دانلود پایان نامه ارشد با موضوع مدل کسب و کار، استراتژی ها، کشاورزی ارگانیک، صنایع تبدیلی

دانلود پایان نامه ارشد

چارچوب مدل کسب و کار مسئولانه، ابتدا بر اساس ادبیات CSR و همچنین ذینفعان در مورد مفاهیم آنان صحبت شد و سپس چارچوب مدل کسب و کار بکار رفته در این پژوهش معرفی شد که شامل سه بخش مفهوم کسب و کار، قابلیت ها و ارزش بود.
بر اساس مدل کسب و کار مسئولانه ارتباط ذینفعان با سازمان از سه طریق انجام می شود. ذینفعان برای تعیین مفهوم کسب و کار و استراتژی ها، علاقمندی های خود را مشخص و به سازمان ارائه می نمایند. با تحلیل و ارزیابی علاقمندی های تمامی ذینفعان و درک اشتراکات بین این علاقمندی ها، سازمان به انتخاب استراتژی ها پرداخته و مفهوم کسب و کار را مشخص می کند. علاقمندی های ذینفعان نشان دهنده ی مسئولیت هایی است که سازمان در قبال ذینفعان و ذیفعان در قبال یکدیگر دارند.
پس از درک مفهوم کسب و کار و استراتژی ها بر اساس علاقمندی های ذینفعان، سازمان به تعیین قابلیت ها و منابع مورد نیاز برای اجرای استراتژی ها می پردازد. برای فراهم نمودن قابلیت های مورد نیاز باید کلیه ی ذینفعان با سازمان مشارکت نمایند که این مشارکت در واقع انجام مسئولیت ذینفعان در قبال سازمان می باشد.
پس از اینکه استراتژی ها مشخص و قابلیت های مورد نظر جهت اجرای آنها فراهم گردید، ارزش های خلق شده برای تمامی ذینفعان قابل انتقال به آنان خواهند بود که این ارزش ها باید با انتظارات ذینفعان هماهنگ و منطبق باشند تا انگیزه ی لازم را برای ادامه همکاری و مشارکت آنان فراهم نمایند.
سازمان ها نمی توانند بدون در نظر گرفتن این اجزاء به طور کامل CSR را در حوزه ی کسب و کار خود وارد نموده و آن را اجرا نمایند. بدون یک ماموریت مسئولانه، کارکنان مسئول، تامین کنندگان مسئول، سهامداران مسئول، استراتژی های مسئولانه،…. هیچ شرکتی قادر به خلق یک سازمان مسئول نخواهد بود.
مبحث دیگری که در خصوص مدل کسب و کار مسئولانه مورد بررسی قرار گرفت، مزیت رقابتی حاصل شده از این مدل بود. ابتدا بر اساس تحقیقات انجام شده تا کنون، مزیت رقابتی حاصل از اجزای اساسی مدل کسب و کار مسئولانه یعنی مدل کسب و کار، CSR و ذینفعان مورد تایید قرار گرفت ولی برای بررسی مزیت رقابتی حاصل از مدل کسب و کار مسئولانه به طور منحصر به فرد و بر اساس اجزای فرعی آن و ارتباطات بین این اجزاء روشی پیشنهاد شد که بر اساس آن می توان هر یک از اجزای فرعی مدل یعنی علاقه مندی های ذینفعان، مشارکت ذینفعان، انتظارات ذینفعان، مفهوم کسب و کار، قابلیت ها و ارزش و همچنین ارتباط بین اجزای مدل را بر اساس چارچوب VRIN بارنی مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد. بررسی و تحلیل مزیت رقابتی حاصل از مدل کسب و کار مسئولانه بر اساس روش پیشنهادی نیازمند تحقیق تجربی بود که این کار در فصل های آینده انجام خواهد گرفت.
این فصل با بخشی از جملات مارک پارکر، رییس شرکت نایک167 به پایان می رسد:
«چالشی که ما با آن مواجه هستیم بزرگ است اما فرصت ایجاد شده بزرگ تر خواهد بود اگر همین حالا دست به کار شویم – مدل کسب و کار جدید، بازارهای جدید، محصولات و خدمات جدید- همه و همه به تعهد و الزام ما به نوآوری وابسته هستند….»

4-2) محاسبات و یافته های مربوط به مطالعه ی موردی (شرکت اروم نارین)
4-2-1) مقدمه
در این بخش نتایج حاصل از تحقیقات کیفی و کمی در خصوص شرکت اروم نارین (شادلی) ارائه شده و بر اساس این نتایج مدل کسب و کار مسئولانه شرکت اروم نارین طراحی شده است. ابتدا رفتارها و عملکرد های متناسب با CSR که توسط شرکت اروم نارین تحقق یافته، ارائه شده و سپس با استفاده از الگوی اپلگیت و همکاران اجزای مدل کسب و کار مشخص و تعیین شده است. پس از آن با ارزیابی و تحلیل علاقمندی ها، مشارکت و انتظارات ذینفعان، مدل کسب و کار مسئولانه ی شرکت اروم نارین طراحی و در نهایت موقعیت رقابتی شرکت با دو مدل پنج نیروی رقابتی پورتر و تئوری مبتنی بر منابع مورد ارزیابی قرار گرفته است.

4-2-2) شرکت اروم نارین و CSR
در این بخش فعالیت های مسئولانه ی شرکت اروم نارین از طریق دو دسته فعالیت که شامل تولید آبمیوه های ارگانیک و بسته بندی آبمیوه های شادلی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

4-2-2-1) تولید آبمیوه های ارگانیک شادلی
همان طور که در فصل قبل عنوان شد محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که از مرحله کاشت تا برداشت و فرآوری آنها تا تبدیل شدن به محصول نهایی از سموم و آفت کش ها، کودهای شیمیایی و بذرهای اصلاح شده ژنتیکی استفاده نمی گردد.
استفاده از آفت کش ها در محصولات کشاورزی باعث نفوذ سموم در اجزای غذایی این محصولات شده و در دراز مدت باعث ایجاد بیماری های مختلفی می شود. همچنین مقایسه بین کشاورزی سنتی و کشاورزی ارگانیک بر این نکته تاکید دارد که کشاورزی ارگانیک بنا به دلایل زیر نسبت به سنتی برتری دارد:
1. در کشاورزی ارگانیک سموم و آفت کش ها وارد چرخه محیطی از قبیل خاک، آب و حیات وحش آبزیان نمی شوند.
2. کشاورزی ارگانیک تنوع و توازن اکوسیستمی گیاهان، حشرات و حیوانات را حفظ می کند.
3. در تولید محصولات ارگانیک پسماندهایی مانند کاغذ بسته بندی مواد شیمیایی و … کمتر دیده می شود.168
شرکت اروم نارین از سال ها قبل با بررسی و پژوهش در خصوص این محصولات، عملیات ها و فرآیند های مورد نیاز برای رسیدن به کشاورزی ارگانیک را در دستور کار خود قرار داده و با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی موفق به تولید محصولات ارگانیک از جمله میوه، آبمیوه و کنسانتره شده است.

4-2-2-2) بسته بندی آبمیوه های شادلی
بسته بندی آبمیوه های شادلی از نوع تتراپریزما اسپتیک می باشد.
اسپتیک (ضدعفونی کننده ): بسته بندی یک محصول استریل تحت شرایط کاملا استریل و در ظروف استریل را اسپتیک می گویند. در این فرآیند رنگ، بافت، طعم طبیعی و ارزش غذایی محصولات حفظ می شود. در روش اسپتیک بسته ها ابتدا استرلیزه می گردند و در یک محیط بهداشتی با مواد غذایی که مراحل استریل را پشت سر گذاشته اند پر می شوند.
فواید بسته بندی های تتراپریزما اسپتیک:
– افزایش ماندگاری محصول
– بسته بندی بهداشتی بدون مواد نگهدارنده
– عدم نیاز به نگهداری در یخچال ( با حفظ طعم و ارزش غذایی)
مواد تشکیل دهنده بسته بندی تتراپریزما اسپتیک:
– لایه های کاغذ
– پلی اتیلن
– آلومینیوم فویل
ویژگی های بسته بندی تتراپریزما اسپتیک:
– ظاهر زیبا
– جاگیری آسان در دست به دلیل 8 وجهی بودن
– ماندگاری بالا در قفسه
– نوشیدن راحت
– عدم نیاز به نگداری در یخچال
– مقاوم در برابر ضربات در حین حمل و نقل
– امکان چاپ متالیک با کیفیت عکاسی
– سازگاری با محیط زیست: قابلیت بازیافت پاکت ها (ساخته شده از مواد تجدید پذیر) و دارای گواهینامه ISO 14001
با توجه به موارد ذکر شده در بالا این نوع بسته بندی علاوه بر منافعی که برای مصرف کننده دارد، به دلیل تجدید پذیر بودن و قابلیت بازیافت برای جامعه و محیط زیست نیز مفید است.

4-2-3) اجزای مدل کسب و کار
بر اساس مدل کسب و کار اپلگیت و همکاران [12,13] که در بخش های قبل به تفصیل بیان شد مدل کسب و کار شامل سه جزء اساسی مفهوم کسب و کار، قابلیت ها و ارزش می باشد که این اجزاء در ادامه ی این فصل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند.

4-2-3-1) مفهوم کسب و کار
همان طور که در ادبیات تحقیق بیان شد مفهوم کسب و کار استراتژی های آن را تعیین نموده و بر تحلیل فرصت های بازار، محصولات و خدمات پیشنهاد شده، پویایی رقابتی [12]، تحلیل مشتریان، رقبا و محصولات جانشین و شبکه کسب و کار استوار است [13]. بر همین اساس در این بخش ابتدا اطلاعات مورد نیاز جهت تحلیل بازار، سپس تحلیل مشتریان و پس از آن تحلیل شبکه کسب و کار ارائه خواهد شد.
الف) تحلیل محیط کسب و کار
محیط کسب و کار در سال های اخیر به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی ایران در جهان تحت تاثیر قرار گرفته است. تحریم ها علیه ایران روی تمامی شرکت ها تاثیر گذارده و واردات و صادرات این شرکت ها را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است. علاوه بر این وجود واسطه ها در تهیه ی مواد اولیه و منابع اصلی باعث افزایش قیمت شده است. هدفمندی یارانه ها و همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز از عوامل دیگر افزایش قیمت اغلب محصولات تولیدی و کاهش سودآوری آنها در سال های اخیر بوده است. صنعت آبمیوه نیز به دلیل همین مسائل با مشکلات و بحران هایی مواجه بوده است. تعداد زیاد تولید کنندگان و ورود بی رویه ی تولید کنندگان جدید به این صنعت نیز یکی دیگر از مشکلات تولید کنندگان فعلی می باشد. در ادامه این مباحث به تفصیل بیان خواهند شد.
1. تحریم علیه ایران:
تحریم علیه ایران، واردات کنسانتره و میوه هایی که در کشور وجود ندارند و برای تولید آبمیوه تولید کنندگان ناچار به وارد کردن آنها هستند (مانند موز، آناناس، انبه و کیوی) را دچار مشکل ساخته و باعث افزایش قیمت آنها شده است که این امر منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده ی آبمیوه شده است. از سوی دیگر صادرات نیز با مشکل مواجه شده است زیرا کشور های تحریم کننده ی ایران یا واردات خود را به طور کامل قطع نموده اند و یا با تعرفه های بالا اجناس ایرانی را وارد می کنند که این منجر به قدرت رقابت پایین تولید کنندگان ایرانی و جایگزینی رقبایی مانند چین و ترکیه شده است.
علاوه بر مواد اولیه یعنی میوه و کنسانتره، تکنولوژی های مورد نیاز برای تولید آبمیوه و کنسانتره نیز که از خارج وارد می شد با مشکل مواجه شده است و در صورت نیاز به تکنولوژی های جدید شرکت ها ناچار به صرف هزینه های بیشتری نسبت به قبل می باشند.
با توجه به این که بسته بندی آبمیوه های داخلی اغلب توسط شرکت سوئدی تتراپک و شرکت آلمانی کامبی بلاک انجام می شود این موضوع نیز شرکت های تولید کننده را دچار مشکل نموده است. البته با توجه به اینکه کشور سوئد در مباحث سیاسی بین المللی اغلب بی طرف بوده و در تحریم ها چندان مشارکت نمی نماید، شرکت هایی که با تتراپک مبادله ی تجاری داشته اند کمتر دستخوش عوارض ناشی از تحریم ها شده اند.
2. واسطه های بازار میوه:
در صورتی که دلال ها و واسطه ها از بازار عرضه میوه حذف شوند، می توان فاصله بین تولید میوه و صنایع تبدیلی را از بین برد و قیمت آبمیوه و کنسانتره را نیز در حد معقولی نگه داشت.
در دولت گذشته، شورایی تحت عنوان شورای اشتغال در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده بود که پیشنهاد تقویت تعاونیهای تولید در کنار باغهای گسترده میوه در استانهای میوه خیز نظیر ارومیه، تنکابن و استانهای شمالی کشور به وزارت جهاد کشاورزی وقت داده شد.
در صورت پذیرش این پیشنهاد، قبل از نفوذ دلالها و واسطه ها، کارشناسان صنایع تبدیلی میوه را از باغدار به قیمت مشخص خریداری کرده و ضمن تامین مواد اولیه خود به قیمت مناسب، میوه باغداران نیز مستقیما به دست صنایع تبدیلی می رسید که می توانست کانالهای وارداتی را محدود کند.
در شرایط کنونی، نقطه تلاقی بین صنایع تبدیلی و تولیدکنندگان وجود ندارد. این در حالیست که در صورت انعقاد تفاهم نامه های همکاری و حذف واسطه ها و دلال ها، فعالان صنعت ناگزیر نیستند مواد اولیه خود را به قیمت بسیار بالا خریداری کنند.
3. هدفمند سازی یارانه ها و مالیات بر ارزش افزوده:
با شروع اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، قیمت حامل های انرژی افزایش یافته که تاثیر قابل توجهی بر قیمت تمام شده آبمیوه به جا گذاشته است.
مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از فاکتورهایی است که قیمت آبمیوه را افزایش داده و افزایش آن از سه درصد به چهار درصد بر قیمت تمام شده آبمیوه تاثیر جدی داشته است.
ب) تحلیل صنعت
در حال حاضر تعداد واحدهاي داراي پروانه بهره برداري در زمينه كنسانتره 89 واحد با ظرفيت اسمي ساليانه حدود 281325 تن و تعداد واحدهاي داراي پروانه بهره برداري در زمينه آبميوه 214 واحد با ظرفيت اسمي ساليانه حدود 1555143 تن مي باشند .
وضعيت صادرات و واردات

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع مدل کسب و کار، مزیت رقابتی، محیط زیست، ارزش های مشترک Next Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع استراتژی ها، مصرف کننده، اعتبار برند، بیمارستان ها