دانلود پایان نامه ارشد با موضوع کودکان و نوجوان، کودکان و نوجوانان، اضطراب فراگیر

دانلود پایان نامه ارشد

ه اضطراب فراگیر اختلال روانی شایعی است که سن شروع آن پایین است سیر مزمن دارد و میزان بالایی از همبودی را با اختلال‌های اضطرابی و اختلالهای خلقی به ویژه افسردگی اساسی دارد. (به نقل از يوسفي لويه ،1386)
اختلال وسواس فکری و عملی
ویژگی‌های اختلال وسواس فکری و عملی29 (OCD) افکار عود کننده و ناخوانده‌ای باشد که وقت گیر بوده (بیشتر از یک ساعت در هر روز) هستند که یا به گرفتاری مفرط کودک یا به اختلال جدی در کارهایشان منجر می‌شود نشانه‌های OCD در کودکان و نوجوانان همان نشانه‌هایی است که در بزرگسالان وجود دارد کودکان افکار وسواس مربوط به ترس از آلودگی موضوعات جنسی و مذهبی یا تصاویر پرخاشگری، خشونت‌را گزارش‌می‌دهند. اعمال‌وسواسی مانند تکرار شستشو، وارسی، نظم‌دهی و مرتب کردن در کودکان شایع است. تشریفات شستشو شایع‌ترین نشانه OCD است که در بیشتر از 85٪ از کودکان معاینه شده در انستیتو ملی بهداشت روانی (NIMH)30 وجود داشته است و در صورتی که در این کودکان به هر دلیلی این کار متوقف شود از انجام هر کاری باز می‌مانند تا آن که شستشو را به طور کامل انجام دهند. (ماش و بارکلی، ترجمه توزنده جانی، کمال پور و توکلی زاده، 1383).
کسانی که وسواس دارند اغلب سعی می‌کنند وسواسشان را از دیگران پنهان کنند ولی اغلب به ندرت موفق می‌شوند درمان CBT و درمان دارویی درمانهای موثری برای OCDها هستند (هاروی، 2008).
اختلال فشار روانی پس از سانحه31
بسیاری‌از کودکان پس از وقوع حوادث و وقایع هیجانی/ فیزیکی بسیار ناراحت کننده (مثل فجایع طبیعی و تصادفات) واکنش‌های ناخوشایندی مثل اضطراب، ترس و افسردگی بروز می‌دهند. تشخیص اختلال فشار روانی پس از سانحه براساس وجود ماهیت عامل فشار زای روانی که موجب تسریع این نشانه‌ها می‌شود مهم است پس برای تشخیص اختلال فشار روانی پس از سانحه ترکیبی از سانحه و واکنش روان شناختی‌پریشان کننده نیاز است. تاثیرات مخرب ضربه‌ها و سوانح خود را به صورت نشانه‌های مختلف بروز می‌دهند. نشانه‌هایي که غالبا به آنها اشاره شد. عبارتند از تغییرات نامطلوب در روابط میان فردی، خلق، حافظه، یادگیری، کنترل تکانه، عملکرد تحصیلی، خواب، سطح انگیختگی و شدت یافتن نشانه‌هایی که مظهر ضربه و سانحه مربوط یا شبیه آن هستند در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال فشار روانی پس از سانحه، ترس‌های جدید تکرار ترس‌های قدیمی، شکایات جسمی، بی ملاحظه بودن و احساس گناه دیده می‌شود. (هربرت، ترجمه فیروز بخت، 1384).

مفهوم سازی عمومی اختلال‌های اضطرابی32
با توجه به تظاهرات بالینی اختلال‌های اضطرابی، الگوی سه بعدی لانگ در سال 1968 طی سی سال گذشته یک مفهوم سازی مسلط و پذیرفته شده بوده است.
اضطراب اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان سه مولفه را دربرمی‌گیرد.
واکنش‌های فیزیولوژیک، آشفتگی‌ذهنی (که اخیرا بیشتر‌به عنوان‌محور شناختی مطرح می‌شود) و واکنش‌های رفتاری هر یک در سه بعد ذیل مرور شده است.
1. نشانه‌های جسمانی و بدنی
توجه به این نکته اهمیت دارد که هر کودک مضطرب تمام نشانه‌های جسمانی یا حتی شکایت‌های جسمانی را ندارد همانند بزرگسالان در میان کودکان نیز هر اختلال اضطرابی خاص نشانه‌های معینی دارد. برای نمونه کودکان با اختلال وحشتزدگی یا اختلال اضطراب جدایی بیشتر از کودکان با اختلال هراس شکایت جسمانی را گزارش می‌دهند (لست 1991) همچنین کودکان بزرگتر بیشتر از خردسالان شکایات جسمانی دارند. افزون بر این حتی کودکان با یک نوع اختلال اضطرابی مشابه، الزاما نشانه‌های جسمانی یکسانی ندارد. سر درد و معده درد از شایع‌ترین شکایات جسمانی در اختلال‌های اضطرابی کودکان است. سایر نشانه‌های جسمانی شامل تعریق، دشواری در تنفس، سرگیجه، کرختی یا گزگز کردن دست‌ها و پاها، دردهای قفسه سینه یا تهوع، دردهای عضلانی و شکایات جسمانی مبهم مانند گلو درد می‌شود. به طور کلی مطالعات نشان می‌دهد الگوی بنیادینی واکنش فیزیولوژیک در نوزادان و کودکان مشابه به الگوهای بزرگسالان است.
2. آشفتگی‌های ذهنی و شناختی:
در نشانگان بالینی اختلال‌های اضطرابی بزرگسالی، آشفتگی‌های شناختی جزء پایدار آن‌محسوب می‌شود در‌حالی که شناخت‌های منفی‌و غیر‌انطباقی جزء‌پایدار اختلال‌های اضطرابی کودکان تلقی نمی‌شود. آشفتگی‌شناختی در کودکان با اختلال‌های اضطرابی به سن آنها بستگی دارد. به نظر می‌رسد شناخت‌های منفی تا پیش از دوره نوجوانی بروز نمی‌کند، زیرا در دوره نوجوانی است که آنها می‌توانند افکارشان را گزارش دهند و بازبینی کنند. کودکان تا پیش از 6 یا 7 سالگی نمی‌توانند شناخت‌های منفی خودشان را شناسایی و ابراز کنند. بنابراین به دلیل عدم رسش شناختی در خردسالان جنبه‌های شناختی اضطراب در آنها یا وجود ندارد یا دست کم به صورتی که در کودکان بزرگتر، نوجوانان و بزرگسالان دیده می‌شود، بروز نمی‌کند. هنگامی که توانایی‌های شناختی‌پایه رشد‌می‌کند برخی‌کودکان با‌اختلال‌های اضطرابی نگرانی‌هایی در‌مورد وقوع حوادثی برای والدین‌شان از جمله این که آنها ممکن است به قتل برسند یا ربوده شوند، منزل آنها ممکن است مورد سرقت قرار گیرد یا این که ممکن است در یک آزمون خیلی ضعیف عمل کنند بنابراین در اغلب موارد شناخت‌ها و افکار منفی کودکان مضطرب به موضوع یا رویدادهای خاصی مربوط است این در حالی است که افکار منفی و نگرانی‌های برخی کودکان مضطرب به موضوع یا موقعیت خاصی مربوط می‌شود. البته صدها نگرانی درباره رویدادهای آینده، رفتارهای گذشته توانایی‌های تحصیلی و‌اجتماعی، سلامتی خودشان یا عزیزانشان دارند مانند کجا باید کار کنم؟ آیا در یک دانشگاه‌خوب پذیرفته می‌شوم؟ آیا‌ازدواج خواهم کرد؟ آیا بهترین دوستم را عصبانی کردم؟ آیا سرطان می‌گیرم؟ این نگرانی‌ها به طور معمول شامل هم موقعیت‌ها یا رویدادهای اجتماعی متداول و هم غیر متداول می‌شود.
هر چند که نگرانی از ویژگی‌های مشترک همه کودکان با اختلال اضطرابی است ولی اغلب در کودکان با اختلال اضطراب جدایی مشاهده می‌شود با وجود این که نگرانی‌های کودکان حتی در کودکان بدون اختلال‌های اضطرابی مشترک است، تا کنون در خصوص نگرانی‌های دوران کودکی پژوهش کمی انجام شده است لست و پرین (1997) با مقایسه سازه نگرانی در کودکان با اختلال‌های اضطرابی، اختلال، نارسایی توجه بيش فعالی و کودکان بدون اختلال نشان داد که در محتوای نگرانی‌های کودکان در هر سه گروه تفاوتی وجود ندارد. اگر چه کودکان با اختلال‌های اضطرابی نگرانی بیشتری را نسبت به دو گروه دیگر ابراز کرده بودند، در واقع در کودکان با اختلال‌های اضطرابی فراوانی نگرانی‌هایشان و نه محتوای نگرانی، وجه مشخصه آنها از سایر کودکان می‌باشد. البته کودکان و نوجوانان با اختلال وسواس افکار مزاحم اجباری دارند که اغلب ماهیت غیر واقعی دارد. بنابراین برخلاف محتوای نگرانی‌ها، محتوای وسواس‌ها، بسیار غیر معقول است. هر چند که وسواس‌ها همانند نگرانی‌ها قابل استدلال نیستند و در هر دو، شکل دلواپسی کودکان خیلی فراتر از واقعیت است و هر دو گروه با اختلال اضطراب فراگیر و اختلال وسواس – اجباری احساس می‌کنند که هیچ کنترل بر افکارشان ندارند. به طور کلی شناخت‌های کودکان مضطرب ممکن است از نظر محتوا، شدت، فراوانی و کنترل پذیری‌متفاوت باشد. به‌نظر می‌رسد دو‌عامل سن و رشد شناختی بیش از نشانه شناسی جسمانی در جنبه‌های شناختی اختلال‌های اضطرابی نقش دارند. در برخی کودکان این شناخت‌ها حضور ندارند در برخی نگرانی‌های مبهمی مطرح می‌شود و برخی نیز افکاری مشابه افکار بزرگسالان مضطرب دارند. (‌به نقل از يوسفي لويه ، 1386)
3. اجتناب‌ها و واکنش‌های رفتاری
جنبه‌های رفتاری اضطراب به آسانی قابل مشاهده است و نخستین شاخص رفتاری آن ترسویی است. به دلیل عدم رسش رشدی، کودکان اغلب اضطرابهایشان را به گونه‌ای متفاوت از بزرگسالان نشان می‌دهند. برای مثال گریه می‌کنند، به یک والد می‌چسبد، قشقرق به راه می‌اندازد و گاهی هر چند اندک اضطراب‌شان را با رفتارهای لج بازی و نافرمانی نشان می‌دهند و در اغلب موارد کودک ممکن است از رفتن به مدرسه (مدرسه هراسی) یا صحبت کردن در اجتماع (هراس اجتماعی) اجتناب کند.
همچنین کودکان ممکن است اضطرابشان را از طریق رفتارهای تکراری یا تشریفاتی نشان دهند. رفتارهای تکراری شایع عبارتند از: گذراندن زمان زیاد در حمام، شستن یا تمیز کردن یا انجام کارهای تکراری، کودکی که می‌ترسد به خانه‌شان دزد بیاید یا خانه‌شان آتش بگیرد، گاهی ساعت‌ها به چک کردن قفل دربها، پنجره‌ها و دستگیری‌های اجاق گاز می‌پردازد با این وجود اینکه این گونه رفتارها ممکن است بی معنی به نظر برسد نشانگر تلاش کودک برای کاهش آشفتگی در برابر ترس و اضطرابش می‌باشد. گریز و اجتناب از موقعیتها اغلب موجب می‌شود که ترس و اضطراب به طور موقتی کاهش یابد. در حالی که در دراز مدت، رفتارهای اجتنابی موجب شدت یافتن اضطراب و تقویت رفتارهای اجتماعی در اثر فرایند تقویت منفی می‌شود. در واقع اجتناب و گریز، واکنش ترس آور را حذف کرده و به عنوان یک تقویت کننده قوی اجتناب را تقویت و تحکیم می‌کند. (ترسي هيل ، 2008)
همه گیر شناسی اختلال‌های اضطرابی کودکان و نوجوانی33
همانطور که اشاره شد اختلال‌های اضطرابی در میان کودکان و نوجوانان کاملا شایع هستند جدول 1-2 تصویری از نرخ شیوع این اختلال‌های را در بخش‌هایی از جهان نشان داده است. همانطور که در جدول آمده است میزان شیوع با سن افزایش می‌یابد (کاسلو34 و آنگو،35 1995، ایساو،36 2000) و این اختلال‌ها در دختران بیش از پسران شایع است. (ایساو، 2000) نکته‌ی مهم در درک اختلال‌های اضطرابی کودکی این است که این اختلال‌ها به ندرت به تنهایی بروز می‌کنند در واقع بسیاری از کودکان که ملاک‌های تشخیصی یک اختلال اضطرابی را نشان می‌دهند اغلب نشانه‌هایی از سایر اختلال‌های اضطرابی را نیز دارند. افزون بر این، بسیاری از کودکان که نشانه‌هایی از یک یا چند اختلال اضطرابی ثانوی را دارند ممکن است مشکلات عاطفی و رفتاری دیگری (به‌جز اضطراب) را‌نیز داشته‌باشند. جدول 2-2 میزان همبودی سایر اختلال‌ها با اختلال‌های اضطرابی کودکی را نشان می‌دهند اختلال‌های اضطرابی اغلب با سایر اضطرابها از‌جمله افسردگی و اختلال‌های برون نمود37 «همبودی» دارد. میزان همبودی اضطراب و افسردگی در مطالعات مختلف بین 9/61٪ تا 9/15٪ متغیر است. (برادی38 و کندال، 1993).
میزان همبودی اضطراب و اختلال‌های رفتاری مانند نارسایی توجه پیش فعالی و وسواس، اجبار کمتر از‌میزان همبودی اضطراب‌و اختلال درون نمود (مانند افسردگی) است و میزان آن بین 4/36٪ تا 7/16٪ متغیر است. (لست و همکاران، 1977). این نکته نیز قابل توجه است که اختلال‌های همبود تابع سن است. در واقع مطالعات نشان می‌دهد که همبودی اغلب در کودکان سنین بالاتر مشاهده می‌شود. (استاور اکیلی39 و همکاران، 1987؛ استرواس40 و همکاران، 1988).
همچنین‌میزان همبودی در میان انواع اختلال‌های اضطرابی متفاوت است مطالعه نشان داد کودکانی که تشخیص اولیه اختلال اضطراب جدایی را داشتند بیش از کودکان با تشخیص اولیه هراس اجتماعی یا اضطراب فراگیر، اختلال‌های همبود را نشان دادند. (ورداین41 و کندال، 2003). هراس خاص همبودی بیشتری را با اضطراب جدایی و اضطراب فراگیر داشته است تا با اضطراب جدایی، و به طور کلی در پسران بیش از دختران‌اختلال نقص‌توجه به‌اختلال لج‌بازی، نافرمانی با اختلال‌های همبودی داشته‌اند. با این وجود هنوز مشخص نیست که حضور اختلال‌های همبود چه تاثیری بر نتایج درمان دارد راپی42(2000) نشان دارد که نشانه‌های بدون همبود بر نتایج درمانی کودکان و نوجوانان با اختلال‌های اضطرابی تاثیری ندارد.

جدول 2-1 میزان شیوع اختلال‌های اضطرابی در کودکان و نوجوانان (بیدل و ترنر، 2005)

مطالعه و مکان آن
دامنه سن
تعداد آزمودنی
شیوع
آلمان

ایساو (2000) نیوزلند
12-7
1035
6/8٪
اندرسن و همکاران 1977
11
782
4/7٪
فرگوسن و همکاران 1993
15
961
8/12٪
مک گی و همکاران 1990
15
943
1/10٪
مک گی و

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع فیزیولوژی، اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب فراگیر Next Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع عوامل محیطی، مکانیسم دفاعی، اختلال اضطراب فراگیر