دانلود تحقیق در مورد صنعت گردشگری، بازاریابی، بازاریابی خدمات، حمل و نقل

دانلود پایان نامه ارشد

بخشی نیست که در ان زیر بخش ها همیشه به طور اثر بخش نسبت به هم عمل کنند و فعالیتشان را به طور هماهنگ با یکدیگر تنظیم کند (مهرابادی و دیگران،1390).
بايد گفت مطالعات و پژوهش هاي گردشگري با توجه به ماهيت و محتواي آن که با علوم مختلف( از جمله؛ جغرافيا،علوم اجتماعي،تاريخ،حقوق، اکولوژي، روانشناسي،مديريت بازرگاني،انسان شناسي، بازاريابي، کشاورزي ، علوم سياسي، اقتصاد ونظير اينها )مرتبط مي باشد ، از عوامل و بخش هاي مرتبط گوناگون و پيچيده اي تشکيل شده که گاهي به نظر مي آيد بعضي از بخش ها ويا هر ترتيبي را در اين خصوص ناديده گرفته مي شود . به عبارتي ديگر هر بخش و عامل داخلي (ساختار دروني سيستم)، مانند: صاحبان توسعه اقامتگاه هاي مسافران ( هتل ها،متل ها ، هتل آپارتمان ها،مهمانپذيرها،خانه ها،ويلاهاي اجاره اي،کمپ ها،محل خواب، واحدهاي پذيرايي ونظير اينها) مؤسسات و آژانس هاي مسافربري ، تأسيسات گردشگري و ونظير اينهاکه از نگاه خودش به گردشگري نزديکتر است. اگرچه وجود اين عوامل در فرايند گردشگري ضروري و از جمله بخش هاي آن را تشکيل مي دهند ، اما تأثير عوامل خارجي(عوامل محيطي ـ بيروني سيستم) و ديگر بخش ها نيز بر سيستم عملکردي گردشگري نيز حائز اهميت مي باشد و اختلال در هر يک از اين بخش ها و عناصر اثرات سوء آن در کل سيستم آشکار مي سازد(رئوفی و دیگران،1390).
از نظر سيستم گردشگري يک سازمان مي بايد با اطلاعات ، تبليغات ونظير اينها را در رابطه مشترک ميان اجزاء مختلف گردشگري حفظ ، کنترل و هدايت کند و زماني ما در عرصه رقابت جهاني مي توانيم موفق باشيم که اين روابط مکمل همديگر و بخشهاي مختلف گردشگري پويا و فعال و از استاندارد لازم برخوردار و در راستاي کليت گردشگري قرار گرفته باشند . به عبارت ديگر گردشگري مشتمل بخش هاي متعدد و پيچيده اي همانند مراکز اقامتي ، جاذبه ها ، حمل نقل ، تأسيسات زير بنايي ، عناصر سازماني ، بازارهاي داخلي و بين المللي مي باشد که در ارتباط متقابل با همديگر کارايي و عملکرد خود را بدست مي آورد ، در واقع گردشگري تنها از هتل ها و خطوط هوايي و ديگر بخش ها به صورت مجزا تشکيل نشده است. بلکه کليت و سيستمي از اجزاي مختلف عهده دار اصلي حرکت و پيشرفت گردشگري عرضه و تقاضا است . درون اين شاخه هاي کلي جزئيات و عناصري است که هم برنامه ريزان و هم مديران بايد براي کسب موفقيت آنها تلاش کنند(شیرمحمدی،1390).
یکی از ضرورت های مدیریت موثر در صنعت گردشگری، رویکردی نظام گرا به فعالیت گردشگری است. . نظام را می توان مجموعه ای از عناصر دانست که به هم پیوسته،متکی به هم و تاثیر گذار به یکدیگر هستند و با هم یک ساختار واحد را تشکیل می دهند. مدیرانی در صنعت گردشگری موفق خواهند بود که گردشگری را به صورت مجموعه ای از اجزاء مرتبط و متعامل در نظر بگیرند (رفیعی و نوری زاده ،1390).
سه عنصر اصلي را در سيستم گردشگري به شرح زير مي باشند:
1-گردشگران . گردشگر در اين سيستم گردشگري يک فاعل است.
2- عوامل جغرافيايي(يا فضاي جغرافيايي). شامل:
الف ـ منطقه توليد کننده مسافر(فشار براي برانگيختن سفر)
ب ـ منطقه مقصد گردشگر ( علت وجودي براي گردشگري )
ج ـ منطقه حمل و نقل ( مکان هاي مياني براي رسيدن به مقصد )
3- فعاليت(يا کنش) گردشگري. مي توانيم به عنوان دامنه تجارت ها و سازمان هاي درگير در توزيع محصول گردشگري در نظر بگيريم. هر يک ازعناصرو عوامل سيستم گردشگري نه تنها براي توزيع محصول گردشگري بلکه براي شرايط معاملاتي و آثار گردشگري و البته زمينه هاي متفاوتي که گردشگري اتفاق مي افتد ، با يکديگر در تقابلند (پاپلی وسقایی،1386).
2-7 پنج اصل بازاریابی خدمات و تاثیر آن بر بازاریابی گردشگری
در طبقه بندی ها معمولاً گردشگری را بخشی از خدمات اقتصادی در نظر می گیرند. به عبارتی دیگر، جهانگردی مقوله ای است در کنار خدمات حرفه ای، تجاری، خرده فروشی و مالی.طی دو دهه گذشته تحقیقات بسیاری در مورد بازاریابی خدمات انجام شده است.
آغازگران این پژوهش ها افراد با نفوذی چون بیتسون3(1977)، گرون روز4(1978) و شوستک5(1977) بوده اند.
اکثر این نویسندگان به پنج اصل مهم که وجه تمایز میان بازاریابی خدمات و بازاریابی صنعتی یا فروش سریع کالای مصرفی هستند، اشاره نموده اند.این پنج اصل عبارت اند از: 1. غیر ملموس بودن 2. ناپایدار بودن 3. ناهمگون بودن 4. تفکیک ناپذیری 5. غیرتملکی بودن خدمات
جدول زیر این پنج اصل و تاثیر آن بر بازاریابی در گردشگری را شرح می دهد(لومسدن،1390)

نگاره شماره 1 :جدول اصول خدمات و تاثیر آن بر بازاریابی گردشگری

منبع : لومسدن،1390
2-8 معرفی بازارهاي گردشگري بين‌المللي در مقصدهاي مختلف جهان
شش منطقه‌ي گردشگری كه توسط سازمان جهاني گردشگري تقسيم شده‌اند عبارتند از:
– اروپا
– كشورهاي آمريكايي
– آفريقا
– خاورميانه
– آسياي جنوبي
– آسياي شرقي و منطقه اقيانوس آرام
لازم است در هريك از اين مناطق روندهاي ورود گردشگر با ميزان درآمد آن مقايسه گردد.
اروپا بزرگترين ميزبان گردشگران بين‌المللي است و حدود 60 درصد از كل گردشگران جهان را به خود جلب مي‌كند، سه چهارم بازديدهاي بين‌المللي را اروپاييان انجام مي‌دهند. همچنين حدود 50 درصد از كل درآمد جهان را نيز داراست. پس از اروپا، آمريكا با داشتن 21 درصد از كل گردشگران بين‌المللي و 30 درصد از كل درآمد جهان مقام دوم را در جهان دارد. درآمد گردشگري در آفريقا، بسيار پايين است و چيزي حدود 2 درصد از كل درآمد جهان و حدود 4 درصد از گردشگران جهان را به خود اختصاص داده است. سهم خاورميانه از گردشگري بين‌المللي به دليل وجود مشكلات سياسي، نظامي بين 2- 5/1 درصد در نوسان است(زراعتی،1384). میزان کل درامد کشورها از صنعت گردشگری در سال 2005 ،ششصد و هشتاد میلیارد دلار بوده است که در این زمینه نیز اروپا پیشگام است و خاورمیانه تنها به 6/27 میلیارد دلار از این ثروت دست یافته است. مصر و عربستان از مقصدهاي اصلي گردشگري در خاورميانه هستند، كشور مصر عرضه‌كننده گردشگري فرهنگي است، حال آنكه گردشگري عربستان سعودي صرفاً مذهبي است كه حدود 70درصد كل درآمد گردشگري در خاورميانه متعلق به اين دو كشور است. در منطقه آسياي جنوبي كه ايران را نيز شامل مي‌شود كشورهايي نظير: افغانستان، پاكستان، بنگلادش، بوتان، هندوستان، ايران، جزاير مالديو، ميانمار، نپال و سريلانكاست كه نسبت گردشگران اين منطقه به كل جهان زير 1 درصد است. بيشترين سهم ورود گردشگر از آن هندوستان است و ايران از لحاظ ورود گردشگر و درآمد در اين منطقه كشور ششم محسوب مي‌شود! در منطقه آسياي جنوبي كشور هندوستان و پاكستان گردشگر فرهنگي، سريلانكا و جزاير مالديو گردشگر ساحلي، نپال گردشگر كوهستاني و ايران گردشگر فرهنگي و زيارتي را جلب مي‌كند. منطقه آسياي شرقي و اقيانوس آرام حدود 14 درصد كل گردشگران و 16 درصد درآمد را به خود اختصاص داده كه در اين ميان ژاپن و كشورهاي نوين گردشگر شامل: هنگ‌كنگ، سنگاپور، تايلند و مالزي بيشترين سهم را دارند (افتخاری و دیگران،1378 ).
در کشوری مانند اسپانیا ارزش صنعت گردشگری و اشتغال ناشی از ان همان ارزشی را دارد که نفت برای عربستان، به همین دلیل مردم و مسئولان این کشور با سرعت تمام پیش رفته تا بتوانند از این صنعت بهره کافی را ببرند،امری که در کشورهای شرق اسیا مانند چین،مالزی،سنگاپور،تایلند و… نیز در حال گسترش است (قنبری و دیگران،1389).
همچنین آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان می دهد در سال 2004، 5/777 میلیون گردشگر وارد کشورهای مختلف شده اند که درامدی معادل 743 میلیارد دلار ایجاد نموده اند.این میزان درامد 2/1 برابر کل درامد کشورهای عضو اپک از محل فروش نفت است.ایران علی رغم این که جز 10 کشور برتر دنیا از نظر جاذبه های تاریخی است اما سهم اندکی از نظر تعداد جهانگرد ورودی و درامد ایجاد شده در صنعت گردشگری دنیا دارد.در سال 2004 تنها 3/1 میلیون جهانگرد وارد ایران شده اند که درامدی معادل 6/1 میلیارد دلار ایجاد کرده اند. این در حالی است که کشور کوچکی مانند امارت متحده عربی وضعیت بهتری از ایران داشته است. این کشور در سال 2004 پذیرای 8/5 میلیون گردشگر بوده است که این تعداد درامدی معادل 5/1 میلیارد دلار برای کشور ایجاد کرده اند (مداح،1386).
انرایت و نیوتن(2005) با استفاده از میزان اهمیت ویژگی هاو خصوصیات مقصدها ،جهت سنجش رقابت بین رقبا،رقابت مقصدها را مورد مطالعه قرار دادند . سه مقصد رقابتی در اسیا شامل: هنگ کنگ ،سنگاپور و تایلند می باشند (انرایت و نیوتن6،2005).

نگاره شماره2 :جدول شاخص های جهانگردی در کشورهای منتخب- 2010

کشور
تعداد جهانگرد وارد شده به کشور- هزار نفر
مخرج جهانگرد در هر کشور-میلیون دلار
فرانسه
77148
46277
اسپانیا
52677
22800
امریکا
59791
109975
چین
55664
59840
ایتالیا
43626
33053
روسیه
22281
29993
هنگ کنگ
20085
17461
مکزیک
22260
9075
کانادا
16097
36677
آلمان
26875
91208
مالزی
24577
7943
یونان
15051
2784
تایلند
15936
6582

منبع: شاخص های توسعه بانک جهانی،2010

نگاره شماره3 : جدول شاخص های جهانگردی در ایران و کشورهای منطقه -2008
کشور
تعداد جهانگرد وارد شده به کشور- هزار نفر
مخرج جهانگرد در هر کشور-میلیون دلار
ترکیه
20994
5550
عربستان سعودی
14757
16478
امارات متحده عربی

13288
ایران
2034
8418
جمهوری آذربایجان
1830
516
کویت
259
8341

منبع: شاخص های توسعه بانک جهانی،2010
2-9 اهمیت و نقش گردشگری بر روند توسعه همه جانبه
در عصر پست مدرن کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه دیگر نگرش حراج منابع ملی را برای بدست اوردن ارز دنبال نمی کنند و اگر نمی توانند کالای صنعتی را با کیفیت بالا صادر کنند یا سهم بالایی از تولید جهانی را به دست اورند،راه حل سومی در اختیار دارند که همان روی اوردن به فعالیت های گردشگری است (خانی و کروبی،1390).
صنعت گردشگری همواره به صورت صنعتی تلقی شده که از عوامل کار بیش از عوامل تولید استفاده می کند و با تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است،به اثبات رسیده است.لذا صنعت گردشگری صادرات نامریی هر کشوری محسوب می شود و منبع درامد ملی مهمی برای کشورهای مختلف دنیاست. گردشگری دارای خاصیت ویژه ای است می توان ان را به منزله ی نیروی محرک توسعه اقتصادی در تمام کشورها به حساب آورد (لطفی و ترابی،1389).
گردشگری واقعا پدیده ای چند وجهی و بسیار پیچیده است . بنابر این موفقیت در بازار گردشگری به ویژه در عرصه بین المللی آن علاوه بر شناخت عمیق از بسترها و توانهای موجود مقاصد گردشگری، مدیون و مرهون نیاز سنجی (خواسته ها و نیازها) گردشگران و شناخت مهم ترین چالش ها و تنگناهایی است که گردشگران در برخورداری از منابع گردشگری و جاذبه های جامعه میزبان دارند تا بتوان بر اساس شناخت حاصل راهکارهای کارامد برای رفع ان ها ارایه کرد (صالحی فرد،1390).
جهانگردی بنا به پیش بینی سازمان جهانی جهانگردی از پویاترین بخش های اقتصادی جهان است که در چندسال آینده از نظر درامد در راس صنایع موجود دنیا قرار می گیرد و بخش عمده ای از تجارت بین المللی را به خود اختصاص می دهد.رونق جهانگردی بهبود وضعیت شاخص های اقتصادی مانند تولید و اشتغال در بخش های کشاورزی و صنعت از طریق افزایش تولید مواد غذایی و محصولات صنعتی مورد نیاز جهانگردان و بخش خدمات از طریق رونق زیر بخش های هتل داری،رستوران داری،حمل و نقل و بازرگانی می شود و از این جهت به مانند بخش پیشرو در اقتصاد عمل می کند (مداح،1386).
حجم مبادلات گردشگری بین المللی بیش از 20% از کل مبادلات بین المللی است. رشد مسافرت های بین المللی رویداد جدیدی است. در سال1950،بیست و پنج میلیون نفر به خارج از کشور خود مسافرت کردند که این تعداد در سال 1960، تقریبا 70 میلیون نفر ،در سال 1970، به 160 میلیون

پایان نامه
Previous Entries دانلود تحقیق در مورد بازاریابی، صنعت گردشگری، مصرف کننده، محیط زیست Next Entries دانلود تحقیق در مورد تصویر مقصد، بازاریابی، تعامل اجتماعی، روابط بین فردی