دانلود تحقیق در مورد مقصد گردشگری، بازاریابی، تصویر مقصد، منابع اطلاعاتی

دانلود پایان نامه ارشد

مورد مقصد را تحت تاثیر قرار داده اند ؛ برای مثال ، گردشگرانی که برای پر کردن اوقات فراغت سفر می کنند (کسانی به دنبال ماجراجویی) تصویر بسیار مثبتی از مقصد را درک کرده اند ،و آنها را در مکان های سرگرم کننده و هیجانی می بینیم ،نسبت به گردشگرانی که انگیزه های فیزیکی (فرار ،آرامش ) دارند .این مطالعه همچنین تفاوت های فرهنگی بین گردشگران خانگی و بین المللی ،در روشی که ویژگی های مقصد را درک می کنند ، ذکر کرد(مارتین و رادریگز،2008).
بیرلی و مارتین (2004)رابطه ی بین ویژگی های گردشگران (انگیزه ها ، تجربیات،وعوامل جمعیت شناختی ) و وجه استنباط شده از مقصد گردشگران را بررسی کردند. آنها دریافتند که انگیزه ها بر اجزای عاطفی تصویر ذهنی(حالت خوشایند/ناخوشایند،هیجان انگیز/کسل کننده) تاثیر گذاشته بودند؛برای مثال گردشگرانی که برای نخستین بار از مکانی دیدن می کنند و آرامش به عنوان یک انگیزه برایشان بوده است مکان های همراه با آفتاب و ساحل برایشان جذاب بوده است، در حالی که گردشگری که برای چندمین بار سفر می کردند برای افزایش دانش به آنجا می رفتند .گردشگرانی که برای چندمین بار سفر میکردند دیگر مکان هایی همراه با آفتاب و دریا راضیشان نمیکرد ،چون از تمامی نقاط گردشگری بازدید کرده اند و جذابیت های کمی را ارایه می کرد.مطالعات نشان داد که مقصد هایی همراه با دریا و آفتاب ، باید جاذبه های بیشتری به منظور حفظ گردشگران برای سفر دوباره به آن منطقه ، ایجاد می کردند . هرچه گردشگران تجربیات بیشتری در آن مقصد داشته باشند ، تصوربهتری از مقصد خواهند داشت ،زیرا بیشتر با مقصد آشنایی و شناخت دارند . در این میان تمام ویژگی های جمعیت شناختی (جنسیت ، سن ، میزان تحصیلات ، طبقه ی اجتماعی ، و کشور مبدأ ) ،تأثیر زیادی وجه استنباط شده از مقصد داشتند(بیرلی و مارتین،2004).
مطالعات هانکین و لم(2002)، نشان داد که چینی هایی که دوباره به منطقه هنگ کنگ سفر کرده اند ، طبق مطالعات بیرلی و مارتین (2004)، فهمیدند که هیچ چیز جدیدی در آنجا برای کشف ،در بازگشت دوباره وجود ندارد . اگرچه مطالعات لی44 وهمکارانش (2008)، نشان دادند که گردشگرانی که دوباره به آن منطقه سفر می کنند ،سطح رضایت بالاتری نسبت به توریست های جدید و کسانی که برای اولین بار از منطقه بازدید می کنند ،داشتند(لی و همکارانش،2008).
چن ، و اچ اس یو45(2000)، تصویر گردشگران کره ای را در مورد مقصد های بین المللی به وسیله ی مشخص کردن چار چوب های زمانی برنامه ریزی سفر ، بودجه بندی هزینه سفر،و مدت اقامت ،بررسی کردند .در بررسی ها به این نتیجه رسیدند که مقصدهایی که فضایی ماجراجویانه، محیطی صمیمی، دسترسی به اطلاعات گردشگری و شیوه های معماری را ارایه می کردند ، برای گردشگران کره ای جذاب بوده اند . آنها از هزینه ی سفر ، شیوه ی زندگی در مقصد ، دسترسی به رستوران های با کیفیت ،آزادی از محدودیت های زبانی ، و دسترسی به مکان های جالب ، به عنوان عوامل اصلی در بررسی مقصد سفر برای کره ای ها بودند .
ویرگ46 و همکارانش(2007)، ترجیحات و خصوصیات هتل های تایلند را از دیدگاه مسافران میانسال بررسی کردند . بررسی ها نشان داد که عوامل درجه یک تاثیر گذار بر انتخاب هتل توسط مسافران میانسال عبارتند از : پاکیزگی ، ارزش پولی پرداختی ، موقعیت و دسترسی راحت به ساحل ، چگونگی انجام وظایف توسط پرسنل ، قیمت مکان و غذا ، چند زبانی ،وسیله ی انتقال برای فرودگاه ، وکسی که در حمل ساک کمک کند(ویرگ و همکارانش،2007).
لازمه كنترل و يا مديريت صحيح وجهه استنباط شده نسبت به يك مقصد گردشگري داشتن آگاهي صحيح از علائق گردشگران و نگرش آنها در مورد مقصدهاي توريستي مي باشد. يك نگرش مثبت و يا استنباط يك وجهه مناسب موجب تعيين موضعي مناسب از مقصد در ذهن يك بخش از بازار مي شود؛ بدين معني كه اين مقصد گردشگری نسبت به موارد مشابه چيزي متفاوت مي باشد. بدين لحاظ مي توان گفت كه وجهه استنباط شده از مقصد گردشگري مي تواند عاملي مثبت براي آن مقصد به حساب آمده و مزيتي رقابتي براي مقصد مورد نظر در مقايسه با مقصدهاي رقيب ايجاد نمايد (رنجبریان،1385).
همانطور كه وجهه استنباطي گردشگر از مقصد گردشگري عامل مهمي در شهرت آن مقصد مي باشد، پس شناسايي ويژگي هاي مختلف وجهه مقصد گردشگري ممكن است اطلاعات مهمي براي توسعه استراتژي هاي ترفيع فراهم نمايد. با توجه به افزايش رقابت استراتژي هاي ترفيع نيازمند اطلاعات درست از وجهه مقصد در بين گردشگران مي باشند. بنابراين بازاريابان گردشگري مجبورند وجهه هاي فعلي را در ملاحظات خود هنگام برنامه ريزي بازاريابي و استراتژيكي در نظر بگيرند، زيرا وجهه بيشتر از اطلاعات واقعي ،تصميم گردشگران در خصوص انتخاب مقصد براي سفر را تحت تاثير قرار مي دهد. حال در اين شرايط تغيير دادن وجهه نيز چالش برانگيز خواهد بود، زيرا افراد در پذيرش اطلاعاتي متفاوت با آنچه كه از قبل دارند مقاومت مي كنند، پس هرگونه تغيير وجهه القايي بايد بر پايه يك استراتژي بلند مدت باشد كه چنين چيزي شايد بسيار پرهزينه باشد (ایوبی و بذرافشان،1390).
يكي از نكات حائز اهميت در درك و شناخت وجه استنباط شده مقصد گردشگری هدفمند شدن سازمان هاي دولتي و خصوصي در مقصد گردشگري مي باشد؛ به عبارت ديگر اين شناخت موجب هماهنگي كليه فعاليت ها در صنعت گردشگري مي گردد. گاهي تناقض اهداف سازمان هاي دولتي و خصوصي كه در صنعت گردشگري فعاليت دارند و نداشتن دانش تخصصي مانع پيشرفت صنعت گردشگري مي گردد؛ اين مورد نشان مي دهد كه آگاهي يافتن نسبت به وجهه استنباط شده مقصد در بازارهاي هدف موجب مشخص شدن نياز اين بازارها به تبليغ، ترفيع و زير ساخت هاي مشخص و معيني مي گردد كه كليه متوليان دولتي و خصوصي گردشگري مي توانند از آن به عنوان الگوهاي كاري و عملكردي خود استفاده نمايند.به هر حال هرچند عوامل تاثير گذار بر وجهه مقصد، تماماً قابل كنترل نيستند، اما مي توان با بهره گيري از مواردي كه قابل تاثيرگذاري و كنترل مي باشند تا حدود زيادي وجهه مورد دلخواه خود را در اذهان گردشگران بالقوه و هدف ايجاد كرد. با استفاده از مزاياي رقابتي كه از طريق ايجاد وجهه اي مطلوب و مثبت بوجود مي آيد مي توان موفقيت بخش گردشگري را تضمين كرد (رنجبریان،1385).
بنابر این مطالعات تصویر مقصد به وسیله ی کمک به تصمیم گیری برای برنامه ریزی، توسعه،مکان یابی وپیشبرد و تبلیغات به بازاریابی مقصد ، کمک می کند. تصویر مقصد تاثیر زیادی بر رفتار مصرف کننده دارد(تاسکی47 و همکارانش،2007).در صورتی که مدیران و متولیان صنعت گردشگری هر مقصد،اطلاعات موردنیاز گردشگران را از طریق کانال های ارتباطی مناسب در اختیار آنها قرار ندهند،قادر به کنترل وجهه استنباط شده از مقصد از جانب بازار نخواهند بود.
نداشتن اطلاعات کافی در خصوص جاذبه های یک مقصد گردشگری، مانع برنامه ریزی از جانب گردشگر و انتخاب استراتژی مناسب برای کنترل وجهه استنباط شده از مقصد از جانب مدیران آن می گردد.عدم دخالت مستقیم مسئولین و متولیان امر گردشگری در زمینه محصولات گردشگری و برنامه های بازاریابی گردشگری موجب مشکلاتی در این زمینه می شود.عدم هماهنگی و کنترل فعالیت های تجاری در صنعت گردشگری مقصد، مانع اتخاذ شیوه ای استراتژیک می گردد که هویت خاصی را برای یک مقصد گردشگری ایجاد نماید، لذا چنین مقصد گردشگری یک پیام مشخص و تأثیر گذار که بیانگر ارزش های آن مقصد گردشگری باشد برای بازار مربوطه نخواهند داشت (رنجبریان،1385).
بسياري از سازمان ها و مقصدهاي گردشگري بدون اينكه اطلاعات دقيقي از منابع خود جاذبه ها، امكانات، نيروي انساني و خدمات) وجهه خود( واقعي و استنباط شده و ميزان رضايت مشتري در اختيار داشته باشند، مقصد يا محصول خود را به بازار معرفي مي كنند. اين در حالي است كه فقدان چنين اطلاعاتي، اخذ هرگونه تصميم درباره برنامه ريزي بطور عام و برنامه ريزي بازاريابي بطور خاص را با مشكل مواجه مي سازد. مديران و مسئولان مقصدهاي گردشگري بايد نسبت به نقاط قوت و ويژگي هاي خاص منطقه گردشگري خود، ذائقه بخشهاي متفاوت بازار و فرايند انگيزش گردشگران آشنا باشند تا بتوانند وجهه متناسب با نياز بازار براي مقصد گردشگري خود ايجاد نمايند (رنجبران و قنبری،1384).

2-12 منابع اطلاعاتی
با توجه به ويژگي هاي خاص محصول گردشگري، نقش بازاريابي در اين صنعت نسبت به ديگر صنايع از اهميت ويژه اي برخوردار است و بكارگيري مؤثر ابزارهاي بازاريابي گردشگري براي يك كشور يا يك منطقه امري ضروري است ، زيرا با بازاريابي مي توان به گردشگران بالقوه اطلاعاتي درباره آنچه كه منطقه مشخص مي تواند ارائه دهد، عرضه نمود و آن ها را نسبت به بازديد از آن ترغيب كرد (امین بیدختی و نظری،1388).
رسانه ها بر وجه استنباط شده گردشگران از مقصد تاثیر دارند. تماشای رسانه ها به گردشگران کمک می کند تا تجربیات بصری و واقعی را مقایسه کنند(کروچ و جکسون48،2005(.
کیم و ریچاردسون49(2007)، تاثیر تصاویر متحرک را بر تصویر مقصد مطالعه کردند، و متوجه شدند که فیلم ها بر قصد بینندگان برای بازدید از محل تاثیر می گذارند(کیم و ریچاردسون،2007).
اسمیت و مک کی50(2001)،فهمیدند که تصاویر تبلیغاتی وسیله ای هستند که وجه استنباط شده مقصد وسعت می بخشند. نوجوانان و بزرگسالان هیچ تفاوتی در خاطراتشان در مورد تصاویر تبلیغاتی مقصد سفر ندارند . اگرچه رابطه ای بین سطح تجربیات سفر و استفاده از کانال های جستجوی اطلاعات و کانال های خرید وجود دارد . گردشگران بدون هیچ تجربه ی قبلی در مورد مقصد، احتمالاً کمتر از کانال های جستجوی اطلاعات آن لاین برای اجاره ی مسکن وماشین استفاده می کنند . در حالی که گردشگران با داشتن تجربه سفر بیشتر از کانال های آن لاین جهت جستجو و خرید کالاهای سفر ، به خصوص برای اجاره مسکن و ماشین و بلیط های پرواز استفاده می کنند(اسمیت و مک کی،2001).
آژانس های مستقل یا رسانه هایی مانند روزنامه ، تلویزیون، و اخبار تلویزیون و بعد از آن تجربیات شخصی و تجربیات دیگران منابع اولیه در ایجاد تصویرگردشگران از مقصد قبل از بازدید می باشند.
بر طبق تحقیقات گوور51(2007)، تلویزیون یکی از منابع اطلاعاتی است که مکرراً توسط گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد ، و بعد از آن دوستان، مجله ها ، اینترنت، کتاب ها ، روزنامه ها ،تصاویر ، سایرمردم ، فیلم ها ، داستان ها ، تجربیات ،اخبار ،تصورات ، شبکه ی نشنال جئوگرافیک ،تبلیغات ، مقالات و مستند ها قرار می گیرند. پیرس و اسکات دریافتند که گردشگران بین المللی از آژانس های مسافرتی به عنوان یک منبع اطلاعاتی و سپس از اینترنت و پیام های دهان به دهان استفاده می کنند . برای به دست آوردن اطلاعات در مورد اقامتگاه،گردشگران بین المللی از کتاب راهنما و پیام های دهان به دهان و بروشور ها استفاده می کردند . کتاب های راهنما ، بروشورها ، و پیام های دهان به دهان به ترتیب منابع اطلاعاتی استفاده شده توسط توریست های بین المللی برای به دست آوردن اطلاعات در مورد جاذبه ها است (راکتیدا،2009).
مصرف کنندگان در چندین موقعیت خرید تحت تاثیر پیام های دهان به دهان قرار می گیرند، مانند زمانی که محصولات پیچیده را خریداری می کنند، یا زمانی که سایر منابع دارای اعتبار پایینی درک شوند ، یا زمانی که علاقه اجتماعی محکمی بین انتقال دهندگان اطلاعات و گیرندگان اطلاعات وجود دارد. پیام های دهان به دهان ابزار بسیار قدرتمندی است . این استراتژی بازاریابی بسیار مهمی برای خدمات هتل و اقامتگاه بوده است (لی و وسلی52،2007).
مصرف کنندگان برای به دست آوردن اطلاعات محصولات به صورت داخلی و خارجی جستجو می کنند . پنج منبع ابتدایی جستجوی اطلاعات وجود دارد که شامل منابع زیر می باشند: حافظه ( مانند تجربیات گذشته )، منابع شخصی (مانند دوستان /خانواده ) ، منابع مستقل (مانند دولت ها )، منابع بازاریابی (مانند تبلیغات)، منابع تجربی (مانند تست کالا)(انرایت و نیوتن،2005). بوهالیس53(1998)، از دیدگاه تجارت در مورد استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت

پایان نامه
Previous Entries دانلود تحقیق در مورد تصویر مقصد، بازاریابی، تعامل اجتماعی، روابط بین فردی Next Entries دانلود تحقیق در مورد رضایت مشتری، مصرف کننده، مصرف کنندگان، رضایت گردشگر