
ایران نیز جوکار و رحیمی (1386)، روایی (تحلیل عاملی) و پایایی (آلفای کرونباخ) مطلوبی برای این مقیاس گزارش کردند. در تحقیق کوروش نیا (1385)، مقدار آلفای کرونباخ جهت گیری گفت و شنود و جهت گیری همنوایی به ترتیب 87/0 و 81/0 گزارش شد. خیّر و رحیمی (1386) نیز، جهت تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده کردند که ضرایب 88/0 برای بعد گفت و شنود و 85/0 برای بعد همنوایی به دست آمد. پایایی پژوهش حاضر به روش آلفای کرونباخ برای بعد گفتوشنود 93/0 و برای بعد همنوایی 89/0بدست آمد. روایی این مقیاس با روش همبستگی هرگویه با نمرهي عامل مربوط به خود استفاده شد که برای خرده مقیاس گفتوشنود از 63/0 تا 79/ 0و برای همنوایی 55/0تا 77/0 بدست آمد.
3-4- شیوه اجرای آزمون
به منظور جمع آوری اطلاعات مربوط به متغیرهای پژوهش، ضمن ارائه توضیحی مختصر پیرامون هدف تحقیق و شیوه پاسخ گویی به سوالات، پرسشنامه ی الگوی ارتباطات خانواده، پرسشنامهی ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی، پرسشنامه ی احساس تنهایی و پرسشنامهی شادکامی به گروه آزمودنی در کلاس های درس و به صورت گروهی داده شد.
3-5- روش تجزیه و تحلیل آماری
برای پاسخگویی به سوال اصلی که “آیا الگوهای ارتباطی خانواده با میانجی گری نیازهای بنیادی
