دانلود مقاله با موضوع پیشرفت تحصیلی، یشرفت تحصیلی، عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

دانلود پایان نامه ارشد

امکانات باعث می شود که آنان نتواند به خوبی از عهده انجام تکالیف خود برآیند و در نتیجه دچار افت تحصیلی شوند.بنابرانی فراهم کردن امکانات می تواند در پیشرفت تحصیلی فرد تاثیر بسزایی داشته باشد
فقر اقتصادی: فقر اقتصادی خانواده توان اولیا را در تامین بهداشت، خوراک و پوشاک،کتب و وسایل کمک آموزشی به صفر می رساند.این چنین مشکلاتی باعث می شود دانش آموزان آمادگی لازم را برای یادگیری و فعالیت کلاسی نداشته باشند و در نتیجه انگیزه و رغبت برای یادگیری را از دست می دهد.می توان گفت که وضعیت اقتصادی و میزان درآمد خانواده نیز می تواند نقش موثری در پیشرفت تحصیلی فرد داشته باشد.چون خانواده هایی که از توان اقتصادی بالایی برخوردارند می توانند وسایل،امکانات و شرایط مناسب تری را جهت رشد فرزندان خود فراهم آورند.
امروزه ثابت شده است که غنی سازی محیطی، در جنبه های مختلف رشد از قبیل رشد فیزیکی، رشداجتماعی، رشدشناختی، رشدعاطفی و رشداخلاقی تاثیر مثبتی دارد.به هر حال رفاه حال اقتصادی اگر چه عامل مهمی در راه رشد پرورش فرد است اما برای ایجاد این رفاه، والدین نباید از جهت های دیگری به کودکان لطمه وارد کنند.
اولياء‌ نبايد نقطه مقابل مربيان قرار گيرند:كوچك شمردن معلم و نادان جلوه دادن او در ذهن كودك نسبت به مربي و كتاب ايجاد ترديد مي كند.كودك مطالب درسي را فقط به اين خاطر به ذهن نمي سپارد كه در كتاب نوشته شده است،بلكه بيشتر به اين جهت آن را قبول دارد كه از زبان ساده و شيرين معلمش مي شنوددر مواردي ممكن است والدين هنگام بازديد كتابچة درس كودك،در جواب پرسشي كه توسط معلم داده شده ترديد كنند.در چنين مواقعي بهترين راه،مراجعه به مدرسه و مطرح كردن موضوع با معلم است.معلمان از طریق اولیای مدرسه می توانند هر یک از دانش آموزان را بشناسد و با وضعیت روحی و روانی و خانوادگی با آنها رفتار کنند.اگر اولیای مدرسه در ابتدای سال استقبال خوبی از دانش آموزان داشته باشند و حتی المقدور با هدیه کردن یک شاخه گل به هر یک از دانش آموزان نگرش مثبتی در آنان ایجاد کنند،می توانند خوش بینی نسبت به مدرسه و مقدمه علاقمندی به درس و یادگیری و ایجاد پرورش میل و رغبت را در آنان به وجود آوردند.
معلم باید در کلاس درس تک تک دانش آموزان را مورد توجه قرار داده و سعی کند همه دانش آموزان را بشناسد.او می تواند در تدریس از روش های متنوعی استفاده کند و با اولیای دانش آموزان و خود آنان برخوردی محبت آمیز و مثبت داشته باشد و در کارهای کلاس شاگردان را به پیشرفت و به دست آوردن اطلاعات جدید تشویق کند.
عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی
مهم ترین عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی را عوامل خانوادگی و اجتماعی دانسته اند که برخی از آنها عبارتند از:
1- شرایط عاطفی و امنیت خانواده
محیط خانوادگی بیش از بهره هوش کودکان، در موفقیت آنها موثر است؛ شاید بتوان گفت از مهم ترین عوامل موثر در شکل گیری نگرش دانش آموز نسبت به تحصیل، خانواده است (ثمری، 1386).
2- شرایط اجتماعی و اقتصادی
به طور کلی، محرومیت های محیطی و کمبود محرک های رشد ذهنی و اجتماعی از عوامل مهم در افت تحصیلی کودکان و نوجوانان است. درصد قابل توجهی از دانش آموزانی که به طور جدی دچار افت تحصیلی شده اند، بعضا ناگزیر در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل می شوند و از عقب ماندگان فرهنگی به شمار می آیند. کودکانی که متعلق به خانواده هایی هستند که از نظر اقتصادی و اجتماعی فوق العاده پایین بوده، تواما با فقر اقتصادی و فرهنگی ماجه اند و انگیزه تحصیلی بسیار اندک برخوردارند (افروز، 1385).
3- تحصیلات و سطح فرهنگ خانواده
سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده به اشکال مختلف در پیشرفت تحصیلی با افت تحصیلی تاثیر می گذارند. پایین بودن سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده در درجه اول سبب می شود که خانواده نتواند کمک‌های درسی لازم به دانش آموز نموده و در حل مشکلات درسی آنها را یاری کند (بیابانگرد، 1384).
4- تعداد اعضای خانواده
خانواده نخستین نظام و نهاد عمومی و جهانی است که برای رفع نیازمندی های حیاتی و عاطفی انسان و جامعه ضرورت تام دارد و از همه نهادهای اجتماعی مهمتر است. در این نهاد اولین و مهم ترین نقش محبت است، که از طریق خانواده در میان اعضای خود و سپس اشاعه و ترویج این روش از راه ایجاد روابط محبت آمیز و دوستی های عمیق در میان سایر افراد به وجود می آید. اما باید توجه داشت که بالا بودن تعداد افراد خانواده باعث می شود که میزان محبت والدین به کودکان کمتر شود (بیابانگرد، 1384).
5- اشتغال کودک
یکی از عوامل انحراف خانواده که همواره منشا انحراف توجه کودک از تحصیل می گردد، جابه جایی وظایف والدین و فرزندی است. از جمله این جابه جایی ها که ارتباط قابل توجهی با افت تحصیلی دارد اشتغال کودکان و نوجوانان است (افروز، 1385).
6- اشتغال مادران
بعضی مطالعات نشان داده است، که بین اشتغال مادران و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها رابطه وجود دارد. این رابطه در میان ذختران و پسران متفاوت است؛ به این صورت که دختران بیشتر از پسران از داشتن یک مادر شاغل بهره می برند. دخترانی که مادران شاغل دارند نسبت به دخترانی که مادرانشان شاغل نیستند از پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی بیشتری برخوردارند(افروز، 1385).
7- ارتباط بین اولیاء و مربیان
از جمله عوامل مهم دیگر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود رابطه و هماهنگی بین اولیا، معلمان و مربیان مدرسه است. با توجه به ازدیاد جمعیت دانش آموزان در کلاس چنانچه پدر و مادری مسئولیت آموزش و تربیت فرزند خود را به کلی به مدرسه واگذار نمایند و از نیازها و رسالت های تربیتی خویش غافل شوند، بدون شک نمی توانند امیدوار باشند، که فرزندشان هیچ مشکل یا کمبودی نخواهد داشت (بیابانگرد، 1384).
8- حاکمیت ارزشهای مادی
یکی دیگر از عوامل افت تحصیلی و عدم علاقه دانش آموز به تحصیل و درس و معلمان به کار و حرفه و بسط و گسترش ارزش های مادی و اقتصادی در جامعه است؛ وقتی دانش آموز ببیند، در جامعه ملاک برتری و تفرق افراد وضعیت اقتصادی و مالی آنها است، ممکن است مایوس و ناامید شده، ترک تحصیل نماید و یا با بی علاقگی و تحت فشار دیگران درس بخواند (افروز، 1385).

شاخص‌هايي كه براي شكست تحصيلي استفاده مي‌شوند عبارتند از
1- مردودي در يك پايه تحصيلي
2- عقب ماندگي تحصيلي در سطح دانش از قبل تعيين شده
3- عقب ماندگي تحصيلي در سطح سني از قبل تعيين شده
4- ترك تحصيل قبل از اتمام پايان دوره تحصيل اجباري
با توجه به تعاريف عنوان شده و شاخصهاي مطرح شده مي‌توان شكست تحصيلي را مردودي و ترك تحصيل قلمداد كرد.
افت تحصيلي را به افت كمي و افت كيفي تقسيم مي‌كنند. افت كمي عبارتست از درصد دانش‌آموزان يك دوره آموزشي كه به سبب مردود شدن با ترك تحصيل توانسته‌اند آن دوره را با موفقيت بگذرانند و منظور از افت تحصيلي كيفي، نارسايي در رسيدن به هدفهاي تعيين شده و يا عدم تحقيق بخشي از اين هدفهاست. بنابراين تفاوت بين دانش و مهارت فارغ التحصيلان يك دوره آموزشي و هدفهاي تعيين شده براي اين دوره، افت كيفي را نشان مي‌دهد. معمولاً مشاهده مي‌شود كه ميزان ترك تحصيل كرده‌ها و افرادي كه مردود مي‌شوند در مقاطع تحصيلي راهنمايي و متوسطه در پسران بيشتر از دختران است و يكي از دلايل مهم آن مي‌توان اين باشد كه دختران اوقات فراغت خود را بيشتر در خانه مي‌گذرانند و فرصت و امكان سرگرمي در بيرون از منزل را كمتر از پسران دارند و بيشتر مطالعه مي‌كنند.(جزوه درسي ضمن خدمت تربيت معلم شهر آمل، آفت هاي رشته تحصيلي و راه هاي مقابله با آن9، 9).
عوامل موثر بر عمکرد تحصیلی دانش آموزان:
بدیهی است که مکانیسم واقعی یادگیری را نمی توان به طور مستقیم مشاهده کرد اما شواهد مربوط به اینکه یادگیری رخ داده است یا نه، قابل مشاهده هستند. به طور کلی، عملکرد تحصیلی یا رفتار قابل مشاهده ی ناشی از یادگیری، ممکن است کاملا بر رفتارهای مورد انتظار منطیق باشد یا بر عکس و نیز ممکن است از این لحاظ در حد متوسط قرار گیرد. به عبارتی صریح تر عملکرد تحصیلی را می توان به صورت طیفی تصور کرد که در یک سوی ان افت تحصیلی کامل و در سوی دیگر ان پیشرفت تحصیلی کامل قرار دارد و افراد بر حسب میزان انطباق رفتارهای قابل مشاهده ی ناشی از یادگیری شان بر رفتارهای مورد انتظار در طول این طیف توزیع می شوند. در اینجا پیشرفت و افت بر حسب رفتارهای مورد انتظار تعریف می شوند. لازم به توضیح است که پیشرفت و افت یک فرد یا گروهی از افراد را بر حسب عملکرد پیشین ( رفتارهای مشاهده شده ناشی از یادگیری قبلی ) نیز می توان تعریف کرد. مرور تحقیقاتی که توسط صاحب نظران و اندیشمندان مدیریت آموزشی که در زمینه ی عملکرد ( افت تا پیشرفت ) تحصیلی صورت گرفته است کمک می کند تا عواملی را که به نظر مهم تر می ایند به عنوان متغیرهای کنترلی انتخاب کرده و همچنین سعی کنیم آنها را در زمینه ی عملکرد تحصیلی کاملا در نظر بگیریم.
برای اینکه مفهوم عملکرد تحصیلی روشن شود، ابتدا باید مفهوم افت تحصیلی که واژه ای در مقابل ان به شمار می اید، روشن شود. افت تحصیلی، افت عملکرد تحصیلی و درسی دانش آموزان از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب است. چنانچه فاصله ی قابل توجهی بین استعداد بالقوه و استعداد بالفعل فرد در فعالیت های درسی مشهور باشد. چنین فاصله ای را افت تحصیلی می نامند. عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان فراوانند که در مجموعه ای از عوامل فردی، اموزشگاهی ( مدرسه ای ) خانوادگی و اجتماعی طبقه بندی می شوند. مهم ترین این عوامل عبارتند از :
1 ـ وضعیت فرهنگی خانواده دانش آموز
2 ـ آموزش های تقویتی
3 ـ انجام تکالیف درسی و کار در خانه
4 ـ وضعیت حرفه ای معلم
عامل چهارمی که در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر می گذارد، وضعیت حرفه ای معلم است نقس علم از دیرباز در تعلیم و تربیت مورد توجه و به عنوان اصلی ترین عامل تربیت مورد تاکید قرار گرفته است. امروزه علی رغم پیشرفت ها و تحولات همه جانبه ی رسانه ها و تجهیزات آموزشی با وجود انکه در برنامه ریزی های درسی تا حدودی معلم محوری جای خود را به برنامه محوری و یا دانش آموز محوری داده است. نه تنها از نقش موثر معلم در یادگیری و پیشرفت تحصیلی در تمام نظام های تطبیقی آموزش و پرورش در سراسر جهان قلداد می گردد. در نظام های موفق آموزش و پروش در جهان امروز، مهم ترین ابزار توفیق، وجود معلمان و دبیران است که به لحاظ حرفه ای از شرایط مطلوبی برخوردارند. وضعیت حرفه ای معلم به میزان علم و تخصص، تجربه و علاقه و پای بندی به تلاش های حرفه ای و شغلی او مربوط می گردد ( الماسی سروستانی، 1382).
عملکرد تحصیلی از این جهت اهمیت دارد که پیشرفت اموزشگاهی در یادگیری اثر گذاشته و یادگیری اموزشگاهی عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهد و معلم برای افزایش سطح انگیزش دانش آموزان نسبت به یادگیری موضوع های مختلف درسی، سعی کند تا شرایط یادگیری را بهبود بخشد و کیفیت روش آموزش را افزایش دهد تا از طریق دانش آموزان به موفقیت دست یابند و نسبت به توانایی خود در یادگیری، اعتماد به نفس کسب کنند ( سیف، 1379).
بازده یادگیری و پیشرفت تحصیلی به خود دانش اموز، میزان انگیزش او برای یادگیری، تناسب روش های خانواده به شرایط و ویژگی های دانش آموز و ارزش های موجود در جامعه بستگی دارد. افراد پیشرفت گرا برای ان که پیشرفت به سوی اهداف را همچنان ادامه دهند، دوست داغرند درباره چگونگی پیشرفت خود بازخورد منظم و واقعی دریافت کنند ( حسینی طباطبایی و قدیمی مقدم 1386 ). این بازخوردها و عوامل زمینه ساز انگیزه ی پیشرفت و پیشرفت تحصیلی است که یکی از نخستین انگیزه های ادمی یعنی میل و اشتیاق به تلاش و کوششی است که فرد برای دستیابی به هدف یا تسلط بر اشیاء امور یا افراد و اندیشه ها با یک معیار متعالی از خود ابراز می دارد.
مسئله ی افت تحصیلی که در نتیجه ی عدم به کارگیری مهارت های مطالعه می باشد، از شایع ترین مسائلی است که فرد و نظام آموزشی را در

پایان نامه
Previous Entries دانلود مقاله با موضوع عملکرد تحصیلی، قضاوت اخلاقی، نظام آموزشی، آموزش و پرورش Next Entries دانلود مقاله با موضوع پرورش خلاقیت، فرهنگ سازمانی، انعطاف پذیری، عوامل اقتصادی