دانلود مقاله با موضوع کتابخوانی، کودکان و نوجوان، کودکان و نوجوانان، روش پژوهش

دانلود پایان نامه ارشد

کودکان در مناطق فقیرنشین، روستا‌ها و بخش کودکان در بیمارستان ها در دهلی راه‌اندازی‌کند. اکنون “جامعه ی نویسندگان و تصویرگران کودک” بیش از ۲۵ هزارکتاب به زبآن‌های هندی در ۷۰ کتابخانه‌ی کودکان در سراسر هندوستان راه‌اندازی کرده است. با توجه به توان بالقوه‌ی گسترش این طرح و نیاز به کتاب بیشتر برای کودکان، “جامعه‌ی نویسندگان و تصویرگران کودک” در نظر دارد کتابخانه‌های بیشتری در روستاها و مناطق حاشیه‌ای شهرها و بخش کودکان در بیمارستآن‌های دهلی ایجاد کند.”جامعه‌ی نویسندگان و تصویرگران کودک” همچنین در نظر دارد در پارک‌های محلی کودکان نیز کتابخانه بسازد (پایگاه ترویج کتابک، 1388).
طرح “برنامه قصه گویی مادربزرگ” در کشور آرژانتین و طرح “انجمن فرانکو/کامبوج” در کشور کامبوج در سال ۱۳۹۱/۲۰۱۲ موفق به گرفتن جایزه آساهی شدند.
“دستگاه پخش خاموش، کتاب‌ها باز!” نام پروژه ای ابتکاری برای علاقه مند کردن کودکان ۹ و ۱۰ ساله به کتاب خواندن است.این پروژه را موسسه رسانه کودکان و نوجوانان سوییس (SIKJM) اجرا می‌کند. هدف آن، بهبود مهارت خواندن کودکان و انگیزه بخشیدن به آن‌ها برای شروع به خواندن است.
برنامه به این ترتیب اجرا می‌شود که کودکان با استفاده از دستگاه پخش Mp3، به یک کتاب گویا گوش می‌سپرند اما درست زمانی که داستان به جای حساس و تعیین کننده‌اش می‌رسد، دستگاه پخش خاموش می‌شودحالا، کودکان تشویق می‌شوند که ادامه داستان را از روی کتاب بخوانند تا به ماجرای آن پی ببرند.
دست اندرکاران این پروژه می‌گویند کودکان، به یک کتاب گویا به چشم یک هدیه می‌نگرند و انگیزه بیشتری برای گوش سپردن به آن دارند. افزون بر این، شنیدن یک داستان، در مقایسه با خواندن آن روش آسان تری برای ورود به دنیای یک داستان است. با یک آغاز ساده و دلپذیر با استفاده از گوش سپردن به داستان، کودکان به خواندن ادامه آن از روی کتاب تشویق می‌شوند(کتابک،1389)
خوانک – با من بخوان
“با من بخوان” برنامه ای برای ترویج کتابخوانی با کودکان است. این برنامه بر اساس رساندن کتاب‌های مناسب و با کیفیت به دست کودکان و نوجوانان پایه ریزی شده است. هدف آن است که کتاب‌های مناسب درهر کجا، خانه یا مدرسه با کودکان خوانده شود. بزرگسال، کودک و کتاب سه جزء این برنامه هستند.
همه کودکان حق دارند کتاب با کیفیت بخوانند!
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان پس از سال ها پژوهش درباره تاریخ ادبیات کودکان و جایگاه کتاب‌های کودک در جامعه، بر این باور است که ترویج ادبیات در میان کودکان و نوجوانان به ویژه از راه کتابخوانی با آن ها می‌تواند استعداد ها و توانمندی های ذهنی نسل آینده جامعه را شکوفا و زندگی آن ها را دگرگون و بارور کند. امروزه بهره مندی از کتاب‌های با کیفیت ادبی به یک حق روشن برای کودکان و نوجوانان تبدیل شده است. بسیاری از سازمآن‌های بین المللی از جمله دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، این شعار را که “همه کودکان حق دارند کتاب‌های با کیفیت بخوانند” در سر‌لوحه کار خود قرار داده‌اند و می‌کوشند با یاری سازمآن‌های ملی خود به آن جامه عمل بپوشانند.
برنامه با من بخوان توجه ویژه به برنامه کتابخوانی در میان کودکان محروم دارد. هدف رساندن کتاب‌های مناسب و با کیفیت به دست  کودکانی است که در شرایط معمول زندگی خود نمی توانند به این کتاب‌ها دست یابند.  این برنامه با تکیه بر آموزش مربیان کتابخوانی و کتابدار کودک برنامه ریزی شده است تا آن‌ها با آشنایی با ادبیات و راه‌های موثر و خلاق کتابخوانی بتوانند عشق به خواندن و لذت بردن از ادبیات را به کودکان انتقال دهند.
هیئت مدیره دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در پی رخداد سونامی در سال ۲۰۰۴ و کمک دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان از بودجه صندوق یامادا(yamada) به کودکان آسیب دیده از این زلزله، صندوق جداگانه ای را در این دفتر با عنوان “صندوق کودکان در بحران” تشکیل داد.
هدف از تشکیل این صندوق پشتیبانی از کودکانی است که زندگی شان در اثر جنگ،‌ نا آرامی های اجتماعی یا بلایای طبیعی از بین رفته است. این صندوق از دو فعالیت اساسی پشتیبانی می‌کند:‌ کتاب درمانی و قصه گویی در چارچوب درمانی آن و دیگری تهیه مجموعه ای از کتاب‌های مناسب این وضعیت برای کودکان آسیب دیده. دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان بر این باور است که این کمک نه تنها به مشکلات فوری می پردازد، بلکه در دراز مدت تاثیری همسو با هدف این دفتر که: ‌هرکودک حق دارد یک خواننده کتاب باشد، داشته باشد.
با تکیه بر این باور، شاخه ملی فلسطینی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان با در نظر گرفتن منافع کوتاه مدت و دراز مدت به یاری کودکان غزه که در شرایط بسیار دشواری زندگی می کنند، می شتابد.
منافع کوتاه مدت:
• تمرکز بخشیدن به فعالیت های دو انجمنی که براساس دو کتابخانه شکل گرفته اند.
• رهیافت های جدید برای تشویق و برانگیختن کودکان به کتابخوانی انتقادی خواندن انتقادی کتاب، نوشتن و گفت و گو کردن، جنبه های کلیدی بیان  اجتماعی هستند و در توسعه مهارت های اجتماعی و هدایت کننده کودکان و همچنین ساختن جامعه آینده خود نقش اساسی دارند.
• کمک به کاهش تنش ها و ترس های کودکان از راه کتاب درمانی .
• گسترش عادت خواندن در میان کودکان فلسطینی به عنوان بهترین ابزار برای کسب دانش و شناخت.
 منافع دراز مدت:
• این طرح در دراز مدت می‌تواند سواد آموزی را پشتیبانی کند ، عادت به خواندن را درکودکان تقویت کند و ادبیات کودکان فلسطین را ارتقا بخشد.
• کودکان فلسطینی درباره کودکان کشورهای دیگر در جهان و فرهنگ های آن ها آگاهی بیشتری به دست آورند.
• کودکان فلسطینی اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند، و با تفکر انتقادی بیشتر و ذهنی روشن تر، از حقوق خود آگاه شوند.
موارد یافت شده دیگر شامل طرح هایی بوده که درکشور های مختلف اجرا شده است :
طرح پاکت خواندن درآلمان ؛دراولین روز مدرسه به کودکان اول ابتدایی پاکتی شامل دو جلد کتاب و راهنمایی برای والدین هدیه میشود.
در استرالیا ؛ اداره آمار استرالیا نشان داداقداماتی مثل بازدید ازکتابخانه هاوخواندن با کودک به شدت کودکان را در زمینه خواندن تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کتابخانه ایالتی ایلینوی؛ شب خواندن با خانواده را که یک رویداد سالانه ایالتی است به منظور تشویق خانواده ها برگزار می‌کند.
طرح کوله خواندن به عنوان یک برنامه ترویج کتابخوانی در سال 1390در مهد کودک ویستا اجرا شد. کوله هایی با دوجلد کتاب ویک دفتر یادداشت برای 26 کودک تدارک دیده شد که به مدت یک هفته در اختیار هر کودک وخانواده اش قرار می گرفت.
درآزمایشی نیز که برروی شش کودک انجام شد :به سه نفر سی دی وسه نفردیگر کتاب با همان محتوا دریافت کردند. پس از یک هفته به مرکز مشاوره آمده در حالی که 60% کودکان کتابخوان به همه‌ی سوالها
پاسخ صحیح داده فقط 16%کودکانی که سی دی مشاهده کرده بودند توانستند پاسخگوی سوالات باشند.
(گروه کنگان،1391)
2-10-4. نتیجه گیری
با مرور طرح ها به نظر می‌رسد : بسیاری از کشور ها ومراکز مرتبط با کودک به اهمیت ترویج خواندن پی برده‌اند وطرح‌های گوناگونی انجام شده است اما، عمده ی این برنامه ها درشرایط بحران ویاپس ازآن اجراشده است درحالی که پیشگیری بهتر از درمان است .ازطرف دیگر موفقیت آن‌ها بسته به حمایت های دیگر نهادها بخصوص مراکز دانشگاهی داشته است.در فضای صلح آمیز وآرام کنونی نتایج بهتری به ثمر خواهد نشست .آشنایی بااین طرح ها درکنارتعامل اجتماعی،شناخت سرزمین ایران ومردمان گوناگون آن تصمیم گیری مثبتی را پدید خواهدآورد وادبیات تجربی مارا غنی تر خواهد کرد. هر چند که مستند کردن حرفه‌ای تجربه‌ها نیاز به پشتیبانی مالی و … دارد . اما این امکان رابه گروه‌های دیگر کشور ها خواهدداد تا از این تجربه‌ها بهره‌مند شوند.

فصل سوم:

روش پژوهش

3-1.مقدمه
روش پژوهش، روش مناسبی جهت انجام پژوهش برای بررسی موضوع و عنوان مورد نظر است، که پژوهشگر بدین طریق اعتبار یافته‌های خود را افزایش می‌دهد، وآگاه است، که به منظور انجام پژوهش خویش نیازمند انتخاب روشی است، که هدف و ماهیت پژوهش را بررسی و تأیید نموده و با توجه به حوزه‌ی موضوعی پژوهش و امکانات اجرایی موجود به نحو آسان و دقیق و سریع به پاسخ هایی در برابر پرسش دست یابد. با توجه به موضوع تحقیق و اهداف آن، این فصل به بیان، روش پژوهش، جامعه آماری ، ابزار گردآوری داده‌هاوشیوه‌ی تحلیل یافته‌ها می‌پردازد.
3-2. روش پژوهش
مسئله‌ی این پژوهش وپرسش‌های برآمده از آن ایجاب می‌کندکه برای انجام آن از رویکرد کیفی استفاده شود. پژوهش‌کیفی هر نوع پژوهش است که یافته‌هایی تولید کند که با توسل به عملیات آماری یا سایر روش‌های شمارشی حاصل نیامده است بخش عمده‌ی تحلیل در پژوهش کیفی تفسیری است . ( استراوس و کربین ، 1390 ، ص32) این تفسیرها به منظور کشف مفاهیم و رابطه‌ها در داده‌های خام و سازمان دادن آن در قالب یک طرح توضیحی انجام می‌شود. (استراوس وکربین،1390،ص 33،) در تحقیق کیفی هدف نه تقلیل پیچیدگی از طریق تجزیه مسأله به چند متغیر بلکه افزایش پیچیدگی از طریق افزودن اطلاعات زمینه ای تحلیل است. (فلیک،1387،ص 116)
هدف از انتخاب کیفی در این پژوهش به دست آوردن جزئیات ظریف از احساس و فرایندهایی است که دریافت آن‌ها با استفاده از روش‌های دیگر میسر نبود.سعی شده پدیده‌ها به همان شکل موجود مطالعه شود و مولفه‌ها دربافت اصلی خود مورد پژوهش قرار گیرد.تحقیق کیفی رویکردی طبیعی‌تر و کل‌گراتر به حل مسائل دارد و توجه آن بیشتر معطوف به جنبه های ذهنی رفتار و تجارب انسانی است .این پژوهش سه مولفه دارد: نخستین آن داده‌ها ‌است که از منابع مختلف ، نظیر مصاحبه، مشاهده ، و تئوری‌های رشته حاصل می‌گردد. دوم، ترتیبات عملی یا گام‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای تفسیر سازمان دادن به داده‌ها استفاده کرد.ترتیبات شامل :مفهوم‌سازی، تاویل ‌داده، مقوله‌ پردازی و ربط‌زدهی است می‌باشد که اغلب کد‌گذاری” می‌نامند .گزارش‌کتبی و شفاهی، سومین جزء پژوهش کیفی است(.استراوسوکربین،1390،ص33)
3-3. پژوهش موردی
رویکردی که بیشترین استفاده را در پزوهش در علوم تربیتی دارد،پژوهش موردی است.در پژوهش موردی محقق داده‌های عمیق مربوط به پدیده معینی را جمع آوری کرده و سعی می‌کند آن را دردوره زمانی و بافت مکانی همان پدیده درک کند.(گال ودیگران،1383،ص939) راگین29، طرح تحقیق را نقشه‌ایی می‌داند برای گردآوری و تحلیل شواهد به نحوی که امکان پاسخ به سوال‌های مطرح شده را میسر سازد. (نقل در فلیک،1387، ص 149)
این استراتژی تحقیق سعی بر آن دارد که یک پدیده‌ی اجتماعی خاص را درون یک یا چندین موقعیت طبیعی که پدیده اجتماعی در چارچوب آن روی می‌دهد، فهم کند. هدف آن فراهم نمودن توصیفی با جزئیات کامل و یا آزمودن نظریات خاص باشد. (بلوور وود، 2006) از ویژگی‌های تحقیق موردی این است که با استفاده از آن می‌توان کل یک واقعیت را فهمید و بهترین شیوه برای پیاده کردن دیدگاه‌های کل‌نگر است.شناخت ابعاد نهان یک پدیده اجتماعی را ممکن ساخته و واقعیت را در اعماق بررسی می‌کند.هم چنین می‌تواند بردانش فردی ،اجتماعی و سازمانی فرد بیفزاید،و از این نظریک پدیده منحصر به حساب می‌آید.پاسخ به پرسش‌هایی است که با “چرا” و “چگونه” آغاز می‌شود.البته زمانبر است.
به طور کلی در چهار مورد کار برد دارد:
1.بیان روابط علّیبین رویدادهای زندگی واقعی؛
2.شرح بستری که درآن اقدامی صورت گرفته است؛
3.استفاده از تحقیق موردی به عنوان یک وسیله ارزیابی ویا یک الگوی توصیفی؛
4.زمانی که سایر روش‌های تحقیق نتواند به نتایج قطعی برسند. (شیخی،1387)
باتوجه به ویژگیهای فوق این روش پاسخ گوی سوالات تحقیق خواهد بودوهدف پژوهشگرراکه توصیف وارزیابی سبد خواندن می‌باشدتامین می نماید.
3-4. جامعه و نمونه پژوهش
در این پژوهش تمرکز برمطالعه‌ی عمیق نمونه معینی از یک پدیده است که به آن مورد(سبد خواندن)گفته

پایان نامه
Previous Entries دانلود مقاله با موضوع کتابداران، مطالعات زنان، ادبیات کودکان، کتابخوانی Next Entries دانلود مقاله با موضوع کتابخوانی، ادبیات کودکان، ادبیات شفاهی، کودک و نوجوان