دانلود مقاله با موضوع مصالح مرسله، حقوق بشر، مجازات اعدام، شورای نگهبان

دانلود پایان نامه ارشد

واژگون سازد. پس باید پذیرفت که هدف نهائی انسان عدالت است.عدالت اگر وصف جوهری حقوق نباشد،بی گمان ترازوی ارزش و مهم ترین وصف کمالی آن است.(کاتوزیان،1377،ص 4)
2-8-5- عدالت یا مجازات
وظیفه حقوق تشخیص رفتاری که باید مجرمانه تلقی شود و تلاش در جهت کاستن از رخ دادن چنین اقداماتی است.با این حال در راهی که قانون تلاش می کند که ازآن راه ها به این هدف دست یابد محدودیت های شدیدی وجود دارد.یکی از این محدودیت ها آن است که در یک جامعه متمدن،باید مجازات های خشن ووحشیانه،غیر مجاز شمرده شناخته شود.حتی اگر از لحاظ علمی بتوان اثبات کرد که،وقوع سرقت با قطع دست کاهش پیدا خواهد یافت،چنین انتخابی بی شک غیر قابل قبول است. همین موضوع در مورد مجازات اعدام و مجازات های بدنی نیز صادق است. جامعه ای که به خشونت واضح و کنترل شده علیه مجرمینش متوسل می شود خود را تا حد آن کاهش می دهد و ادعای اقتدار اخلاقی را از حقوق می رباید.
حقوق در جهت انجام وظیفه خود باید به صورتی عادلانه و منصفانه ایجاد و اجرا شود، به گونه ای که بتوان احترام عمومی را جلب نماید.این مطلب بدین معناست که باید عملی که جرم شناخته می شود و نیز محدوده و میزان مجازات،توسط اکثریت مردم جامعه پذیرفته شود.بنابراین مهم است که حقوق ارزشهای روزمره را منعکس نماید.(کلارکسون2،1374،ص 258و 257)
همچنین مخالفان مجازات سختی مثل اعدام به عادلانه و مفید بودن این کیفر اعتقادی ندارند و می گویند علی رغم کثرت این مجازات همیشه با مجرمانی مواجهیم که جرائم مستحق مجازات اعدام را بی محابا و بدون ترس از این کیفر انجام می دهند.این گروه به برگشت ناپذیر مجازات اعدام نیز اشاره دارند که در صورت اشتباه یا غرض ورزی راهی برای جبران آن وجود ندارد.(نوربها،1380،ص 415)
به لحاظ موازین فعلی حقوق بشر مجازات هایی چون شلاق،رجم و قطع برخلاف کرامت انسانی بوده و شکنجه شمرده می شود.از دید حقوق بشر چنین مجازات هائی ولو به حکم دادگاه و به عنوان مجازات جرم ارتکابی،پس از رسیدگی و ثبوت آن اجرا شود،حکم شکنجه را دارد و عملی غیرانسانی و ناقض حقوق بشرشمرده میشود.(رضائی،1382،ص 102)
در کشور ما عملاً در صدور حکم اعدام با امساک برخورد می کنند و درجهت محدودیت آن قدم برمی دارند.با این همه ایران از زمره کشورهایی است هر ساله از نظر تعداد مجازات اعدام در کنار برخی دیگر ازکشورهایی چون ایالات متحده امریکاوچنین موردسوال کمیسیون حقوق بشرسازمان ملل قرارمی گیرد (پورسعید،84-1383،ص 140)

فصل سوم
مصلحت و پایه های فقهی آن

مقدمه
از موضوعاتی که پس از انقلاب اسلامی مورد توجه و عنایت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه واقع گردید موضوع مصلحت نظام بود این موضوع از اینجا مطرح گردید که در بعضی از مسایل شورای نگهبان با مصوبات مجلس شورای اسلامی مخالفت می کرد وآنها را با موازین شرعی مغایر می دانست در مقابل مجلس نسبت به مصوبات خود پافشاری می نمود و تصویب آنها را امری لازم می دانست لذا حضرت امام رضوان الله تعالی علیه فرمانی در 17/11/67 دستور فرمودند مجمعی بنام مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل داده شود که با توجه به مصالح و ضرورت های نظام آنچه را که ضروری و لازم می داند تصویب نموده و بین مجلس و شورای نگهبان حل اختلاف نمایند پس در این دستور از طرف معظم له در مجالس و محافل علمی این مساله مطرح گردید که آیا این دستور مبنای فقهی و شرعی دارد یا خیر؟آیا حضرت امام همان مصالح مرسله ای را که علمای اهل سنت می گویند صحیح می داند؟و یا مبنای دیگری دارد که هیچگونه ارتباطی با مصالح مرسله ندارد بلکه امری است کاملا جدا و مغایر با اصل مذکور ؟ فلذا در فرهنگستان علوم این موضوع به بحث گذاشته شده است و صاحب نظران و محققین در آنجا درباره مصلحت و نقش آن در استنباط احکام به بحث و گفتگو پرداختند در این بحث مصلحت در دیدگاه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نظر حضرت امام رضوان الله تعالی علیه را که مبتنی بر اصل ولایت فقیه و اختیارات ولی امر است توضیح می دهیم در این بحث درباره مصالح مرسله از دیدگاه اهل سنت بحث نموده و به این نتیجه رسیدیم که اختلاف و نزاع در ارتباط با مصالح مرسله یک نزاع لفظی است و ازآنجا ناشی گردیده که مراد از ارسال در مصالح مرسله روشن نبوده است.

2-1- تعریف مصلحت
میرزای قومی درقوانین درتعریف مصلحت می فرماید:(المرادبالمصلحه دفع ضرر اوجلب نفع للدین و الدنیا)
بعضی از معاصرین می گویند :(المصلحه کالمنفعه وزناومعنا.)و سپس می گویند:(والمصلحه فیما اصطلح علیه علماءالشریعه الاسلامیه یمکن ان تعرف بمایلی:المنفعه التی قصدها الشارع الحکیم لعباده من حفظ دینهم و نفوسهم و عقولهم و نسلهم و اموالهم طبق ترتیب معین فیما بینها)یعنی مصلحت در لغت به معنای منفعت است و در اصطلاح علمای شریعت عبارت است از منفعتی که شارع مقدس آن را برای حفظ دین ونفوس وعقول بندگان مورد توجه قرار داده است اینک لازم است با روشن شدن تعریف قبل از شروع در بحث نظر خواننده محترم را به امور زیر جلب نماییم.( بوعلی،1410،ص37)
3-2- مصالح عالیه

پایان نامه
Previous Entries دانلود مقاله با موضوع اجرای عدالت، قرآن کریم، بی عدالتی، نظم و امنیت Next Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع تجارت بین الملل، ایالات متحده، ایالات متحده آمریکا، قانون اساسی