دانلود مقاله با موضوع کودکان و نوجوانان، کودکان و نوجوان، کتابخوانی، ادبیات کودکان

دانلود پایان نامه ارشد

دایره واژگانی کوچک‌تری دارند در خواندن با دشواری روبرو می‌شوند و بنابراین کمتر و کمتر می‌خوانند. آن ها تماشای تلویزیون را با خواندن جایگزین می‌کنند و به این ترتیب نمی توانند در خواندن مهارتی کسب کنند. برای حل این مشکل و جذاب کردن خواندن به اندازه تماشای تلویزیون، بنیاد همه لهستان برای کودکان می‌خوانند، بلندخوانی را به عنوان یک روش مناسب پیشنهاد می‌کند و فعالیت‌های بسیاری را هم برای ترویج خواندن با کودکان برگزار می‌کند.این بنیاد برنامه‌هایی مانند “هفته ملی خواندن برای کودکان”، “خواندن صمیمیت می‌آورد”(مجموعه‌ای از جلسات خواندن برای نزدیک کردن کودکان معلول و سالم به یکدیگر)، مجموعه کتاب‌های بهاره، تابستان با یک کتاب،‌ روز ملی تولد وینی خرسه (Winnie the Pooh) در ۱۴ اکتبر، “زمستان با یک کتاب” و برنامه “پایان باشکوه” برای اهدای جایزه به نیروهای داوطلب و پشتیبانان فعال برنامه‌هایی که در طول سال اجرا شده‌اند و “باشگاه خواندن در مدرسه ها و مهدکودک ها”، را به شکل سالانه برگزار می‌کند. بنیاد همه لهستان برای کودکان می‌خوانند برای این که پدر و مادرها و آموزگاران کتاب‌های خوبی را برای کودکان انتخاب کنند، معیارهایی برای بلندخوانی با کودکان و یک فهرست طلایی از کتاب‌های مناسب را منتشر کرده است. بنیاد، برنامه‌های موفق دیگری هم تاکنون برای ترویج خواندن برگزار کرده است مانند ماراتون اهدای کتاب: یک شرکت، یک کتاب که در سال ۲۰۰۴ برای پشتیبانی از کتابخانه‌ها انجام شد که تاکنون ۶۰۰۰ جلد کتاب اهدایی را از طریق پایگاه اینترنتی این برنامه راهی قفسه‌های کتابخانه‌ها کرده است. در سال ۲۰۰۵ هم بنیاد موفق شد دولت را برای در نظرگرفتن ۳۰ میلیون زلوتی (واحد پول لهستان) برای کتابخانه‌ها در سال ۲۰۰۵ متقاعد کند. بنیاد همه لهستان برای کودکان می‌خوانند در سال ۲۰۰۶، جایزه آساهی برای ترویج خواندن را از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، IBBY، از آن خود کرد (درخوش، 1388).
“طرح حقی برای خواندن”
“حقی برای خواندن” طرحی است كه از سوی “مركز Tnesliqaccon Dikusion و پژوهش ادبیات كودكان و نوجوانان” انجام گرفته است و جایزه آساهی ۲۰۰۲ را از آن خود کرد. این سازمان مردم نهاد در شهر كوردبای کشور آرژانتین به گسترش ادبیات كودكان پرداخته است.
هدف این برنامه دسترسی كودكان و نوجوانان خانواده‌های كم درآمد به كتاب‌های با کیفیت خوب و افزایش توانایی خواندن در آنان است. افزون بر آن، به بزرگسالانی كه با این طرح همكاری می‌كنند آموزش داده می‌شود تا فعالیت‌ها را پی‌گیری كنند. این پروژه در آموزشگاه‌ها، باشگاه‌های محلی و بیمارستآن‌های كودكان انجام گرفته است. همچنین کوشش شده است این برنامه در پرورشگاه‌ها و برای نوجوانان زیر پوشش سازمآن‌های دولتی نیز انجام شود. برتری این برنامه نسبت به طرح‌‌های دیگر، گسترش خواندن بیرون از چارچوب آموزش رسمی، همچون فعالیتی لذت بخش و عادتی روزانه بوده‌است. این برنامه توانسته است با راه‌اندازی كتابخانه‌های سیار، كتاب‌هایی را با كیفیت بالا در دسترس نوجوانان مناطق روستایی و شهرك‌های حاشیه‌ای‌كه دسترسی اندکی به مطالب چاپ شده دارند، قرار دهد. واقعیتی كه سبب می‌شود تا این گروه از کودکان و نوجوانان نتوانند در شرایط معمول از خواندن کتاب بهره‌مند شوند.
هدف دیگر این طرح، آموزش مهارت‌هایی است كه پس از پایان آموزش فنی، مقدمات پایداری فعالیت‌های خودگردان را در جامعه تضمین كند. بزرگ‌ترین چالشی كه این‌برنامه با آن روبه‌رو بوده است، گسترش خواندن در شرایط نامعمول است.این طرح توانسته است از سال ۱۹۹۵تا ۲۰۰۱ / ۱۳۷۴ – ۱۳۸۰ش. بیش از ۷۲۰۰۰ كودك و ۸۵۰۰ بزرگسال، یعنی پدر و مادرها، آموزگارها، كتابداران و مددكارانی كه دوره‌های آموزش ویژه را گذرانده‌اند، در فعالیت‌های خود مشاركت دهد و هدف‌هایش را پیش ببرد.
هماهنگ كنندگان این پروژه كه همه از اعضای “مركز Tnesliqaccon Dikusion و پژوهش ادبیات كودكان و نوجوانان” هستند را چهار کارشناس به علاوه گروهی ۱۰ نفره تشکیل داده‌اند. این گروه پیوسته پیشرفت برنامه را از نظر كیفی و كمی ارزیابی می‌کنند. دستاوردهای این ارزیابی‌ها بسیار مثبت است: افزایش درخواست كتاب، افزایش مهارت خواندن در كودكان و نوجوانان و آغاز ۹۰ درصدی فعالیت‌های نو، پس از به پایان رسیدن مرحله نخست برنامه. مستند كردن حرفه‌ای تجربه‌ها اگرچه به پشتوانه مالی نیاز دارد، اما این امكان را به گروه‌های دیگر در كشور خواهد داد تا از این تجربه‌ها بهره‌مند شوند(پایگاه ترویج کتابک،1388).

“طرح و گسترش کتاب خواندن کودکان”
منطقه پیچنگا22 در شمال کشور روسیه و نزدیك مرز كشورهای فنلاند و نرو‍ژ قرار دارد. پیچنگا ناحیه‌ای است کاملا صنعتی با مشكلات فراوان زیست محیطی، آب و هوایی بسیار بسیار سرد و فعالیت‌های بسیار اندك فرهنگی. در چنین محیطی، گسترش كتاب و کتابخوانی می‌تواند نقش بسیار ارزنده‌ای داشته باشد . ” طرح كتاب خوانی با کودکان در منطقه پیچنگا که جایزه ۲۰۰۱ آساهی را از آن خود کرد از سوی مارینا تروسوا، از شهروندان نیكل برنامه‌ریزی ومدیریت شده است.پشتوانه مالی این طرح از سوی همكاران او كه در شهر خیرکنس23 در کشور نروژ زندگی می‌كنند، تأمین شده است. هدف این طرح، گسترش عادت كتاب‌خواندن در میان كودكان و خانواده آن‌ها بوده است. در این طرح، نه تنها كودكان بلكه همه افراد خانواده: پدرها و مادرها و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها شرکت داشته‌اند. نمونه‌ای از فعالیت‌های این طرح، برنامه‌هایی همچون سخنرانی، دیدار با نویسندگان، مسابقه، برپایی نمایشگاه‌های کارهای دستی و … است. تشکیل یك باشگاه ادبی برای کودکان، که کودکان و نوجوانان را برای کتابخوانی گرد هم آورد و همچنین كتابخآن‌های ویژه كودكان در دو اتاق از یک ساختمان که در آن همه‌گونه فعالیت ادبی و هنری، از جمله اجرای نمایش‌های عروسکی، انجام می‌شود، از دستاوردهای این طرح بوده است (پایگاه ترویج کتابک،1388).
“طرح بذرافشانی در زمین خواندن”
منطقه تونبوروندا بخشی روستایی از منطقه پیورا در شمال کشور پرو است. از هنگامی که در سال ۱۹۶۴/۱۳۴۳ش. کتابخانه‌عمومی شورای منطقه در این شهر برپا شد، کتاب وکتابخوانی گسترش یافته است. در این برنامه،گروهی از علاقه‌مندان فعالیت می‌کنند تا میان کتابخانه‌های عمومی و روستای زیر پوشش شبکه کتابخانه‌های روستایی، همکاری نزدیک  پدید‌ آورند. هدف این افراد کاهش بی‌سوادی و افزایش مطالب خواندنی جالب است. هدف دیگر این گروه پیشبرد صلح میان  دو کشور اکوادور و پرو از راه تأکید بر تاریخ مشترک و سنت‌های فرهنگی دو کشور است. دست اندرکاران پروژه “بذرافشانی در زمین خواندن”، داستآن‌های عامیانه منطقه را گردآوری می‌کنند. هدف آنان از این کار بازیابی سنت و فرهنگ شفاهی، داستآن‌های بومی و بازسازی آن به شکل کتابک‌های دست‌ساز، گیرا وآسان برای خواندن است. این مطالب خواندنی برای کودکان و نوجوانانی تهیه می‌شود که در حال سواد‌آموزی هستند یا تازه خواندن و نوشتن را آموخته‌اند.این پروژه در ماه‌های آغاز سال ۲۰۰۱ /۱۳۸۰ش.، پژوهشی را در مناطق ژاپولیلو24 و ناسار25 در کشور اکوادور نیز انجام داده است. همه مطالب تهیه شده در این پروژه به شکل نوشته درآمده و از نظر مناسب بودن آن‌ها برای کودکان، از سوی مردم شناسان بررسی شده است (پایگاه ترویج کتابک، 1388).
“طرح فیوریی بونكو Fureai Bunko- مجموعه كتاب‌های كودكان به خط بریل”
طرح “موریای بونكو” که جایزه آساهی ۱۹۹۸ را از آن خود کرد، خدمات داوطلبآن‌های است كه كتاب‌های تصویری چاپ شده برای كودكان را به خط بریل در می‌آورد و آن‌ها را از راه پست در سراسر ژاپن به کودکان نابینا امانت می‌دهد. خانم میتسوكو ایواتا بنیان‌گذار این پروژه كه خود نابینا به دنیا آمده است، می‌گوید كه پروژه “فیوریی  بونكو” را در ۱۹۸۴ / ۱۳۶۳ش. آغاز كرد تا همراه فرزندان نابینای خود و افراد کم‌بینای دیگر از كتاب های تصویری لذت ببرند. اکنون بیش از صد داوطلب به خانم ایواتا كمك می‌كنند تا كتاب‌هایی كه از كتابفروشی‌ها خریداری می‌شود، آماده‌سازی كنند. روند آماده‌سازی كتاب‌های دست‌ساز، بسیار سخت و وقت‌گیر است و شامل چسباندن صفحه‌های پلاستیكی و چاپ شده متن‌ها به خط بریل و بریدن تصویرها و چسباندن آن‌ها در كتاب است. توضیح‌ها و اطلاعات افزوده شده به مطلب اصلی کتاب به نابینایان كمك می‌كند تا بیشتر از كتاب لذت ببرند. به این‌گونه هر سال نزدیك به ۳۰۰ تا ۴۰۰ كتاب تصویری تهیه و به رایگان در سراسر ژاپن امانت داده می‌شود. پروژه “خدمات ترویج خواندن” شمار فراوانی خواننده را زیر پوشش قرار داده و صدها نابینا و بینا را از لذت خواندن بهره‌مند كرده است. محبوبیت روز افزون كتاب های بریل، افراد بیشتری را تشویق می كند تا در فعالیت های مربوط به خواندن در جامعه شركت كنند و خوانندگان را تشویق می كند تا خط بریل را بیاموزند. تا تاریخی که این پروژه جایزه آساهی را برد، نزدیك به ۶۰۰۰ جلد كتاب به بریل ترجمه شده بود و كودكان ژاپنی همراه با پدر و مادرشان از خواندن آن ها لذت می بردند. مقامات شهرداری اوزاكا از فعالیت‌های این كتابخانه پشتیبانی کرده‌اند. همچنین یك ناشر ژاپنی كه تحت تاثیر نوآوری و اراده استوار خانم ایواتا قرار گرفته، كتابی تصویری به خط بریل برای همه خوانندگان چاپ كرده كه با استقبال بسیار روبه‌رو شده است (پایگاه ترویج کتابک، 1388).
“طرح با من بخوان”
طرح “با من بخوان” که جایزه آساهی ۱۹۹۷ را از آن خود کرده است از سوی “انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان”26 انجام شده است. این انجمن متعهد شد که در مناطق شمالی فرانسه خواندن را گسترش دهد. در این مناطق به سبب نرخ بالای بیکاری، ترک تحصیل و جمعیت بالای مهاجرین، نابرابرهای اجتماعی به شکلی گسترده وجود دارد.
مدیریت پروژه” با من بخوان” با ژولیت کامینی بوده و هدف این برنامه گسترش خواندن از ماه‌های نخستین خردسالی در مناطق محروم اجتماعی و فرهنگی بوده است. این پروژه بر روی آموزش به مربیان مهدهای کودک، مراکز بهداشتی، خانه‌های امن، بیمارستآن‌ها و آموزشگاه‌ها متمرکز بوده است. این آموزش از راه بلندخوانی داستان از روی کتاب‌ها و پدیدآوردن فضایی فرهنگی که کودکان و بزرگسالان بتوانند باهم واژگان و تصویرها را کشف کنند و لذت ببرند، انجام شده است. برنامه “با من بخوان” بر پایه مطالعات یادگیری زبان تهیه شده و نمایان ساخته است که قرار گرفتن در برابر واژه‌های نوشته شده، قصهگویی و لمس کتاب در نوپایی و خردسالی، حتی پیش از این‌که خردسال نخستین واژه یا جمله را ادا کند، در پیشگیری از مشکلات خواندن در آینده، بسیار کارایی دارد.
“طرح كتابخانه سیار”
اندیشه راه‌اندازی کتابخانه سیار در سال ۱۹۷۹/۱۳۵۸ش. در میان گروه کوچکی از استادان دانشگاه سریناکارین ویروت27 در شهر بانکوک پدید آمد. این گروه “کانون توسعه برنامه خواندن برای کودکان” را پایه‌گذاری کردند. هدف این گروه ارائه اطلاعات و مطالب جالب خواندنی به جوانان روستایی تایلند بود که هیچگونه دسترسی به کتاب نداشتند. طرح کتابخانه سیار در تایلند که جایزه آساهی ۱۹۸۹ را از آن خود کرد، ابتدا جعبهای  به اندازه یک جامه‌دان بزرگ بود که هم به آسانی جا‌به‌جا  می شد و هم به شکل  قفسه نمایش کتاب و یا  انبار کردن کتاب به کار رفته است. نزدیک به ۲۰۰ کتاب در این جعبه جای می‌گیرد که دو برگه‌ی ارزشیابی و راهنمای کوتاهی درباره چگونگی استفاده از جعبه و کتاب‌ها، همراه با آن است. در طول ۲۰ سال نخست، کارهای مربوط به گزینش کتاب، چگونگی به کارگیری و حمل و نقل جعبهی کتاب از سوی گروه “برنامه ادبیات کودکان” انجام می‌گرفت. این گروه بیشتر از استادان و دانشجویان دانشگاه سریناکارین ویروت در شهر بانکوک بودند که زیر نظر خانم سامبون سینگ کامانان فعالیت می‌کردند. خانم کامانان اکنون مدیر پروژه Abc ” کتاب و هنر برای کودکان” است که اعضای آن استادان و دانشجویان پیشین گروه “برنامه ادبیات کودکان” هستند. هزینه خرید کتاب‌ها و جعبه‌های کتاب از سوی افراد و سازمآن‌ها اهدا شده است. جعبه کتاب

پایان نامه
Previous Entries دانلود مقاله با موضوع کودکان و نوجوان، کودکان و نوجوانان، کتابخوانی، کتابداران Next Entries دانلود مقاله با موضوع کتابخوانی، کودکان و نوجوان، کودکان و نوجوانان، روش پژوهش