دانلود پایان نامه ارشد درمورد آموزش مجازی، دانشگاه مجازی، توسعه دانشگاه

دانلود پایان نامه ارشد

رزرو شده و بابت هر دانشجو سالانه 41 هزار دلار شهریه دریافت می کند ، چه احتیاجی به انتشار مطالب کلاس های درسی خود بر روی اینترنت دارد. آن مارگویس یکی از مدیران ارشد دوره های آموزش مجازی دانشگاه « ام آی تی » می گوید : هدف اصلی ما مبارزه با انحصار علم در سراسر جهان بوده است . در حال حاضر تنها کسانی که بتوانند مبالغ هنگفتی را هزینه کنند، به منابع علمی دسترسی کامل دارند و این وضعیت باید روزی اصلاح شود . (دانشگاهی به وسعت دنیا،1382)
پیشینه آموزش مجازی در ایران:
آموزش مجازی در ایران به زمان بهره گیری از رایانه های شخصی در میان اقشار مختلف فرهنگی-اجتماعی بر می گردد . با ایجاد و توسعه شبکه های ارتباطی ، تحولات شگرفی در آموزش مجازی به وجود آمده است .
دانشگاه بین المللی ایران که ترکیبی از امکانات موجود و بالقوه دانشگاهیان و فناوران ایرانی در خارج از کشور است، با همکاری مراکز دانشگاهی ایران ، ترکیبی را به وجود آوردند که پیش نیاز آموزش مجازی در ایران در سطح دانشگاه فراهم گردد . در سال 2002 میلادی این دانشگاه نیروهای خود را ساماندهی کرد و در پی همایش آموزش مجازی این دانشگاه در اوت 2002، به عنوان اولین دانشگاه مجازی ایران ظاهر شد . پس از آن دانشگاه های مختلف مانند صنعتی شریف، اصفهان، شیراز، دانشگاه آزاد واحد جنوب تهران، دانشگاه علوم حدیث و دانشگاه اینترنتی ایران نیز طرح آموزش مجازی را اجرا کردند . هم اکنون وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری « طرح ملی توسعه دانشگاه های مجازی در کشور » را به امید تحقق نتایج زیر دنبال می کند:
– همگانی کردن آموزش عالی ،
– شکوفایی استعدادهای افراد خارج از قلمرو رسمی دانشگاه ها،
– کاهش تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه از طریق کنکور،
– کاهش هزینه های مسافرت های بین شهری ،
– گسترش مرزهای دانش به فراسوی محدودیت های سنتی ،
– حرکت در زمینه کوچک سازی دانشگاه ها (از نظر فیزیکی) ،
– افزایش توان رقابت علمی کشور،
– همگانی با کاروان جهانی علم و ارتقای علمی در قرن حاضر ( جوادی فرد،1390)
حصول نتایج فوق اگرچه مستلزم گذر زمان می باشد ،اما بیش از آن در گرو آشنایی با تمام ابعاد و شناخت کارکرد ها و ضرورت های چنین نوعی از آموزش است.باید دانست در قرن جدید تنها مقوله ای که می تواند ما را در عرصه های علمی از بقیه رقبا جلو بیندازد،یادگیری سریع تر است.در چنین شرایطی است که حتی رویکرد ها و دیدگاه های اندیشمندان نیز نسبت به آموزش و یادگیری دچار تحول شده ،به نحوی که آنها امر آموزش را در دنیای کنونی “فراگیری”می دانند و آن را با آموزش در گذشته که به معنای آموزش دادن همراه با اجبار و تنبیه بوده است متمایز می کنند.این خود دلیلی بر این مدعاست که شکل گیری و تثبیت آموزش مجازی در گرو میل و اراده انسان عصر حاضر بر فراگیری علم در زمینه های گوناگون است.در لزوم توسعه آموزش مجازی در کشور تردیدی وجود ندارد ، آنچه مطرح است شیوه و چگونگی دستیابی مؤثر به این آموزش است.
منافع آموزش مجازی در ايران :
علاوه بر منافع كلي مطرح شده در زمينه آموزش مجازی ، با توجه به وضعيت خاص كشور منافع ديگري را مي توان براي آن برشمرد مهم ترين آنها عبارتند از :
• امكان ارائه آموزش با كيفيت بالا براي علاقه مندان فراگيري موضوعات مختلف علمي، با توجه به سطح نسبتاً پايين آموزش در بسياري از دانشگاه هاي سنتي موجود ، علي الخصوص در مناطق دور افتاده .
• دسترسي آسان به آموزش عالي براي علاقه منداني كه به دليل ظرفيت پايين پذيرش دانشگاه هاي كشور امكان ادامه تحصيل ندارند ، زيرا در آموزش مجازی و دانشگاه هاي مجازي،تقريباً چيزي به نام محدوديت ظرفيت پذيرش وجود ندارد.
• هزينه بسيار پايين تهيه برنامه هاي آموزش مجازی در ايران در مقايسه با قيمت هاي جهاني : وجود توانايي هاي بالاي تكنيكي در ايران و در عين حال سطح بسيار نازل دستمزد كه مهمترين بخش هزينه تمام شده ارائه برنامه هاي آموزش مجازی را تـشكيل مي دهد ، در مـقايسه با سطح دستمـزدهاي جهاني شايد مهمترين مزيت پرداختن به اين گونه فعاليت ها در كشور و با رويكرد ورود به بازارهاي جهاني باشد .
مشكلات آموزش مجازی در ايران:
در زمینه آموزش مجازی ،با توجه به شرایط داخلی مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد. مهمترين مشكلات آموزش مجازی در ايران به شرح زير است :
• پايين بودن سرانه كامپيوتر هاي شخصي در كشور : متاسفانه هنوز هيچ آمار دقيق و رسمي در مورد تعداد كامپيوترهاي خانگي موجود در كشور وجود ندارد . هر چند ظواهر امر حاكي از افزايش روزافزون و بسيار سريع تعداد كامپيوترهاي خانگي است اما هنوز به دلايل مختلف، كامپيوتر شخصي جزء لوازم ضروري منزل در نيامده است . از جمله اين دلايل مي توان به موارد زير اشاره نمود : بالا بودن نسبي هزينه تهيه كامپيوتر ، عدم اطلاع از قابليت هاي بالقوه آن ، پايين بودن تأسف بار سطح سواد كامپيوتر افراد حتي در ميان تحصيل كردگان و اساتيد دانشگاه ، كه اين وسيله را در بسيار از موارد در حد وسيله اي تزييني در دفتر كار يا اسباب بازي در منزل تنزل داده است ، برخي نگرش هاي منفي و بدبينانه فرهنگي نسبت به ورود كامپيوتر و اينترنت به محيط خانه كه شايد خود ناشي از پايين بودن سطح سواد كامپيوتري و عدم اطلاع از قابليت هاي مفيد كامپيوتر باشد.
• نرخ پايين دسترسي به شبكه جهاني اينترنت در كشور : نرخ دسترسي به اينترنت در ايران حتي نسبت به كشورهاي در حـال تـوسعه مشابه، بـسيار پايـين است . هـر چـند در اين مـورد نيز آمـار دقيقي مـوجود نـيست .
• عدم همخواني امكانات شبكه مخابراتي كشور با استانداردهاي روز جهاني: در حال حاضر ، شبكه اينترنت تنها منحصر به شهرهاي بزرگ و برخي شهرهاي متوسط است.در نتیجه حدود نیمی از ساکنان کشور در مناطقی زندگی می کنند که اصولا امکان اتصال به اینترنت وجود ندارد. . از اين گذشته حتي درمناطقي كه امكان اتصال وجود دارد ، به دليل پهناي كم باند، و استفاده از سيم هاي مسي فرسوده در شبكه مخابراتي ، سرعت انتقال داده ها بسيار پايين است.
• عدم حمايت از مالكيت معنوي : شايد يكي از مهمترين عوامل عقب ماندگي فعاليت هاي فرهنگي در كشور نسبت به ساير نقاط جهان ، عدم رعايت حقوق مؤلف است . متأسفانه تهيه كپي هاي غير مجاز از آثار فرهنگي در كشور خود تبديل به فرهنگ شده است . با توجه به هزينه بسيار زياد تهيه مطالب اصلي علمي مناسب براي ارائه در دوره هاي آموزش مجازی ، اين مسئله همه ارائه دهندگان بالقوه خدمات آموزش مجازی را تهديد مي كند.(شعبانی نیا،1387)
مزاياي آموزش مجازی:
آموزش مجازی نسبت به آموزش هاي سنتي داراي مـزاياي عمده اي است . انعطاف پـذيري و حذف ترددهاي بي مورد و پر هزينه براي شركت در دوره هاي آموزشي، از مهمترين مزاياي آموزش هاي مجازی است . آموزش مجازی داراي مزاياي متعدد ديگري نيز مي باشد : هزينه توليد دوره هاي آموزش مجازی گران نبوده و با استفاده از نرم افزارها و ابزارهاي موجود مي توان پس از تهيه نرم افزار مربوطه اقدام به توليد دوره هاي آموزش مجازی كرد ، يادگيرندگان قادر به تنظيم آهنگ يادگيري خواهند بود،اكثر برنامه هاي آموزش مجازی را مي توان در زمان نياز به آنها، استفاده كرد ، سرعت فراگيري آموزش مجازی نسبت به آموزش هاي سنتي به مراتب بيشتر بوده و حداقل 50 درصد بهبود و سرعت را به دنبال خواهد داشت و فراگيران دوره هاي آموزش مجازی مي توانند موضوعات و مطالبي را كه نسبت به آنها آشنايي دارند ، مطالعه نكرده و صرفاً بر روي موضوعاتي متمركز گردند كه نسبت به آنها آشنايي وجود ندارد.
آموزش هاي مجازی از پيام هاي يكنواخت بمنظور ارتباط با مخاطب استفاده مي نمايند . (حذف سلايق و تجارب فردي در مقايسه با آموزش هاي سنتي ) آموزش هاي مجازی مستقل از پارامترهاي زمان و مكان بوده و در هر محل مي توانند مورد استفاده قرار گيرند. بهنگام سازي دوره هاي مبتني بر آموزش مجازی به سرعت و به سادگي انجام مي گيرد . موضوعات و محتويات تغيير يافته به سرعت بر روي سرويس دهنده مربوطه قرار گرفته و فراگيران بلافاصله از نتايج آن بهره مند خواهند شد . آموزش هاي مجازی باعث افزایش قدرت نگهداشت اطلاعات در فراگیران می گردد و در اين راستا از عناصر متفاوتي نظير: صوت ، تصوير، امتحانات كوتاه مدت ، ارتباط متقابل با يادگيرنده و ساير موارد براي تاكيد مجدد در فراگيري هدفمند استفاده مي گردد. در صورتيكه فراگيران بخش هايي از يك دوره آموزشي را به درستي فرا نگرفته باشند ، مي توانند در زمان دلخواه مجدداً بخش مربوطه را مطالعه نمايند . مديريت برنامه هاي آموزش مجازی براي گروه هاي زيادي از دانشجويان ، به سادگي انجام خواهد شد . دنبال نمودن وضعيت آموزشي دانشجويان و ميزان پيشرفت بوجود آمده ، زمانبندي و اختصاص دوره هاي آموزشي براي پرسنل و كارمندان يك اداره و دنبال نمودن وضعيت پيشرفت آنها و ساير موارد مربوط به مديريت آموزشي به سرعت و به سادگي محقق مي گردد.
مدیر اجرایی یکی از موسسات آموزش مجازی می گوید شعار ما عبارت است از:هر زمان،هر جا،هر مسیر و هر قدم.(یانگ37،2001)
مزاياي استفاده از آموزش مجازی براي سازمان ها و مؤسسات :
برخي از مهم ترين مزاياي استفاده از آموزش مجازی براي سازمان ها و مؤسسات ، به شرح زير است :
➢ كاهش هزينه ها ،مهمترين عامل انتخاب آموزش مجازی است . صرفه جويي ناشي از حذف بخشي از هزينه ها از قبيل حقوق اساتيد ، اجاره محل كلاس هاي درس، هزينه مسافرت و رفت و آمد دانشجويان ، هزينه اجاره اتاق يا خوابگاه به راحتي قابل اندازه گيري و محاسبه است ؛ اما مهمترين عامل و امتياز شركت ها و سازمان هاي بزرگ در استفاده از اين شيوه آموزشي، تقليل زمان دوري از كار كاركنان ، هنگام شركت در دوره هاي آموزش حين خدمت مي باشد.
➢ كاهش زمان آموزش: بر اساس برخي تحقيقات انجام شده زمان آموزش نسبت به شيوه هاي سنتي بين 40 تا 60 درصد كاهش مي يابد.
➢ افزايش به كارگيري عملي آموخته ها در اين شيوه آموزش بسيار زياد است،بطوري كه تحقيقات انجام شده در اين زمينه حاكي از افزايش 25 درصدي به كارگيري عملي آموخته ها نسبت به روش هاي سنتي است .
➢ اخذ آزمون نهايي دوره هاي آموزشي و اعطاي گواهينامه و مدرك تحصيلي بطور اتوماتيك و بسيار سريع و ارزان : با استفاده از اين شيوه آموزش ، اين امكان وجود دارد كه بطور خودكار پس از اتمام دوره ،دانشجو را مورد آزمون قرار داد و در صورت قبولي به وي گواهينامه گذراندن دوره يا مدرك تحصيلي اعطا نمود .
بنابر اين ديگر الزاماً نيازي به صرف وقت و هزينه جهت برگزاري امتحانات حضوري و تصحيح سؤالات امتحاني و….نمي باشد .
مزاياي استفاده از آموزش مجازی براي يادگيرندگان :
در كنار جذابيت بيشتر ، تسريع در يادگيري و افزايش رفاه يادگيرندگان ، مزاياي خاص آموزش مجازی براي يادگيرندگان عبارتند از :
➢ دسترسي آسان و در زمان دلخواه : به ياد گيرندگان امكان مي دهد كه تحصيل خود را در ساعات فراغت و يا در منزل ادامه دهند .
➢ تعيين سرعت پيشرفت دروس به خواست يادگيرنده : اين خصوصيت موجب كاهش اضطراب به دليل ترس از عقب ماندن از كلاس در يادگيرندگان كند و افزايش رضايت از تحصيل در يادگيرندگان تيز هوش تر مي شود .
➢ قابليت تعاملي : به دليل امكان تعامل زياد بين يادگيرندگان و ياددهنده و همچنين بين هر يادگيرنده با ساير يادگيرندگان در اين شيوه ، انگيزه آنان براي پي گيري مطالب درسي افزايش مي يابد.
➢ افزايش اعتماد به نفس: آگاهي از اينكه در اين شيوه ، مطالب درسي از به روز ترين منابع انتخاب شده اند ، موجب افزايش اعتماد به نفس يادگيرنده مي گردد. زيرا وي ديگر از اين بابت نگراني نخواهد داشت كه مطالب آموخته شده منسوخ شده باشند و يا متناسب با نياز روز نباشد.
از طرفی می توان مزایای آموزش مجازی را در چند محور به شرح زیر برشمرد:
– عدم وابستگی کلاس درس به زمان خاص ؛
– جامعیت ، فراگیری ، پویایی ، روزآمدی و رفع نیاز آموزشی در زمان دلخواه؛
– عدم نیاز به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کلاس درس؛
– کاهش زمان و هزینه رفت و آمد برای

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد آموزش مجازی، آموزش از راه دور، دوره های آموزش Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درمورد آموزش مجازی، آموزش از راه دور، فرایند آموزش