دانلود پایان نامه ارشد درباره بازاریابی، کودکان و نوجوان، تجارت الکترونیک، تجارت الکترونیکی

دانلود پایان نامه ارشد

كودك، سالها به شيوه‌هاي گوناگون از جمله برگزاري كنسرت، نمايشگاه‌هاي هنري، ايجاد خانواده فرهنگنامه، و فروش كالاهاي تبليغاتي به نفع آن، براي كسب منابع مالي و نيز ترويج و حمايت از اين اثر فعاليت مي‌كردند. هر چند دوستداران فرهنگنامه چندي پيش در اقدامي خودخواسته به انحلال تن دادند، اما تجربه اين گروه در تاريخ نشر، تجربه‌اي ارزشمند شمرده مي‌شود (انصاري، 1385، 40).
چندي پيش نيز يكي از شركتهاي وارد كننده كالاهاي خانگي، يك كتاب مرجع نسبتاً گران قيمت را از ناشر آن يكجا خريداري كرد تا به ازاي خريد يك كالاي خانگي، يك دوره از آن را به خريداران خود هديه كند (طالبي‌نژاد، 1386، 4).
تكرار اين تجربه‌ها هرچند دشوار است، كمك شايان توجهي به حمايت از بازار نشر و ناشران خواهد كرد. تا زماني كه خريد يك كتاب و هزينههاي متربط بر آن براي عامه مردم، بويژه طبقه متوسط توجيه نشده و حاضر به اختصاص بخشي از درآمد خود براي خريد كتاب نباشند، بايد از اين روشهاي كمكي براي رونق بخشيدن به اقتصاد نشر بهره جست.
2-4. بررسی پژوهش‌های انجام شده مرتبط با موضوع مورد پژوهش:
1-4-2. تحقیقات خارجی:
توماس ول31 در مقاله‌ای به نام انتشار برای سود32 در سال 2002 به ارائه مدلی مفهومی از انتشار کتاب با در نظر گرفتن بازار و اقتصاد نشر می‌پردازد. از نظر او مهم نیست که انتشارات کوچک یا بزرگ باشد، مهم این است که بازار آن قبل از هر چیز دیگری تعریف شود. با توجه به قوانین و مقررات صنعت، او تأکید می‌کند که کیفیت نسبت به کمیت استراتژی مهمتری در صنعت نشر است.
1. جویس استنجر33 در (1990) در پژوهشی به نام وقتی کتاب فروش نمی‌کند مقصر کیست؟ به ضعف مدیریت انتشارات‌ها و تعویض‌های مکرر مدیریت می‌پردازد؛ در واقع ایشان ثبات مدیریت نشر را از عوامل اصلی موفقیت یک کتاب می‌داند.
2. اودری فرانسیس34 در پژوهشی با موضوع فروش کتاب و رفتار مصرف کننده؛ استراتژیهای بازاریابی و پاسخ در محیط های سنتی و جدید به بررسی اجرای بازاریابی زنجیره‌ای و کتابفروشان آنلاین و رفتار مصرف‌کنندگان می‌پردازد. در نتایج این پژوهش به راهکارهایی مانند ایجاد کتابفروشیهای زنجیره ای با خدمات رفاهی مانند کافی شاپ در فروشگاه که کتابفروشی را به مکانی اجتماعی تبدیل می‌کند پرداخته است.
3. «هنري چاكاوا»35 (1996) نيز در پژوهش با عنوان «صنعت نشر كنيا: بينيازي و وابستگي»، به بازنمايي و شرح ريشهها، موفقيتها و ضعفها و مشكلات و چالشهاي صنعت نشر كتاب در كنيا پرداخته است. در اين پژوهش، وضعيت ناشران و ميزان انتشارات اين كشور در زمينههاي مختلف موضوعي مورد بررسي قرار گرفته است. بررسي زمينههاي موضوعي منتشر شده در اين كشور نشان مي‌دهد كه كتابهاي مذهبي بيشترين و كتابهاي با موضوع كليّات كمترين حجم انتشار را تشكيل داده‌اند. انتشار كتابهاي كودكان و نوجوانان در حال گسترش و افزايش است و كتابهاي علمي و تحقيقاتي كمتر در خود كشور منتشر شده و بيشتر، از ساير كشورها به كنيا وارد ميشوند. يافته‌هاي اين پژوهش نشان مي‌دهد كه سياستهاي دولتي براي كنترل، نظارت، هماهنگي و قانونگذاري صنعت نشر در اين كشور موجود نيست و اين صنعت از حمايتهاي دولتي در جهت اصلاح سيستم و ساختار برخوردار نمي‌باشد. در بخش پاياني اين پژوهش نتيجهگيري شده كه صنعت نشر كنيا بايد به سوي مستقل شدن پيش برود و راهكارهايي براي دسترسي به اين هدف ذكر شده كه عبارتند از:
– توجه به وضعيت موجود و استفاده از حداكثر توان و قابليتهاي داخل كشور جهت بهبود وضعيت فعلي.
– مشاركت دولت در جهت بهبود وضعيت فعلي و وضع قوانين و مساعد كردن محيط و كاهش قيمت كاغذ.
– ايجاد سازمانهاي حرفهاي توليد، نشر و توزيع كتاب كه بتوانند در عين رقابت، به همكاري نزديك با يكديگر بپردازند.
– صنعت نشر موجود توسط افراد حرفهاي آموزش ديده و متخصص كه مهارت مديريتي نيز دارند، مورد بررسي قرار بگيرد (چاکاوا ، 1996).
2-4-2 . تحقیقات داخلی:
با توجه به نو پا بودن رشته تحصیلی مدیریت نشر پژوهشهای کمتری به نسبت سایر رشته ها وجود دارد و تا کنون این پژوهش صورت نگرفته و لیکن پژوهش های مرتبط با موضوع مورد مطالعه وجود دارد که در ادامه به معرفی اجمالی آن پرداخته میشود:
1. سودابه شاپوری (1378) در پژوهشی به نام بازاریابی در کتابخانه‌ها که در فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی در سال 1387 چاپ شده است، به معرفی روش‌هایی برای گسترش کتابخانه و به تبع آن کتاب و کتاب خوانی پرداخته‌است. وی به روش‌های مؤثری چون مکان کتابخانه، تبلیغات بررسی‌های محیطی، شهر و .. پرداخته و در نهایت گسترش کتابخانه‌ها را در سه اصل روابط عمومی، تبلیغات و ترویج می‌داند. نتیجه این پژوهش نشان داد که مکان، قیمت و کیفیت محصول را اساسی ترین عوامل مؤتر بر بازاریابی در کتابخانه دانسته است.
2. حسن کیانیان (1370) در پژوهشی به موضوع جست و جویی در ریشه یابی کسادی بازار ، به بررسی دو مسأله مهم که باعث کسادی بازار کتاب در ایران شده پرداخته که این دو معضل عبارتند از:
• نبود یا کمی عادت به کتابخوانی در مردم؛
• تورم و اثرات سوء آن بر قدرت خرید اقشار میانی و پایینی جامعه؛
در نتیجه مطالعات ایشان راهکارهایی مانند : استفاده از رادیو تلویزیون و روزنامههای کثیر انتشار در رواج و تبلیغ کتب است و دیگر پیشنهاد ایشان، نقش آموزش و پرورش و آموزش عالی در ترویج کتابخوانی توسط فعالیتهایی مانند احداث کتابخانه در مدارس و دانشگاه و ایجاد ساعت مطالعه آزاد در مدارس و … است.
از نظر او، مهمترین وظیفه وزارت ارشاد تخصیص بودجه برای ساختن فیلمهای کوتاه میان پرده‌ای است، مثل آنچه که اداره راهنمایی و رانندگی یا وزارت بهداشت تهیه و از تلویزیون پخش می‌کنند که تأثیر زیادی در فروش کتاب خواهد داشت.
3. حمید آیتی( 1373)در پژوهشی با موضوع توزیع کتاب، مشکلات و راهبردها که در نشریه دانشگاه انقلاب در سال 1373 چاپ شده، به بررسی علت فروش کند و تیراژهای پایین می پردازد و علت آن را ضعف بخش توزیع کتاب و به تبع آن ضعف کتابفروشی های شهرستانی میداند. راهکار پیشنهادی ایشان در نتیجه این پژوهش خرید کتاب توسط اداره ارشاد و پخش آن در کتابخانههای شهرستانهای کوچک و یا حتی تأسیس فروشگاههایی توسط خود اداره ارشاد است. از نظر او، ادارات کل ارشاد باید به عنوان «مرکز پخش» عمل کنند و کتب را با شرایط مناسب در اختیار کتابفروشی‌های مختلف حوزۀ خود بگذارند. روش دیگر این است که ادارات کل، رأساً اقدام به تأسیس فروشگاههای بزرگ کتاب نمایند. همچنین شعب جهاد دانشگاهی در سراسر کشور، به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم، فروش کتاب را در برنامۀخود قرار دهند.از نظر او، از دیگر شیوه‌های گسترش انتشارات، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب است، چراکه برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها، به جهت تمرکز موضوعی کتاب‌ها، مخاطب را سریع و ساده‌تر فرا خوانده و او را برای یافتن کتاب مورد نظرش به تفحصی وقت‌گیر در غرفه‌های متعدد و متفرق وانمی‌دارد و برای ناشر اقتصادی تر می‌باشد.
4. لیلا مکتبی فرد (1378) در پژوهشی با موضوع مروري بر بازاريابي كتاب در ايران و جهان ، با تأكيد بر بازاريابي كتاب كودك به ارائه روش‌هایی برای بازاریابی و تبلیغات کتب کودک مانند برگزاری نمایشگاه، ایجاد سایت و فروش اینترنتی، تبلیغات، معرفی کتاب و نقد و … پرداخته است. وی به دو علت اصلی عقب ماندگی نشر ایران پرداخته و یکی را تیراژ پایین و دیگری را گرانی تبلیغات و عدم تمایل ناشران به تبلیغات می داند.
از نظر او، تغيير در سياستهاي يارانه‌اي دولت در حوزه نشر، تقويت زيرساختهاي فرهنگي كشور بويژه در بخش كتابخانه‌هاي عمومي و كودكان و نوجوانان كه به افزايش رغبت عامه مردم به كتابخواني منجر مي‌شود، بازنگري در روشهاي برگزاري نمايشگاه‌هاي ملي و بين‌المللي، ايجاد تسهيلات ويژه براي تبليغ و انتشار آگهي‌هاي بازرگاني براي كتاب از سوي رسانه‌هاي همگاني و تشويق صاحبان صنايع به سرمايه‌گذاري در اين بخش و استفاده از فرصتهاي اين حوزه براي تبليغ كالاهاي خود، مي‌تواند در دراز مدت به رونق اين بخش كمك كند.
5. محمود جعفر پور و حسین رحمان سرشت (1388)در پژوهشی با موضوع ارائه یک مدل مفهومی از خرید اینترنتی کتاب و ارزیابی آن در دانشگاه‌های کشور ، به مراحل فروش اینترنتی کتاب و رفتار مخاطبین نسبت به این روش فروش پرداخته‌اند.
در پایان این نتایج حاصل شد:
• موضوع امنیت و و حفظ حریم شخصی، از سوی دانشگاه‌ها در سایر استان‌ها بیش از دانشگاه‌های تهران مورد تأیید قرار گرفت. این موضوع بیانگر جایگاه ویژۀ امنیت و حفظ حریم شخصی و تعاملات مجازی و اینترنتی ایشان می‌باشد. از این رو لازم است زوایای مختلف آن شناسایی و درک شده و بر اساس آن، به طراحی کانال‌های تبادل اطلاعاتی و ارتباطی پرداخته شود. با توجه به این مهم، دو پیشنهاد زیر را مطرح کرده است:
• تأسیس یک سازمان نظارتی برای رسیدگی به جرائم و تخلفات در حوزه تجارت الکترونیکی و اینترنتی
• تدوین نظام‌نامۀ قانونی – حقوقی تجارت الکترونیکی که مواردی چون قوانین و مقررات تبادل الکترونیکی، شفافیت‌های حقوقی و قوانین مربوط به تجارت الکترونیکی را شامل شود.
• پاسخگویان در دانشگاه‌های سایر استان‌ها بیش از پاسخگویان در دانشگاه‌های تهران، بر تسهیل روند انتخاب و دستیابی به کتاب تأکید نمودند.
6. عليرضا مهدياني و مرتضوي(1382) طي پژوهش با عنوان «سيماي نشر كتاب در ايران طي دو دهه اخير» ، به بررسي و تحليل وضعيت نشر در ايران پرداختهاند. اين پژوهش از نوع مطالعات اسنادي است كه منابع ثانويه داده‌هاي مربوط به توليد و نشر كتاب را مبناي بررسي و تحليل خود قرار داده است. هدف از اجراي اين طرح پژوهشي، تهيه منبعي از اطلاعات و آگاهي در مورد سير تحولات نشر كتاب در سالهاي پس از انقلاب بوده است تا با شيوهاي علمي، مبنايي براي راهنمايي سياستها و تصميمگيريهاي آينده فراهم شود. براي گردآوري اطلاعات كتابهاي منتشر شده، از كتاب كارنامه نشر و براي مقايسه روند نشر كتاب در ايران، با چند كشور منتخب از سالنامههاي آماري يونسكو استفاده شده است. يافته‌هاي اين طرح پژوهشي نشان مي‌دهد كه طي 24 سال گذشته يعني سالهاي 1357 تا 1381، جمعاً 249533 عنوان كتاب در ايران منتشر شده و نشر كتاب در اين مدت ميانگين نرخ رشدي حدود 22% داشته است. در اين دوره، ردة «دين» با 52634 عنوان كتاب و 1/21% سهم از كل كتابهاي منتشر شده، در رديف نخست و ادبيات و علوم عملي به ترتيب با 6/20% و 1/12% سهم، در رديفهاي دوم و سوم قرار گرفتهاند. ردههاي كليات، فلسفه، روانشناسي و هنر با برخورداري از كمترين سهم، مرتبه‌هاي پاياني اين مقايسه را احراز نمودهاند. از لحاظ نرخ رشد آمار نشر، طي اين دوره، دو رده دين و علوم عملي بيشترين و رده تاريخ و جغرافيا كمترين نرخ رشد را داشته‌اند. مهم‌ترين متغير اثرگذار بر افت و خيزها و تحولات آمار نشر كتاب در ايران، تحولات اجتماعي ذكر شده كه پس از انقلاب اسلامي در ايران رخ داده است.
7. طوفانی اصل (1369 ) در پژوهشی با عنوان مقایسه کمی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دورههای 1345-1351و 1358- 1367 میزان انتشار کلیه کتابهای داستانی، غیر داستانی، شعر، و آموزشی چاپ شده توسط کانون پرورش فکری را در دوره زمانی مذکور را بررسی، مقایسه و تجزیه و تحلیل کرده است. نتایج حاصل نشان می دهد از مجموع 996 کتـــاب چاپ شده در این دو دوره، بیش از نیمی از آنهــا (54/59%= 593 عنوان) به حــوزه کتابهای داستانی اختصاص دارد. در میان سایر آثار نیز 218 عنوان (89/21%) کتابهای غیر داستانی، 111 عنوان (14/11%) کتابهای آموزشی، 46 عنوان (62/4%) شعر و 28 عنوان (81/2%) کتابهای مخصوص اولیای تربیتی می باشد. ضمناً تنوع موضوعی آثار در دوره دوم بیشتر از دوره اول می باشد.
8. طاهری لطفی (1375) در پژوهشی با عنوان بررسی وضعیت کتابهای کودکان و نوجوانان 1357- 1371 ، وضعیت کتابهای کودکان و نوجوانان به لحاظ گروه سنی، تاریخ نشر، نوع خواندنی(داستان و غیر داستان)، تألیف/ ترجمه/ بازنویسی، و

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد درباره صاحب نظران Next Entries دانلود پایان نامه ارشد درباره تحلیل داده، کودک و نوجوان، جامعه آماری، آزمون فریدمن