دانلود پایان نامه ارشد با موضوع مهارت های حرکتی، کودکان و نوجوان، کودکان و نوجوانان

دانلود پایان نامه ارشد

باشد. 
2- انگیزه ی کافی داشته باشد.  
3- از علاقه ی کافی برخوردار باشد. 
4- بین چشم و دست هماهنگی باشد. 
5- هماهنگی حرکتی داشته باشد. 
6- توانایی تطبیق بدن با فضای اطراف را داشته باشد.  
7- مفهوم نوشتن از راست به چپ را بداند (تبریزی، 1382).
8-2-2- خطا های متداول در نوشتن:  
 الف) کج نویسی بیش از حد که به دلایل متعددی مثل بسیار نزدیک بودن بازو به بدن و بسیار سفت گرفتن شست و دور بودن خیلی زیاد نوک قلم از انگشتان و صحیح نبودن جهت کاغذ و درست نبودن جهت حرکت قلم اتفاق می افتد.   
ب) راست نویسی بیش ازحد: عواملی مثل بسیار دور بودن بازو از بدن و بسیار نزدیک بودن انگشتان به سر قلم-هدایت قلم به تنهایی توسط انگشت سبابه – نا صحیح بودن جهت کاغذ در ایجاد آن مؤثر می باشد.
 پ)پرفشار نوشتن که بر اثر فشار دادن بیش از حد انگشت سبابه و استفاده از قلم نا مناسب.
ت) کم رنگ نویسی بیش از حد به عواملی مثل بیش از حد کج یا راست نگه داشتن قلم و چرخش نوک قلم به یک سمت و قطر بیش از حد قلم بستگی دارد. 
ث)زاویه دار نویسی بیش از حد: به دلیل سفت بودن بیش از حد شست و بیش از حد شل نگه داشتن قلم و حرکت بیش از حد قلم اتفاق می افتد. 
ج ) نامرتب نویسی بیش از حد که چهار علت مهم برای این مورد و جود دارد که شامل نبود آزادی حرکت یا حرکت بیش از حد کند دست و محکم گرفتن قلم و در نهایت نا درست یا ناراحت بودن وضعیت می باشد.  
چ)فاصله گذاری بیش از حد که به واسطه ی پیشرفت بیش از حد سریع قلم به سمت چپ و حرکت بیش از حد و سریع جانبی ایجاد می شود ( والاس و لافلین، ترجمه منشي طوسي، 1370).  
1-8-2-2- روش های ترمیمی:  
1-قبل از فرا گیری نوشتن طراحی تصویر ها ی با قلم مو و انگشت دست روی شن و… به آمادگی قبل از نوشتن منجر می شود.  
2- در مرحله ی اول تعلیم خط بهتر است که نمونه های حروف و کلمات از تخته یا چیز های دیگر ساخته شوند به طوری که نوآموزان بتوانندآن ها را لمس کنند زیرا این عمل اشکال ان ها را در مغز کودکان تثبیت می کند و نوشتنشان را برایشان آسان می سازد هم چنین سبب می شود که کودکان با شوق و رغبت به یادگیری حروف و کلمات بپردازند.  
3-پر رنگ نوشتن از روی متنی که به صورت کمرنگ نوشته شده نیز به بهتر شدن خط کمک می کند هم چنین استفاده از کاغذ های پوستی و تمرین از روی کلمه ها یا حروف نوشته شده نیز برای این منظور بهتر می باشد. 
4-اگر بچه ها فشار زیادی به کاغذ می آورند می توانیم از کاربن استفاده کنیم و از بچه ها بخواهیم طوری روی کاربن بنویسند که اثر زیادی از نوشته های آن ها روی ورقه ی زیرین نیفتد. 
5-اگر بچه ها سرشان را زیاد به دفتر نزدیک می کنند از ضعیف نبودن چشم آن ها با ارجاع به پزشک مطمئن شوید.
6- دقت کنیم بچه ها کاغذ را بیش از حد کج نگذارند تا از کج نویسی ان ها جلو گیری شود. 
7- اگر کودکی کلمات را بیش از حد بزرگ یا کوچک می نویسد می توانید اندازه ی متوسطی برای کلمات در نظر بگیرید و با گذاشتن خط فاصله بین کلمات از کودک بخواهیدفاصله ی تعیین شده را پر کند.
8- نامرتب نوشتن تکالیف ممکن است به علت محدودیت حرکتی در دست باشد یا این که مداد را بیش از حد محکم در دست می گیرد یا وضعیت درستی در هنگام نوشتن ندارد با بر طرف کردن هر یک از این علل دانش آموز می تواند خط بهتری داشته باشد.
9-سر مشق هایی را انتخاب کنیم که اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت کند برای این منظوراز عبارت های آسان شروع می کنیم. 
10- دانش آموزان را تشویق کنیم تا باور های مثبتی در باره ی توانایی ها ی خود داشته باشند و میان تلاش و ارزش های فردی دانش آموزان ارتباط محکمی بر قرار کنیم و به ویژه آنان را تشویق کنیم تا به تلاش خود اهمیت بدهند هدف می تواند این باشد که دانش آموزان خوشنویسی را مهارتی مهم به شمار آورند. 
11- به دانش آموزان تکالیف و مسؤلیت هایی بدهیم که انجام آنها برایشان جالب باشد و به این وسیله علاقه و انگیزه برای صحیح نوشتن و زیبا نویسی را در کودکان تقویت کنیم. 
12- همکاری والدین و اموزگاران در این آموزش بسیار مهم است از والدین بخواهیم با در اختیار قرار دادن ابزا ر مناسب برای نوشتن و بازدید از نمایشگاه های خط و نقاشی خط دانش آموز و آموزگار را برای آموزش و فراگیر ی بهتر این مهارت یاری کنند ( صفر زاده، 1390).
9-2-2- آموزش چگونگي نوشتن به كودكان چپ دست:
پیش از اینکه شروع کنید، تا مهارت‌های نوشتن را به کودک‌تان یاد بدهید، باید مشخص کنید آیا کودک‌تان چپ دست است یا نه.
این کار خیلی ساده است کافی است کودک‌تان را هنگامی که چیزها را برمی‌دارد زیر نظر بگیرید، تا ببینید از کدام دست برای این مقصود استفاده می‌کند تا بفهمید او چپ ‌دست است یا نه.
کودکان چپ ‌دست اندکی با کودکان راست‌ دست متفاوتند. برخی از نکات را هنگام آموزش نوشتن به کودکان چپ‌دست به یاد داشته باشید: (هاميل و بارتل، ترجمه بيابانگرد و ناوينيان، 1381)
به کودک‌تان بفهمانید که گرچه او با دست چپ می‌نویسد، اما این وضع نقصی به حساب نمی‌آید.
به او بفهمانید که بسیاری از کسان دیگر نیز مانند او هستند، گر چه ممکن است اکنون در کنار او نباشند.
به کودک‌تان اطمینان دهید که او می‌تواند هر کلمه و همه کلمات را با خط خوب و زیبا بنویسد.
هرگز کودک را وادار نکنید که از دست راستش استفاده کند، این کار ممکن است به او فشار اضافی بیاورد و ممکن است نتواند به خوبی بنویسد.
کودک چپ‌‌دست باید دفترچه‌اش را در “سمت چپ” خود روی میز قرار دهد، و بر حسب وضعیت به دستش زاویه مناسب بدهد.
دفترچه باید همچنین در فاصله و ارتفاع مناسب قرار داده شود تا کودک هنگام نوشتن راحت باشد.
به کودک‌تان یاد دهید چگونه مداد را به شیوه‌ای مناسب بین انگشت اشاره،‌ انگشت میانه و انگشت شست نگهدارد.
همیشه سعی کنید هنگامی که کودک با دست چپش می‌نویسد، به او روحیه بدهید و او را تشویق کنید.
برای ایجاد و حفظ علاقه کودک به نوشتن به او مدادها یا قلم‌های جذاب و رنگارنگ بدهید.
مهم است که میزان درک و توانایی خواندن کودک را هنگام آموزش نوشتن به او تشخیص دهید، این کار به شما کمک خواهد کرد تا به شیوه‌ای مناسب به او آموزش دهید.
سعی کنید میزان تحمل کودک‌تان را بشناسید و حتی هنگامی که او احساس ناامیدی می‌کند آرامش خود را حفظ کیند. این کار نیاز به تلاش از هر دو طرف دارد.
سعی کنید از طریق تصاویر به آموزش دهید و از او بخواهید که درباره آن تصاویر بنویسد،‌ این کار قدرت درک او را افزایش می‌دهد.
درباره دست خط بد یا اشتباهات املایی او در آغاز کار نگران نشوید. به کودک کمک کنید تا به تدریج آنها را اصلاح کند.
9-2-2- روش نظامدار واکت (Vakt):
وجود مشکلات شدید در نوشتن کلمات به طور صحیح، باعث نگرانی شدید والدین و معلم کودک می گردد. املا، بخشی از برنامه آموزشی است که دوران خلاقیت و تفکر واگرا، مطرح نیست، بلکه تنها آموزش یک نمونه یا ترتیب حروف مد نظر است. کودکان و نوجوانان بسیاری از مشکلات نادرست نویسی رنج می برند که تکراری نوشتاری لغات غلط نوشته شده تنها راه حل نیست. بلکه می توان رفتارهای ورودی دانش آموزان را برای نوشتن تقویت نمود از جمله: تقویت ادراک شنیداری و حافظه اصوات، تقویت ادراک بصری و حافظه حروف تقویت مهارت های حرکتی، و یا تقویت مسیرهای حسی، بینایی، شنوایی، حرکتی و لامسه به این هدف مهم دست یافت (جوان بخت، 1383).
برای تقویت نارسانویسی می توان از روش واكت استفاده نمود که از حواس مختلفی مانند بینایی، شنوایی، لامسه و حرکتی استفاده می کند و ارزش آن در آموزش قواعد انطباق واج نویسی و توانمندی دانش آموز برای تشخیص بین حروف و اصوات حروف الفبا می باشد (آقازاده، 1388).
این روش بر این فرض بنا شده که با تحریک راه های ورودی چند حس می توان یادگیری را تقویت کرد. این روش به موازات تحریک حواس شنیداری و دیداری و با کاربرد ردگیری بر تحریک حرکتی و بساوایی تأکید می ورزد. واکت از حروف اول کلمه های دیداری49،شنیداری50، حرکتی51، بساوایی52 درست شده است و منظور از آن تأکید بر تحریک این حواس است. در این فن دانش آموزان کلمه مورد نظر را می بینند، صدای معلم را به هنگام تلفظ آن کلمه می شنوند، خودشان آن کلمه را می گویند، صدای خودشان را به هنگام تلفظ کلمه می شنوند، حرکت ماهیچه های خود را وقتی به ردگیری کلمه می پردازند حس می کنند، سطحی را که زیر نوک انگشتان شان است حس می کنند، حرکت دست های خود را  به هنگام ردگیری می بینند و همراه با ردگیری کلمه صدای خود را که دارند کلمه را تلفظ می کنند، می شنوند(فردانش،1387). برای کار با کودکانی که مشکلات شدیدی در یادگیری نوشتن دارند، باید از 12 مرحله زیر استفاده کرد. پیشنهاد می شود که معلمان ترتیب زیر را رعایت کنند.
1- با نظر کودک، یک هدف یادگیری برای ساخت حروف خوانا تعیین کنید.
2- بعد از جلب توجه کودک، در حالیکه کودک مشغول مشاهده حرکت لازم جهت نوشتن آن حرف و شکل آن می باشد، ساخت حرف مورد نظر آموزش داده می شود.
3- در حالیکه حرف مورد نظر را می نویسید، آن را نام ببرید، «این آ است» وقتی کودک نام حرف را تکرار کرد با گفتن «خوبه این آ است» او را تأیید کنید.
4- مجدداََ حرف را بنویسید و در مورد ساخت آن با کودک بحث کنید. «ببین ما از اینجا شروع می کنیم و سپس از این راه به حرف آ شکل می دهیم.»
5- از کودک بخواهید حرف را با انگشت اشاره خود ترسیم کند و آ ن را نام ببرد. چندین بار این تمرین تکرار شود.
6- همان طور که کودک حرف را ترسیم می کند از او بخواهید فرآیندی را که شما در مرحله چهارم در مورد آن بحث کردید، توصیف کند.
7- حرف مورد نظر را با نقطه های ریز و یا با خطوط کوتاه و منقطع بنویسید و از کودک بخواهید با گچ و مداد، شکل حرف را تکمیل کند چندین بار این تمرین را تکرار کنید.
8- از کودک بخواهید که حرف مورد نظر را از روی مدل رونویسی کند.این تمرین را چند بار تکرار کنید تا مطمئن شوید که کودک بطور خوانا و صحیح آن را رونویسی می کند.
9- وقتی کودک توانست بطور خوانا یک حرف را رونویسی کند، از او بخواهید حرف را از یعنی بدون جدول بنویسد.
10- به کودک کمک کنید که حرف نوشته شده را با مدل آن مقایسه کند.
11- وقتی کودک توانست یک حرف را بطور خوانا بنویسد، برای یادگیری، حرف دیگری را به او آموزش دهید مثل «ب». وقتی کودک «ب» را یاد گرفت از او بخواهید که «حالا بنویس آ» سپس به نوبت «آ و ب» را بنویس این تمرینات موجب پرآموزی کودک شده و تا اندازه ای از طرح بیش از حد یک حرف در یک جلسه جلوگیری می کند.
12- در همه مراحل باید پاسخ های مناسب کودک تمجید و تشویق گردد (آقازاده، 1388).
3-2- بخش دوم (پيشينه تجربي)
با توجه به اينكه تا كنون بر اساس روش نظامدار واكت مطالعه اي براي بررسي اختلالات نوشتاري صورت نگرفته است، تحقيقات اشاره شده دراين پژوهش در ايران درباره طراحي بر اساس ساير الگوهاي آموزشي يا مشكلات نارسانويسي هستند و از آنجا كه اين پژوهش اولين نمونه پژوهشي در زمينه طراحی آموزشی مبتنی بر روش نظامدار واکت و تاثیرآن برکاهش اختلالات نوشتاری کودکان پسر پایه دوم ابتدایی در ايران مي باشد كار بزرگي است با تنگناها و كاستي هاي بزرگ كه اميد است تحقيقات بعدي پژوهشگران در اين زمينه به شكوفايي اين پژوهش كمك نمايد.
1-3-2- تحقيقات انجام شده در داخل كشور:
در اين قسمت پژوهشها و مطالعات انجام شده پيشين در دو قسمت : مطالعات انجام شده در ايران و مطالعات انجام شده در جهان ذکر مي گردد. البته به علت محدوديت دسترسي به همه منابع محقق نتوانسته است، همه آنها را بيابد. لازم به ذکر است طبق جستجوهاي به عمل آمده در پايان نامه ها مقالات و پژوهش ها در پايگاه پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي ايران و ديگر سايت هاي اينترنتي تحقيق و پژوهشي به اين صورت و با اين نام انجام نگرفته بود. اما تعدادي از پژوهش ها و مقالاتي که با اين موضوع نزديکي و شباهت دارد، را در زير آورده می شود:
1- محمدی(1386)تحقیقی باهدف بررسی میزان اثربخشی فعالیت های آموزشی و توانبخشی مرکز مشکلات ویژه

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع مشکلات رفتاری، تشویق و تنبیه، کتاب های درسی Next Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع دانش آموزان دختر، آموزش مهارت، اختلال دیکته