دانلود پایان نامه ارشد با موضوع نفت و گاز، صدور انقلاب، سازمان ملل

دانلود پایان نامه ارشد

اين است كه از هر راهي كه امكان پذير باشد بايستي براي دفاع از منافع ملي و امنيت ملي روسيه تلاش نمود. واقع‌گرايي و عملگرايي دو ويژگي اصلي اين انديشه در عرصه سياست خارجي است. اقتصاد در منطق مركزگرايان از سياست مهمتر است و با توجه به مشكلات اقتصادي روسيه آنها تلاش مي‌كنند با جذب سرمايه‌گذاري و انتقال تكنولوژي توان اقتصادي روسيه را بالا ببرند.
بنابراين مركزگرايان حوزه جمهوري‌هاي مشترك‌المنافع را در صدر اولويت‌هاي سياست خارجي خود قرار داده‌اند و خواهان حفظ و تقويت انحصارات روسيه در اين مناطق‌اند. در اكتبر سال 2004 روسيه عضو اتحاديه آسياي مركزي شد كه سه سال پيش توسط چهارم عضو اكو يعني قزاقستان، ازبكستان، قرقيزستان و تاجيكستان شده بود، نور سلطان نظربايف رئيس جمهوري قزاقستان الحاق روسيه با اين اتحاديه را رويداد بزرگي خواند كه اين سازمان را به سطح جديدي ارتقاء مي‌دهد.
به طور كلي انحصارات روسيه در اين مناطق در سه بخش انرژي، ارتباطات و حمل و نقل خلاصه شده است. البته خود اين جمهوري‌ها هم به دليل زير ساخت‌هاي ضعيف اقتصادي كه از دوران اتحاد شوروي به ارث برده‌اند، تمايل زيادي براي هم‌بستگي‌هاي اقتصادي با روسيه از خود نشان مي‌دهند. به عنوان مثال مي‌توان به توافق روسيه و قزاقستان براي اشاره كرد كه مي‌تواند به ادامه توسعه همكاري ميان دو كشور مساعدت 1999-2007 همكاري مرزي براي سال‌هاي كند.
مناسبات روسيه با قرقيزستان نيز با موفقيت توسعه مي‌يابد. مطابق با موضع‌گيري آقايف، روسيه متحد اقتصادي با قرقيزستان بوده، هست و خواهد. در ژوئيه سال 2000 روسيه و قرقيزستان بيانيه دوستي جاويدان و نيز قراردادي را درباره همكاري‌هاي اقتصادي در سال‌هاي 2009-2000 را امضا كردند، كه با اجراي آن امكانات وسيعي در زمينه توسعه تجارت، تعاون توليدي و ساير انواع همگرايي در زمينه‌هاي اقتصادي حائز اولويت فراهم مي‌شود.
حاكميت رو به رشد شركت‌هاي روسي در صنايع كشورهاي آسياي مركزي اهرم بيشتري بر اقتصاد اين دولت‌ها در اختيار روسيه قرار مي‌دهد و به عنوان جايگزيني براي از دست دادن انحصار روسيه در مسيرهاي صادرات انرژي عمل مي‌كند. به عنوان مثال در سال 2003 نيازف از تركمنستان و مدير كل گازپروم روسيه قرارداد تاريخي خريد و فروش گاز را امضا كردند كه به روسيه اجازه مي‌دهد 59/9 تريليون فوت مكعب گاز را در سال‌هاي 2004 تا 2029 از تركمنستان وارد كند. در ژوئن 2004 رئيس شركت روسي لوك‌اويل توافقنامه‌اي را در رابطه با نفت و گاز ازبكستان امضا كرد. بر اساس اين توافقنامه شركت نفت روسيه براي كنترل گاز ازبكستان در آنجا خواهد ماند. اين شركت ذخيره گاز تركمنستان را براي 35 سال آينده اداره و تا يك ميليارد دلار براي آن سرمايه‌گذاري مي‌كند.
به طور كلي در سال 2006 تجارت روسيه به 436 ميليارد و 100 ميليون دلار رسيده كه در گزارشي از اداره گمرك اين كشور مبادلات روسيه با جمهوري‌هاي آسياي مركزي 14 ميليارد و 700 ميليون دلار بوده كه نسبت به سال 2005 (4/25) درصد رشد داشته است. از مجموع مبادلات اين كشور در سال 2006 در حدود 14/8 درصد با جمهوري‌هاي مذكور بوده است.
در مورد روابط سياسي اين اعضا با ايالات متحده نيز مي‌توان به فروپاشي اتحاد شوروي و تجزيه آن به دولت‌هاي مستقل اشاره كرد كه آمريكا در پي آن تلاش گسترده‌اي را آغاز كرد تا خلاء ژئوپلوتيكي پيرامون فدراسيون روسيه را پر كند. چرا كه بسياري از نظريه‌پردازان و سياست‌مداران آمريكايي بر اين باورند كه نيروي مسلط بر اورآسيا تسلط بر جهان را به دست خواهد آورد و در انديشه نخبگان اين فكر پديد آمده كه با تجزيه روسيه آمريكا براي اولين بار قادر است حضور سياسي خود را در كشورهاي تازه استقلال يافته تا مرزهاي چين حاكم نموده و با اين حضور سياسي در ساير ابعاد نيز موفقيت‌هايي را به دست آورد. به همين دليل سازمان همكاري اقتصادي اكو بعد از فروپاشي شوروي و پيوستن جمهوري‌هاي سابق به آن داراي اهميت زيادي براي آمريكا شده است. چرا كه پيوستن اين اعضا از سوي آمريكا به عنوان تلاشي از سوي ايران براي توسعه نفوذ ايدئولوژيك خود تلقي گرديده است و ايالات متحده با توسعه نفوذ سياسي خود در اين جمهوري‌ها به يك مانع اساسي براي توسعه روابط ايران با آنها شده است.
آمريكا در همه اين كشورها سفارت افتتاح كرده و با سرمايه‌گذاري‌هاي سياسي ـ علمي، تبليغاتي بسيار عزم خود را جزم نموده تا نفوذ سياسي كاملي را در اين جمهوري‌ها به دست آورد. لازم به ذكر است كه آمريكا در اين نفوذ سياسي از نهادهاي بين‌المللي نظير سازمان ملل و صندوق بين‌المللي پول، كنفرانس امنيت و همكاري اروپا، اتحاديه اروپاي غربي و ناتو بهره‌ي بسيار گرفته است. بعد از حوادث 11 سپتامبر 2011 آمريكا با پيگيري ايده انقلاب‌هاي رنگين تلاش كرده با تعويض رهبران منطقه، چهره‌هايي را به قدرت برساند كه تا حدودي رضايت مردم را داشته باشند و در عين حال وابسته به آمريكا و مجري سياست‌هاي واشنگتن باشند. از جمله محورهاي تلاش امنيتي آمريكا جهت نفوذ در جمهوري‌ها مي‌توان به تلاش براي گسترش دادن ناتو به سوي شرق، حمايت از پيمان‌هاي نظامي غرب‌گراي منطقه نظير گوام و اعطاي كمك‌هاي مالي و فني و نظامي به جمهوري‌هاي مزبور اشاره كرد. هر ساله آمريكا كمك‌هاي مالي و نظامي جداگانه‌اي به اين كشورها ارائه و يا اين كه تجهيزات مستعمل نظامي را براي كمك در اختيار اين كشورها قرار مي‌دهد. بنابراين آمريكا با برگزاري تمرينات نظامي با اين كشورها چه به صورت دوجانبه و چه به صورت چندجانبه در چهارچوب طرح مشاركت براي صلح ناتو، برگزاري دوره‌هاي آموزشي، اعزام افسران نظامي به عنوان مستشار و … به نفوذ در اين جمهوري‌ها دست زده است. به عنوان مثال آمريكا در سال 2004 براي احياي پيمان گوام ، 47 ميليون دلار به اعضاي آن كمك اعطا نمود. از جمله وظايف جديد اين پيمان از اين سال به بعد صدور انقلاب‌هاي رنگين به جمهوري‌ها مطابق با منافع آمريكا بوده است. قرقيزستان اولين جمهوري آسياي مركزي بود كه در نوامبر 2003 انقلاب رنگين از نوع لاله‌اي آن را تجربه كرد.
به طور كلي آمريكا پس از حادثه 11 سپتامبر موفق شد از يك سو طرح‌هاي نظامي در منطقه را نظير استقرار نيروهاي واكنش سريع و از سوي ديگر با به راه انداختن سناريوي انقلاب‌هاي رنگين در برخي كشورهاي منطقه با استفاده از نارضايتي داخلي به خاطر فقر و بيكاري، رهبران جديد وابسته را به قدرت برساند.
ايران
جمهوري اسلامي ايران همواره يكي از سه كشور عمده تأمين كننده‌ي نفت اتحاديه اروپا بوده است. علاوه‌بر اين كشور مناسب‌ترين مسير براي انتقال نفت و گاز درياي خزر به اروپاست، چرا كه مسير ايران نسبت به ساير مسيرها كوتاه‌تر و از نظر اقتصادي مقرون به صرفه‌تر است.
در سال 1385 بزرگترين شركاي تجاري ايران، آلمان و ايتاليا از اتحاديه اروپا بوده‌اند. در 5 ماهه‌ي نخست اين سال تجارت اروپا به ايران به مرز 7 ميليارد دلار رسيد كه ارزش صادرات ايران به اروپا 915 ميليون دلار و ارزش واردات ايران از اروپا 6 ميليارد دلار بوده است كه در مقايسه با مدت زمان مشابه به سال گذشته، شاهد افزايش 138 درصدي صادرات ايران به اروپا هستيم. حجم صادرات اروپا به ايران 3/6 ميليون تن كالا و حجم واردات اروپا از ايران 1/3 ميليون تن اعلام شده است. بيشترين سهم از صادرات اروپا به ايران را آلمان با 2 ميليارد دلار، ايتاليا 783/4 ميليون دلار، انگليس 474/1 ميليون 7/255 ميليون دلار تشكيل داده‌اند. بيشترين صادرات ايران نيز به كشورها ايتاليا با 7/247 ميليون دلار و سوئد و آلمان 111/5 ميليون دلار بوده است.
يك اتحاديه خارجي متشكل از يك شركت آلماني، يك شركت ايتاليايي و نيز يك بانك سوئيسي هم چنين در اواخر سال1385 در مجموعه فولاد مباركه 80 ميليون يورو سرمايه‌گذاري كرده‌اند. اين مبلغ قسمتي از مجموع مبلغ سرمايه‌گذاري به ارزش 300 ميليون يورويي مي‌باشد كه از شش سال گذشته توافق‌هاي اوليه آن به عمل آمده و قرار است براي بهبود استانداردهاي محيط زيستي، كيفيت محصولات و صرفه‌جويي در انرژي مورد استفاده قرار گيرد.
مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه حجم تجارت ايران و روابط اقتصادي اين كشور با كشورهاي اتحاديه اروپا به خصوص آلمان و ايتاليا بسيار چشمگير و قابل توجه است.
در هفت سال گذشته فرانسوي‌ها و سرمايه‌گذاران اين كشور بيشترين سرمايه‌گذاري را در ايران داشته‌اند و سهم زيادي از سرمايه‌گذاري خارجي در ايران متعلق به آنان مي‌باشد.
در مورد روابط سياسي و امنيتي ايران به بررسي اين روابط با روسيه به عنوان يك قدرت خارجي مي‌پردازيم. بعد از فروپاشي شوروي و پايان جنگ سرد با توجه به از ميان رفتن نظام دوقطبي موقعيت ژئوپلوتيك و ژئواستراتژيك روسيه در نظام بين‌الملل دگرگون شد. اين كشور با افسوس از منزلت از دست رفته خود اميد دارد كه در تغيير ساختار نظام بين‌الملل بار ديگر منزلت برتري‌جويانه خود را در اين نظام باز يابد. تمايل به همكاري با ايران، نيز در واقع با اين هدف راهبردي مطلوب شده است چرا كه نزديك شدن روسيه به ايران و همكاري هسته‌اي ميان دو كشور مزاياي زيادي براي روسيه به همراه دارد. از مهمترين اهداف سياست خارجي روسيه در خصوص همكاري با ايران، استفاده از اهرم اين كشور براي چانه‌زني با آمريكا، نزديكي به ايران براي نفوذ در منطقه خاورميانه، خليج‌فارس و كشورهاي اسلامي و همكاري‌هاي دفاعي در جهت بازسازي سياسي و دفاعي خود مي‌باشد. از طرفي روسيه نيز به عنوان كشوري كه داراي سلاح‌هاي با كيفيت است براي تهران بيش از پيش حائز اهميت است. به گونه‌اي كه قسمت اعظم مبادلات دو كشور بعد از فروپاشي شوروي شامل خريدهاي نظامي ايران از اين كشور بوده است. نمي‌بايست فراموش كرد كه يك اصل پايدار در روابط ايران و روسيه برتري “ماهيت سياسي ـ امنيتي” آن بر ماهيت “تجاري و اقتصادي” مي‌باشد كه اين به معناي ظرفيت و اهميت برتر موضوعات و مفاهيم سياسي و امنيتي در مقايسه با همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري است.
به طور كلي ايران پس از هند و چين، سومين وارد كننده سلاح از روسيه تلقي مي‌شود. معاملات تسليحاتي ميان دو كشور كه از دوران جنگ 8 ساله با عراق توسعه يافته بود در سال‌هاي بعد از فروپاشي شوروي نيز تداوم پيدا كرد.
از طرف ديگر گسترش بازي بزرگ در منطقه پيرامون خزر اهميت همكاري‌هاي نظامي ميان ايران و روسيه را بيش از پيش برجسته ساخته است. در اين ميان تداوم تخاصم‌هاي ميان ايران و آمريكا و ايران و اسرائيل از سوي ديگر نيز نمي‌بايد ناديده گرفته شود.
به طور كلي عوامل اشتراك دو كشور ايران و روسيه عبارت‌اند از:
ـ مقابله با نفوذ آمريكا در آسياي مركزي و قفقاز.
ـ مخالفت با گسترش ناتو به شرق.
ـ جلوگيري از سلطه‌ي شركت‌هاي خارجي و چند مليتي بر منابع نفت و گاز منطقه.
همكاري اين دو كشور در پايان دادن به جنگ داخلي تاجيكستان به خوبي ظرفيت‌هاي سازنده ايران را در تأمين نيازهاي امنيتي روسيه به نمايش گذاشت.

مبحث چهارم: نظام حقوقي اتحاديه‌ي اروپا
در اين بحث از نظام حقوقي اتحاديه، شايد نخستين سئوالي كه به ذهن برسد آن است كه آيا اتحاديه‌ داراي يك نظام حقوقي مستقل مي‌باشد و يا نظام آن همان مجموعه نظام‌هاي حقوقي ملي اعضا است. احتمالاً مبناي اين سئوال نيز آن خواهد بود كه چون اتحاديه‌ بر اساس قرارداد (پيمان‌هاي مختلف مانند معاهده‌ي رم، ماستريخت و آمستردام) تشكيل شده نمي‌تواند يك نظام متفاوت از نظام‌هاي حقوقي ملي اعضا داشته باشد.
در اين ارتباط بايد اذعان داشت كه موافقت‌نامه‌هاي تشكيل دهنده اتحاديه فراتر و جداي از ساير پيمان‌ها و موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي تلقي شده و دول عضو با قبول شرايط آن عالماً و عامداً حاكميت خود را محدود ساخته و حداقل در مواردي اختيارات ملي را به اتحاديه‌ تفويض كرده‌اند، به نحوي كه برگشت آن به دول عضو پذيرفته نيست. در همين راستا نظرات و آراء ديوان دادگستري اروپايي توسط دادگاه‌هاي ملي بايد به

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژگان کلیدی سهراب سپهری، سیر و سلوک، صدای پای آب Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی سیر و سلوک، آیات و روایات، صطلاح عرفانی