دانلود پایان نامه ارشد با موضوع تلقیح مصنوعی، عسر و حرج، آیت الله خامنه ای، اهدای گامت

دانلود پایان نامه ارشد

پرورانده و تغذيه كرده است، از باب ‌الحاق به باب رضاع، مادر اوست. به هر روى، در اين فرض، ولادت، ولادتى پاك و فرزند هم پاك است؛ چرا كه زنا و ناپاكى در اين جا صدق نمى‌كند.(همان،ص150)
شرایط مسلمانان شیعه در لبنان(و دیگر مسلمانان شیعه در جهان)در این زمینه بغرنج و پیچیده می باشد. به این خاطر که روش شیعیان در امور مستحدث اجتهاد می باشد، مقامات مذهبی شیعه برداشت خاص خودشان را در زمینه ی اهدای اسپرم و تخمک دارند. اغلب اختلافات مربوط است به این که
1. آیا کودک نام پدر اهدا گیرنده را به خود می گیرد یا نام اهدا کننده ی اسپرم را؟
2. آیا اهدا در همه ی زمینه ها مباح و مجاز می باشد حتی اگر اهدای ناشناس باشند؟
3. آیا شوهر زن نابارور، که نیاز به تخمک دارد، می بایست برای جلوگیری از زنا و یا زنای با محارم، نکاح موقت با اهدا کننده ی تخمک منعقد نماید و بعد از انعقاد عقد اهدا صورت گیرد ؟
4)آیا زن شوهردار شیعه می تواند عقد نکاح موقت با اهدا کننده ی اسپرم منعقد نماید تا یک حالت قانونی از چند شوهری پیش آید؟ یا یک زن می تواند با دو مرد ازدواج نماید؟.در این نظریه فقط زنان بیوه یا زنان تنهای دیگر می بایست توانایی به اهدا گرفتن اسپرم را داشته باشند،این حکم برای جلوگیری از ایجاد مفهوم زنا یا زنای با محارم می باشد.( Marcia.c.Inhorn..،2006،(281.282pپس از ارائه ی این ابهامات، زوجین نابارور شیعه، که حمل گامت اهدایی شخص ثالث را بر طبق دستورالعمل های مذهبی خود قانونی و شرعی می دانند، در مواجهه با مستلزمات و مقتضیات گوناگون به سختی برخورد کردند. مخصوصا در اهدای اسپرم که اخیراً در ایران اتفاق می افتد.اخیراً، در بین شیعیان لبنان، دست کم بعضی از زوجین شیعه به دریافت تخمک اهدایی، جنین و اسپرم اهدایی، و همچنین اهدای گامت آن ها به زوجین نابارور دیگر اقدام کرده اند. ( خامنه اي، 1386استفتائات ،ص281،282) آیت الله خامنه ای در یک سخنرانی که در 16 آبان 1374 ایراد فرمودند، به بعضی از مبانی این نظریه ی فقهی و اجتهادی توجه داده و می فرمایند:«دلیل روشنی بر حرمت انجام این گونه امور (استفاده از اسپرم و تخمک غیر همسر) نداریم، هزاران نفر از انسان ها شب خوابشان نمی برد، چون بچه ندارند؛ مگر می شود این گونه عمل کرد».( مرادزاده رحمت آبادي،1389،ص83)
این عمل به خصوص در بین اعضای حزب الله، که از دستورالعمل های مذهبی و روحانی آیت الله خامنه ای در ایران پیروی می کنند درست است و حقیقت دارد. اما عده ای، از دستورات شیخ محمود حسین پیروی می کنند،کسی که در این موضوع به جواز اهدای تخمک فتوا دادند (هر چند که اهدای اسپرم را مجاز نمی دانند.)برای زوجین نابارور شیعه که عقیده ی اهدای تخمک را قبول می کنند، معرفی تکنولوژی اهدا به عنوان یک “ناجی ازدواج” توصیف شده است که به جلوگیری از اختلافات روانی زوجین کمک می کند. (457p Marcia c.Inhorn)
2-2-2. دلایل عقلایی
در موارد ضروری، برای رفع عسر، می توان تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه را مجاز دانست.( گرجي ،1384،484)
ایراد این استدلال این است که، اولا ضرورت و عسر دو عنوان است که همیشه بر یک مصداق منطبق نمی شود؛ بنابراین، تلقیح مصنوعی نا همگن، اگر ضرورتی برای انجام آن باشد، لازم نیست عنوان عسر و حرج هم بر آن صادق باشد و بالعکس اگر عنوان عسر و حرج بر آن صادق باشد، لازم نیست ضرورت هم وجود داشته باشد.
ثانیا، مفاد قاعده ی نفی حرج، نفی حرج در دایره ی تشریع قوانین است، حال باید دید که ناباروری زن و شوهر باعث وقوع آن ها در عسر و حرج است یا حکم قانون گذار به عدم جواز تلقیح مصنوعی؟ در صورت اول عسر و حرج مستند به قانون نیست، تا قابل رفع باشد و در صورت دوم، ابتدا باید مدلول دلایلی که بر حرمت تلقیح مصنوعی دلالت می کنند، بررسی شود، سپس اثبات شود که وجود این حکم باعث مبتلا شدن زن و شوهر به مشقتی شدید می شود که در شرایط عادی تحمل آن ممکن نیست.( نظري توكلي ، پيشين، ص283)
در اخلاق اسلامی اصل این آزادی و حق، برای همسران وجود دارد که هر گاه مایل باشند برای رفع محدودیت های جسمی خویش به لقاح مصنوعی دست یازند و به کمک ثالث که آماده ی اهدای گامت و جنین است، فرزندی برای خویش اختیار کنند. این آزادی و حق در صورتی برای همسران ثابت می شود،که دلیلی شرعی از آیات و روایات در منع این عمل برای همسران، وجود نداشته باشد. چنین دلیلی لااقل برای همسران نابارور در دست نیست. قواعد رایج در استنباط احکام شرعی، چنین اقتضاء دارد که در این موارد که دلیل اولی برای مساله یافت نمی شود، به قاعده ی اصالت برائت تمسک شود.( شهرياري ، پيشين ، ص368)
آثار مثبت روانی- اجتماعی یکی دیگر از استدلالاتی است که برای تجویز تلقیح مصنوعی به کار می رود. نعمت مادر شدن از مواهب الهی است، که خداوند هرگز هیچ زنی را از این نعمت محروم نکرده است و این سعادت را از او سلب نمی نماید. افزون بر این که وجود کودک باعث همبستگی بیشتر و آرامش و گرمی خانواده نیز خواهد بود. این استدلال به دلایل زیر مورد انتقاد قرار گرفته است:
اولا خدای تعالی به حکم آیه ی شریفه ی «یهب لمن یشاء اناثا و یهب لمن یشاء الذکور او یزوجهم ذکرانا و اناثا و یجعل من یشاء عقیما انه علیم قدیر»(شوری،آیات 49-50) اعلام داشته است که، گروهی از زن و شوهر ها از نعمت فرزند داشتن محروم هستند.
ثانیا اگر وجود کودک مایه ی همبستگی بیشتر و گرمی خانواده می شود، باید آمار جدایی زن و شوهر (طلاق)با تعداد فرزندان نسبت معکوس داشته باشد و ما با پدیده کودکان طلاق مواجه نباشیم.
البته ایراد دوم نمی تواند ایرادی قوی باشد، زیرا

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع حقوق کودک، اهدای گامت، بی سرپرست، قانون ایران Next Entries دانلود پایان نامه ارشد با موضوع بازداشت موقت، قرار بازداشت موقت، حقوق فرانسه، حقوق بشر