دانلود پایان نامه ارشد با موضوع مدل کسب و کار، مصرف کنندگان، کشاورزی ارگانیک، علوم پزشکی

دانلود پایان نامه ارشد

شده با آنان بر اهمیت رقابت سالم و منصفانه و همچنین تبلیغات واقعی و به دور از اغراق و دروغ تاکید داشتند.

4-2-4-2) مشارکت ذینفعان
همان طور که در فصل قبل به تفصیل توضیح داده شد، منظور از مشارکت ذینفعان کلیه ی فعالیت هایی است که آنان بر اساس علاقمندی های شان و در ارتباط و همکاری با سازمان و همچنین سایر ذینفعان انجام می دهند تا به خلق ارزش بپردازند. در این بخش مشارکت سهامداران، جامعه و مشتریان مورد بررسی قرار می گیرد. مشارکت اصلی که سهامداران و یا مالکان شرکت اروم نارین داشته اند تامین سرمایه های لازم برای اجرای علاقمندی های ذینفعان بوده است. انجام امور لازم جهت دستیابی باغات میوه به استانداردهای کشاورزی ارگانیک، فراهم نمودن تجهیزات و همچنین فرآیند های مورد نیاز برای تهیه ی آبمیوه های طبیعی و ارگانیک، ارتباط با تامین کنندگان معتبر مانند تتراپک برای افزایش کیفیت محصول و بکارگیری نیروهای متخصص و کارآمد را می توان از جمله تلاش ها و مشارکت های سهامداران اروم نارین دانست.
در خصوص مشارکت جامعه نیز می توان به تامین نیروهای تحصیل کرده جهت فعالیت در واحد های تولیدی مانند اروم نارین، برقراری ارتباط مراکز علمی تحقیقاتی مانند دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با صنعت (شرکت اروم نارین) و همچنین برگزاری که نمایشگاه های تخصصی مانند نمایشگاه محصولات ارگانیک اشاره نمود. البته باید اذعان کرد که این موارد به هیچ عنوان کافی نمی باشد و با توجه به عدم شناخت تقریبا نیمی از مردم از محصولات ارگانیک، لازم است که عموم جامعه و بخصوص انجمن ها و ارگان های مربوط جهت آگاه سازی و اطلاع رسانی در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
در خصوص مشارکت مشتریان نیز می توان به دو موضوع اشاره کرد. اول اینکه یکی از انگیزه ها و دلایل اصلی شرکت اروم نارین برای تولید محصولات ارگانیک علاقمندی و خواست مصرف کننده ی خارجی نسبت به این محصولات بوده است. گرایش مردم بسیاری از کشورهای جهان بخصوص کشورهای توسعه یافته به مصرف محصولات ارگانیک باعث شده است که تولید کنندگان زیادی به تولید این محصولات روی آورده و از مزیت رقابتی حاصل از تولید آنها بهره مند شوند. شرکت اروم نارین نیز با توجه به اینکه از سال ها پیش بخشی از محصولات خود را به خارج از کشور صادر می نموده است بنا به تقاضا و تمایل مصرف کنندگان خارجی اقدام به تبدیل بخشی از تولیدات خود به ارگانیک نموده است. در طی دو سال گذشته با توجه به شرایط سیاسی اقتصادی ایران صادرات این محصولات به کمتر از نصف کاهش یافته ولی سهامداران یا مالکان شرکت تصمیم به تولید محصولات ارگانیک برای بازار داخلی نموده اند. با توجه به کاهش صادرات نمی توان از مصرف کنندگان خارجی انتظار مشارکت چندانی داشت چرا که شرایط رقابتی شرکت اروم نارین دچار نزول شده و شرکت های دیگری از کشورهایی مانند چین و ترکیه امکان فروش محصولات خود را توسعه داده اند. از سوی دیگر و با توجه به نتایج حاصل از تحقیقات مصرف کنندگان علی رغم علاقه ای که به مصرف محصولات سالم و با ارزش غذایی بالا حتی به قیمتی بیش از قیمت معمول دارند ولی به دلیل ناآگاهی در خصوص آبمیوه های ارگانیک امکان مشارکت چندانی نخواهند داشت ولی در صورت آگاه شدن از حضور چنین محصولاتی در بازار و فواید و اثرات سودمند آنها حاضر به خرید این محصولات با قیمت بالاتر دارند و خود این پرداخت بیشتر را می توان نوعی مشارکت دانست. همچنین مشارکت در برخی از طرح های شرکت اروم نارین از جمله پروژه های سمپلینگ این شرکت و تحقیقات بازار را می توان از موارد دیگر دانست که می تواند تاثیرات مهمی در عملکرد شرکت اروم نارین دانست. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به اینکه این شرکت فاقد واحد هایی مانند مدیریت ارتباط با مشتریان و یا یک سایت قوی و در کل ابزار ارتباطی موثر با مشتریان می باشد، نمی توان انتظار مشارکت موثر از حیث ارتباطی با مشتریان را داشت.

4-2-4-3) انتظارات ذینفعان
همان طور که علاقمندی های ذینفعان تعیین کننده ی مفهوم کسب و کار و مشارکت ذینفعان تعیین کننده ی قابلیت ها می باشند، انتظارات ذینفعان نیز ارزش ها را مشخص می کنند. پس از اینکه ذینفعان موارد مورد علاقه ی خود را مشخص و ابراز نموده و سپس بر اساس این علاقمندی ها در تهیه ی منابع و فرآیند های سازمان مشارکت کردند، باید این مساله مورد ارزیابی قرار گیرد که ارزش های خلق شده تا چه حد با انتظارات ذینفعان همسان و منطبق است. به طور خلاصه می توان انتظارات ذینفعان را الگوی خلق ارزش دانست یعنی سازمان بر اساس انتظاراتی که هر ذینفع دارد برای وی ارزش آفرینی نموده و ارزش های خلق شده را به وی ارائه می کند.
با توجه به مطالبی که در بخش ارزش و همچنین بخش های علاقمندی ها و مشارکت ذینفعان بیان شد، در این مرحله باید انتظارات ذینفعان را تحلیل نمود.
همان طور که در چارچوب مدل کسب و کار مسئولانه شرکت اروم نارین دیده می شود انتظار اساسی سهامداران افزایش سود و اعتبار برند می باشد.
انتظار جامعه نیز آن است که شرکت اروم نارین به خلق ارزش های اقتصادی و غیر اقتصادی برای جامعه بپردازد که این ارزش ها را می توان درآمد های ارزی و غیر ارزی و کاهش هزینه های ناشی از آلودگی های زیست محیطی و بهداشتی سلامتی دانست.
در خصوص انتظارات مشتریان نیز بر اساس تحقیقات انجام شده می توان موارد زیر را ذکر نمود:
1. برخورداری از سلامت جسمانی با مصرف آبمیوه های ارگانیک شادلی
2. در دسترس بودن آبمیوه های ارگانیک شادلی
3. پرداخت قیمت منصفانه برای آبمیوه های ارگانیک شادلی
4. لذت طعم بهتر و طبیعی تر با مصرف آبمیوه های ارگانیک شادلی

4-2-5) موقعیت رقابتی مدل کسب و کار مسئولانه شرکت اروم نارین
در این بخش برای بررسی موقعیت رقابتی شرکت اروم نارین و بر اساس مدل کسب و کار مسئولانه ی آن از دو مدل پنج نیروی رقابتی پورتر برای ارزیابی محیط خارجی و از تئوری مبتنی بر منابع برای ارزیابی محیط داخلی شرکت استفاده شده است.

4-2-5-1) مدل پنج نیروی رقابتی پورتر و شرکت اروم نارین
اجزای مدل رقابتی پورتر عبارتند از: رقبای صنعت، تازه واردها، عرضه کنندگان، خریداران و کالاهای جایگزین
• تهدید تازه واردها:
با توجه به این که تولید آبمیوه نیاز به تکنولوژی های بسیار پیچیده و سرمایه ی زیادی ندارد و از سوی دیگر قوانین صدور پروانه ی تولید نیز چندان دشوار نمی باشد امکان ورود تازه واردها زیاد است که البته معمولا کیفیت محصول بسیاری از شرکت ها در سطح پایینی بوده و در واقع به تولید شربت میوه اقدام می نمایند.
• تهدید کالاهای جانشین:
کالاهای جانشین آبمیوه بسیار متنوع و زیاد است و در واقع هر نوع نوشیدنی از چای گرفته تا نوشابه های گاز دار و بدون گاز را می توان جانشینی برای آبمیوه در نظر گرفت. در کل می توان جانشین های آبمیوه را به گروه های زیر طبقه بندی نمود:
جانشین درجه 1: آبمیوه های پالپ دار مانند رانی و بسته بندی شده در قوطی و شیشه
جانشین درجه 2: انواع مختلف شربت
جانشین درجه 3: نوشابه های بدون گاز و گاز دار مانند ماء الشعیر
جانشین درجه 4: نوشیدنی های گرم مانند چای و نسکافه
• قدرت چانه زنی خریداران:
از آنجایی که تعداد رقبا در بازار آبمیوه زیاد می باشد خریداران امکان انتخاب بسیار بالایی دارند و به سرعت به کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر روی خواهند برد. علاوه بر خریداران نهایی توزیع کنندگان یعنی فروشگاه ها و سوپرمارکت ها نیز از قدرت چانه زنی بالایی برخوردارند و آبمیوه هایی را برای فروش می پذیرند که درصد سود بیشتری برای آنان ایجاد کند.
• قدرت چانه زنی تامین کنندگان:
تامین کننده اصلی شرکت اروم نارین را می توان فروشندگان میوه دانست. فروشندگان میوه همان طور که قبلا ذکر شد از قدرت چانه زنی بالایی برخوردارند و این به دلیل وجود سایر رقبا در صنعت است. تامین کننده ی میوه محصول خود را به بالاترین قیمت پیشنهاد شده از سوی خریداران عرضه می کند و این نشان دهنده ی آن است که رقابت در به دست آوردن میوه قیمت آن را افزایش می دهد و البته گاهی نیز برخی شرکت ها برای ضربه زدن به رقیبان خود قیمتی بیش از قیمت واقعی محصول به تامین کنندگان آن پیشنهاد می دهند. با توجه به اینکه عمده ی میوه ی شرکت اروم نارین توسط خود این شرکت تولید می شود و تنها بخشی از میوه های خود را از کشاورزان داخلی و خارجی تهیه می کند در این جنگ رقابتی کمتر دچار لطمه می شود.
• رقابت در صنعت:
همان طور که در بخش های قبل ذکر شد رقابت در صنعت آبمیوه بسیار بالا بوده و شرکت های کوچک و بزرگ بسیاری به تولید این محصول مشغول می باشد. علاوه بر رقبای داخلی باید به رقبای خارجی نیز توجه نمود. با توجه به اینکه سود واردات و همچنین فروش آبمیوه های خارجی معمولا بالا می باشد، وارد کنندگان زیادی تمایل به وارد کردن این محصول بویژه از کشورهایی مانند ترکیه و چین به ایران دارند و فروشندگان نیز به دلیل درصد سود بالایی که فروش این محصولات برای آنان دارد تمایل زیادی به فروش آنها دارند. تولید کنندگان داخلی نیز از تاکتیک هایی مانند رقابت قیمتی و جنگ تبلیغات برای حفظ موقعیت خود استفاده می نمایند.
علی رغم موارد ذکر شده در بالا، شرکت اروم نارین در حال حاضر تنها تولید کننده ی آبمیوه های ارگانیک در ایران می باشد و این می تواند برای این شرکت مزیت رقابتی ایجاد کند که این بحث در ادامه و از طریق تئوری مبتنی بر منابع دنبال خواهد شد.
4-2-5-2) تئوری مبتنی بر منابع و شرکت اروم نارین
تئوری مبتنی بر منابع سازمان را به عنوان مجموعه ی گسترده ای از منابعی در نظر می گیرد که در ذات خود ”هر چیزی که می تواند به عنوان یک نقطه ی قوت یا ضعف برای سازمان تصور شود“ می باشند .[33, p. 172] با وجود اینکه منابع شرکت اروم نارین بسیار گسترده بوده و از نیروی کار آن گرفته تا باغات و همچنین روابط بین اجزاء مختلف مدل کسب و کار مسئولانه ی آن را می توان جزء منابع این شرکت در نظر گرفت ولی برای جلوگیری از پیچیدگی در این بخش تنها مواد اولیه ی شرکت یعنی میوه های ارگانیک که عامل اصلی تولید آبمیوه های ارگانیک شادلی می باشند به عنوان منبع اصلی آن جهت ارزیابی در نظر گرفته شده است.
با توجه به شکل (4-3) که ارتباط بین اجزای مدل کسب و کار و همچنین CSR را با مولفه های چارچوب VRIN بارنی ارزیابی می نمود، می توان این تحلیل را برای شرکت اروم نارین در تولید آبمیوه های ارگانیک شادلی انجام داد.
شکل (4-6) ارتباط بین اجزای مختلف مدل کسب و کار مسئولانه تا رسیدن به تولید میو های ارگانیک را نشان می دهد.
بر اساس مدل کسب و کار مسئولانه ی شرکت اروم نارین، همان طور که در شکل دیده می شود، علاقه مندی های ذینفعان (مصرف کنندگان، سهامداران و جامعه) بر مفهوم کسب و کار تاثیر گذاشته (بخش 1 در شکل 4-6) و منجر به اخذ استراتژی تولید محصولات متمایز یعنی آبمیوه های ارگانیک می شود (بخش 2 در شکل 4-6). شرکت اروم نارین برای تولید آبمیوه های ارگانیک نیازمند قابلیت های خاصی می باشد (بخش 3) که این قابلیت ها بدون مشارکت ذینفعان تامین نخواهند شد. در اینجا جهت جلوگیری از پیچیدگی بحث منبع اصلی تولید محصولات ارگانیک یعنی میوه های ارگانیک از طریق کشاورزی ارگانیک مورد بررسی قرار می گیرد. سهامداران سرمایه لازم را جهت کشاورزی ارگانیک تامین نموده و جامعه نیز از طریق تدوین استانداردهای لازم جهت تولید و همچنین تامین نیروی تحصیل کرده ی مورد نیاز در این زمینه و همکاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه جهت انجام تحقیقات لازم، مشارکت خود را نشان داده اند (بخش 4). این مشارکت ها سازمان را موفق به تولید میوه های ارگانیک می نماید (بخش 5). اما سوالی که مطرح است آن است که آیا این ارتباطات که منجر به تولید میوه های ارگانیک شده است، ویژگی های چارچوب VRIN بارنی را دارا می باشند

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع مصرف کنندگان، ارزش اقتصادی، مدل کسب و کار، زیست محیطی Next Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع مدل کسب و کار، مزیت رقابتی، مصرف کنندگان، استراتژی ها