دانلود پایان نامه ارشد درمورد آموزش و پرورش، استان تهران، عامل قدرت

دانلود پایان نامه ارشد

اينه که آدم سرش گرم ميشه کمتر فکر و خيال بد مي کنه بديش هم اينه که يه چيزي خراب بشه همش من بايد جواب پس بدم . اينجا خيلي بد مي گذره ديگه صبرم داره تموم ميشه . ”
مددجو با اقامت طولاني مدت : ” يه بار که خيلي از اين جا خسته شدم تصميم گرفتم خود کشي کنم يه سري قرص خواب و مسکن و آنتي بيوتيک که از دکتر و مراقبا قبلا گرفته بودم همه رو با هم خوردم اما فقط حالم بهم خورد از اون موقع معده درد گرفتم . ”
مددجو با اقامت طولاني مدت : ” ديشب خيلي ناراحت بودم دلم گرفته بود الکي با يکي از بچه ها ( اقامت کوتاه مدت ) دعوا کردم سرش داد کشيدم اون هم رفت به مراقب گفت . ”
مددجو با اقامت کوتاه مدت : ” هروقت از اين جا خسته ميشم دلم ميخواد با مامانم حرف بزنم . وقتي صداشو ميشنوم آروم ميشم . اما نمي ذارن آدم هر وقت دلش مي خواد به خونوادش زنگ بزنه . نوبت زنگي هامون خيلي کمه . ”
مددجو يا اقامت طولاني مدت : ” من وقتي خون ميبينم آروم ميشم بيرون که بودم هروقت اعصابم خرد ميشد خودزني مي کردم خون که ميديدم ان قدر آروم مي شدم اما اينجا نميشه خانوما دعوا مي کنن . ”
4 – 3 – 2 : مقايسه دو گروه { د/ الف / ط } و گروه { د / الف / ک }
شباهت ها :
1 : هر دو گروه محيط را از نظر مادي خوب و مناسب توصيف کردند .
تفاوت ها :
1 : محيط و امکانات براي مددجويان با اقامت کوتاه مدت نسبت به مددجويان با اقامت بلند مدت کمتر خسته کننده است .
2 : مددجويان با اقامت بلندمدت در مقايسه با مددجويان با اقامت کوتاه مدت نسبت به کمبود هاي محيط مانند کيفيت پايين غذا و مدت کم نوبت زنگي بيشتر عادت کرده اند .
3 : روش مقابله با کسالت محيط براي مددجويان با اقامت بلند مدت بيشتر عادت به شرايط است و مددجويان با اقامت کوتاه مدت ( با اقامت کمتر از 6 ماه ) بيشتر با ناسازگاري همراه است ، البته پس از گذشت چند ماه فروکش مي کند .
4 : مددجويان با اقامت بلند مدت در استفاده از امکانات و محيط کانون نسبت به مددجويان با اقامت کوتاه مدت ارجحيت دارند .
4 – 4 – 3 : گروه پسران
4 – 4 – 3 – 1 : مادي
1: مزاياي محيط و امکانات
الف : ساختار
محيط نگهداري پسران به دليل تعداد زياد مددجويان بسيار بزرگتر از محيط نگهداري دختران است . در محيط نگهداري پسران 5 خوابگاه مجزا وجود دارد که مددجويان پسر به تفکيک سن و جثه طبق تشخيص مسوولين در اين خوابگاه ها مستقر مي شوند . اين خوابگاه ها گروه ناميده مي شود و مددجويان پسر به ترتيب سن و جثه در گروه 1 تا گروه 5 مستقر مي شوند . از مزيت هاي کانون استان تهران وجود محيط کاملا مجزا ( خوابگاه ، سالن غذا خوري ، کلاس درس مجزا ) براي نگهداري مددجويان پسر زير 15 سال است که تحت عنوان گروه کودک يا گروه ويژه نام گذاري شده است110 . در صورت اقامت طولاني مدت ، مددجويان گروه کودک پس از رسيدن به سن لازم به گروه پسران بزرگسال ( بالاي 15 سال ) منتقل مي شوند . همچنين در اين کانون محيطي به نام قرنطينه شماره 2 به تازگي ساخته شده است . ( کارکرد قرنطينه شماره 1 و روند پذيرش و استقرار مددجو در خوابگاه مانند قرنطينه قسمت دختران است. صرفا مدت زمان اقامت در قرنطينه در گروه پسران با گروه دختران متفاوت است . در گروه پسران معمولا پس از رسيدن تعداد مددجويان به حد معيني که به انتخاب مسوول اين قسمت است ، مددجويان به داخل خوابگاه ها منتقل مي شوند . ) قرنطينه شماره 2 براي نگهداري مددجويان سابقه اول با جرايم سبک ( البته اکثر مددجويان کانون سابقه اول هستند . ) است که مدت بسيار کوتاهي اقامت خواهند داشت بنابراين با استقرار در قرنطينه شماره 2 از اختلاط اين مددجويان با سايرين جلوگيري مي شود . مددجويان پسر داراي مدرسه هستند و معلميني از آموزش و پرورش وظيفه تدريس آنان را بر عهده دارند. با وجود مدرسه در قسمت پسران امتحانات آنان نيز مانند مددجويان دختر توسط معلمان پاسخ داده مي شود . در قسمت نگهداري پسران نيز کتابخانه بزرگي موجود است که طبق گفته هاي شرکت کنندگان ، بيشتر براي تشکيل کلاس هاي دارالقرآن ، احکام و جلسات مشاوره هاي روان شناسي گروهي از آن استفاده مي شود . باقي توضيحات در زمينه نوسازي و پاکيزگي محيط نگهداري پسران مانند توضيحات گروه دختران است .
مددجو با اقامت کوتاه مدت : ” اينجا خوابگاهاش خوبه ، تلويزيون داره ، تميزه ، اما هرقدر هم خوب باشه فايده نداره بالاخره زندانه ديگه . “

ب : امکانات و تجهيزات
اکثر نقاط محيط نگهداري پسران مجهز به دوربين مدار بسته است . و به لحاظ تجهيزات داخل خوابگاه ها ، ( مانند وجود LCD ، … ) کارگاه هاي فني حرفه اي ، امکانات رفاهي ( استفاده از سينما ، باشگاه ورزشي ) و شرايط تغذيه ، توضيحات مانند قسمت دختران مي باشد . به دليل قرار گيري بوفه در قسمت پسران ، مددجويان پسر هر روز در ساعات معيني مي توانند از بوفه خريد کنند .
2 : کمبود هاي محيط و امکانات
الف : کمبود ساختاري
گاهي اوقات تعداد مددجويان برخي گروه ها از ظرفيت خوابگاه ها بيشتر مي شود و برخي مددجويان به ناچار کف خواب مي شوند . وجود خوابگاه هاي عمومي و نبود اتاق هاي انفرادي براي استراحت از ديگر نواقص اين محيط است .
مددجو با اقامت کوتاه مدت : ” خوابگاه ها خيلي شلوغه ، خب بچه هام تقصيري ندارن ، يکي داره حرف ميزنه ، يکي ميخواد تلويزيون نگاه کنه ، يکي ميخواد بخوابه ، آدم راحت نيست آرامش نداره . “
مددجو با اقامت بلند مدت ( ارشد خوابگاه ) : ” خوابگاه خيلي شلوغه ، آدم آرامش نداره ، بايد يه داد بزنم بچه ها ساکت شن تا يه دقيقه بتونم استراحت کنم . ”
ب : کمبود تجهيزات و امکانات
گرچه در خوابگاه ها امکانات رفاهي ( مانند توضيحاتي که در قسمت گروه دختران داده شد ) موجود است اما ازدحام مددجويان و تعاملات آنان با يکديگر ( در قسمت تعامل مددجويان با يکديگر توضيح داده شد . ) موجب مي شود که در داخل خوابگاه احساس آرامش نداشته باشند . باشگاه ورزشي ميان مددجويان دختر و پسر مشترک است ، به دليل ازدياد تعداد مددجويان پسر با کمبود وسايل ورزشي در باشگاه مواجه مي شوند . لباس مورد نياز مددجويان پسر بدون ملاقاتي تامين نمي شود . شرکت کنندگان در پژوهش درباره کيفيت پايين غذا و تنوع کم مواد خوراکي بوفه صحبت کردند . متاسفانه وجود نقاط کور در برخي قسمت هاي کانون موجب سو استفاده مددجويان ( ارتکاب به اعمال خلاف ) مي شود . طبق گفته هاي شرکت کنندگان ، وظيفه نظافت در کانون بر عهده مددجويان مي باشد . و گاهي اوقات اين وظيفه را به طور کامل به انجام نمي رسانند . همچنين با وجود خشکشويي در کانون ، مددجويان از تميز شسته نشدن البسه و ملحفه خود صحبت کردند .
مددجو با اقامت کوتاه مدت : ” کارگاهاش خوبه آدم اگه بخواد مي تونه کار ياد بگيره اما بعضي وقت ها شلوغه مربي به همه نمي رسه .”
مددجو با اقامت کوتاه مدت : ” وقتي ميريم باشگاه خود کارکنان بازي مي کنن ما فقط ميشينيم نگاه مي کنيم.”
مددجو با اقامت طولاني مدت : ” وسايل باشگاه به ما هم که قديمي هستيم نمي رسه چه برسه به بقيه بچه ها . “
مددجو با اقامت طولاني مدت : ” از صد و هفتاد هشتاد تا مددجو ، صد تاشون بعد از ظهر ها توخوابگاه مي مونن جا نيست که برن باشگاه . “
مددجو با اقامت طولاني مدت : ” الان تعداد بچه ها خيلي کمتر شده سال قبل کف خواب هم داشتيم .
تو کارگاه هام اگه آدم بخواد مي تونه يه چيزايي ياد بگيره اما به درد کار بيرون نمي خوره . ”
مددجو با اقامت کوتاه مدت : ” با اين چيزايي که تو کارگاه به ما ها ياد ميدن هيش کي ( هيچ کس ) بهمون کار نميده به خاطر همين بچه ها وقتي ميرن بيرون دوباره دزدي مي کنن . ”
مددجو با اقامت طولاني مدت : ” غذاهاي اينجا به اسم خوبه ، به دست پخت بده . توليست غذاها کباب هست ، همبرگر هست اما غذاهاش اصلا مزه نداره خيلي بدمزه است .”
مددجو با اقامت طولاني مدت : ” کبابش عين کمربند مي مونه . خورش هاش خيلي شله . غذاهاش نه بو داره نه مزه . تنوع خوراکي هاي بوفه شم خيلي کمه . ”
4 – 4 – 3 – 2 : معناهاي نسبت داده به محيط
1 : چارچوب ارجاع زندان و کلانتري
مددجويان پسر نيز مانند دختران به هنگام صحبت در مورد امکانات و ساختار کانون ، اين محيط را با زندان مقايسه مي کردند .
مددجو با اقامت کوتاه مدت : ” من دو بار زندان بزرگ هم رفتم . اون جا خيلي بدتره . ان قدر کثيفه . اينجا خيلي تميزتره . تازه تو زندان بزرگ هم مريضي زياده هم کلي مواد پيدا ميشه . ”
مددجو با اقامت بلند مدت: ” تو خوابگاه ها تميزه ، TV،LCD داره ، هر خوابگاه دو تا تلفن داره . اينجا مثل زندان بزرگ نيست . زندان کثيفه. ”
مددجو با اقامت کوتاه مدت : ” اينجا رو با هيج جاي ديگه نميشه مقايسه کرد فقط با زندان ميشه مقايسه کرد . ”
مددجو با اقامت بلند مدت: ” اينجا از زندان بهتره ، بچه هايي که منتقل شدن زندان بزرگ ميگن کانون تميزتر از زندان بزرگه . اما با اون جايي که من دوست دارم هيچ شباهتي نداره اصلا نميشه کانون و با جاي ديگه اي مقايسه کرد . ”

2 : کسالت بار
تمام مددجويان پسر شرکت کننده در پژوهش به شدت از کسالت بار بودن کانون اظهار نارضايتي کردند و مدعي بودند که گذشت زمان در کانون به ويژه بعد از ظهر ها بسيار سخت است .
الف : دلايل
طبق گفته هاي شرکت کنندگان صبح ها به دليل کار در کارگاه هاي فني حرفه اي و يا ساير قسمت هاي کانون ( در مورد مددجويان تحويلي و راي باز111 ) زمان بهتر مي گذرد و اما بعد از ظهر که وقت مددجويان آزاد است و مي توانند از باشگاه ورزشي و يا در صورت وجود فيلم از سينما استفاده کنند زمان بسيار سخت مي گذرد . همان طور که در قسمت قبلي توضيح داده شد امکانات بعد از ظهر به نسبت مددجويان پسر کم است و هميشه تعدادي از مددجويان به ويژه مددجويان جديدورود ( همان طور که در قسمت نوع تعامل مددجويان با يکديگر توضيح داده شد مددجويان در رفتار با يکديگر از رابطه قدرت استقاده مي کنند و مدت اقامت بيشتر به عنوان يک عامل قدرت در مقابل مددجويان جديدورود باعث مي شود که مددجويان با اقامت بيشتر خود را برتر از ساير مددجويان در استفاده از امکانات عمومي کانون بدانند . همچنين کارکنان نيز به عنوان مراجع قدرت از امکانات ورزشي کانون به نفع خود استفاده مي کنند در نتيجه مددجويان با اقامت کوتاه مدت که بيشترين تعداد مددجويان کانون را هم تشکيل مي دهند از اين امکانات سرگرم کننده بي نصيب مي مانند . ) از امکانات بي بهره اند . در گروه پسران نيز اکثر درگيري هاي ميان مددجويان در زمان حضور در خوابگاه رخ مي دهد. ساير توضيحات مانند قسمت دختران مي باشد. در اينجا نيز برخي مددجويان به دليل بدرفتاري از سوي برخي مسوولين تمايلي به استفاده از امکانات تفريحي ندارند . براي مددجويان با اقامت طولاني نيز ، برنامه ها تکراري است .
مددجو با اقامت طولاني مدت : ” قبلا ميرفتم باشگاه چون از مسوولش خوشم نمياد، ديگه نميرم ، به من ميگه کراکي اومدي ، فرانکي داري ميري ، خب آدم رگ داره بهش بر ميخوره . ”
مددجو با اقامت کوتاه مدت: ” ميدوني چيه خانوم ، نمي دونم چه طوري بگم . مثلا الان که دارم با شما حرف ميزنم خوبه زود مي گذره . 2 ساعته داريم حرف ميزنيم انگار 2 دقيقه است . اين جوري آدم نمي فهمه چه قدر گذشته . اما بقيه موقع ها که کاري نداريم دير مي گذره . ”
مددجو با اقامت طولاني مدت : ” 2 ساله اينجام ديگه عادت کردم اما به بچه ها خيلي سخت ميگذره . صبح ها کارگاهه راحت تر ميگذره اما عصر ها که بچه ها آزادن خيلي بد مي گذره . ”
مددجو با اقامت کوتاه مدت : ” الان که راي باز شدم خيلي بهتر ميگذره کل هفته به اميد آخر هفته مي گذرونم قبلا که راي باز نبودم به خصوص عصرا خيلي بد مي گذشت . ”
مددجو با اقامت طولاني مدت : ” اينجا کلا قفسه کلا آزار دهنده است . اگه من مدير کانون بودم دور تا دور کانون و ميله ميذاشتم که کسي نتونه در بره بعد همه در ها رو وا مي کردم شايد بهتر بگذره . ”
مددجو با اقامت کوتاه مدت : ” اگه من مدير بودم وسايل بازي مثل شطرنج و تخته و منچ

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد استان تهران Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد استفاده از زور، مواد مخدر