دانلود پایان نامه ارشد با موضوع منابع سازمان، کسب و کار، سیستم مدیریت، فناوری اطلاعات

دانلود پایان نامه ارشد

صورت خاص تهيه شده و درون سيستم گنجانده مي شوند. بنابراین سازمان مشتری با نصب این سیستم عملا روش هاي بهينه انجام فرآيندها را نيز در اختيار داشته و مي تواند فرآيندهاي جاري خود را بهبود بخشد. ايده بهره گيري از تجارب برتر با محدوديت هايي نيز روبرو است. اول اين كه شناسايي برترين تجربيات در يك صنعت خاص، مستلزم مطالعه گسترده و جامع مي باشد كه اين امر خود مستلزم انجام حجم وسيعي از تلاش ها و فعاليت ها برای سازمان تولید کننده سیستم است. محدوديت دوم نيز آن است كه بهره گيري از تجارب برتر باعث مي شود تغييرات قابل توجهي در فرآيندهاي كاري بوجود آيد و افراد و واحد هاي سازماني بايد خود را با تغييرات جديد تطبيق دهند، كه اين تطابق ممكن است با مقاومت کارکنان رو به رو گشته و به سختي صورت پذيرد. همچنین تجربه اي كه براي يك سازمان به عنوان بهترين مطرح است، ممكن است كه براي سايرين چندان مطلوب نباشد و يا اينكه نسبت به تجربه خودشان برتر محسوب نگردد (Rose and Kraemmergaard, 2006). بنابراین تجربه و دانش فروشنده در خصوص حوزه کسب و کار سازمان مشتری جهت ارائه سیستمی که به بهترین نحو پاسخ گوی نیازمندی های سازمان مشتری باشد، مساله بسیار مهمی به شمار می رود.
– مهارت فروشنده اعم از مهارت های فنی، ارتباطی و تحلیل مسائل
این شاخص به توجه طراح و عرضه كنندگان سيستم به نيازهاي تحلیلی زمان راه اندازي سيستم و شيوه هاي جمع آوري اطلاعات و مهارت های برقراری ارتباط با افراد سازمان مشتری اشاره دارد. چرا که در مواردي، علي رغم مناسب بودن سيستم طراحي يا عرضه شده، به علت عدم مهارت ارتباطی کافی اعضای سازمان فروشنده سیستم با سازمان مشتری، کارکنان سازمان مشتری در پیاده سازی موثر و موفقیت آمیز سیستم مشارکت کافی به عمل نیاورده و سبب گردند تا سيستم با موفقیت پیاده سازی نشود و مشتري اشكالات غير مرتبط با سيستم را به سيستم طراحي يا عرضه شده نسبت دهد و یا حتی منجر به کنارگذاری سيستم شود (Moohebat et al., 2010; Andersson and Wilson, 2011).
– تعهد فروشنده برای بهبود و ارتقا سیستم به نسخه های جدید و افزودن ویژگی های جدید به سیستم
در این راستا، موارد متعددی باید مد نظر قرار گیرد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود:
• بررسي وضعيت نسخه هاي جديد سیستم در بازار
• آيا فروشنده تمايل به بروز رسانی سیستم خود را دارد؟
• آیا فروشنده امكانات، قابليت ها و ماژول هاي جديد مورد نياز سازمان را در آينده به آن اضافه خواهد كرد؟
• فروشنده چه فناوري هاي جديدي را در توليد سیستم خود مورد استفاده قرار خواهد داد؟
همچنین سوال مهمی دیگری که در این زمینه باید پاسخ داده شود آن است که فروشنده مربوطه براي چند سال در بازار باقي خواهد ماند تا سازمان مشتری بتواند در آینده از نسخ جدیدی که فروشنده در اختیار وی قرار می دهد، استفاده نماید. با توجه به این که در محیط پویا و به شدت رقابتی امروز، بسیاری از سازمان ها در حال نابودی و یا ادغام در سایر سازمان ها هستند، توجه به این مساله و توان مالی سازمان فروشنده از اهمیت به سزایی برخوردار است (Sawah et al., 2008; Nicolaou and Bhattacharya, 2006; Law et al., 2010).

– عیب یابی سیستم و حل مسائل مربوط به آن
گاهي اوقات فروشندگان سیستم تنها براي حفظ موقعيت خود در بازار رقبا و یا کسب سود اندک در کوتاه مدت، اقدام به فروش و توزیع سیستم به سازمان های مشتری می نمایند. اغلب سیستم هایی که در این شرایط به فروش می رسند عاری از خطا و نقص49 نیستند. بنابراين سازمان مشتری همواره باید از كامل بودن سیستم، نقص كمتر آن و پشتيباني خوب و به موقع فروشنده در مواقع بروز مشكلات و خطاهای سیستم مطمئن باشد (Chuen, 2010; Motwani et al., 2005).

– مشاوره به سازمان مشتری در خصوص چگونگی استفاده بهینه از سیستم
سازمان فروشنده سیستم باید در زمینه نحوه استفاده از سیستم، شناسایی بخشی از فرآیندهای کسب و کار که تحت تاثیر پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان قرار خواهند گرفت و بهینه سازی سیستم به سازمان مشتری مشاوره لازم را ارائه کند. همچنین در صورت لزوم در نوشتن گزارش‌ها، استخراج داده‌های پیچیده، برنامه‌ریزی و تست سیستم و در نهایت بهینه سازی جریان داده‌ها آگاهی های لازم را به سازمان مشتری بدهد (Chang et al., 2008).
– وجود موافقتنامه سطح خدمات50
وجود یک تفاهم نامه مبنی بر سطح خدماتی که قرار است توسط فروشنده سیستم به سازمان مشتری ارائه گردد، در موفقیت استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمان بسیار مهم و حیاتی به شمار می رود. در حقیقت وجود این توافق نامه منجر به روشن بودن حدود اختیارات و مسئولیت هر یک از طرفین در چنین پروژه وسیع و پیچیده ای شده و می تواند از بروز مشکلات و تعارضات احتمالی در آینده جلوگیری نماید. بنابراین میان موفقيت پروژه استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و وجود تناسب و سازگاري میان سازمان خريدار و فروشنده سیستم، ارتباط و همبستگي مثبتی وجود دارد (Li, 2010).
2-10-7) محیط:
– قوانین و مقررات اعمال شده از سوی دولت
در خصوص برخي از فرآيندها، سازمان ملزم به تغيير سيستم و اعمال رويه هاي خاص است. به عنوان مثال ماژول هاي منابع انسانی، مالي و حقوقي به صورت گسترده تحت تاثير قوانين و مقررات دولتي و حکومتي مي باشند. در سازمان هاي تحت پوشش دولت، فرآيندهايي مانند تدارکات و خريد نيز بايد براساس قوانين مناقصات و تدارکات دولتي انجام شود. بنابراين بخش هاي مرتبط با اين فرآيندها در سيستم بايد تغيير يافته و با توجه به الزامات موجود سفارشي شوندMalhotra and Temponi, 2010; Ferran and Salim, 2008; Anderson, 2003; Rose and) Kraemmergaard, 2006; Ke and Wei, 2008).
با توجه به کلیه مطالب ذکر شده، می توان این گونه نتیجه گرفت که فرآيند بكارگيري و پياده سازي سيستم هاي برنامه ریزی منابع سازمان يك چالش فني- اجتماعي است كه بر سطوح استراتژيك و عملياتي شركت تاثيرگذار خواهد بود و لزوما اجراي آن بازده مورد انتظار سازمان استفاده كننده را به همراه نخواهد داشت. بنابراين درك كامل اين فرآيند در سطوح مختلف آن از بروز چنين مشكلاتي جلوگيري كرده و فرآيند تغيير بوجود آمده را به سمت شرایط ايده آل سوق خواهد داد. براي دستيابي به چنين هدفي لازم است ديدگاهي متوازن اتخاذ نمود؛ بدين معني كه همه سطوح استراتژيك، تاكتيكي و عملياتي بوضوح مشخص شده و منافع مورد انتظار هر بخش مورد ارزيابي و تجزيه و تحليل قرار گيرد. از آن جا كه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان پديده اي نسبتا جديد در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به شمار مي رود و استقرار مناسب آن از اهمیت بالایی برخوردار است، روش هاي بكارگيري و پياده سازي آن هنوز در حال توسعه و تكامل مي باشد و تا کنون روشي جامع و منسجم براي پياده سازي موفق سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در تحقيقات ارائه نشده است. بر این اساس برخی از محققان و مطالعات در این زمینه، اقدام به در نظر گرفتن عوامل اصلی موثر در فرایند انتخاب سیستم برنامه ریزی منابع سازمان کرده اند. حال آن که طیف عوامل موثر در ارزیابی پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان بسیار گسترده بوده و بنابراین باید تنها عواملی مورد بررسی قرار گیرند که عمومیت بیشتری داشته و از اهمیت بالاتری برخوردارند (Sohrabi and Jafarzadeh, 2010). بنابراین در ادامه با مطالعه وسیع و عمیق ادبیات موضوع پژوهش، کلیه شاخص های معتبر شناسایی شده در حوزه پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در غالب عوامل بحرانی موفقیت استقرار این سیستم گردآوری شده و در جدول 2-1 خلاصه گردیده است. لازم به ذکر است که محقق از مجموعه این عوامل جهت سنجش موفقیت استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمان بهره برده است.
2-11) خلاصه ادبیات به دست آمده از تحقیقات مشابه
در کامل ترین منابع، محققان تنها به شناسایی تعداد معدودی از متغیرهای سازمانی مرتبط با استقرار سیستم پرداخته اند. به عنوان مثال در مقاله منتشر شده از سوی عالم تبریز در سال 1389 با عنوان ارزیابی اجراي راهبردي برنامه ریزي منابع سازمان در شرکت هاي کوچک و متوسط به ارزیابی خرید سیستم برنامه ریزي منابع سازمان از زاویه برنامه راهبردي سازمان پرداخته است در تحقیق دیگری صارمی در سال 1386 به شناسایی عوامل اثرگذار بر آمادگی سازمان جهت پیاده سازی موفق ERP پرداحته و بر آن اساس مهم ترین عوامل مرتبط با صنعت خودرو را مورد شناسایی قرار داده است. تحقیقات داخلی که روي موضوع مورد نظر انجام گردیده است، بیشتر بر روی جنبه های خاص و مطالعه موردی سازمان ها صورت گرفته و تقریبا هیچ یک به صورت همه جانبه به بررسی سنجش و ارزیابی موفقیت استقرار سیستم مدیریت منابع سازمان نپرداخته اند. در واقع باتوجه به بررسي‌هاي انجام شده تحقيقي مشابه تحقيق كنوني که به بررسی جامع و توامان عوامل سازمانی و سیستمی بپردازد، صورت نپذیرفته است. همچنین تا کنون ارزیابی میزان موفقیت استقرار سیستم ERP با رویکرد فازی در ايران صورت نگرفته است که این امر، اهمیت پژوهش حاضر را دو چندان می کند.
به علاوه اغلب تحقيقات صورت گرفته در سطح بین المللی، تنها به شناسایی و دسته بندی شاخص های موثر بر پیاده سازی سیستم مدیریت منابع سازمان پرداخته اند. به عنوان مثال پژوهشی تحت عنوان “ارزیابی مرحله پس از پیاده سازی سیستم مدیریت منابع سازمان” توسط Madapusi در سال 2008 صورت گرفته است. در اين تحقيق عوامل بحرانی اثر گذار بر موفقیت این سیستم بر اساس مطالعه و بررسی در کشور هند مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفته است. در تحقیق دیگری که توسط چن51 در همان سال انجام شده است، محقق تنها به دسته بندی شاخص ها و تایید مجموعه ای از آن ها با استفاده از تحلیل عاملی پرداخته است. لیکن در هیچ یک از پژوهش های داخلی و بین المللی، تحقیقی با مضمون مشابه که به طراحی سیستم استنتاج فازی بر پایه شاخص های شناسایی شده و معتبر بپردازد، انجام نپذیرفته است.

2-12) جمع بندی عوامل تاثیر گذار بر موفقیت استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمان
با توجه به مطالعات وسیع و عمیق ادبیات موضوع پژوهش، در قالب یک جمع بندی، کلیه شاخص های معتبر شناسایی شده که در جهت سنجش موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان مورد استفاده قرار گرفته است، در جدول 1 خلاصه شده است. تلاش بر آن بوده تا مجموعه ای کامل از این شاخص ها که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در منابع متعدد اشاره شده اند، استخراج گردد.

جدول2-1) شاخص های سنجش موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان به همراه منابع مرتبط با هر یک از آن ها
منابع مورد اشاره
شاخص سنجش
عامل سنجش
Anderson, 2003; Sommer, 2009; Sankar and Rau, 2006; Nicolaou, 2004; Rose and Kraemmergaard, 2006; Sawah et al., 2008
تطابق نیازمندی های کسب و کار با راه حل های ارائه شده توسط سیستم برنامه ریزی منابع سازمان
مدیریت نیازمندی
Basoglu et al., 2007; Botta-Genoulaz and Millet, 2005; Momoh et al., 2010; Dillard and Yuthas, 2006; Malhotra and Temponi, 2010; Chou and Chang(a), 2008; Musaji, 2002; Wier et al., 2007; Law et al., 2010; Soffer et al., 2005; Dechow and Mouritsen, 2005; Rose and Kraemmergaard, 2006; Poon and Yu, 2010; Poston and Grabski, 2001
تطابق فرایندهای استاندارد سیستم با فرایندهای کسب و کار

Sarkis and Sundarraj,2003; Upadhyay et al., 2011; Finney, 2011; Law and Ngai, 2007; Yen and Sheu, 2004; Rose and Kraemmergaard, 2006; Esteves and Bohorquez, 2007; Malhotra and Temponi, 2010; Chen et al., 2008
هم سویی برنامه ها و راهبرد های فناوری اطلاعات با راهبرد های کسب و کار

Law and Ngai, 2007; Sen et al., 2009; Sheu et al., 2004; Doom and Milis, 2009; Pham, 2008; Wang et al., 2008; Salmeron and Lopez,

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع منابع سازمان، نیازمندی ها، کسب و کار، چرخه عمر Next Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع نیازمندی ها، منابع انسانی، مدیریت پروژه، کیفیت خدمات