دانلود پایان نامه ارشد درمورد سیاست خارجی، امام خمینی، غیرمسلمانان

دانلود پایان نامه ارشد

«أَلإِسْلامُ یَعْلُو وَ لا یُعْلی عَلَیْهِ» به صورت یک قاعده حقوقی(6) در فروع و موارد مختلف حقوق اسلامی مورد بهره برداری قرار داده اند و نیز عبارت مزبور عینا به صورت حدیث در کتابهای روایی نقل شده است.
بنابراین دادن هر نوع امتیاز سیاسی، اقتصادی، نظامی، قضایی و اجتماعی به غیرمسلمانان که به سیادت اسلام و جامعه مسلمین لطمه وارد آورد، بی ارزش و بی اعتبار خواهد بود.
قرآن در این زمینه به مسلمانان هشدار می دهد که: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لا تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّنْ دُونِکُمْ لا یَأْلُونَکُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَ مَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الاَیَاتِ إِنْ کُنتُمْ تَعْقِلُونَ»( آل عمران، 118. )«هان ای مؤمنین، غیر مسلمانان را دوست مخصوص و محرم اسرار خویش نگیرید، زیرا آنان از فساد و تباه نمودن امور شما کوتاهی نمی کنند و هرچه را که باعث رنج و زحمت شما گردد دوست می دارند، عداوت و کینه از زبانشان هویدا گشته و آنچه که در دل کتمان نموده اند بیش از اینها است، ما نشانه ها و دلایل را بر شما روشن نمودیم، اگر شما تعقل نمایید».
وقتی دوست گرفتن افراد غیر مسلمان این چنین نتایج ناگوار به بار آورد و فرصتی به آنان دهد که در تباه نمودن کارها و افساد امور بکوشند و توطئه های خصمانه به راه اندازند و در شرایط سخت، از تأیید و ایجاد عوامل ناراحت کننده دریغ نورزند، و با وجود کوشش در کتمان نمودن تضاد فکری و کینه و نفرت، به طور ناخودآگاه زبانشان به کینه توزی و بدگویی باز شود، نتایج و آثار سیادت و تسلط آنان بر مسلمین و تصدی مقامات دولتی و سیاسی و نظامی و اقتصادی از طرف غیر مسلمانان، چگونه خواهد بود؟(عمید زنجانی، ، ص 287-285.)
بی شک هر نوع لطمه زدن به این سیادت، خیانتی بزرگ به اسلام و جامعه اسلامی خواهد بود و صرف نظر کردن جمهوری اسلامی از حق مسلّم خود در بحث فناوری هسته ای، می تواند راهی برای سیادت بیگانه باز کند. بنابراین مسؤولان نظام اسلامی برای پاسداری از عزت و سربلندی جامعه اسلامی باید تمام توان خویش را به کار برند.
اسلام هم در زمینه سیاست داخلی و هم در بعد سیاست خارجی اصل عزتمندی را از نظر دور نمی سازد و در روابط با غیرمسلمانان قانون نفی سبیل را مطرح می کند «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا»(نساء، 141)
علت نهی قرآن از دوستی نزدیک با یهود و نصاری این است که تبعیت از آرا و روش آنها، هم شکل شدن با آنها را به دنبال دارد که با عزتمندی مسلمانی سازگار نیست. زیرا امتیازخواهی آنان پایانی ندارد و آنها جز به دست برداشتن مسلمانان از آئین خود راضی نخواهند شد. قرآن کریم می فرماید: «و لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم». (بقره، ،120.) «یهودیان و نصارا هرگز از تو راضی نخواهند شد مگر آن که از آیین آنها پیروی کنی»
بنابراین وقتی قرآن کریم دوستی خصوصی و بی پرده مسلمانان با افراد غیر مسلمان را مضر دانسته و آن را، شایسته جامعه اسلامی نمی بیند و صریحا از آن منع می کند، بی شک نسبت به سپردن امور عامه مسلمانان به دست غیر مسلمانان و تفویض مقامهایی که موجب سلب سیادت مسلمانان و یا تسلط آنان بر مصالح و مقدرات جامعه اسلامی می گردد، منع شدیدتر و حساسیت بیشتری خواهد داشت.
تعادل در روابط و حفظ احترام متقابل اصل
اصل اعتماد متقابل، پشتوانه فعالیتهای هماهنگ اجتماعی و همکاری در سطح وسیع می باشد. همین معنا در روابط بین المللی و در سطح جهانی نیز صادق است.
یکی از مصادیق بارز و تعیین کننده به عنوان ضامن اجرای این اصل، وفای به عهد و پیمان می باشد، چرا که وفاداری به عهد و پیمان، تأکیدی بر حفظ این هم بستگی و اعتماد متقابل است و اگر عهد و پیمان ها شکسته شود، دیگر اثری از این سرمایه بزرگ (اعتماد عمومی) باقی نخواهد ماند، و این مطلب هم در داخل جامعه اسلامی، در روابط با اقلیتها، و هم در سطح جهانی در ایجاد روابط با کشورهای غیراسلامی صادق است.

مبنا ی سیره پیامبراعظم (ص) در روابط خارجی
مبانی رفتار پیامبر اکرم (ص) در روابط خار جی برگرفته از قرآن مجید است ومهمترین آن اصول ذیل می باشند: 1-اصل دعوت وجهاد 2- اصل نفی سبیل وعزت اسلامی 3- اصل صلح وهمزیستی مسالمت آمیز4- اصل التزام به قرار دادها واحترام پیمان
اصل التزام و پایبندی به پیمان ها
وفا به عهد و احترام به قرارداد‌ها و پیمانهای سیاسی به عنوان یک اصل مهم در سیاست خارجی اسلام محسوب می‌شود و آیاتی از قرآنکریم بر این مسأله تأکید دارد:
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُود»(مائده، 1) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، به قراردادها [ى خود] وفا كنيد. و در جای دیگر آمده: « وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْؤُلاً» وهمه باید به عهد خود وفا کنید که البته از عهد و پیمان سؤال خواهد شد (اسراء، 34). از تأکید این آیات به دست می‌آید که مسلمانان باید نسبت به عهود و قرارهایشان کاملاً وفادار باشند گرچه به ضرر مادی آنها تمام شود. در نظر اسلام، پیمان محترم است. در هر شرائط و طرف پیمان هم هرکه باشد حتی فاسق یا کافر، مسلمین باید با اعمالشان به دیگران درس انسانیت و فضیلت و دوستی بدهند (امینی، 1364، 134).
 فلسفة تأکید اسلام بر لزوم وفاداری بر عهد و پیمان، ایجاد زمینه توافق بر همزیستی و زندگی مسالمتآمیز است تا انسان‌ها با آزادی و صلح و امنیت با یکدیگر زندگی کنند و اصول و قواعد حاکم بر زندگی مشترک بر اساس توافق و اراده مشترک تنظیم‌گردد( زنجانی، 476).
به همین دلیل در آیات قرآن و احادیث اسلامی، به طور گسترده به مسأله وفای به عهد و ایستادگی در برابر سوگندها تأکید شده است، و شکستن آن، از گناهان کبیره محسوب می شود
اصل آزادی ونظارت
اعطاي آزادي محدود در چهارچوب ارزش‏هاي معنوي و اخلاقي است که اسلام بدان معتقد است و آزادي را در مجراي صحيح آن قرار داده است که عبارتند از: الف) محدوديت ذاتي ب) محدوديت عيني (نظارت عيني)
الف) محدوديت ذاتي از ژرفاي روحي آدمي سرچشمه مي‏گيرد و فرد تحت تأثير تعليم و تربيت اسلامي و ارزش‏هاي اخلاقي قرار مي‏گيرد مثل احسان – عدل – ايثار و ساير ارزش‏هاي اخلاقي
ب) محدوديت عيني (نظارت خارجي)، که عبارت است از يک نيروي خارجي که رفتار و سلوک اقتصادی و سیاسی را مشخص و کنترل مي‏کند. اسلام اصل نظارت حکومت اسلامي (ولي امر) را بر فعاليت عمومي و دخالت براي حمايت مصالح عمومي و نگهباني از آن را وضع نموده است. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ »( نساء ،59) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد.
قرآن گزارش می‌كند كه حضرت یوسف(ع) از تولید تا توزیع و تا مصرف كالا بر همه امور نظارت و اعمال مدیریت می‌كرد و گاه به سبب مسایل و بحران‌های مقطعی حتی در جزئیات اجرای قوانین و اعمال مدیریت خود حضور مستقیم داشت. (یوسف آیات 46 تا 49 و نیز 59 و 60 و آیات دیگر)
حضرت شعیب(ع) به عنوان رهبر قوم و جامعه خویش در بازارها می‌گشت و به تبیین شیوه‌های درست و مناسب مبادله كالامی پرداخت و ضمن آموزش، بر اعمال و اجرای آن نظارت و مدیریت می‌كرد كه همین مسئله موجب تنش و اختلاف وی با سرمایه داران و گرانفروشان و كم فروشان كالاشد و حتی او را تهدید به بیرون كردن از شهر و كشور و یا قتل وی كردند. (هود آیات 84 تا 88 و آیات دیگر)
اسلام نیز برای این آزادی حدود و قیودی مقرر داشته است منتها به نحوی که از آزادی فسادآور نظام سرمایه داری خارج شود بدون آنکه به سلب آزادی مقرر در نظام سوسیالیسم منجر شود. حال این حدود و قیود دو بعد دارد؛ بعد ذاتی و بعد خارجی.
بعد ذاتی: مراد از بعد ذاتی قیود مقرر برآزادی، همان چیزی است که در فرهنگ قرآن و روایات از آن به نفس لوامه تعبیرشده است، یعنی قوه ی نفسانی منبعث از نفس و جان آدمی که همواره او را به پایبندی به لوازم ایمان و تدین خود وا می دارد و می توان آن را کنترل کننده ی درونی بدانیم. قرآن کریم در این باره می فرماید:
« إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ‏». (اعراف ، 201)
امام صادق(علیه السلام) در این باره که آزادی اقتصادی مقید به کنترل درونی نفس بسیار بهتر از آزادی همراه با بی بند و باری است می فرماید: «قلیل العمل مع التقوی خیر من کثیر بلا تقوی».
بعد خارجی: منظور از بعد خارجی قیود آزادی، کنترل کننده ی خارجی است که در قوه قاهره ی شرع و قانون وضعی هماهنگ با دین و تعالیم آن تجلی پیدا می کند و معمولاً حکومت و دولت متولی اجرای آن است. قرآن کریم می فرماید: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» (نساء: 59) همچنانکه حدیث لاضرر که از فرمایشات مشهور رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) است تجلی گاه کنترل مستقیم سلوک و رفتار افراد از سوی حاکم است. گذشته از این، نباید بعد کنترل اجتماعی را که از سوی جامعه نسبت به فرد اعمال می شود از نظر دور داشت، قرآن کریم در این باره که جامعه مسؤول ارشاد افراد و سمت و سو دادن به فعالیت ها و کردار اقتصادی آنهاست بیان جالبی از زبان قوم بنی اسرائیل آنگاه که به وعظ و ارشاد قارون برخاستند نقل می کند و می فرماید:
« اذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ‏ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ ،وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ‏ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدينَ ».(قصص: 76-77 آن گاه كه قوم وى بدو گفتند: «شادى مكن كه خدا شادى‏كنندگان را دوست نمى‏دارد. و با آنچه خدايت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش مكن، و هم چنان كه خدا به تو نيكى كرده نيكى كن و در زمين فساد مجوى كه خدا فسادگران را دوست نمى‏دارد.
شهید صدر (ره) در باره ی بعد خارجی کنترل آزادی مرقوم می دارد: «والاصل التشریعی لمبدا الاشراف و التدخل هو القرآن الکریم»:منبع قانوی نظام و دخالت حکومت در اقتصاد، قرآن کریم است.
اصول سیاست خارجی از نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری

1- نفی سبیل: از دیگر اصول سیاست خارجی امام خمینی (ره)، نفی سلطه‌گری و سلطه‌‌پذیری است و در این ارتباط فرموده اند: ما منطقمان، منطق اسلام، این است که سلطه نباید از غیر بر شما باشد. نباید شما تحت سلطه غیر بروید. ما هم می‌خواهیم نرویم زیر سلطه. (25 / 5 / 79).
3ـ دفاع از کیان اسلام و مسلمانان: ایشان برنامه سیاست خارجی ایران را برنامه اسلام ذکر می‌کنند و می‌فرمایند: ما برای دفاع از اسلام و ممالک اسلامی و استقلال ممالک اسلامی در هر حال مهیا هستیم.ما دفاع از همه مسلمین را لازم می‌دانیم.
4ـ احترام متقابل و عدم دخالت در امور یکدیگر: امام (ره) در این مورد قائل به این است ما همه تابع اسلام و دلسوز برای بشر هستیم. حضرت امام (ره) در موارد متعدد به این مساله یعنی روابط حسنه و متقابل در سیاست خارجی اشاره کرده‌اند. وقتی خبرنگار مجله آمریکایی تایم از ایشان می‌پرسد «در جمهوری اسلامی به طور کلی سیاست خارجی شما چگونه خواهد بود؟»، امام (ره) پاسخ می‌دهند: جمهوری اسلامی ما با تمام ممالک روابط حسنه دارد و به احترام متقابل، قائل است؛ در صورتی که آنها هم به احترام متقابل قائل باشند.
5ـ نفی ظلم و حمایت از مظلوم: امام خمینی (ره) با استناد به سیره انبیاء، ملت اسلام را پیرو مکتبی می‌دانست که برنامه آن در دو کلمه «نه ستم کنید، نه مورد ستم قرار گیرید؛ لا تَظلمون و لا تُظلمون» خلاصه می‌شود.
6ـ نه شرقی ـ نه غربی: این اصل در واقع یکی از شعارهای اساسی مردم در دوران انقلاب و برگرفته از سخنان امام خمینی (ره) بود که در موارد متعددی به این مسئله اشاره کرده‌اند: ملت ایران بدون اتکا به غرب و شرق می‌خواهد روی پای خود بایستد و بر سرمایه‌های مذهبی و ملی خود

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد روابط اجتماعی، اجتماعی و سیاسی، تعهدات بین المللی Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد امام خمینی