دانلود مقاله با موضوع ارزش های فرهنگی، کتابخوانی

دانلود پایان نامه ارشد

می‌کردند از ابتدا تا انتهای آن را باید مانند داستان بخوانند.

4-3-9. نشست نهم 25/8/92 :
با معرفي كتاب ،” ترس را تجربه كنيم ” از سوزان جفرز ، انتشارات نسل نوانديش ،جلسه آغاز شد درپي آن افرادترس‌هاي خود را در زندگي بيان كردند و قرارشد با ليست كردن آن‌ها و مطالعه‌ي كتاب راه‌هاي مقابله با ترس كه نوعي كسب مهارت زندگي نيز بوده مورد بررسي قرار گيرد . افراد معتقد بودند ترس از دست دادن نزديكان و يا ترس از بيماري و ترس از رانندگي و … داريم و بيشتر ذهن ما را مشغول به خود مي‌كند .
موضوع اين جلسه به خلاقيت اختصاص داشت : خلاقيت ، توانايي عمومي است و درهمه ي افراد كمابيش وجود دارد . براي اينكه افراد بتوانند خلاق باشند ، بايد روش هاي صحيح تفكر را به آن‌ها آموخت . ما به عنوان معلم يا مربي مي‌توانيم با كسب دانش در زمينه‌ي خلاقيت ، عناصر و مهارت‌هاي آن ، روش‌هايي را براي رشد خلاقيت در كودكان ايجاد كنيم . با توجه اينكه سال هاست من در زمينه بازي و خلاقيت با كودكان كاري مي كنم، اولين گام دركلاس ، پذيرش است . بعيارتي از نظر مربي هر نقاشي ،طرح ،كلام و … كه به ذهن فرد مي‌رسد ، پذيرفته شده است . بدين ترتيب هر نوع ويژگي شخصيتي را كه مي‌توان نمايانگر تفكر خلاق آنان و يا گرايش به خلاقيت باشد مورد تشويق و تقويت قرار مي‌دهيم . به افراد فرصت مي‌دهيم ،ايده ها و نظرات خود را بدون ترس دركلاس مطرح كنند .هدف عمده‌ي تمرينات خلاقيت پرورش مهارت‌هاي مختلف تفكر خلاق است . ويژگي‌هاي مهم اين تمرينات اين است كه ، درتمرينات خلاقيت چيزي به عنوان پاسخ غلط وجود ندارد ؛ اين تمرينات فاقد راه حل‌ها و پاسخ‌هاي از پيش تعيين شده است؛ در اين تمرينات انتقاد و قضاوت درمورد نتيجه‌ي كار مطرح نيست ؛ درتمرينات قواعد شرايط ، محدوديت‌ها و قيد بند وجود ندارد . بسياري از فعاليت‌هاي روزمره ما به خودي خود مي‌توانند ايده برانگيز باشند .مشروط بر اينكه آگاهانه‌تر انجام شوند . حتي ورق زدن كتاب و مجلات به صورت تصادفي نيز نتيجه بخش است و كتاب‌هايي به همين منظور براي گروه‌هاي سني مختلف طراحي شده است .
دراين جلسه دوكار عملي براي آشنايي افراد انجام شد . ازاعضا خواسته شد در مدت زمان 1 دقيقه هر چه كلمه بي نقطه به ذهنشان می‌رسد يادداشت كنند.
در فعاليت دوم ، تصاوير كتاب «دوستان خيالي من » نوشته‌ي مهرنوش كيان پور به افراد نشان داده شد كه شامل حيوانات خيالي بوده حيواني با سر موش ، تن شتر و دم گاو، سپس از آن‌ها خواسته شد براي حيوانات اسم بگذارند . با اينكه كتاب متعلق به گروه سني كودك بود ولي شاهد هيجان و رقابت افراد برسر اسم گذاري بودم حتي برخي افراد نام حيوان را با صداي اوتركيب كرده واسامي متفاوتي ساخته بودند . با مراجعه به فرهنگ لغات ، معني واژه ها را يافته كه برخي نيز بي معني بودند .
لازم به ذكر است دراسفند ماه 91 به علت مصادف شدن با ايام نوروز جلسه سبد تشكيل نشد و بدين ترتيب در ده ماه ،نه نشست مورد بررسي قرارگرفت .
پس از مباحث زمينه‌اي مطرح شده در اين جلسات ، بخش دوم اين فصل در 7 مقوله و شواهد با توجه به گزارشات اعضا تدوين شده است. كه مجموع رويدادها و نتايج ده ماه را دربر مي‌گيرد .مقوله‌هاي اصلي عبارتند از فراهم كردن شرايط مساعد يا رفع عوامل مزاحم ،اجزای زنجیره کتابخوانی،شیوه‌های ترویج ،برآورده سازی نیازهای بنیادی،گسترش مهارت‌ها،انگیزه‌های خواندن.ودستاوردها.
4-4. مقوله‌ها‌ی موردتحلیل
4-4-1..فراهم کردن شرایط مساعد یا رفع عوامل مزاحم
این عوامل گسترده وسیعی را در بر می‌گرفت که یک سوی آن فضای اجتماعی و محیط خانه و سوی دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده سبد را شامل می‌شد.راهنمایی افراد، فضای تشویقی و بحث برانگیز جلسات، وجین کردن و در دسترس قرار دادن کتاب‌های مناسب،پذیرش بدون قید و شرط اعضا،فضای امنیت بخش و آرام محل برگزاری،عدم پرداخت هزینه،عدم محدودیت در استفاده از سبد،حضوروملاقات با افراد صاحب نظر و برجسته (نویسنده،شاعر،…)و بالا بردن انگیزه از عوامل مهمی بود که در این طرح مشاهده می شد.
همواره ارزش های فرهنگی حاکم، مطالعه و افراد اهل کتاب راارج نهاده ولی شرایط وفضای لازم فراهم نشده است.نکته قوت این طرح این بود که در میان بخش متوسط فرهنگی که هنوز کتاب جایگاهی اصلی در سبد خرید خانواده ها نداشت و افراد به مرور به لذت بخش بودن مطالعه آگاه شدند،هیچ هزینه اقتصادی به آن‌ها تحمیل نکرد.حتی مجلات روز و کتاب‌های گرانبهای مرجع و یا کتاب‌هایی که درصد بالایی از تایید را داشتند به راحتی در اختیار افراد قرار می گرفت.و اعضا نیز ممنوعیت در استفاده و به اشتراک گذاشتن با دیگر افراد را نداشتند.

پایان نامه
Previous Entries دانلود مقاله با موضوع کتابخوانی، کودکان و نوجوان، کودکان و نوجوانان، روش پژوهش Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی اخلاق حرفه ای، دوره کارشناسی، حسابداران، اخلاق حرفه ای حسابداری