دانلود مقاله با موضوع امام صادق، فضائل و مناقب، امام رضا ع، محبت خداوند

دانلود پایان نامه ارشد

مودت، محبتى است که اثر آن در عمل ظاهر مىگردد، اما محبت اعم از آن است. نسبت مودت و محبت؛ مانند نسبت خضوع و خشوع است، خشوع نوعى تأثر نفسانى است از کبريا و عظمت که اثر ظاهرى آن در مقام عمل «خضوع» است135 ، به عبارت ديگر مودت، آن محبتي است که آثار و پيامدهاي آشکاري مانند: الفت، مراودت (آمد و شد) و احسان به همراه داشته باشد؛136 ، چنانکه در باره محبت بين زوجين واژه « مودت» به کار برده شده است: «وجَعَلَ بَينَکُم مَوَدَّةً ورَحمَةً»137 ؛ زيرا اين دوستي با الفت و احسان آنان با يکديگر همراه است. خداوند نيز خود را « ودود» (دوست دارنده ) معرفي کرده است: «اِنَّ رَبّى رَحيمٌ وَدود»138 چون محبت خداوند با نعمت، احسان و بخشش همراه است.
در مورد قربي نيز در اين آيه، ميتوان گفت: فيومى در مصباح «قُرْب»، «قَرابت»، «قُرْبَتْ» و «قُرْبى» را مصدر «قَرُبَ» دانسته و مىگويد: قُرْب در مورد مکان گفته مىشود و قربت در مورد منزلت و قُربى و قرابت در مورد رحم و خويشاوند به کار مىرود.139
مرحوم کلينى «ره» نيز در کافى با سند صحيح از عبدالله بن عجلان نقل مىکند که امام باقر (عليه السلام) درباره «قل لا اسئلکم عليه اجراً الاالمودة فى القربى» فرمود: مقصود از القربى، ائمه عليهم السلام هستند. 140
همچنين کلينى «ره» با سند صحيح از اسماعيل بن عبدالخالق نقل مىکند که امام صادق(عليه السلام) از «ابى جعفر احول» که از بصره آمده بود پرسيد: اهل بصره در باره آيه «قل لا اسئلکم عليه اجراً الاالمودة فى القربى» چه مىگويند؟ گفت: جانم به فدايت! مىگويند اين آيه در باره خويشاوندان رسول خدا صلی الله علیه و آله است. امام صادق(عليه السلام) فرمود: دروغ مىگويند! «همانا اين آيه تنها در باره ما نازل شده است، در باره اهل بيت علیهم السلام، در باره على و فاطمه و حسن و حسين که اصحاب کسا هستند.141
از سعيد بن جبير از عامر نيز چنين نقل شده است که: لما نزلت قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ قالوا:يا رسول اللَّه! من قرابتك؟ من هؤلاء الذين وجبت علينا مودتهم؟ قال:على و فاطمه و ابناهما (عليهم السلام) و قالها ثلاثا:”
هنگامىكه آيه” قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏” نازل شد اصحاب عرض كردند اى رسول خدا! خويشاوندان تو كه مودت آنها بر ما واجب است كيانند؟ فرمود: على و فاطمه و دو فرزند آن دو، اين سخن را سه بار تكرار فرمود.142
در نتيجه: با توجه به معناى لغوى «مودت و قربى» و رواياتى که دراين باره نقل شد، روشن شد که مقصود از «مودت فىالقربى»، دوستى خويشاوندان پيامبر؛ يعنى حضرت على، فاطمه، حسن و حسين و ديگر امامان معصومعليهم السلام است.143
همچنين رواياتي از اين قبيل از شيعه و سني بسيار است که همه بيانکننده اين است که منظور از قربي، اهل بيت ميباشند و مَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى يعني محبت و دوستي اهل بيت عليهم السلام بايد به گونهاي باشد که داراي اثر عملي و ظاهري باشد و بروز بيروني داشته باشد.
بنابراین برپايي مراسم بزرگداشت براي اهل بيت پيامبر(صلي الله عليه و آله)، و ذوي القربي و يادبود ايشان در مناسبتهاي خاص از جمله ايام ولادت يا شهادت و وفات به این دلیل که بروز بیرونی محبت نسبت به ایشان است و در مسير عمل به اين سخن پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله) ميباشد، واجب و لازم است. اصولا یاد ائمه اطهار عليهم السلام غذای روح و قلب مؤمن است و ولایت و محبت آنها سبب زنده ماندن دلها میباشد و هر کس طالب زنده دلی است، باید امرِ ولایت ایشان را در قلب خود زنده نگه دارد. در نتیجه به دلیل اینکه برای هدایت و سعادت، راهی جز عمل به احادیث ائمه عليهم السلام وجود ندارد و این مجالس ، وسیلهای برای یادآوری احادیث این بزرگواران میباشد، برپایی این مجالس از ضروریات دین به حساب میآید. 

 2-2-2- برپايي مجالس مذهبي از ديدگاه روايات

خاندان پاک پيامبر صلي الله عليه و آله که محور عواطف و محبتهاي زلال و خدائي شيعيانشان هستند در ادامهي سير بيامان آنها به سوي مقام قرب به آنان سفارش ميکنند که گرد هم، جمع شوند و نام خدا را به زبان آورند، يعني محافل انس تشکيل دهند و با بهرهگيري از دستورهاي عملي پيشوايان معصومشان سلام الله عليهم اجمعين و نه با استفاده از بافتههاي شيطاني و گمراهکننده که نظاير آن بيشمار است، حلقه ذکر تشکيل دهند و از فضائل و مناقب اين نامهاي راستين خدا – ائمه هدي عليهم السلام – بهره برگيرند. در اين رابطه به روايات زير توجه کنيد:
1 – قال رسول الله صلي الله عليه و آله: بادروا الي رياض الجنه. قيل: يا رسولالله و ما رياضالجنه؟ قال: حلق الذکر.144
پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرمودند: به جانب باغهاي بهشت بشتابيد. عرض شد: اي رسول خدا! باغهاي بهشت کدامند؟ فرمود: حلقههاي ذکر؛ حلقههايى كه براى ذكر تشكيل مىشود.
2- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله :إِذَا وَجَدْتُمْ رِيَاضَ الْجَنَّةِ فَارْتَعُوا فِيهَا قَالُوا وَ مَا رِيَاضُ الْجَنَّةِ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ مَجَالِسُ‏ الذِّكْرِ
پيامبراکرم صلي الله عليه و آله: زمانيکه باغهاي بهشت را يافتيد از ثمرات آن بهره گيريد، گفتند: اي رسول خدا! باغهاي بهشت کدامند؟ فرمودند: مجالس ذکر145
3- وَ مَا رِيَاضُ الْجَنَّةِ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ مَجَالِسُ‏ الذِّكْرِ وَ قَالَ مَا جَلَسَ قَوْمٌ يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا نَادَى بِهِمْ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ قُومُوا فَقَدْ بُدِّلَتْ سَيِّئَاتُكُمْ حَسَنَاتٍ وَ غُفِرَ لَكُمْ جَمِيعاً وَ مَا قَعَدَ عِدَّةٌ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ يَذْكُرُونَ اللَّهَ- إِلَّا قَعَدَ مَعَهُمْ عِدَّةٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ قَالَ مَا جَلَسَ قَوْمٌ يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا حَفَّتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ وَ غَشَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَ تَنَزَّلَتْ عَلَيْهِمُ السَّكِينَةُ وَ …
باغهاي بهشت کدامند يا رسول الله؟ فرمودند مجالس ذکر و فرمودند هيچ گروهى به ذكر خدا ننشيند جز آن كه مناديى از آسمان ندا دهد: برخيزيد كه گناهانتان به نيكى تبديل يافت و همه شما آمرزيده شديد. و گروهى از اهل زمين به ذكر خدا ننشينند جز آنكه گروهى از فرشتگان نيز با آنان همنشين شوند و فرمودند هيچ گروهى به ذكر خدا ننشيند جز آنكه ملائکه آنان را دربر ميگيرند و آنان را غرق رحمت ميکنند و بر آنان آرامش نازل ميکنند و..146
4- وَ رُوِيَ‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه و آله خَرَجَ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ ارْتَعُوا فِي رِيَاضِ الْجَنَّةِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا رِيَاضُ الْجَنَّةِ قَالَ مَجَالِسُ‏ الذِّكْرِ اغْدُوا وَ رُوحُوا وَ اذْكُرُوا وَ مَنْ كَانَ يُحِبُّ أَنْ يَعْلَمَ مَنْزِلَتَهُ عِنْدَ اللَّهِ فَلْيَنْظُرْ كَيْفَ مَنْزِلَةُ اللَّهِ عِنْدَهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُنْزِلُ الْعَبْدَ حَيْثُ أَنْزَلَ الْعَبْدُ اللَّهَ مِنْ نَفْسِهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ خَيْرَ أَعْمَالِكُمْ عِنْدَ مَلِيكِكُمْ وَ أَزْكَاهَا وَ أَرْفَعَهَا فِي دَرَجَاتِكُمْ وَ خَيْرَ مَا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ ذِكْرُ اللَّهِ تَعَالَى فَإِنَّهُ تَعَالَى أَخْبَرَ عَنْ نَفْسِهِ فَقَالَ أَنَا جَلِيسُ مَنْ ذَكَرَنِي وَ قَالَ سُبْحَانَهُ‏ فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ‏ يَعْنِي اذْكُرُونِي بِالطَّاعَةِ وَ الْعِبَادَةِ أَذْكُرْكُمْ بِالنِّعَمِ وَ الْإِحْسَانِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ.147
وروايت شده است که پيامبر صلی الله علیه و آله بر اصحابش وارد شد پس فرمودند: در باغهاى بهشت گردش كنيد. گفتند: اى رسولخدا، باغ هاى بهشت كدام است؟ فرمودند: مجالس ذكر، صبح و شام در آن شركت كنيد و ياد خدا نماييد. هر كس دوست دارد مقام و منزلت خود را در نزد خدا بداند، بنگرد مقام و منزلت خدا در نزد او چگونه است ، چه خداوند، بنده را آن منزلت دهد كه بنده خدا را همان منزلت در نزد خود داده است، بدانيد كه بهترين اعمال شما در نزد خداوندگارتان و پاكيزه ترين آن و آن كه درجات شما را از همه بالاتر برد و نيز بهترين چيزىكه خورشيد بر آن تابيده است ، ذكر خداى سبحان است ، چه خداوند از خودش خبر داده و فرموده : “من همنشين آنم كه مرا ياد كند” و فرموده: پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم به نعمت خود. مرا با فرمانبرى و عبادت ياد كنيد تا شما را با نعمت و احسان و رحمت و خوشنودى ياد كنم.
5- عن الصادق (عليه السلام) قال: ما اجتمع قوم في مجلس لم يذکروا الله و لم يذکرونا الا کان ذلک المجلس حسره عليهم يوم القيامه.148
امامصادق عليه السلام فرمودند: اگر مردمي در مجلسي جمع شوند و ياد خدا و ياد ما نباشند آن مجلس برايشان در روز قيامت موجب حسرت خواهد شد.
امام محمدباقرعليه السلام فرمودند: همانا ياد ما از [مصاديق] ياد خداوند است و ياد دشمنان از [مصاديق] ياد شيطان مي‏باشد.149
6- الامامُ الرِّضا عليه السلام : «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْيا أمْرَنا،»[قال الرّاوي:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَيفَ يحْيي أمْرَکُمْ؟» قالَ: «يتَعَلَّمُ عُلُومَنا و يعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.»150
امام رضا عليه السلام : خدا رحمت کند کسي که امر ما اهل بيت را احياء ميکند، راوي ميگويد به ايشان گفتم: چگونه امر شما را احياء کنم؟ فرمودند: بايد شما علوم ما را ياد بگيريد وبه مردم ياد بدهيد، اگر مردم محاسن کلام ما را ياد بگيرند قطعا از ما تبعيت ميکنند.
7- حضرت امامرضاعليه السلام است فرمودند: هر کس در مجلسي بنشيند که امرِ ما در آن زنده مي‏گردد، روزي که دل‏ها مي‏ميرند دل او نخواهد مرد.151
8- عن ابي عبدالله عليه السلام أنه قال للفُضيلُ تَجلِسونَ وَ تُحَدِثُونَ؟ فقال نعم فقال اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبَّها. فَاَحيوُا اَمرَنا فَرَحِمَ اللهَ مَن اَحيا اَمرَنا.152
امام صادق عليه السلام به فضيل فرمود: آيا با هم مينشينيد و روايات ما را بيان ميکنيد؟ عرضه داشت: آري فرمود: اين جلسهها را دوست دارم؛ امر ما را زنده نگه داريد؛ خداوند رحمت کند کسيکه امر ما را احيا ميکند.

9- روي الحسن بن ابي الحسن الديلمي عن النبي صلي الله عليه و آله ان الملائکه يمرون علي حلق الذکر فيقومون علي روسهم و يبکون لبکائهم و يومنون علي دعائهم فاذا صعدوا الي السماء يقول الله تعالي: يا ملائکتي اين کنتم؟ و هو اعلم. فيقولون: يا ربنا انا حضرنا مجلسا من مجالس الذکر فراينا اقواما يسبحونک و يمجدونک و يقدسونک و يخافون نارک. فيقول الله سبحانه: يا ملائکتي ازووها عنهم و اشهدکم اني قد غفرت لهم و امنتهم مما يخافون. فيقولون: ربنا ان فيهم فلانا و انه لم يذکرک. فيقول الله تعالي: قد غفرت له بمجالسته لهم فان الذاکرين من لا يشقي بهم جليسهم.153
حسن بن ابي الحسن ديلمي از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله نقل ميکند که آن حضرت فرمودند: فرشتگان بر حلقههاي ذکر ميگذرند، پس بر سر آنان ايستاده، بر گريه آنان ميگريند و براي دعاهايشان آمين ميگويند و هنگاميکه به آسمان صعود ميکنند خداوند متعال فرمايد اي ملائکه من کجا بوديد؟ در حاليکه خداوند داناتر به کار آنهاست. پس ميگويند: پروردگارا!
ما در مجلسي از مجالس ذکر حاضر شده و اقوامي را ديديم که تو را تسبيح و تمجيد و تقديس ميکردند و از آتش تو ميترسيدند. پس خداوند ميفرمايد: اي فرشتگان من! آتش را از آنان دور کنيد و من شما را شاهد ميگيرم که آنان را بخشيدم و از آنچه ميترسيدند در امن قرار دادم. پس ميگويند: پروردگارا! در ميان آنان کسي است که به ياد تو نيست. خداوند ميفرمايد: او را نيز به خاطر همنشيني با آنان بخشيدم، زيرا همنشين ذاکران به شقاوت نميرود.

10- قال الصّادق عليه السّلام :على كلّ جزء من اجزائك زكاة واجبة للَّه تعالى … زكاة الرّجل، السّعي في حقوق اللَّه تعالى، من زيارة الصّالحين، و مجالس‏ الذّكر، و إصلاح النّاس، و صلة الرّحم، و الجهاد، و ما فيه صلاح قلبك و سلامة دينك …154
امام صادق علیه السلام

پایان نامه
Previous Entries دانلود مقاله با موضوع سوره بقره، امام صادق Next Entries دانلود مقاله با موضوع مجالس مذهبی، امام صادق، امام علی علیه السلام، احساس غربت