نيمه آزاد نيز در مورد بسياري از نوجوانان اثري مفيد دارد . اولين کنگره سازمان ملل متحد در مورد پيشگيري از جرم و تربيت مجرمين جوان که در سال 1955 در ژنو تشکيل شد ، ساير موسسات تربيتي را نيز براي نگهداري نوجوانان معرض قانون در نظر گرفت و موسسات تربيتي آزاد را به عنوان يکي از بهترين روش هاي فردي کردن تدابير تربيتي و سازگاري اجتماعي معرفي کرد ( 2 ) . به طور

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد مواد مخدر، اوقات فراغت، اختلال سلوک، جبران خسارت Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد نماز جماعت، استان تهران، آموزش و پرورش، قانون مجازات