دانلود پایان نامه ارشد درمورد خودمختاری، اتحادیه اروپا، قرون وسطی، توسعه اقتصادی

دانلود پایان نامه ارشد

بفرستند. پس از مشورت با پارلمان و کمیسیون اروپا در مورد این طرح ها رای‌گیری ساده‌ای انجام می‌شود و در صورت کسب اکثریت آرا، به یک «مجمع یا کنوانسیون» ویژه فرستاده می‌شود که نهاد ویژه بررسی چنین مواردی است و اعضای آن عبارتند از نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اعضای کمیسیون اروپا که قدرتمندترین سیاستمداران اتحادیه به شمار می‌روند (کوری، 1393). این نهاد پس از بررسی اصلاحات پیشنهادی و ارائه نظرات و توصیه‌های خود آن را به اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌فرستد تا تصمیم نهایی را اتخاذ کنند. ماده 49 راهکاری قانونی برای بررسی عضویت یک کشور جدید در اتحادیه اروپاست. کشور درخواست‌دهنده در مرحله اول باید درخواست خود را به شورای اروپا بدهد و هم‌زمان این درخواست عضویت به اطلاع پارلمان اروپا و پارلمان تمام کشورهای عضو خواهد رسید. به علاوه، کشور درخواست‌دهنده باید تمام شروط موجود در ماده (1) 6 معاهدات اتحادیه اروپا یعنی آزادی، دموکراسی، احترام به موازین حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و حاکمیت قانون را بپذیرد (نیکو، 1393).
با این اوصاف، به نظر می‌رسد به دلیل مخالفت اعضای اتحادیه اروپا با الهام‌بخش و مرسوم شدن جدایی‌‌طلبی در درون کشورهای عضو اتحادیه، در صورتی که کشور نوظهور درخواست عضویت بدهد، به آسانی مسیر عضویت را نخواهد پیمود و ظاهرا تلاش می‌شود مسیر پرچالش مندرج در ماده 49 پیش روی کشور نوظهور قرار داده شود.
3-6. از خودگردانی تا جدایی؛ چالش اتحادیه اروپا
خودگردانی54 در اروپا لزوما به معنای کسب حاکمیت کامل نیست، بلکه به معنای اعطای حق تعیین سرنوشت و آزادی در اجرای برخی کارکردها به مردمانی است که به لحاظ تاریخی در سرزمین هایی مشخص زندگی می کنند و این حق و آزادی را برای بقای خود به عنوان یک ملت حیاتی می‌دانند. به طور کلی، منافع مردمانی که برای کسب آزادی خود از کشورهای میزبان تلاش می کنند، بر توانایی جهت تصمیم گیری راجع به موضوعات مرتبط با زبان، مذهب، فرهنگ و اقتصاد متمرکز می باشد. ممکن است آنها مایل باشند که کشور میزبان همچنان کارکردهایی مرتبط با سیاست خارجی و دفاع نظامی را در دست خود داشته باشد.
یکی از پیامدهای ایجاد اتحادیه اروپا عبارت از سرایت این روندهای خودگردانی ملی به واسطه احیای فرهنگ‌ها و زبان‌های منطقه ای بوده است. منشور شورای چهل و یک عضوی اروپا کاربرد زبان های بومی را در مدارس، رسانه ها و زندگی عمومی تشویق کرده و در همان حال، «اداره زبان های کمتر مورد استفاده» در اتحادیه اروپا نیز انجام پروژه ها در راستای گسترش و تقویت زبان های اقلیت را تأمین مالی می کند. به علاوه، کاهش یا حذف موانع پیش روی تجارت و حرکت مردمان در سرتاسر اتحادیه اهمیت مرزهای ملی کنونی را کاهش می دهد.
سرزمین باسک در شمال اسپانیا از سواحل خلیج بیسکی تا رودخانه آلب و در پیر نیز غربی امتداد دارد. انزوای جغرافیایی موجب شده است تا پنج میلیون جمعیت باسک که از جمله قدیمی ترین مردمان اروپا هستند، زبان، سنت و ملیت مجزای خود را از دوران قرون وسطی حفظ کنند. در طی جنگ داخلی اسپانیا، آنها دولت خودمختاری را ایجاد کردند که پس از چندی توسط ژنرال فرانسیسکو فرانکو55 در هم کوبیده شد. در سه دهه گذشته و قبل از پذیرش آتش‌بس در سال 1998، جنبش چریکی باسک نبرد سهمگینی را ضد مادرید انجام می داد. مردمان باسک نسبت به سرنوشت خود دو دسته هستند: احزاب دست راست و سوسیالیستی و در عین حال میانه‌روی باسک درجه بالایی از خودمختاری را خواهند پذیرفت. حزب استقلال باسک56 که جهت گیری افراطی دارد، از تروریسم برای کسب استقلال کامل استفاده می کند. این منطقه ثروتمند که درآمد سرانه آن فراتر از دیگر مناطق اسپانیا نیز می رود، دارای مراکز صنعتی و رو به رشد سن سباستین 57 و بندر بیلبائو58 مرکز مالی و تجاری مهمی با پایگاه صنعتی می باشد (Cohen, 1387: 108-116).
در صورت برقراری صلح، منطقه باسک از توان اقتصادی بالایی برای تبدیل شدن به مدخلی در راستای متصل ساختن شمال اروپا و ایبری59 برخوردار می باشد. تاریخ کاتالونیا به موجودیت سیاسی مجزای آن از قرن نهم تا اواخر قرن پانزدهم برمی گردد. تا اواخر دوران قرون وسطی، بازرگانان بارسلون با تاجران جنوا60 و ونیز61 برای کسب برتری در حوزه مدیترانه به رقابت می پرداختند. این منطقه از قرن هفدهم، تلاش های پیوسته ای را برای جدایی از اسپانیا انجام داده است . در سال 1934 انقلابی برای استقلال نیز روی داد که با شکست مواجه شد. در جنگ داخلی اسپانیا در سالهای 1936 تا 1939، بارسلون قبل از آنکه به دست رژیم فرانکو افتاده و در نتیجه زبان و فرهنگ کاتالان62 سرکوب شود، به پایتخت «وفاداران به جمهوری» تبدیل شد. در سال‌های اخیر، کاتالونیا به واسطه خودمختاری قابل ملاحظه از مادرید توان زیادی پیدا کرده و دولت منطقه‌ای کاتالونیا، کاتالان را به عنوان زبان رسمی معرفی کرده و انجام کارهای رسمی توسط کاربران زبان های دیگر را که نیمی از جمعیت این منطقه را شامل می‌شوند، دشوار ساخته است.
بارسلون، مرکز کاتالونیا، مهمترین مرکز تجاری و صنعتی اسپانیا و نیز بزرگ‌ترین بندر این کشور محسوب می‌شود. کاتالونیا در کل ثروتمندترین منطقه اسپانیا می باشد. این منطقه در جایگاه مناسبی برای تبدیل شدن به مدخلی برای کل مدیترانه غربی بوده و این کار را در کنار حفظ پیوندهای اقتصادی و امنیتی نزدیک با اسپانیا و بدون تضعیف اقتصادی و سیاسی این کشور دنبال می کند. جبل الطارق، دیگر کشور مدخل احتمالی نیز ممکن است به عنوان کندومینیومی میان بریتانیا و اسپانیا ظاهر شود. در فرانسه، زمینه ها برای تقاضای خودمختاری در بریتانی63 اساسا فرهنگی و زبانی می باشد. حاکمیت جداگانه حمایت اندکی را پشت خود دارد، زیرا پاریس با اعطای قدرت تعیین بودجه به بریتانی سلطه متمرکز خود بر آنجا را کاهش داده است.
کورسیکا64 با زبان و فرهنگ متمایز خود در زمان حاکمیت جنوا بر آنجا و تا انتقال آن به فرانسه در سال 1768، صحنه سنتی جنبش های جدایی طلبی، راهزنی و خصومت های خونین قرون وسطی بوده است. در دهه‌های 1970 و 1980، چریک‌های کورسیکا برای پیشبرد اهداف خود در کسب استقلال مبادرت به بمب گذاری می کردند. در سالهای اخیر، استراتژی های توسعه اقتصادی در اینجا بر گردشگری متمرکز شده است. پایان سال 2001، کورسیکا خودمختاری محدودی را کسب کرد که شامل آموزش زبان کورسیکایی در مدارس می شود، ولی بعید است که شاهد توقف خشونت های جدایی طلبانه باشیم. به نظر می رسد که اعطای میزان بالاتری از خودمختاری و وضعیت شبه دولتی راه حلی عملی برای مسئله کورسیکا باشد. در آغاز قرن بیستم، کرت65 هم صحنه شورش های جدایی طلبانه مهمی ضد ترک ها بود تا اینکه در سال 1913 به یونان پیوست . بعدها در سال 1938، نیروهای استقلال طلب کرت در پی رهایی از دیکتاتوری یانیس متاکساس66 برآمدند. ولی شورش آنها سرکوب گردید.در خلال جنگ جهانی دوم، زمانی که کرت به دست آلمان ها افتاد و سپس اندکی بعد از جنگ، فعالیت های چریکی کمونیستی در این جزیره را شاهد بودیم ولی این امر ظهور قوی از جدایی طلبی را موجب نگردید. اگر تنش ها میان یونان و ترکیه بر سر قبرس پایان یابد، و به ویژه اگر ترکیه وارد اتحادیه اروپا شود، آنگاه ارزش راهبردی کرت برای یونان کاهش خواهد یافت. تحت چنین شرایطی، ممکن است آتن با اعطای قدرت محدود در حد شبه‌دولت به این جزیره که موطن یکی از اولین تمدن های جهان می‌باشد، موافقت کند. بخش یونانی‌نشین قبرس که 80 درصد از کل جمعیت و تقریبا 60 درصد از سرزمین آن را در اختیار خود دارد، به لحاظ بین المللی مورد شناسایی قرار گرفته و به نظر می‌رسد که تا وقتی راه‌حلی برای رفع نگرانی بخش ترک‌نشین قبرس در شمال این کشور از جذب در بخش بزرگ‌تر و توسعه یافته‌تر یونانی‌نشین یافت نشود، صلحی وجود نخواهد داشت. قبرس در سال 1960 و بر مبنای توافقاتی که از اتحاد آن با یونان یا تجزیه آن جلوگیری می‌کرد، مستقل شد.
کودتای سال 1974 از سوی نیروهای طرفدار یونان، موجب شد ترکیه در حمایت از جمعیت مسلمان این جزیره به شمال این کشور حمله کند. به هرحال، تشکیل فدراسیونی متشکل از این دو سرزمین شدیدا متخاصم که پیوندهای خود با یونان و ترکیه را نادیده بگیرند، بسیار بعید به نظر می‌رسد. از این رو، ایجاد کنفدراسیونی از بخش های شمالی و جنوبی تحت حاکمیت کندومینیومی از سوی آتن و آنکارا، می تواند راه حل قابل قبولی در کوتاه مدت باشد. بلژیک حوزه ای است که می تواند یک یا دو نقطه ملی اروپایی را ایجاد کند. رهبران سیاسی جمعیت مرفه فلمیش زبان67 در شمال بلژیک تقاضاهای خود را برای کسب خودمختاری به درخواست برای ایجاد کشور «فلاندر بزرگ» بالا برده که شامل بخش شمالی بلژیک و جنوب هلند می شود. این سرزمین جمعیتی 22 میلیونی و اقتصادی خواهد داشت که دهمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.
به دلیل اهمیت آن برای بلژیک و هلند، تشکیل چنین کشوری به نظر دور از دسترس بوده، اما ممکن است به نوعی از خودمختاری فرهنگی و اقتصادی دست پیدا کنند. در جنوب بلژیک، تشکیل یک والونیای مجزا هدف ساکنین فرانسوی زبان آنجا بوده است. در دهه‌های اخیر، ملی‌گرایی والونی68 به واسطه افول در پایگاه صنعتی جنوب و بیکاری مزمن تقویت گشته است. احزاب سیاسی ملی گرا همچنین نگران تضعیف زبان فرانسوی و برابری سیاسی با بخش های فلمیش بلژیک می باشند. بسیاری از رهبران فلمیش به نوبه خود تمایل چندانی را برای حفظ اتحاد با بخش کمتر توسعه یافته والونیا نشان نمی دهند. با استقلال و کسب موقعیت شبه دولتی از سوی مردمان فلاندر، امکان ظهور یک دولت مجزا و کوچک والونی نیز وجود دارد.
خودمختاری در ایرلند شمالی نیز علیرغم موانع پیش روی اجرای توافق میان پروتستان ها و کاتولیک ها در سال 1998، در حال اجرا در آمدن است. این توافق تقسیم قدرت میان اکثریت پروتستان اتحادیه‌گرا69 و اقلیت کاتولیک جمهوری خواه70 را امکانپذیر ساخت و بر طبق مفاد آن، یک مجلس، قوه اجرایی و شورای وزیران ایجاد گردید. مجلس مذکور در 2 دسامبر 1999 تشکیل شد، اما در سال 2000، خودمختاری این منطقه به دلیل عدم تمایل «ارتش جمهوری‌خواه ایرلند» به خلع سلاح، به حال تعلیق درآمد. تا زمانی که ارتش جمهوری‌خواه ایرلند، شاخه نظامی «حزب کاتولیک شین فین» و گروههای شبه نظامی پروتستان منحل نشده اند، صلح پایداری وجود نخواهد داشت. در صورت برقراری صلح، ایرلند شمالی می تواند در وهله نخست به عنوان یک کندمینیوم با تقسیم قدرت در امور دفاعی و خارجی از سوی بریتانیا و ایرلند و در نهایت به عنوان کشوری جداگانه ظاهر شود.
تاسیس پارلمان‌ها در اسکاتلند و ولز71 معیاری مهم در خودمختاری آنها محسوب می شود. ملی‌گرایان اسکاتلندی آن را گامی در جهت استقلال، به ویژه باتوجه به توسعه اقتصادی اخیر در اسکاتلند می‌دانند. به رغم خود مختاری سیاسی بیشتری که اسکاتلند هم اکنون از آن بهره می برد، رشد صنعت تکنولوژی پیشرفته و چشم انداز کنترل ذخایر دریایی نفت و گاز بر شدت درخواست ملی گرایان جهت استقلال کامل افزوده است. بیشتر حوزه های نفتی بریتانیا در سواحل اسکاتلند قرار داشته و این میزان برای میادین گازی 40 درصد می باشد. در صورت کسب استقلال از سوی اسکاتلند، مکان مرز دریایی انگلیسی – اسکاتلندی که از رودخانه «ریور فورث» تا دریای شمال امتداد دارد، می‌تواند به نقطه‌ای از کشمکش و منازعه تبدیل شود. سرنوشت جزایر ارکنی72 و شتلند73 که در شمال شرقی اسکاتلند قرار داشته و جنبش های جدایی طلبانه خود را دارند نیز ممکن است به همین صورت باشد. وضعیت ولز متفاوت است . نگرانی های مهم ملی گرایان ولز عبارت است از مسائل آموزشی، فرهنگی و زبانی می باشد که با کسب خودمختاری بیشتر و تبدیل شدن به یک شبه کشور امکان برطرف شدن را دارند.
دو نیروی متفاوت در بعد سرزمینی و قومی در شمال ایتالیا وجود دارد: ترنتینو- آلتوآدیجا74 و پادانیا75. ترنتینو-آلتو ادیجا زمانی بخشی از تیرول76 اطریش بود. مردمان آلمانی زبان آنجا (هم‌اکنون در حدود نیمی از کل جمعیت استان بولزانو77 ترنتو78) در

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد اتحادیه اروپا، قرن نوزدهم، پیامدهای اقتصادی، تولید ناخالص ملی Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد اتحادیه اروپا، خودمختاری، ناسیونالیسم، وابستگی اقتصادی