دانلود پایان نامه ارشد درمورد شبکه اجتماعی، دوران باستان، سیر تکاملی، فن آوری اطلاعات

دانلود پایان نامه ارشد

ه اشتراک بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراک بگذارند ( برای همین است که یک وبلاگ یک شبکه اجتماعی نیست زیرا نویسنده وبلاگ در مورد دانستن اطلاعات خوانندگان گرایشی ندارد ولی وبلاگستان را می‌توان یک شبکه اجتماعی خاص دانست). در کل شبکه های اجتماعی سایت‌هایی هستند که از یک سایت ساده مانند موتور جستجوگر با اضافه شدن یک امکاناتی مانند چت و ایمیل و … و چیزهای دیگر خاصیت اشتراک گذاری را به کاربران خود ارائه می‌دهند. (ویکی‌پدیا ،2011)
2-1-14. تعریف کامپیوتر
کامپیوتر10 ابزاری است که بنیان اصلی و یا بهتر بگوییم نان شب فن آوری اطلاعات را تشکیل می‌دهد . در این بین سیر تکاملی پیشرفت‌های سخت افزاری چون کامپیوتر از یک دهه گذشته به قدری بوده است که نمی‌توان با سرعت تکاملی آن مقابله کرد .
اگر یک سازمان گردشگری و تشکیلات وابسته به آن بخواهد به موازات فن‌آوری‌های دیجیتالی پیش رود باید خود را به لحاظ تجهیزات و ادوات سخت افزاری به خصوص کامپیوتر بروز رسانی کند . این تجهیزات باید حداقل‌ها را در بر بگیرد یعنی کامپیوترهایی که بتوانند حجم زیادی از اطلاعات را در خود جای دهند ، از سرعت بالایی برخوردار باشند تا احیانا مشتری را برای یک خدمت کوچک معطل نگذارند و در نهایت کارایی اتصال به شبکه های اینترنت و اینترانت را داشته باشند .
2-1-15. تعریف سخت افزار
سخت افزار11 به اقسام قابل لمس و در دید کامپیوتر اطلاق می شود . به طور حتم برای ارائه هر گونه خدماتی به مشتریان که در اینجا و در بحث ما گردشگران نامیده می شوند باید زمینه های سخت افزاری کار فراهم باشد و بالطبع هرچه زیر ساختهای سخت افزاری فراهم تر باشد ، نرم افزارها و در کنار آن اپراتورینگ و نیروی کار بهتر می تواند به ارائه خدمات بپردازد .
به این لحاظ و در بحث فن آوری اطلاعات ، استفاده از کامپیوتر و تجهیزات موازی آن امری است انکار ناپذیر .
2-1-16. تعریف نرم افزار
نرم افزار12 یکی از بخش های اساسی کامپیوتر به شمار می آید که در واقع سخت افزار را به کار می گیرد.به عبارت دیگر رابط بین کاربر و و سیستم سخت افزار را نرم افزار می نامند. (کامر ،1380،ص13)
2-2. تاریخچه
2-2-1. تاریخچه سفر و گردشگری
سفر و گردشگري از دیر باز با آدمي عجين بوده است. نخستين دلايل سفر از جايي به جاي ديگر در انسان‌هاي ابتدايي بر اساس جستجوي غذا و فرار از دشمن شکل گرفت. بشر نخستين سفر را بر اساس يک غريزه دروني و با الهام از فرار حيوانات و يا کوچ پرندگان آموخت.
در گذر تاريخ و شکل‌گيري مدنيت و تمدن در گوشه‌هايي از دنيا دلايل حرکت از جايي به جاي ديگر شکل ديگري به خود گرفت. انگيزه‌ها تغيير يافت و سفر به معناي امروزي پايه‌گذاري شد. بر اين اساس سفر و گردشگري در گذر تاريخ را مي‌توان در چهار مقطع تاريخي دوران باستان، قرون وسطی، رنسانس و دوران معاصر بررسي کرد.
2-2-2. سفر و گردشگري در دوران باستان
مردم متعلق به تمدن‌های ماقبل تاریخ با این انگیزه مسافرت می‌کردند که بتوانند غذا به دست آورند، از خطر دوری جویند یا به مناطقی که دارای آب و هوای مساعدتری است نقل مکان کنند، با افزایش مهارت و کسب فنون، نیاز انسان به زندگی بدوی و خانه بدوشی کاهش یافت و دوره های بعد انسان با انگیزه تجارت و تهاتر کالا مسافرت می‌کرد. در حالی که امپراتوری‌های عهد باستان در قاره های آفریقا، آسیا و خاور میانه رشد می‌کردند، ساختار زیر بنایی ایجاب می‌کرد که جاده سازی شود راه های آبی به وجود آید و برای ساده تر شدن مسافرت وسایل نقلیه تهیه گردد، آغاز مسافرت‌های رسمی دولتی، خود نتیجه مستقیم اقدامات حکام مناطق مختلف بود که نمایندگان خود را به مکان‌هایی دور دست اعزام می‌نمودند تا جنگ قبیله ای را اداره کنند و از شهروندان مالیات و خراج بگیرند.برای اولین بار در مصر بود که خاندان سلطنتی برای تفریح از این جاده‌ها و مسیرها عبور کردند و این امر موجب گسترش جاده‌ها و به وجود آمدن کاروانسراها شد ، بعدها با به قدرت رسیدن امپراتوری آسوری ها این مسافرت‌ها با شدت بیشتری همراه بود و پس شکست دادن امپراتوری آسوری به وسیله‌ی ایران ، موجب به وجود آمدن مسیرهایی طولانی شد و حتی ایرانی‌ها کالسکه‌هایی برای حمل مسافر ساختند و در مسیرها علامت‌هایی برای شناسایی مسیر برای مسافران ایجاد شد .
یونانیان از دو جهت توانستند نقش مؤثری در جهانگردی ایفا کنند ، یک ، با ضرب سکه دیگر مسافران مجبور نبودند برای خرید کالا معاوضه کنند و با خود از مبدأ حرکت کالا حمل کنند ، دو ، با گسترش زبان یونانی دیگر بیشتر مردم مشکل زبان نداشتند و به راحتی قادر به برقراری ارتباط بودند . در آن زمان سفر به یونان از رونق بسیار خوبی برخوردار بود که بیشتر سفرها هم به وسیله کشتی و از طریق دریا انجام می‌شد .
رومیان برای استفاده از هوای آفتابی به مصر می‌رفتند و مردم مصر هم برای دیدن باران و استفاده از هوای خنک به روم می‌رفتند .جالب است بدانید فردی به نام پوسانیاس که اهل یونان بود ، در ۱۷۰ میلادی کتاب ده جلدی با نام راهنمای یونان منتشر کرد تا مسافران را به ویژه رومی‌ها را راهنمایی کند ولی رومیان برعکس به مصر سفر می‌کردند . در گذشته هم جهانگردان مانند جهانگردان امروزی میل زیادی به خرید اجناس داشتند و مسئله‌ی پنهان کردن کالاهایی که از گمرک وارد کشور می‌شد امری عادی بود . که این وضع هنوز هم ادامه دارد ، زیرا در آن زمان ۲۵ درصد واردات به عنوان عوارض گمرکی ضبط می‌گردید .
2-2-3. سفر و گردشگري در قرون وسطي
سده پنجم تا چهاردهم میلادی را قرون وسطی می‌نامند در این دوره مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد زیرا جاده‌ها تقریباً از بین رفته و شرایط مسافرت بسیار مشکل و حتی خطرناک شده بود. در طی این دوره‌ها، کلیساهای مسیحی نخستین انگیزه را برای مسافرت به وجود آوردند زیرا صومعه های زیادی در نقاط مختلف پراکنده بود و راهبان و کشیشان مسیحی مردم را تشویق به زیارت این مکان‌ها می‌کردند و در سده چهاردهم، مسافرت به قصد زیارت به صورت یک پدیده انبوه و سازمان یافته در آمد، که شبکه بزرگی از سازمان‌های خیریه با مقامات و افراد متعلق به طبقات بالای جامعه آن را تشویق می‌کردند.
در نیمه‌ی دوم سده‌ی سیزدهم میلادی ، مارکوپولو مسیری از اروپا به آسیا تعیین کرد . او در چین ، پی به یک سیستم جاده ای بسیار عالی ، که برای اولین بار در زمان سلطنت خانواده چو ساخته شده بود ، برد . مارکوپولو کتاب خود را بر مبنای این سفر نوشت و این کتاب نخستین منبع اطلاعاتی غرب درباره‌ی زندگی شرق در آن دوران قرار گرفت . نخستین مسافرت کاروانی مربوط به کاروانی است که در سده‌ی پانزدهم از ونیز به بیت‌المقدس می‌رفت .

2-2-4. دوران رنسانس
قرن 14 تا 17 ميلادي را رنسانس مي‌نامند و اين دوران تحولات گردشگري از رنسانس تا جنگ جهاني دوم را شامل مي‌شود. علم، آموزش، فرهنگ و هنر حرف نخست را در دوران رنسانس مي‌زنند. مسافرت‌ها اغلب 2 تا سه ساله است و سفرهاي سياسي و تورهاي دانشگاهي به عنوان مهم‌ترین گونه‌هاي سفر مطرح مي‌شوند.
همچنين سفرهاي اکتشافي اروپاييان در اين دوران به اوج مي‌رسد. در دوران رنسانس ريشه گردشگري امروزي شکل گرفت و اين امر با توسعه گراند تورها در قرن 17 و 18 ميلادي آغاز شد.
گراند تورها تورهايي مخصوص اشراف‌زادگان و نجيب‌زادگان انگليسي بود که توسط ملکه اليزابت دوم راه‌اندازي شدند. اين افراد در تورهاي 300 تا 400 نفره، 2 تا سه سال در سفر بودند تا با نحوه اداره کشورهاي ديگر آشنا شوند. آن‌ها سپس به کشور خود باز مي‌گشتند و علوم آموخته شده را در کشورشان به کار مي‌بستند.
در دوران رنسانس همچنين نخستين مسافرت کارواني در قرن 15 ميلادي انجام شد که از ونيز به بيت‌المقدس مسافران را جا به جا کردند. برگه‌هاي اعتباري نيز در همين دوران شکل گرفت. همچنين راهنماي سفر گراند تورها در سال 1778 که توسط توماس‌نوگنت به رشته تحرير درآمد، مهم‌ترین و پرفروش‌ترين کتاب در دوران رنسانس شناخته شد.
2-2-5. انقلاب صنعتی
انقلاب صنعتی که از سال 1750 تا 1850 ادامه یافت پایه و اساس گردش‌های دسته جمعی را ( بدان گونه که امروز ما با آن آشنا هستیم) به وجود آورد، در این دوره کارگران ساده کشاورزی که در مناطق روستایی وجود داشتند رهسپار شهرها و کارخانه های تولید شدند و با شیوه ای از زندگی که نمونه های آن را در این زمان مشاهده می‌کنیم آشنا گردیدند همین مسئله باعث شد که آن دوره شاهد تغییرات ژرف اقتصادی و اجتماعی باشد. همچنین انقلاب صنعتی موجب گسترش طبقه میانی اجتماع گردید و این طبقه توان بیشتری را برای تفریح و مسافرت پیدا کرد. ابتدا مسافرت‌ها یک روزه بود چون هنوز مردم از درآمد کافی برخوردار نبودند و روز های کاری هفته پنج روز نشده بود . با این روندی که به وجود آمده بود ، دیگر مسافرت به افراد مرفه اجتماع تعلق نداشت و مردم متوسط جامعه هم قادر به سفر بودند ، با زیاد شدن مسافران به تعداد میهمان‌خانه‌ها که در گذشته فقط در اختیار افراد ثروتمند بودند اضافه شد ، هر چند که طبقه متوسط پول زیادی خرج نمی‌کردند ولی تعداد روزافزون آن‌ها این کمبود را جبران می‌کرد .

2-2-6. دوران معاصر
مجموعه ای از تمایلات حرکت، دسترسی یافتن به امکانات و توانایی‌های مالی (بر روی هم) مسافرت توده‌ها را امکان پذیر ساخت و تکنولوژی‌های نوین مثل خطوط هواپیمایی، کامپیوتر، ارتباطات ماهواره ای باعث شد که سده بیستم شیوه زندگی، کار، بازی و تفریح افراد را دگرگون سازد. پیشرفت تکنولوژی باعث شد که به دلایل متعدد بر میزان مسافرت، گردش و جهانگردی افزوده شود. این پدیده توانست زمان تفریح را افزایش دهد، درآمدها را بالا ببرد، ارتباطات را تقویت کند و شیوه های کارآمدی از حمل و نقل ارائه نماید. در هزاره سوم صنعت جهانگردی و مسافرت به صورت یکی از صنایع با رشد سریع در سیستم اقتصاد جهانی در آمده است.هر سال بر بودجه‌ی جهانگردی خارجی افزوده می‌شود ، به طوری که در سال ۱۹۹۵ بودجه ای که صرف جهانگردی خارجی شد ، بیشتر از سه برابر بودجه ای بود که صرف امور دفاعی می‌شد امروزه جهانگردی و مسافرت به صورت یکی از پایه های استوار سیستم اقتصاد جهانی درآمده است .
امروزه جهانگردی فقط مختص خانواده های مرفه و ثروتمند نیست ، بلکه میلیون‌ها نفر از مکان‌های تازه ، دیدن کرده و علاقه‌مند به شناخت هرچه بیشتر محیط زندگی خود و کسب تجربیات جدید هستند . در حالی که عصر جدیدی از جهانگردی آغاز شده است و سیر تکاملی خود را می‌پیماید ، تعداد زیادی از عوامل برون زا بر آن اثر خواهند گذاشت . پیشرفت‌های اقتصادی و مالی ، پیشرفت‌های فناوری و نوآوری‌ها ، مسائل مربوط به محیط زیست از عواملی هستند که بر بخش اداره مسافرت و جهانگردی و تولید محصولات تأثیر می‌گذارند. (وای گی ،1377،ص35)
2-2-7. نخستين‌هاي گردشگري
سده 16 تا 19 ميلادي انواع مختلف کشتي‌هاي مسافرتي ساخته شد. در نخستين سال‌هاي سده 19 کشتي بخار ساخته شد و مسافران توانستند سراسر اقيانوس اطلس را کمتر از چهار روز بپيمايند.
در سال 1841 «توماس کوک» نخستين تور مسافرتي دور دنيا را اجرا کرد. در آخرين سال‌هاي سده 19 راه‌آهن بزرگ‌ترین وسيله مسافرتي شد. در نخستين سال‌هاي سده 20 شرکت خودرو توليد انبوه خودرو را آغاز کرد و دولت آلمان و امريکا نيز اتوبان و بزرگراه ساختند.
در سال 1903 نخستين پرواز توسط برادران رايت با کيتي‌هاک انجام شد. پس از جنگ جهاني اول، مسافرت با هواپيما شيوه مسافرتي شد و اروپا در اين زمان پيشگام بود. در طول جنگ جهاني دوم، مسافرت هوايي ميان قاره‌ها انجام شد.
قطار سريع‌السير براي نخستین بار در سال 1965 در ژاپن ساخته شد. در سال 1953 نخستين هواپيمايي که مسافران را جا‌به‌جا کرد هواپيماي دو موتور ملخ‌دار بود که 21 مسافر را حدود 305 کيلومتر جا‌به‌جا کرد. بوئينگ 747 در سال 1970، تعداد 500 مسافر را جا‌به‌جا کرد. هواپيماي کنکورد در سال 1976 آغاز

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد روابط عمومی، روابط عمومی الکترونیک، شبکه اجتماعی، افکار عمومی Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد گردشگری مجازی، روابط عمومی، علوم ارتباطات، فناوری اطلاعات