دانلود مقاله با موضوع کتابخوانی، کودک و نوجوان، آموزش و پرورش، روانشناسی

دانلود پایان نامه ارشد

معروف شد در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گرفت.هر سال با ده عضو جدید این طرح اجرا می‌شد،که پس از شکل‌گیری خانه کتابدار که هدف اصلی آن ترویج خواندن است ازسال 1387باتوجه به همان شیوه پیشین و با نام سبد خواندن با خانواده طرح دنبال شده است.
مجله کتاب ماه کودک و نوجوان در مهر 1387 مقاله‌ای منتشر کرد که در واقع گزارشی از دویست و یازدهمین نشست تخصصی کتاب ماه کودک و نوجوان با موضوع “تأثیر کتب «ترویج کتابخوانی» بر میزان مطالعه کودکان و نوجوانان به همراه نقد و بررسی کتاب‌های روانشناسی خواندن نوشته دکتر اکرم پدرام‌نیا و رویکرد ترویج کتابخوانی نوشته دکترکمال پولادی” بوده است. این نشست با حضور دکتر کمال پولادی، محمد هادی محمدی و شهرام اقبال‌زاده در سرای اهل قلم برگزار شد. این جلسه به بهانه انتشار دو کتاب «روانشناسی خواندن» نوشته دکتر اکرم پدرام‌نیا و مقدمه مفصل شهرام اقبال‌زاده و «رویکردهای ترویج کتابخوانی» نوشته دکتر کمال پولادی برگزار شد. در طول این جلسه هر یک از نویسندگان پیرامون کتاب و این که چگونه آن را نوشتند صحبت کرده و در ادامه به تفصیل هر یک از بخش‌های کتاب را معرفی و شرکت کنندگان در جلسه به گفتن مزایا و معایب کتاب‌ها پرداختند. بسیار روشن است که برگزاری چنین جلساتی گامی در پیشبرد اهداف ترویج خواندن در جامعه است و موجب به وجود آمدن راه‌حل‌های جدید در این زمینه می‌گردد.
گروه مطالعه و بررسی کتاب از نگاه مادران در اردیبهشت 84 مقاله‌ای تحت عنوان ” ترویج کتاب و کتابخوانی در مؤسسه مادران امروز به مناسبت بزرگداشت هانس‌کریستیان اندرسن” نوشتند که در واقع گزارشی از جلساتی است که به مناسبت روز جهانی کودک برگزار شده است. در این گزارش آمده، که مؤسسه مادران امروز در چندگردهمایی به ترویج خواندن آثار اندرسن پرداخته‌اند و از خانواده‌ها خواسته‌اند تا در این جلسات شرکت نمایند.
در این جلسه، دوستان شرکت‌کننده در مورد ضرورت خواندن با فرزندان در محیط خانواده و به طورکلی ترویج کتاب و کتابخوانی در خانواده به عنوانی یکی از مهم‌ترین محورهای کاری مؤسسه بحث و گفتگو کردند و سپس به زندگی اندرسن و تحولات زندگی این انسان بزرگ پرداخته شد.
در طی این جلسات چند اثر از اندرسن برای دوستان قصه‌گویی شد و درباب آثار اندرسن، ویژگی‌ها، جایگاه آثار و … گفتگوهایی انجام گرفت. آن‌ها با برگزاری این جلسات سعی بر آن داشتند تا با قصه‌ها و داستآن‌های اندرسن خانواده‌ها را به جهان کودکان آشنا کنند و شیوه‌ی ترویج خواندن و مطالعه را به آن‌ها بیاموزند.
این موسسه جلساتی باعنوان خانواده واهمیت آن نیز داشته است: راستی چرا خانواده این قدر اهمیت دارد ؟ اگر خانواده نباشد ، چه می‌شود ؟ رابطه‌ی خانواده با جامعه چیست ؟ آیا وجود خانواده در جامعه ضروری است؟ و..خانواده اولین و بهترین بستر برای پرورش و هویت بخشی به نسل آینده است .
خانواده اصلی ترین و بنیادی‌ترین نهاد جامعه است و سلامت جامعه و خانواده به هم گره خورده و وابسته است .مثلا اگر خانواده نباشد ، تکلیف پرورش نسل آینده ، بویژه از نظر عاطفی ، چه می‌شود ؟
می‌دانیم که پرورش عواطف که در آغاز زندگی سرچشمه‌ی یادگیری هم به شمار می‌رود ، در محیطی آرام ، امن ، قابل اتکا به عنوان پشت و پناه ، ثابت و دارای الگو‌های مناسب برای تقلید و همانند سازی‌های اولیه‌ی کودک ، امکان پذیر است . آیا محیطی غیر از خانواده می‌تواند به طور عینی و واقعی نه ذهنی و کاذب ،دارای چنین ویژگی‌هایی باشد و بتواند به این ترتیب شخصیت و هویت نسل آینده را شکل دهد ؟
. حمایت از نهاد خانواده دارای ابعاد اقتصادی ، علمی و فرهنگی است . اگر خانواده از نظر تفکر و عملکرد و از نظر مادی و معنوی توانمند شود ، آن گاه می‌تواند سر بلند و مقتدر به مسئولیت‌ها و وظایف خود عمل کند و به عنوان واحد بنیادین جامعه در سلامت جامعه هم نقش موثر داشته باشد ما می‌دانیم که نیازها و چالش‌های پیش روی خانواده‌ها به تدریج و با توجه به تغییر در شرایط زندگی اجتماعی تغییر می‌کند . پس کار مراقبت و حمایت از خانواده‌ها نیز مقطعی و گذرا نیست و باید برای آن برنامه ریزی‌های بلند مدت ، پیگیر و همه جانبه انجام شود .
مجله کتاب ماه کودک و نوجوان در آذر 1378 مقاله با عنوان “طرح ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس سراسر کشور” انتشار داد. این مقاله گزارشی از طرح ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس سراسر کشور است که در سال تحصیلی 79-78 به مناسبت یکصدمین سال میلاد حضرت امام‌خمینی (ره) و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران توسط اداره کل امور فرهنگی و هنری معاونت پرورش وزارت آموزش و پرورش اجرا شد، این طرح‌ها و برنامه‌ها با بهرگیری از امکانات و اعتبارات موجود در جذب مشارکت‌های عمومی دیگر، طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را در خصوص توسعه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس و ترویج فرهنگ کتابخوانی ارائه و اجرا کرده است. این طرح‌ها به شرح زیر می‌باشد:
1. طرح سراسری جشن کتاب:
این طرح یک فراخوان عمومی برای مشارکت‌ دانش‌آموزان است، اولیا و سایر اقشار جامعه به منظور جذب‌ مشارکت‌های آنان در امر توسعه و تجهیز کتابخانه‌های‌ مدارس که هم‌زمان با هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری‌ اسلامی ایران در کلیه مدارس اجرا شد. مراسم ویژه طرح سراسری جشن کتاب، به‌ طور خاص و با تبلیغات قبلی نظیر چاپ پوستر، پخش‌ تیزر تلویزیونی و برنامه‌های جذاب دیگر، در روز دانش‌آموز، در کلیه مدارس کشور برگزار ‌شود و دانش‌آموزان کتاب‌های اهدایی خود را به کتابخانه مدرسه‌ هدیه کردند.
2. طرح توسعه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور:
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه کتاب و کتابخانه‌ وزارت آموزش و پرورش برنامه توسعه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور است. این برنامه‌ با مشارکت معاونت‌های آموزشی و پرورشی، موسسه فرهنگی تربیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجرا و به‌ کتابخانه‌های مدارس کشور تزریق شد، که 20 درصد آن سهم کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی، 30 درصد سهم مدارس راهنمایی و با توجه به اهمیت‌ دوره متوسطه و لزوم توجه به جوانان،50 درصد آن ها نیز به این دوره اختصاص داده شد.
3. طرح قبض‌های کمک به کتابخانه‌های مدارس کشور
به منظور جذب مشارکت دانش‌آموزان، اولیا و سایر اقشار جامعه در امر توسعه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور، طرح قبض‌های کمک به‌ کتابخانه‌های مدارس در سه نوع پانصد هزار و دو هزار ریالی چاپ و هم زمان با هفتمین دوره هفته کتاب‌ جمهوری اسلامی ایران، در سطح مدارس کشور توزیع و وجوه حاصله از آن برای توسعه و تجهیز کتابخانه‌های‌ مدارس به کار گرفته شد.
4. طرح انجمن مطالعه و تحقیق
انجمن مطالعه و تحقیق دانش‌آموزان، در یکصد منطقه آموزش و پرورش کشور تشکیل شد و در زمینه آموزش فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی‌ اقدام می‌کند.
مطابق برنامه‌های پیش‌بینی شده، نه‌ هزار نفر از دانش‌آموزان جوان مدارس کشور در این زمینه‌ از کلاس‌های آموزش و برنامه‌های مربوط به آن در دو سطح مقدماتی و تکمیلی بهره‌مند شده‌اند.
طرح سراسری نمایشگاه‌های کتاب، به‌ منظور آشنایی هر چه بهتر و بیشتر دانش‌آموزان با تازه‌های کتاب و زمینه سازی برای ورود کتاب‌های جدید و مناسب به کتابخانه‌ها اجرا ‌شود. این طرح با عرضه 2 هزار عنوان کتاب در قالب بیش از 4 میلیون جلد و در 10 هزار مدرسه سراسری کشور برگزار شد.
5. طرح شورای حمایت از کتاب‌های مناسب
شورای حمایت از کتاب‌های مناسب در اداره کل امور فرهنگی و هنری تشکیل شده که حاصل آن انتشار یک‌ جلد کتاب مشتمل بر فهرست توصیفی 525 عنوان کتاب‌ مناسب کتابخانه‌های مدارس از 80 ناشر است که به‌ عنوان کتاب مرجع مورد استفاده ضروری مدیران، مربیان‌ تربیتی، کتابداران و معلمان مدارس کشور قرارگرفته است و دومین جلد آن دهه مبارک فجر منتشر شد.
خانه کتابدار طرح «سبد خواندن در مدارس» را در سال تحصیلی 90-91 برای پایه سوم مقطع ابتدایی مدارس دخترانه حامی و حضرت رقیه (ع) و دبستان پسرانه راهنمای کودک در منطقه 11 آموزش و پرورش اجرا کرد. این طرح از طریق حرکت سبدهای حاوی کتاب، مجله و نرم افزار‌های آموزشی انجام می‌شود. این سبد‌ها به منزله کتابخانه‌های سیاری هستند که مناسب گروه سنی دانش آموزان تهیه شده‌اند و هر ماه تعویض می‌شوند. مربیان و کتابداران ویژه کودکان و نوجوانان خانه کتابدار خدماتی مانند قصه‌گویی، بازی، آشنایی با کتاب‌های مرجع، آموزش ریاضی و خواندن خلاق را نیز در این طرح ارائه می‌کنند. مربیان این طرح در سال تحصیلی 90-91 خانم ها: دباغ، دهقانی، لسانی و نکویی بودند که با همکاری سمیرا ملکوتی، کتابدار خانه کتابدار به پایان رسید و جشن اختتامیه آن در خانه کتابدار برگزار شد و دانش آموزان هشت کلاس که تحت پوشش این طرح بودند با معلمان و اولیای شان از خانه کتابدار بازدید کردند. در این جشن بچه‌ها کارهای دستی خود را که در رابطه با کتاب‌ها بود به نمایش گذاشتند و نمایش کتاب‌هایی را که خوانده بودند اجرا کردند و با شنیدن قصه و اجرای بازی‌های سنتی و دسته جمعی و پذیرایی روز بسیار خوبی را سپری کردند (خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن،1391) .
2-10-3. پیشینه و تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور:
ویگفرید و گاثری (1997) در پژوهشی تحت عنوان ” ارتباط بین انگیزش کودکان برای مطالعه و مقدار خواندن” به بررسی ارتباط ین این دو مقوله بر روی 105 کودک کلاس چهارم و پنجم در دانشگاه میرلند در کالج پارک در ایالت متحده آمریکا پرداخت. در این پژوهش تفاوت بین جنبه‌های انگیزش خواندن کودکان این که این انگیزش کودکان چگونه بر مقدار و میزان خواندنشان مربوط می‌شود مورد بررسی قرار گرفت. انگیزش خواندن شامل خودکارآمدی، اهداف، انگیزش و انگیزش درونی و بیرونی و جنبه‌های اجتماعی است. در این بررسی پرسشنامه انگیزش خواندن دوبار در طول سال بین دانش‌آموزان توزیع و مفدار خواندن دانش‌آموزان اندازه‌گیری شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که یک انگیزش درونی بیش از یک انگیزش بیرونی مقدار خواندن را پیش‌بینی می‌کرد و در بعضی از جنبه‌ها انگیزش خواندن دختران بهتر از پسران عمل کرد.
شاهین مجید (2007) در مقاله‌ای تحت عنوان ” فهم خواندن کودکان در سنگاپور” عادت خواندن و تمایلات کودکان و انگیزش‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که در بین 440 دانش‌آموز مقاطع بالایی ابتدایی توزیع شد. یافته‌های پژوهشی حاکی از آن است که انگیزه اکثریت دانش‌آموزان شرکت کننده برای درس خواندن ارتقای مهارت‌های زبانی و کسب نمره بهتر در امتحانات بود. یافته‌های دیگر پژوهش نشان داد که خواندن سومین فعالیت ترجیح داده شده در اوقات فراغت بعد از سرگرمی‌ها و بازی با کامپیوتر بود و دختران در مجموع خوانندگان مشتاق‌تری نسبت به پسران بودند.
پیشینه و طرح‌های عملی انجام گرفته در خارج از کشور:
“طرح برنامه همکاری آسیا – اقیانوسیه برای توسعه کتاب و کتابخوانی”12
برنامه همكاری آسیا – اقیانوسیه برای توسعه كتاب و كتابخوانی. این برنامه وابسته به برنامه “همكاری فرهنگی آسیا – اقیانوسیه” یونسكو و شامل شبكه‌ای از مؤسسات و سازمآن‌هایی است كه با حمایت یونسكو به ترویج كتابخوانی و توسعه كتاب در منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌پردازند.
اپرب در دسامبر ۱۹۹۱ در كوالالامپور تأسیس شد و مسئولیت مشاوره منطقه‌ای را در زمینه اصلاح وضع نشر و ترویج عادت خواندن عهده‌دار شد و برای فعال كردن بخش فرهنگی یونسكو برنامه‌ریزی خود را بر حق‌مؤلف و توسعه صنایع فرهنگی متمركز ساخت. اپرب دارای ۳۷ عضو از مناطق شرق آسیا، جنوب شرقی آسیا، جنوب آسیا، غرب آسیا، و اقیانوسیه است.
هدف‌های این برنامه عبارتند از :
• فراهم‌آوری امكان همكاری میان كارشناسان توسعه كتاب و كتابخوانی در سطح جهانی، منطقه‌ای، ملی، و محلی
• تشویق و حمایت از جریان تبادل اطلاعات
• كمك به توسعه و ترویج كتاب و كتابخوانی برای مناطق مختلف برابر با تعاریف و برنامه‌های یونسكو
• برآوردن نیازهای فرهنگی و آموزشی
• ایجاد

پایان نامه
Previous Entries دانلود مقاله با موضوع کتابخوانی، کودکان و نوجوانان، کودکان و نوجوان، توانمندسازی Next Entries دانلود مقاله با موضوع کتابداران، مطالعات زنان، ادبیات کودکان، کتابخوانی