
آموزان دوره راهنمایی با تعداد خواهران و برادران آنها رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. بررسیها نشان دهنده تأثیر عمیق خواهر و برادر بر یکدیگر میباشند و تأثیر خواهر و برادر در سالهای بین دو تا ده سالگی بسیار عمیق است. به اعتقاد ماسن، کیگان و کانجر (1998، به نقل از حسینچاری و همکاران)، خواهران و برادران معیارها و الگوهایی را برای تقلید کردن از یکدیگر پدید میآورند که به کمک آنها میتوانند کنشهای متقابل اجتماعی را تمرین نمایند و در هنگام بروز تنشهای عاطفی از یکدیگر حمایت کنند. کودکان در تعامل با خواهران و برادران خود، در کنار رقابت جویی و تسلط جویی، وفاداری و کمک به یکدیگر و تعامل اجتماعی را میآموزند.
2-2-3-پژوهشهای مربوط به ارتباط الگوهای ارتباطی خانواده با نیازهای روانشناختی بنیادی
هانگ154 (1999) به نقش الگوهای ارتباطی خانواده و اثر آن بر عزت نفس، خودافشا سازی، خود بازنگری و میل به کنترل پرداخت. او گفت که بعد گفت و شنود دارای پیامدهای مثبت و بعد همنوایی در بیشتر موارد پیامدهای منفی به دنبال داشته است. او معتقد است که افراد در خانوادههای دارای گفت و شنود، دید مثبتی نسبت به خودشان دارند و در مورد افکار و احساساتشان بیشتر با خانواده و دوستانشان صحبت میکنند و نسبت به خانواده هایی با
